Permalänk
Medlem

Byte av cpu, formatera?

Hej!

Ska flytta cpu'n från ett moderkort till min ena dator, och undrar ifall formatering är ett krav eller om datorn kommer funka som vanligt?

Cpu'n ja har i datorn är en AMD Athlon 64 4800+ och den ska bytas mot en AMD Athlon 64 5000+

Tacksam för svar
MVH Andreas

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Det kommer funka som vanligt.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte formatera för att byta processor

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Kommer funka som vanligt Kör på bara...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk

jag har bara behövt installera om OS när jag bytt moderkort.

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

jag har bara behövt installera om OS när jag bytt moderkort.

Ska du inte behöva

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ska du inte behöva

Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort.

Han ska inte byta moderkort, utan bara byta processor men behålla samma moderkot.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort.

Man måste inte men har man inte rensat bort gamla drivrutiner osv. innan så kan det ställa till det så man inte får mycket att välja på.

Oavsett så är det bara cpu och inte mb det gäller nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Han ska inte byta moderkort, utan bara byta processor men behålla samma moderkot.

Läs kinnunen och Toxicstones svar.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Han ska inte byta moderkort, utan bara byta processor men behålla samma moderkot.

Om du inte såg att jag hade citerat toxicstone som sa att man inte behövde installera om OS när man byter moderkort.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Man måste inte men har man inte rensat bort gamla drivrutiner osv. innan så kan det ställa till det så man inte får mycket att välja på.

Oavsett så är det bara cpu och inte mb det gäller nu

Man måste inte men datorn kanske inte kommer att kunna start när man byter moderkort. Själv så har jag aldrig vart med att man kan byta moderkort utan att ominstallera operativsystemet, och även om man inte behöver så är det ganska bra att man gör det, för att få bort det gamla drivrutinerna.

Rättstavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Läs kinnunen och Toxicstones svar.

Hoppsan, man ska inte läsa för fort hehe

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Om du inte såg att jag hade citerat toxicstone som sa att man inte behövde installera om OS när man byter moderkort.

Tänkte du på det här?
Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Man måste inte men datorn kanske inte kommer att kunna start när man byter moderkort. Själv så har jag aldrig vart med att man kan byta moderkort utan att ominstallera moderkortet, och även om man inte behöver så är det ganska bra att man gör det, för att få bort det gamla drivrutinerna.

Nä det vore väl omöjligt

Permalänk

Så då är det ju självklart att man måste installera om moderkortet när man byter moderkort, ser inte vad problemet är... Fixade till rättstavningen.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Så då är det ju självklart att man måste installera om moderkortet när man byter moderkort, ser inte vad problemet är... Fixade till rättstavningen.

Hehe, kunde inte låta bli

Har inte själv haft några större problem med det, dock har mina senaste skiften innefattat uteslutande s775. Kan tänka mig att det finns större risk för problem om man skiftar mellan olika sockets eller till och med mellan intel och amd, om det nu kan hänga på olika uppdateringar inom windows eller liknande.

Permalänk

Ett sådant cpu-byte ska inte göra någon skillnad. Egentligen behöver du aldrig installera om med rätt förberedelser men ibland kan det nästan vara lättare än att fixa alla problem och konflikter som kan uppstå. Jobbigare är det dock om man kör en OEM-version av Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

jag har bara behövt installera om OS när jag bytt moderkort.

Skrivet av Frejoh466:

Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort.

Nej Du behöver inte formatera om för varken CPU byte eller ens moderkorts byte. Jag har kört min dator på samma windows installation sedan 2007 (vista som jag sedan uppgraderade till 7:an) och jag har haft tre-fyra olika moderkort, tre-fyra olika processorer och fem olika grafikkort i min burk sedan dess utan en enda omformatering. Vet du hur man rensar gamla drivrutiner och håller datorn ren i allmänhet så spelar hårdvarubyte ingen större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort.

heh en kompis bytte moderkort och cpu nyligen och kör fortfarande samma operativ syste det enda som windows klagar på är att hans windows nu är falskt men det går ju och ordna på 15 minuter iallafall

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bredband:

Tänkte du på det här?
Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort

Nej, det behövs inte om chipseten är samma eller väldigt lika, själv bytt mellen 790 till 990 AMD. Då man ju kan ta bort chipsetdrivisarna innan man byter i windows funkar detta ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Han ska inte byta moderkort, utan bara byta processor men behålla samma moderkot.

jag menade bara att jag bara behövt installera om om jag ska byta moderkort
så när jag bytt nätagg, cpu, grafikkort och minnen osv ska man inte behöva det (sa det bara så han vet att det kan behövas om man byter moderkort, inte annars)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

jag menade bara att jag bara behövt installera om om jag ska byta moderkort
så när jag bytt nätagg, cpu, grafikkort och minnen osv ska man inte behöva det (sa det bara så han vet att det kan behövas om man byter moderkort, inte annars)

Ahaa, då hänger jag med

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Hoppas det är är ok att jag lånar tråden lite!

Om jag byter moderkort, cpu och minnen, behöver jag formatera?

Edit:
Bra att man läser tråden, hehe.

Mitt nuvarande gamla moderkort är:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_775/P5LD2_SE/

Nya moderkortet är:
http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme3/

Behöver jag formatera och installera om windows på hårdisken? Byter alltså från intel 775, till amd am3+.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jo, det är ganska säkert att man måste ominstallera Operativsystemet när man byter moderkort.

Beror ju på.. byter man från ett AMD chipset till ett annat så kan man klara sig utan att behöva installera om OS men om du byter från t.ex AMD till Intel så blir det oftast köttsoppa av det hela

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av diamanten:

Hoppas det är är ok att jag lånar tråden lite!

Om jag byter moderkort, cpu och minnen, behöver jag formatera?

Edit:
Bra att man läser tråden, hehe.

Mitt nuvarande gamla moderkort är:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_775/P5LD2_SE/

Nya moderkortet är:
http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme3/

Behöver jag formatera och installera om windows på hårdisken? Byter alltså från intel 775, till amd am3+.

I ditt fall skulle jag gjort nyinstallation då det är större skillnad i uppbyggnaden på dessa system.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)