Behöver nytt grafik kort men vilket?

Permalänk
Medlem

Behöver nytt grafik kort men vilket?

Hej!
Jag har en dator som behöver förnyas lite med ett nytt grafik kort, men har inte så bra koll på vad man ska köpa. Jag vill ha ett bra grafik kort som klarar de nya spelen med en bra upplösning. Vet dock inte vilken prisklass men kanske runt 2000kr.

// Tack på förhand MVH Filip

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moolm:

Hej!
Jag har en dator som behöver förnyas lite med ett nytt grafik kort, men har inte så bra koll på vad man ska köpa. Jag vill ha ett bra grafik kort som klarar de nya spelen med en bra upplösning. Vet dock inte vilken prisklass men kanske runt 2000kr.

// Tack på förhand MVH Filip

Det är svårt att välja grafikkort när vi inte vet dina övriga specifikationer. Här är i alla fall en liten länk som kanske kan va av intresse: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/radeon_79x0...

Nu när du har satt en budget på två tusen kronor så bör du satsa på ett äldre HD6870 - HD6950 - GTX560 eller GTX660 när den blir aktuell. Förstår helt enkelt inte varför man vill lägga mer pengar på identiska grafikkort från den nyare serien.

Samtliga kort har stöd för DirectX 11 och bör klara nya speltitlar med något lägre inställningar samt max upplösning.

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack så mycket för dina tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moolm:

Tack så mycket för dina tips.

Ge lite mer info om din dator, vad den innehåller nu etc, så att det kanske kommer in fler tips.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Innehåll

Datorn inehåller:
Moderkort: Asus M4A79XTD EVO DDR3
CPU: AMD Phenom II X4 945 3.0GHz Socket AM3
Nuvarande grafikkort: gk xfx pcie hd5750 1gb xxx
Chassi: silverstone raven rv02
Nätagg: Corsair VX 550W PSU
Ramminne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Det är svårt att välja grafikkort när vi inte vet dina övriga specifikationer. Här är i alla fall en liten länk som kanske kan va av intresse: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/radeon_79x0...

Nu när du har satt en budget på två tusen kronor så bör du satsa på ett äldre HD6870 - HD6950 - GTX560 eller GTX660 när den blir aktuell. Förstår helt enkelt inte varför man vill lägga mer pengar på identiska grafikkort från den nyare serien.

Samtliga kort har stöd för DirectX 11 och bör klara nya speltitlar med något lägre inställningar samt max upplösning.

Den stora skillnaden är att tillverkningstekniken är mindre i den nya serien, 28nm jämfört mot 40nm. Detta medför betydligt mindre energiförbrukning, vilket gör korten svalare och antagligen mer klockvänliga. Ett 7850 drar 130w medan ett 6970 ungefär drar det dubbla, trots likvärdig prestanda. Ett oklockat 6970 är lite bättre än ett oklockat 7850, men ett klockat 7850 är bättre än ett klockat 6970. Ett bra klockat 7850 är ungefär som ett oklockat gtx 580, så om du skall lägga 2k så köp ett 7850. Ditt nätagg pallar ett 6970, och ditt nätagg pallar två stycken 7850 i CF. Skaffar du ett 6970 och sen vill köra CF med ett till 6970 så måste du skaffa ett kraftfullare nätagg, medan du klarar dig fint på ditt 550w nätagg med 7850 CF.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Den stora skillnaden är att tillverkningstekniken är mindre i den nya serien, 28nm jämfört mot 40nm. Detta medför betydligt mindre energiförbrukning, vilket gör korten svalare och antagligen mer klockvänliga. Ett 7850 drar 130w medan ett 6970 ungefär drar det dubbla, trots likvärdig prestanda. Ett oklockat 6970 är lite bättre än ett oklockat 7850, men ett klockat 7850 är bättre än ett klockat 6970. Ett bra klockat 7850 är ungefär som ett oklockat gtx 580, så om du skall lägga 2k så köp ett 7850. Ditt nätagg pallar ett 6970, och ditt nätagg pallar två stycken 7850 i CF. Skaffar du ett 6970 och sen vill köra CF med ett till 6970 så måste du skaffa ett kraftfullare nätagg, medan du klarar dig fint på ditt 550w nätagg med 7850 CF.

Okej!
Är det detta garafikkortet man ska ha i så fall? http://www.inet.se/produkt/5409437/gigabyte-radeon-hd7850-204...
Men behöver man klocka det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men behöver man klocka det då?

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1128943-diskussion-...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Moolm:

Okej!
Är det detta garafikkortet man ska ha i så fall? http://www.inet.se/produkt/5409437/gigabyte-radeon-hd7850-204...
Men behöver man klocka det då?

Ja, det är det.

