Varför ska man ha Ethernet i HDMI kabeln ?

Permalänk

Varför ska man ha Ethernet i HDMI kabeln ?

Har beställt en ny HDMI sladd för min andra pajade. Såg att det var Ethernet i den, varför vill man ha det ?
Sen undrar jag fall det verkligen blir skilnad på en HDMI sladd som kostar 1000kr än en som kostar 40kr ?

Permalänk
Medlem

Godtrogen som man är så tror jag det skiljer sig på en dyr mot en billig kabel, men är inte så insatt så ska inte säga för mycket!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Godtrogen som man är så tror jag det skiljer sig på en dyr mot en billig kabel, men är inte så insatt så ska inte säga för mycket!

Det skiljer sig faktiskt inget: http://mobil.idg.se/2.1085/1.242208?st=true&sts=http%3A%2F%2F...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Lite sanning med modifikation - ska du ha längre kablar (över 10 eller 15) så är det fördelaktigt att lägga någon hundralapp eller två extra på HDMI-kabeln, men du behöver verkligen inte lägga ner tusentals kronor på kablaget.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Lite sanning med modifikation - ska du ha längre kablar (över 10 eller 15) så är det fördelaktigt att lägga någon hundralapp eller två extra på HDMI-kabeln, men du behöver verkligen inte lägga ner tusentals kronor på kablaget.

Det är ju ingen hemlighet att billigare kablar är sämre på att hålla en stark signal över längre sträckor. Upp till 7-8m skulle jag gissa på att det är väldigt sällan som kabeln spelar någon roll.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Allt fler enheter har stöd för nätverk via HDMI, smidigt om man vill slippa kablar som sagt, men även för uppdatering av mjukvara i till exempel revievers eller d/a omvandlare..Har du enheter som inte stödjer HDMI med nätverk så är det som sagt pärlor åt svin

Permalänk
Medlem

Eftersom HDMI är digitalt, till skillnad från t.ex. ljud och/eller S-Video/RGB så kvittar "kvalitén" helt och hållet.
Antingen kommer signalen fram, eller så gör den inte det - det finns inget mellanting.

Slående fungerar en kabel för 40kr lika bra som en för 40.000kr - trots att den dyrare säkert har flashigare förpackning, PR, dekaler, klistermärken, är fysiskt tjockare, coolare instruktionsmanual och allt där till.

Detta gäller även längre kablar.

Undantaget är dock att isolering och liknande (faktiska fysiska kraven) på kabeln kan skifta, dvs kan en dyrare kabel hålla för mer misshandel/slitage/etc än en billig.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Enligt min erfarenhet är dessutom dyrare kablar bättre skärmade, då menar jag givetvis dyrare inom rimliga gränser. Så säg 400kr mot en 40kr kabel.. inga 40'000kr här tack!

Permalänk
Skrivet av =ezco=:

Allt fler enheter har stöd för nätverk via HDMI, smidigt om man vill slippa kablar som sagt, men även för uppdatering av mjukvara i till exempel revievers eller d/a omvandlare..Har du enheter som inte stödjer HDMI 1.4 och just nätverk så är det som sagt pärlor åt svin

Finns ingenting som heter hdmi 1.4.
Man får inte märka produkterna med dom beteckningarna längre.
Inte bra att tipsa om saker som är borttaget sedan 7månader tillbaka
Källa www.hdmi.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Enligt min erfarenhet är dessutom dyrare kablar bättre skärmade, då menar jag givetvis dyrare inom rimliga gränser. Så säg 400kr mot en 40kr kabel.. inga 40'000kr här tack!

Har du någonsin haft problem med en störningar, i en "vanlig" miljö (säg hemma), i en kabel som skickar digitala signaler?
Jag har då aldrig det, trots att jag har säkert 100m TP-kabel och ett tjugotal meter billig HDMI-kabel från ebay dragen i lägenheten. Inget är ens skärmat såvitt jag vet.

