Samma fel igen - Lång reparationstid

Permalänk
Medlem

Samma fel igen - Lång reparationstid

Hej!

Har precis haft iväg en elektronikprodukt på lagning/utbyte, är oerhört osäker på om jag fick samma tillbaka eller inte. Det spelar hur som helst ingen roll.

Den nya produkten i fråga har samma mildare fel som jag lämnade in den första med. Det tog ca 6 veckor mellan inlämning av produkten tills det att jag hade en ny. Skickar jag tillbaka även denna produkt så kommer det förmodligen ta 6 veckor(igen) vilket i så fall skulle vara under all kritik. Vad jag läst så har dem två reparationsförsök på sig innan man har rätt att häva köpet. Reparationstiden är ju dock enligt mig annat än skälig så enligt mig borde jag kunna häva köpet redan där.

Av vad jag har läst om konsumentköplagen så har man rätt att häva köpet efter "skälig tid" vilket är väldigt luddigt. Jag anser att jag borde ha rätt att häva köpet och köpa en annan produkt för pengarna.

Hur tolkar ni lagen i detta fall? Det rör sig om en elektronikprodukt värde kring 2000 kr.

/Massy

Permalänk
Medlem

Du har rätt att kräva pengar tillbaka eller omleverans på tredje reperations försöket.

Och skälligtid för en reperation brukas ses som 3-4 veckor normalt sett, sen kan detta förlängas under sommaren då av förklarliga skäl så finns inte samma bemanning på företagen.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle skicka iväg denna också så skulle det förmodligen ta 6 veckor till -> 3/9 månader har produkten inte ens varit i min ägo..

Den skickades iväg i maj så den borde inte behandlats under någon semestertid (felet märks knappt i början och blir stegvis värre enligt erfarenhet på den första produkten).