Behöver och behöver, det beror på vilken prestanda du behöver. Jag skulle ha lagt till 200 kr och köpt ett 7950 DCII från Webhallen istället. (Ja, Webhallen är lika tillförlitliga som Inet.)

Du bör ha i åtanke att det är oerhört enkelt att klocka grafikkort. Du ska alltså inte undvika ett kort som "behöver" klockas bara för att du tror att det är svårt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som ovanstående. Jag läste en kort artikel på internet, och sen hade jag lärt mej att överklocka både processor, grafikkort och RAM. Det var gräsligt lätt.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Där är länken till 7950 som Zuggmate nämnde.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem

Några frågor till.
För det första behöver man ha så bra grafik kort föra att spela nyare spel men bra upplösning? eller tjänar man på och köpa något billigare och köpa nytt efter kanske ett år?

Jag har inte så bra koll på vad klockning är mer än att det ökar prestandan på kortet men när man klockar ett kort gör man det själv eller köper man det klockat?
Finns det några risker med det?

Permalänk
Medlem

Ett 7950 för mindre än 2700:- är riktigt prisvärt.

Citat:

För det första behöver man ha så bra grafik kort föra att spela nyare spel men bra upplösning? eller tjänar man på och köpa något billigare och köpa nytt efter kanske ett år?

Är du bara ute efter hög upplösning? Vill du inte ha bra flyt/grafik i dit spel?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moolm:

Några frågor till.
För det första behöver man ha så bra grafik kort föra att spela nyare spel men bra upplösning? eller tjänar man på och köpa något billigare och köpa nytt efter kanske ett år?

Jag har inte så bra koll på vad klockning är mer än att det ökar prestandan på kortet men när man klockar ett kort gör man det själv eller köper man det klockat?
Finns det några risker med det?

Asus 7950 DCII t.ex. har två olika versioner. Ett ocklockat på 800 mhz och ett som är klockat (Asus 7950 DCII TOP) som klockats till 900 mhz.
Om du bara höjer frekvensen när du klockar så är det inte så stora risker. Du kan komma upp en bra bit på det sättet utan att öka volten.
Sedan behöver du höja volten för att kunna öka mer och det betyder lite mer risker som t.ex. värmeproblem. Det är då grafikkorten med bra kylare glänser, t.ex. just nu Asus och Gigabytes.
Men det finns alltid risker så som slitage o.s.v. men det får du kolla upp själv isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ett 7950 för mindre än 2700:- är riktigt prisvärt.

Är du bara ute efter hög upplösning? Vill du inte ha bra flyt/grafik i dit spel?

Är det inte självklart att han vill ha bra flyt/grafik i sitt spel?

Läser du igenom tråden, märker du snart att han inte är så kunnig gällande datorer och dess termer.
Av den anledning uttrycker han inte sig fullständigt korrekt alá Förståsigpåare, med alla rätta yttryck
för hur bra "flyt" han vill ha på sina spel etc etc.

Vi kan sitta här och märka ord tills jorden går under, bara för att vara mer verbalt korrekt än näste man.
Men...orka?!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hjälpsam

Du kan strunta i att överklocka iaf till en början, det kortet är ett monster!
Jag skulle köpt mer minne, 4GB är i minsta laget i dag.
tex
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126935-corsair_xms3_8...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi kan sitta här och märka ord tills jorden går under, bara för att vara mer verbalt korrekt än näste man.
Men...orka?!

Vem är det som märker ord?
Jag ställde en trevlig genuin fråga och försöker hjälpa honom, det är snarare du som är dryg.
Så...orka!?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Moolm:

Några frågor till.
För det första behöver man ha så bra grafik kort föra att spela nyare spel men bra upplösning? eller tjänar man på och köpa något billigare och köpa nytt efter kanske ett år?

Jag har inte så bra koll på vad klockning är mer än att det ökar prestandan på kortet men när man klockar ett kort gör man det själv eller köper man det klockat?
Finns det några risker med det?

Det verkar som att du tror att upplösning är ett mått på hur snyggt spelet ser ut. Det är inte hela sanningen. Upplösningen är ett mått på hur många pixlar och med vilka proportioner spelet renderas i, t ex 1920x1080, som ger 2073600 pixlar i förhållandet 16:9, eller 2560x1600, som ger 4096000 pixlar i förhållandet 16:10. Högre upplösning betyder att alla objekt i spelet består av fler pixlar, vilket betyder att bilden du ser är mer detaljerad.

Men det krävs bättre grafikkort för att driva ett spel i högre upplösning. Som du ser är det dubbelt så många pixlar som ska renderas i 2560x1600 som i 1920x1080.

