Permalänk
Medlem

Sluta tänka baklänges!

Har sett många trådar här på forumet om grafikkort och bf3. Det brukar låta så här ''Vilket kort behöver jag för att spela bf3 i hög upplösning och höga inställningar''. Sluta tänka baklänges bf3 är redan ute på marknaden så det är historia nu spelutvecklarna har ju inte slutat producerat spel. Om du söker ett grafikkort som precis pallar med bf3 vad gör du när bf4 kommer ut? det släpps ju spel hela tiden med bättre och bättre grafik. så jag tycker att man istället ska ställa frågan, kommer jag klara mig på detta kortet i ett par år? vore trevligt med en diskussion. ha det gött!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Ptja, BF3 används ju ganska mycket som mått på hur bra grafikkort är.
Det är ju ingen som vet vad BF4 eller spel i framtiden kommer kräva så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det släpps ju även spel, och kommer fortsätta göra, där grafiken inte är lika bra som BF3, hence så ett grafikkort som klarar BF3 kanske klarar ett spel som släpps om 2 år, utan problem.

Permalänk

Du säger ju lite emot dig själv. ''Vilket kort behöver jag för att spela bf3 i hög upplösning och höga inställningar''
Detta kanske inte betyder att kortet kommer klara "BF4" på samma inställningar, men med stor sannolikhet kommer kortet klara av det spelet på minst low troligtvis om inte något banbrytande händer bland grafikmarknaden, både bland hårdvara och mjukvara.

Samtidigt är nog inte folk sugna på att spendera flera tusen kronor på ett grafikkort som kanske kan köra "BF4 eller Crysis 1337" på högsta.
Man kan helt enkelt inte veta om det kommer eller inte klara det överhuvudtaget.

Det finns inget som heter "framtidssäker" dator.

Permalänk
Medlem

vad har du tänkt att vi ska diskutera?...

Permalänk
Rekordmedlem

Förhoppningsvis finns det inget kort som klarar något framtida spel, i så fall står utvecklingen stilla, så att köpa annat än för dagens krav låter bara väldigt konstigt och bakåtsträvande, grafikkorten är inte bra nog att simulera verkligheten och innan dess kommer det hela tiden ny teknik som sakta, sakta, kryper närmare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobzombie:

Har sett många trådar här på forumet om grafikkort och bf3. Det brukar låta så här ''Vilket kort behöver jag för att spela bf3 i hög upplösning och höga inställningar''. Sluta tänka baklänges bf3 är redan ute på marknaden så det är historia nu spelutvecklarna har ju inte slutat producerat spel. Om du söker ett grafikkort som precis pallar med bf3 vad gör du när bf4 kommer ut? det släpps ju spel hela tiden med bättre och bättre grafik. så jag tycker att man istället ska ställa frågan, kommer jag klara mig på detta kortet i ett par år? vore trevligt med en diskussion. ha det gött!

då är väl svaret alltid nej. om man har som krav högupplösning och inställningar.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Tänkte på dom som bara vill klara av bf3 på håret.. jag vet inte hur folk tänker när dom köper sina kort, när jag köpte mitt gtx670 så va det ju inte för bf3s skull. och nu använder jag bara bf3 som ett exempel sett likadana trådar om d3 vilket inte är grafiskt krävande. och jag vet att alla inte har råd med ett 670/680 och 7970. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Dålig trådstart utan grund att diskutera på. Som sagt, inget vet hur prestandakraven ser ut för icke utannonserade spel som BF4 så varför förbereda sig för något du inte har förutsättning att förbereda sig för.

Permalänk
Medlem

grafikkort är som bilar, halva värdet försvinner när du startat det först gången, och oftast får man ändå inte tillfälle att köra snabbare än några andra bilar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tänkte på dom som bara vill klara av bf3 på håret.. jag vet inte hur folk tänker när dom köper sina kort, när jag köpte mitt gtx670 så va det ju inte för bf3s skull. och nu använder jag bara bf3 som ett exempel sett likadana trådar om d3 vilket inte är grafiskt krävande. och jag vet att alla inte har råd med ett 670/680 och 7970. ha det gött

Och där kom det. Jag köpte ett 670 och därför är det baklänges att köpa ett kort som bara klarar bf3.

Sen exemplet om d3 som inte är lika krävande? folk kanske vill spela just d3 och då känns det ju jäkligt onödigt att köpa ett dyrare kort bara för att vara framtidssäker, ett uttryck som helt enkelt inte kan tillämpas på datordelar.

Man kan också se det så här:

Nu köper man ett kort som klarar bf3/d3/whatever och senare när det släpps ett nytt "referensspel" så uppgraderar man då med teknologin som finns till handa då. alternativet är att skaffa ett dyrare kort nu som inte används till fullo i dagens spel och som inte är optimalt till framtidens spel. Det blir en något lägre utgift totalt men också lägre prestanda för framtiden.

OCh som slutord på denna textvägg: Ett grafikkort är bara ett verktyg för att nå målet, att spela spel. Då är det väl ganska vettigt att leta efter ett verktyg som når målet snarare än att skaffa ett som springer förbi dagens mål men som ändå inte når fram till nästa?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Men du har ju ingen aning om hur krävande bf4 kommer vara. De kan göra en cod, och köra vidare på exakt samma grafik. Eller så kräver frostbite 3 dubbelt så mycket som 2.

Det är ett och ett halvt år kvar tills bf4 släpps. Köp antingen ett kort idag till spelen som finns idag, eller ett kort om ett år till spelen som finns om ett år. Att köpa ett grafikkort idag för att maxa bf4 om ett år är bara dumt.

Permalänk
Medlem

Man köper ju komponenter för att klara sig i nuläget, även om du köper dom mest high end sakerna idag kommer det troligen inte att klara av till exempel bf4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

grafikkort är som bilar, halva värdet försvinner när du startat det först gången, och oftast får man ändå inte tillfälle att köra snabbare än några andra bilar.

Inte för att vara elak, men det där kan vara den sämsta liknelsen jag någonsin har läst.

Till TS. Om man vill spela bf3 och ska köpa ett grafikkort för att göra detta, är det då inte rimligt att köpa ett som presterar så bra som möjligt i just bf3 då? Det spelar ju ingen roll hur det presterar i framtida spel när det du ska göra är att spela bf3.

Permalänk
Medlem

Har man ett grafikkort som maxar bf3 utan att droppa under 60fps (670/7979 eller 7950 om vi inte bara tittar på bf3 ) så kommer man någ klara sig rätt så bra i bf4 också. Problemet är det att bf4 kommer släppas om tidigast ett och ett halv år och dt kommer hinna hända mycket på den tiden. De flesta behåller inte ens ett grafikkort i mycket mer än ett år innan de uppgraderar. Skulle bf4 släppas om någon månad så kanske man skulle kunna ta hänsyn till det men nu är det så lång tid tills dess att den inte går att förutse hur det kommer se ut då. Dessutom är de flesta spel rätt så mycket mer lättdriva än bf3. Har man ett 670 eller liknande så kommer man kunna spela de allra flesta spelen på max ett bra tag till.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Tydligen va den här tråden en dum id´e :S undrade bara hur folk tänker när det gäller köp av grafikkort. för då är ju gtx680 och 7970 helt onödiga att köpa för du klara ju bf3 med mindre kraftiga kort.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tydligen va den här tråden en dum id´e :S undrade bara hur folk tänker när det gäller köp av grafikkort. för då är ju gtx680 och 7970 helt onödiga att köpa för du klara ju bf3 med mindre kraftiga kort.

Man kanske vill maxa bf3? Vissa nöjer sig inte med att spela på low med 30 fps.
Vill man köra bf3 i ultra så är det just 670/680/7970 som gäller, och inte "mindre kraftiga kort".
Sen finns det dom som spelar i Eyefinity/Nvidia Surround, och då är det ännu viktigare med högpresterande kort.

Du har helt rätt i att denna tråden var en dum idé.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Inte för att vara elak, men det där kan vara den sämsta liknelsen jag någonsin har läst.

Till TS. Om man vill spela bf3 och ska köpa ett grafikkort för att göra detta, är det då inte rimligt att köpa ett som presterar så bra som möjligt i just bf3 då? Det spelar ju ingen roll hur det presterar i framtida spel när det du ska göra är att spela bf3.

Det är ju precis det jag undrar över, jag kallar min för en gamer och spelar många olika spel. Antar att andra gör det med. Hur många är det som bara spelar bf3 och inget annat?? om man enbart ska spela bf3 så visst då kan man ju köpa ett kort som klara dom kraven.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommer ihåg crysis? Crysis1 var mycket krävande medan crysis 2 blev mindre krävande, så hoppas att bf3 är mindre krävande, för blir det det så kommer säkert mer köpa det spelet. Men tror inte att det kommer att lanseras snart för ea vill att bf3 spelare ska köpa bf4, så de måste bänta tills barnen tröttnar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Ptja, BF3 används ju ganska mycket som mått på hur bra grafikkort är.
Det är ju ingen som vet vad BF4 eller spel i framtiden kommer kräva så.

BF4 kommer använda frostbite 2 så det kommer till att vara ungefär samma grafik

Visa signatur

Black Ops 2 steam key säljes! (400kr via paypal)

Datan: Force GT120 | HDD 500GB | i7 3770K | SSD 120GB | ATI Radeon HD 4870 | 16GB | AX750 | Razer Deathadder | Razer Lycosa | BenQ 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Det är ju precis det jag undrar över, jag kallar min för en gamer och spelar många olika spel. Antar att andra gör det med. Hur många är det som bara spelar bf3 och inget annat?? om man enbart ska spela bf3 så visst då kan man ju köpa ett kort som klara dom kraven.

Jag spelar ett flertal spel, bland annat bf3.
Bf3 är det mest krävande jag spelar, så då är det lika bra att köpa ett grafikkort som:
a) klarar BF3 i önskad prestanda.
b) klarar i stort sett alla andra spel jag spelar.
c) är relativt framtidssäkert. Hade jag suttit på t.ex ett 6870 hade jag antagligen behövt köpa upp mig om 1-2 år. Nu sitter jag på ett GTX 670 som lär räcka längre. Jag kanske inte maxar spel som kommer om 3 år, men jag lär garanterat kunna spela dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Inte för att vara elak, men det där kan vara den sämsta liknelsen jag någonsin har läst.

tycker nog den var den mest fungerande och bäst fomulerade automobilanalogin i det här elektroniska graffitiplankets historia. och vill man vara säker på att kunna köra på framtidens vägar köper man en ganska billig mellanklassbil, inte en supersportbil som kanske omedelbums får punktering på alla fyra när underhållet svikit sedan länge.

mvh Ranelid.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jo det hade allt funkat lika bra med den grafiken som var i Duke Nukem 3D. Men det hade nog inte varit lika kul i längden med en dator som var lika snabb nu som för 10-15 år sedan.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

grafikkort är som bilar, halva värdet försvinner när du startat det först gången, och oftast får man ändå inte tillfälle att köra snabbare än några andra bilar.

Haha, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Det är ju precis det jag undrar över, jag kallar min för en gamer och spelar många olika spel. Antar att andra gör det med. Hur många är det som bara spelar bf3 och inget annat?? om man enbart ska spela bf3 så visst då kan man ju köpa ett kort som klara dom kraven.

Jag spelar bara bf3 till exempel. Eller det är det enda krävande spelet jag spelar, hon och cs slinker in ibland men eftersom att dom går att spela på en miniräknare så baserar jag inga grafikkortsinköp på dessa spel. Om mitt grafikkort skulle gå sönder idag så skulle jag därför basera mitt nyköp endast på hur kortet presterar i bf3. Du måste tänka på att alla inte har samma preferenser som dig.

EDIT:

Skrivet av AndreaX:

tycker nog den var den mest fungerande och bäst fomulerade automobilanalogin i det här elektroniska graffitiplankets historia. och vill man vara säker på att kunna köra på framtidens vägar köper man en ganska billig mellanklassbil, inte en supersportbil som kanske omedelbums får punktering på alla fyra när underhållet svikit sedan länge.

mvh Ranelid.

Den liknelsen är ju ännu mer bristande. Supersportbilen borde ju vara väldigt mycket mer framtidssäker eftersom att fart är det enda som räknas, en billig mellanklassbil kommer ju inte magiskt att bli bättre med tiden.

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Det är ju precis det jag undrar över, jag kallar min för en gamer och spelar många olika spel. Antar att andra gör det med. Hur många är det som bara spelar bf3 och inget annat?? om man enbart ska spela bf3 så visst då kan man ju köpa ett kort som klara dom kraven.

Det har nog inte med att dom "endast lirar BF3" och göra utan snarare att dom har BF3 som riktmärke då det är ett av de (notera att jag säger ett av) mest krävande spelen på marknaden i nuläget. Klarar du av BF3 på maxade inställningar så kan man nästan vara säker att alla andra spel går bra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Man kanske vill maxa bf3? Vissa nöjer sig inte med att spela på low med 30 fps.
Vill man köra bf3 i ultra så är det just 670/680/7970 som gäller, och inte "mindre kraftiga kort".
Sen finns det dom som spelar i Eyefinity/Nvidia Surround, och då är det ännu viktigare med högpresterande kort.

Du har helt rätt i att denna tråden var en dum idé.

När skrev jag nått om att maxa bf3? om man vill kunna spela bf3 så behöver du ju inte nått av dom korten jag spelade på high med mitt förra kort (Msi gtx560ti 448cores) och det gick alldeles utmärkt. Plus att det är de fina med forum skrev ju inte tråden för att jag har ''rätt eller fel'' utan för att höra vad folk tyckte om ämnet.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Enda man egentligen kan göra antar jag är att köpa ett grafikkort som klarar alla dagens spel med lite marginal så är man förmodligen säker ett tag framöver.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Entusiast

Battlefield 3 är ett bra spel för att mäta hur bra grafikkort är just nu (Dock lite fuskigt eftersom Nvidia har övertaget med extra optimering) så om man klarar Battlefield 3 i Ultra med 60FPS skulle jag säga att man borde kunna klara Battlefield 4 i "Ultra" om man kör ett till kort i SLI om nu Battlefield 4 inte blir ett stort genombrott på grafikavdelningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Frågan är om det inte är mer ekonomiskt att köpa ett mellanpresterande (ett som klarar de idag förekommande spelen med bra fps) kort och byta ut det lite oftare, än att köpa ett svindyrt highend kort (med förhoppning om att det är framtidssäkert) och byta det lite mer sällan. Tror man får mer bang for the bucks om man håller sig till billigare kort som man byter ut lite oftare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3