Det brukar spraka till lite i dator-högtalarna när man slår på/av mikron och/eller tvättmaskin dock Men aldrig haft problem med ljud/bild mellan rum och från dator till projektor/ljudsystem - över HDMI.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

öh dvi kablar kan man då se skillnad på.. jag hade en billig först som gjorde att det blinkade till blå ränder ibland på bilden.. sen köpte jag en för 500 o då försvann det.. 5m kablar var detta..

dessutom får jag av någon anledning bättre bild till tvn via dvi kablen jag just nämde än tex en 1m hdmi (medföljande till tvn)

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Skrivet av stefan1981:

Finns ingenting som heter hdmi 1.4.
Man får inte märka produkterna med dom beteckningarna längre.
Inte bra att tipsa om saker som är borttaget sedan 7månader tillbaka
Källa www.hdmi.com

Ber så hemskt mycket om ursäkt och har redigerat mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Finns ingenting som heter hdmi 1.4.
Man får inte märka produkterna med dom beteckningarna längre.
Inte bra att tipsa om saker som är borttaget sedan 7månader tillbaka
Källa www.hdmi.com

När jag läser länken du bifogar så tolkar inte organisationens direktiv samma som dig.

De skriver:
Effective January 1, 2012, all HDMI products cannot make any reference to HDMI version numbers.

Min uppfattning av vad de skriver är att det finns fortfarande något som heter "HDMI 1.4", men man skall inte märka produkten med versionsnummret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Har du någonsin haft problem med en störningar, i en "vanlig" miljö (säg hemma), i en kabel som skickar digitala signaler?
Jag har då aldrig det, trots att jag har säkert 100m TP-kabel och ett tjugotal meter billig HDMI-kabel från ebay dragen i lägenheten. Inget är ens skärmat såvitt jag vet.

Det brukar spraka till lite i dator-högtalarna när man slår på/av mikron och/eller tvättmaskin dock Men aldrig haft problem med ljud/bild mellan rum och från dator till projektor/ljudsystem - över HDMI.

Jag skall vara ärlig och säga att jag inte haft -problem- med störningar över specifikt HDMI (talar om hemma miljö här) men jag har haft dom, men då inte bara med billiga kablar utan även med både medel-dyra och svin-dyra. I efterhand har jag tagit reda på och problemet var att ingen av de som hade problem var just skärmade. Sitter på 2 stycken just nu som är i ~200kronors klassen, funkar klockrent. De är skärmade, för att inte råka ut för störningar.

Så vad jag skulle vilja säga är egentligen, se till att ha en skärmad.. måste inte vara dyrt för att vara bra.

Permalänk
Medlem

Om man läser kommentarerna om deltacos billiga HDMI kablar som är 10m eller längre så är det många som inte kan köra fullHD men 720p går bra. Så det gör nog viss skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volny:

Om man läser kommentarerna om deltacos billiga HDMI kablar som är 10m eller längre så är det många som inte kan köra fullHD men 720p går bra. Så det gör nog viss skillnad.

Det är för att dom är standard och inte high speed HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

dessutom får jag av någon anledning bättre bild till tvn via dvi kablen jag just nämde än tex en 1m hdmi (medföljande till tvn)

Det kan bero på att grafikkortet hanterar DVI och HDMI utgången olika. Tex är det vanligt att drivrutinerna lägger på lite overscan eller underscan på HDMI out, om man inte går in och pillar med inställningarna.

...

HDMI-formatet gör att i princip så får man antingen "perfekt" bild, eller så är bilden helt åt skogen eller visas inte alls... Dvs att lägga massa pengar för att få få fram det sista "pricken över i:t" i bilden är helt bortkastat.
Köp en hyfsat välbyggd kabel (vettiga kontakter, gärna med en ferritkärna, rimligt grova ledare osv) som är specad för high-speed.
Funkar den inte så klaga och kräv en ny med motsvarande spec.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Det kan bero på att grafikkortet hanterar DVI och HDMI utgången olika. Tex är det vanligt att drivrutinerna lägger på lite overscan eller underscan på HDMI out, om man inte går in och pillar med inställningarna.

...