Och det är inte bara upplösningen som spelar roll. De allra flesta spel har inställningar för olika effekter i spelet, t ex (i BF3) mesh geometry, skuggor, ljus, miljödekoration och texturer. Dessa går ofta från Low via Medium och High till Ultra. Ju högre inställningar du sätter desto mer krävs det av grafikkortet.

Så ett visst grafikkort kan mycket väl klara 60 fps på High i 1920x1080, men ska du spela i 2560x1600 kanske du måste sänka till Low eller Medium.

Du ska alltid spela i den upplösningen som skärmen har (native resolution). Har du en 1920x1080-skärm är det bättre att spela i 1920x1080 på Medium än i 1600x900 på High.

Så för att svara på din första fråga: Nej, du måste inte ha ett jättebra grafikkortet för att spela nya spel i hög upplösning, MEN om du vill ha hög upplösning och höga inställningar i spelet så ja, då måste du ha ett bra grafikkort.

Att klocka ett grafikkort betyder att du ökar dess klockfrekvens för att få högre prestanda. Dagens grafikkort är extremt enkla att överklocka: Du drar i ett reglage eller skriver in en siffra för att välja vilken klockfrekvens du vill ha. Du kan klocka relativt högt utan att utsätta kortet för några större risker. Jag har t ex klockat mitt 7970 från 925 till 1100 MHz utan att ändra på nånting annat än reglaget för klockfrekvens.

Du bör tänka på att du måste ha hyfsad ventilation i chassit om du ska överklocka. Windforce-kylaren blåser inte ut den varma luften ur chassit, som referenskylarna gör, utan det måste du ha fläktar som gör.

När du har höjt klockfrekvensen bör du starta ett krävande spel eller ett stresstest och övervaka temperaturen på grafikkortet med t ex MSI Afterburner. Temperaturen ska helst inte gå över 80 grader under spelande, men kortet klarar utan problem 95 grader under kort tid – dock kan det slita onödigt mycket på lång sikt.

Se också till att övervaka temperaturen på CPUn så att inte den överhettas av värmen från grafikkortet. Det kan du göra med RealTemp.

Om du ska klocka högre än vad som går genom att bara höja klockfrekvensen kanske du måste höja spänningen till GPUn. Det bör man vara mycket försiktig med som nybörjare, då den extra prestandan generellt inte är värd risken att förstöra kortet.

Tänk på att garantin försvinner när du överklockar kortet. Jag har dock svårt att tänka mig att butiken kan se att du har överklockat om du inte har höjt spänningen.

Det finns fabriksöverklockade kort. De heter ofta något med OC. Fördelen med ett fabriksöverklockat kort är att du har garanti för den klockfrekvensen som kortet kommer med. Annars finns det inga direkta fördelar mot att klocka själv.

Så för att svara på din andra fråga: Man kan köpa fabriksöverklockade kort, men det är mer värt att klocka själv. Det är mycket enkelt att överklocka grafikkort, men du bör ha bra kylning i chassit och du måste hålla koll så att inte GPU eller CPU överhettas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Hej.. Om du nu vill ha det mest prisvärda kort på marknaden för under 2000:- så föredrar jag denna...

http://cdon.se/hemelektronik/zotac_geforce_gtx_560ti_448_1280... eller denna
http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gf_gtx_560_ti_448_co...
OBS glöm inte 5% rabatten...
Och om du tycker minnet på korten är viktigast och INGET ANNAT så finns dessa för under 700:- med 4GB (LOL)
http://cdon.se/hemelektronik/zotac_geforce_gt_630_synergy_edi...

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite eftersom att jag ställde en liknande fråga själv:
#12495646

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och att det är så många som vill hjälpa amatörer som mig.

Tror ni att ett Gigabyte Radeon HD6870 skulle passa bra till min dator?

Har ni någon bra länk eller klipp på youtube som visar hur man klockar grafik kort?

Är det något annat som behövs bytas ut på min dator?

Permalänk
Avstängd

Ja, du skulle få en bättre spelupplevelse om man jämför med det som sitter i nu, men vill du ha ett kort som du kan ha lite längre, än 6870 så ska du ta ett av de korten jag länkade till som ligger strax under din max budget 2000:-... För dom pengarna kan du inte få ett bättre kort i dags läget, om du inte köper ett begagnad.. 560ti 448 är ett riktigt bra kort (för det priset).... 2 Sådana ihop (SLI) presterar som 7970 o 680 till en liten fördel för de sistnämnda korten i de flesta spel....
Beställ ett nu o testa... duger det inte så byt;) dem kommer ta slut annars......

Bytas ut... du kanske ska ha mer ramminne, dom är billiga idag......

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag kolla på ram men vilket av dom grafik korten du visade rekommenderar du?

Permalänk
Hjälpsam

Grafikkort
Minne

Du behöver inte klocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |