Hur klarar ni av att spela i 60 fps?

Permalänk
Medlem

Hur klarar ni av att spela i 60 fps?

Vet inte om det är mig det är fel på, men för mig är spel såsom BF3 och andra FPS spel helt ospelbara om ja inte ligger över 100 fps, I just BF3 så är det för mig segt å tungt innan fpsen ligger över 120 fps. Ser folk som ständigt skriver att dippar du inte under 60 fps så märker du inte av det...? ta tex, quake och ut2k4 inte fasen gick det spela dem under 100 fps ?

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad har du för skärm?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

40 fps och uppåt är för mig oskiljbart

Permalänk
Medlem

FPS är inte en ensamstående variabel i en bra spelupplevelse.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

hur blir det om du sätter på vsync?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Voodoo-kort och GLquake gav 60 FPS, och det var trevligt som attan.
Inga konsoller ger mer än 60 FPS vad jag vet, och dom är ju tydligen spelbara.

Troligen är det du upplever som segt nånting annat än just för låg FPS, troligen inputlag av nåt slag eller kanske microstuttering.

Permalänk
Medlem

Har haft allt från 60hz skärmar till 140hz crt, oavsett hz har ja alltid märkt av skillnad. Med Vsync blir det ÄNNU värre, segdraget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nillas85:

ta tex, quake och ut2k4 inte fasen gick det spela dem under 100 fps ?

Äh, det där med 60 fps är väl ett modernt påhitt? Och quake (särskilt inte utan 3d-acceleration) och ut2k4 gick inte så fort de första 5-10 åren...

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Har haft allt från 60hz skärmar till 140hz crt, oavsett hz har ja alltid märkt av skillnad. Med Vsync blir det ÄNNU värre, segdraget.

Kör du på en 60hz-skärm och märker skillnad på 70 och 120fps så är det något annat är frameraten som stör dig.

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Har haft allt från 60hz skärmar till 140hz crt, oavsett hz har ja alltid märkt av skillnad. Med Vsync blir det ÄNNU värre, segdraget.

Då är det input lag du menar och det har ingenting med fps'en att göra.

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Har haft allt från 60hz skärmar till 140hz crt, oavsett hz har ja alltid märkt av skillnad. Med Vsync blir det ÄNNU värre, segdraget.

jag är själv väldigt känslig för lag men när jag kör 60 fps vsync på bf3 så går det extremt fint, stänger jag sedan av vsync så upplever jag det väldigt hackigt och segt...
som sagt kan vara någon form av inputlag eller kanske microstuttering.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Alla upplever det olika. Svårare än så är det inte. Känns som en smått onödig tråd, speciellt eftersom den har dykt upp flera gånger innan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Kör du på en 60hz-skärm och märker skillnad på 70 och 120fps så är det något annat är frameraten som stör dig.

Kör på en 120hz just nu, men känner utan tvekan skillnad på 60 fps vs 120 fps på en 60hz skärm. Ser skillnad gör ja troligen inte, men en känsla av skillnad är där absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Har haft allt från 60hz skärmar till 140hz crt, oavsett hz har ja alltid märkt av skillnad. Med Vsync blir det ÄNNU värre, segdraget.

Där har du svaret. Du är van vid att spela med höga HZ/Fps och märker därför av när du inte gör det. Jag gör det med, och sitter därför fortfarande kvar på min gamla CRT. 60Hz är rätt lite så fullt logiskt att du märker skillnad mellan det och typ 100 eller 120Hz. Men när vi kommer över typ 100Hz tror åtminstone inte jag att jag märker nån skillnad längre. 60Hz är dock för "lite"

Sen är det ju så framförallt vissa äldre spel att spelmotorn är kopplade till antalet FPS och därför blir det för "lite" med 60Hz.

Permalänk
Medlem

Skiljer sig från spel till spel, far cry 2 är spelbart vid 40fps enligt mig. CS 1.6 är skit utan 100fps, hl2-spel går konstigt om man inte ligger vid 80fps, enligt mig. Jag tycker att BF3 går som smör om man ligger 60+, men det kanske har en del att göra med personliga preferenser också.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Voodoo-kort och GLquake gav 60 FPS, och det var trevligt som attan.

Inte från början väl; på den tiden var det väl 30 fps som ansågs vara gränsen.

Och såhär kunde det till exempel se ut:

Permalänk
Medlem

I Quake 3 så var sweetspoten 125 FPS, men det har sina förklaringar. Det har inte med flyt och spelbarhet att göra, utan att grafikmotorn är lite "buggig". Prova att sätta maxfps 1000 på Quake 3 och försök hoppa upp för en kant som du precis kan hoppa upp för med 125 FPS. Det går inte.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Kör på en 120hz just nu, men känner utan tvekan skillnad på 60 fps vs 120 fps på en 60hz skärm. Ser skillnad gör ja troligen inte, men en känsla av skillnad är där absolut.

I så fall är det inte frameratedu stör dig på, utan något annat. Om du har 30fps på en 60hz skärm, så visar den en ny bild varannan gång den uppdaterar bilden, och du ser en ny bild efter ungefär 33ms. Har du 60fps så visar den en ny bild varje gång, och du ser en ny bild efter ungefär 17ms. Har du 120fps så visar den också en ny bild varje gång den uppdateras, och du ser fortfarande en ny bild efter 17ms. Om du märker skillnad på 60 och 120fps på en 60hz skärm, så är det något annat än frameraten du märker skillnad på

Permalänk
Medlem

Med kraftigt varierande skärmuppdatering kan det upplevas som att det är hackigt ä'ven om man ligger över 60 fps.Testat att låsa FPS på typ 120?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

I så fall är det inte frameratedu stör dig på, utan något annat. Om du har 30fps på en 60hz skärm, så visar den en ny bild varannan gång den uppdaterar bilden, och du ser en ny bild efter ungefär 33ms. Har du 60fps så visar den en ny bild varje gång, och du ser en ny bild efter ungefär 17ms. Har du 120fps så visar den också en ny bild varje gång den uppdateras, och du ser fortfarande en ny bild efter 17ms. Om du märker skillnad på 60 och 120fps på en 60hz skärm, så är det något annat än frameraten du märker skillnad på

Som sagt, ja SER ingen skillnad. Men man känner skillnad. Kan sätta mig hos vilken dator som helst av mina polare som ligger å segar BF3 i 40-80 fps.. HELT ospelbart för min del oavsett 60hz skärm eller 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Vet inte om det är mig det är fel på, men för mig är spel såsom BF3 och andra FPS spel helt ospelbara om ja inte ligger över 100 fps, I just BF3 så är det för mig segt å tungt innan fpsen ligger över 120 fps. Ser folk som ständigt skriver att dippar du inte under 60 fps så märker du inte av det...? ta tex, quake och ut2k4 inte fasen gick det spela dem under 100 fps ?

Du kan inte se någon skillnad på fps om den ligger över din skärms uppdateringsfrekvens å så är det bara! Känns det segt över 60fps så beror det på microstuttering eller inputlagg Dock så kan vissa spelmotorer bete sig annorlunda vid hög fps, typ fysiken i Q3 där man hoppar längre vid hög fps har även för mig att det var något liknande med GoldSrc spel. Vad jag vet så fungerar inte bf3 på det sättet så vette fan vad det är du känner av där. Om du har 120fps i bf3 antar jag att du har sli/cf så då kan det vara microstuttering du känner av, den brukar vara mer påtaglig vid låg fps än hög.

Prova ett blindtest vettja! Be en polare sätta typ limit på 60fps 5 gånger och 120fps 5gånger eller något sånt så kan du få gissa fps limiten, då lär det väl visa sig om det faktiskt är ett problem eller nå placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du kan inte se någon skillnad på fps om den ligger över din skärms uppdateringsfrekvens å så är det bara! Känns det segt över 60fps så beror det på microstuttering eller inputlagg Dock så kan vissa spelmotorer bete sig annorlunda vid hög fps, typ fysiken i Q3 där man hoppar längre vid hög fps har även för mig att det var något liknande med GoldSrc spel. Vad jag vet så fungerar inte bf3 på det sättet så vette fan vad det är du känner av där. Om du har 120fps i bf3 antar jag att du har sli/cf så då kan det vara microstuttering du känner av, den brukar vara mer påtaglig vid låg fps än hög.

Prova ett blindtest vettja! Be en polare sätta olika fps limits så kör ni 10 gånger så får du gissa fps så kan du se om det faktiskt är ett problem eller nå placebo.

Nej kör just nu med ett 7970 men får sänka det mesta till low/medium för att klara av att spela, hade 560ti sli innan, och känner ingen skillnad däremellan fast det troligen är lite microstutt på sli setupen.

Kul ide, ska testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Vet inte om det är mig det är fel på, men för mig är spel såsom BF3 och andra FPS spel helt ospelbara om ja inte ligger över 100 fps, I just BF3 så är det för mig segt å tungt innan fpsen ligger över 120 fps. Ser folk som ständigt skriver att dippar du inte under 60 fps så märker du inte av det...? ta tex, quake och ut2k4 inte fasen gick det spela dem under 100 fps ?

Håller med.. iallafall i många spel.

MMORPG har en tendens att inte kräva lika hög fps. First person shooters är 100+ ett måste för att jag inte ska störa mig på hur hackigt allting blir.

Tips: VIll ni inte behöva köpa nya skärmar så testa inte att spela i 120hz Sen är man fast!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

ser ingen som helst skillnad på 60hz(fps)/120hz(fps) kanske man bara är blind =(

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Som sagt, ja SER ingen skillnad. Men man känner skillnad. Kan sätta mig hos vilken dator som helst av mina polare som ligger å segar BF3 i 40-80 fps.. HELT ospelbart för min del oavsett 60hz skärm eller 120hz

Det enda du känner är formen på musen och tangentbordsknapparna, och det enda sinnet du märker av skärmen med är synen, så länge du inte tar på skärmen. Alltså ser du faktiskt skillnad, men du gör det inte på det sättet att du ser att det hackar, utan kanske till exempel att det reagerar långsamt, vilket inte har något att göra med din fps. Anledningen till att du får lägre responstid är inte att du får högre fps, även om det brukar hända samtidigt

Dold text

^Jag kunde inte låta bli känsliga tittare på dåligt humör varnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Nej kör just nu med ett 7970 men får sänka det mesta till low/medium för att klara av att spela, hade 560ti sli innan, och känner ingen skillnad däremellan fast det troligen är lite microstutt på sli setupen.

Kul ide, ska testas

Fast nu hade du ju en 120hz skärm så då är det klart det är skillnad Hela grejen om att man ska försöka ligga över 60fps och inte 120fps är ju för att de flesta har 60hz skärmar. Men ja du kan ju prova på en 60hz skärm

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Kör på en 120hz just nu, men känner utan tvekan skillnad på 60 fps vs 120 fps på en 60hz skärm. Ser skillnad gör ja troligen inte, men en känsla av skillnad är där absolut.

Nått annat fel om du märker skillnad på 60fps - 120fps på en 60hz skärm då den inte visar mer än 60fps.
"att man känner" skillnaden låter helt bullshit då du måste SE nått för att märka skillnad. Om du blundar, "känner" du fortfarande fps ändringen? Är ju inte precis att musen börjar hacka och ger dej fysisk feedback

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

http://1.bp.blogspot.com/-VNpcuGn0JOc/T8_weVP-1pI/AAAAAAAADsE...

Det enda du känner är formen på musen och tangentbordsknapparna, och det enda sinnet du märker av skärmen med är synen, så länge du inte tar på skärmen. Alltså ser du faktiskt skillnad, men du gör det inte på det sättet att du ser att det hackar, utan kanske till exempel att det reagerar långsamt, vilket inte har något att göra med din fps. Anledningen till att du får lägre responstid är inte att du får högre fps, även om det brukar hända samtidigt

Dold text

^Jag kunde inte låta bli känsliga tittare på dåligt humör varnas

Haha jaa, låter ju rimligt men förstår ändå inte hur folk klarar av att spela med den sega reaktionen som man har när man sitter med 60 fps jämte 120 fps om vi nu tar BF3 som exempel. Man kanske aldrig skulle gått över 100 fps så man inte visste/kände bättre från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Nått annat fel om du märker skillnad på 60fps - 120fps på en 60hz skärm då den inte visar mer än 60fps.
"att man känner" skillnaden låter helt bullshit då du måste SE nått för att märka skillnad. Om du blundar, "känner" du fortfarande fps ändringen? Är ju inte precis att musen börjar hacka och ger dej fysisk feedback

Antagligen är det ju då nåt med inputen som tidigare sagt,(som är bundet till fps på nåt vis) eftersom ja upplever det tungt/segt på en 60hz med 60 fps jämte 120?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser skillnad gör ja troligen inte, men en känsla av skillnad är där absolut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.