HDMI-formatet gör att i princip så får man antingen "perfekt" bild, eller så är bilden helt åt skogen eller visas inte alls... Dvs att lägga massa pengar för att få få fram det sista "pricken över i:t" i bilden är helt bortkastat.
Köp en hyfsat välbyggd kabel (vettiga kontakter, gärna med en ferritkärna, rimligt grova ledare osv) som är specad för high-speed.
Funkar den inte så klaga och kräv en ny med motsvarande spec.

det kan nog stämma ang hdmin för text o så upplevs mycket plottrigare.. inte så skarpt som via dvin

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Om vi pratar om kablar i allmänhet gäller ofta att när man köper dyrare kablar kan ofta kontakterna vara robustare. Bra om man ofta sätter i/tar ut kabeln.

Sedan har de dyrare kablarna normal sätt utsatts för mer funktionstester med mindre felmarginaler i fabrik. Det betyder inte att en billig kabel inte klarar testerna lika bra som en dyr, utan att man helt enkelt inte testat lika hårt. Så vi köp av en dyr kabel så SKA den klara längre kabeldragningar i störig miljö etc. En billig kan fungera precis lika bra, men det har inte testats på just det exemplaret.

Det borde gälla även HDMI kablar. Själv köper jag billiga kablar och har ännu inte köpt en som inte funkar till det jag skulle använda den till.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har beställt en ny HDMI sladd för min andra pajade. Såg att det var Ethernet i den, varför vill man ha det ?
Sen undrar jag fall det verkligen blir skilnad på en HDMI sladd som kostar 1000kr än en som kostar 40kr ?

Sök i forumet! går snart bärsärk på folk, det skiljer sig inget ett skit eftersom båda är digitalt, har pratat om detta förut.
Lyssna inte på andra, oavsett pris så fungerar båda lika bra.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Bara du köper en billig hdmi kabel, jag köpte en tokbillig från kina på 15m för en 180kr eller nåt liknande och den fungerar toppen. Har dock inte provat med blu-ray genom den än till tv men annat fungerar klockrent.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Lite sanning med modifikation - ska du ha längre kablar (över 10 eller 15) så är det fördelaktigt att lägga någon hundralapp eller två extra på HDMI-kabeln, men du behöver verkligen inte lägga ner tusentals kronor på kablaget.

Skrivet av l4nky:

Det är för att dom är standard och inte high speed HDMI.

Stämmer inte, har en Deltaco 15m som ger 1080p, Deltaco är grymma, verkligen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Sök i forumet! går snart bärsärk på folk, det skiljer sig inget ett skit eftersom båda är digitalt, har pratat om detta förut.
Lyssna inte på andra, oavsett pris så fungerar båda lika bra.

Om du besvärar dig med att läsa tråden så kanske du förstår att det inte är riktigt så enkelt. Det har redan lyfts fram att:

- Digitala signaler kan också få störningar i bild, fast då i form av hack och artefakter
- Längre kablar (10m+) ska man köpa inte köpa de billigaste då det kräver bättre skärmning
- Dyrare kablar har oftare robustare kontakter vilket är bra om man ofta tar ut/stoppar i kontakten
- Dyrare kablar är oftast testade att klara specifika förhållanden, kanske inte så viktigt för de flesta men i professionella syften har det betydelse
- Det är skillnad på standard och High-Speed HDMI

Ingen har påstått att man ska köpa en kabel för tusentals kronor, men att det i vissa fall kan vara värt att inte köpa det allra billigaste

Permalänk
Medlem

Till första delan av din fråga, om varför man kan köra ethernet genom HDMI-kabeln. Många Bluray-spelare kan hämta extra-material om filmer från nätet, och för att slippa extra kablar kör man även nätverket genom HDMI-kabeln.
Kräver att både t.ex reciver och BD-spelare har stöd för det. T.ex måste recievern antingen ha wifi eller ethernet-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Stämmer inte, har en Deltaco 15m som ger 1080p, Deltaco är grymma, verkligen.

Och jag har en deltaco 10m som inte klarar av 1080p.

Permalänk
Rekordmedlem

Priset spelar väldigt liten roll egentligen, men den som kan länka tlll en 15m hdmi kabel som klarat den riktiga certifieringen och kostar 200kr får gärna göra det, det säljs en hel del kablar som inte klarar de elektriska kraven, men det funkar ändå på korta längder, men det är väldigt få kablar som klarar över 10m, hdmi och thunderbolt har ungefär samma krav på bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Om du besvärar dig med att läsa tråden så kanske du förstår att det inte är riktigt så enkelt. Det har redan lyfts fram att:

- Digitala signaler kan också få störningar i bild, fast då i form av hack och artefakter
- Längre kablar (10m+) ska man köpa inte köpa de billigaste då det kräver bättre skärmning
- Dyrare kablar har oftare robustare kontakter vilket är bra om man ofta tar ut/stoppar i kontakten
- Dyrare kablar är oftast testade att klara specifika förhållanden, kanske inte så viktigt för de flesta men i professionella syften har det betydelse
- Det är skillnad på standard och High-Speed HDMI

Ingen har påstått att man ska köpa en kabel för tusentals kronor, men att det i vissa fall kan vara värt att inte köpa det allra billigaste

Ok ursäktar mig då men kommer sådana trådar 1 gång i veckan princip.
Jo jag vet mycket väll för och nackdelar, har du inte läst mitt stora inlägg i en gammal tråd som handlade om HDMI kablar så bör du göra det, tänkt få den klistrad men inte blivit av.

Och han skrev 1000kr vs 40kr, handlar du en för 1000kr så lär den ge alla bra egenskaper men du lär endå göra en jävligt dålig affär, bättre kabel 15m kostar inte mer än 400-500kr, glöm 1000kr bara glöm det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Angående kabel-kvaliteten finns det dels två standarder idag: HDMI Standard Speed och HDMI High Speed. De första är certifierade för 74,25 MHz och 720p/1080i medan de senare är certifierade för 340 MHz och 1080p60 och 4k (iaf i 24p). Högre kabelkvalitet möjliggör högre bandbredd på längre avstånd med mindre förluster.

Med det sagt tenderar HDMI-kablar och standarderna i praktiken att vara rejält överdimensionerade (på rimliga avstånd) eftersom apparaterna har equalizers och elektronik som kompenserar, varför sämre kablar ofta fungerar utmärkt.

http://www.avsforum.com/t/794088/clarifications-on-hdmi-cable...

edit:
Kanske ska tillägga att jag själv utan minsta problem kör 1080p60 med en no-name 10m HDMI-kabel som kostar drygt 80:- för ÅF (men jag betalade 449:- för på Komplett ). Tillverkares artikelnummer: CABLE-5503-10 Jag är inte ens säker på att den är High Speed-certifierad.
Den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590476

Fungerar hur som helst utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Angående kabel-kvaliteten finns det dels två standarder idag: HDMI Standard Speed och HDMI High Speed. De första är certifierade för 74,25 MHz och 720p/1080i medan de senare är certifierade för 340 MHz och 1080p60 och 4k (iaf i 24p). Högre kabelkvalitet möjliggör högre bandbredd på längre avstånd med mindre förluster.

Med det sagt tenderar HDMI-kablar och standarderna i praktiken att vara rejält överdimensionerade (på rimliga avstånd) eftersom apparaterna har equalizers och elektronik som kompenserar, varför sämre kablar ofta fungerar utmärkt.

http://www.avsforum.com/t/794088/clarifications-on-hdmi-cable...

edit:
Kanske ska tillägga att jag själv utan minsta problem kör 1080p60 med en no-name 10m HDMI-kabel som kostar drygt 80:- för ÅF (men jag betalade 449:- för på Komplett ). Tillverkares artikelnummer: CABLE-5503-10 Jag är inte ens säker på att den är High Speed-certifierad.
Den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590476

Fungerar hur som helst utmärkt.

Har man kontakter bland underleverantörerna så blir man chockad av marginalen som butikerna tar på den här typen av produkter. Men så har det alltid varit. Jag har genom åren kunnat köpa vissa produkter för butikernas inköpspris minus säljarens personliga rabatt. Det har aldrig handlat om superdyra produkter, mest kablar, kontakter, tillbehör etc, men jag undrar hur många tusentals kronor jag sparat genom åren.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore