Söndrig Powercolor 6970 pcs+ fläkt

Permalänk
Medlem

Söndrig Powercolor 6970 pcs+ fläkt

Jag har nu märkt att en av mina fläktar på mitt grafikkort inte snurrar alls.
Det var inga problem med det tills idag då jag började köra wings of prey där grafikkortet helt enkelt blir överhettat hela tiden om jag inte sätter det på 100% fan speed.
Jag kan inte heller lämna in kortet då jag köpt det begangnat och har ingen garanti och så vidare.
Någon som har haft liknande problem eller vet hur jag kan fixa det?
Måste jag köpa ny kylare eller går det att lösa på något vis?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Det sitter ju 2 fläktar på det, är båda trasiga ?
Kolla så att det inte är fullt med damm först.

Men kollar man på konstruktionen så skall det ju inte vara några som hellst problem att sätta dit vilka fläktar som hellst för att få kylning.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret, ska ta ut grafikkortet och tittar runt efter damm.
Det är bara en utav fläktarna som inte kör och det är det vänstra om man tittar på bilden om detta skulle hjälpa någon.
Men så det du menar är att ifall den är död så kan man bara gå in på inet och köpa en t.ex. http://www.inet.se/produkt/5321951/arctic-cooling-accelero-xt... ?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Ja den skulle såklart fungera.
Men 600:- är ju lite väl dyrt tycker jag.
Jag skulle rivit av plastsjoket och tejpat/strippat fast 2 vanliga fläktar och kört dom via en fläktkontroller.
Lite ghetto jag vet, men garanterat fungerande.

Men kolla så att allt står rätt till mekaniskt först, det kanske bara är damm ivägen med lite tur

Permalänk
Medlem

Testa nu att damma ut med tryckluft utan att lyckas.
Det som händer är att grafikkortet startar upp båda fläktarna utan problem i början men efter några sekunder så bara slutar den att snurra.
Men ifall ingen vet hur man kan fixa det så gör jag som du säger och sätter dit två vanliga fläktar och kör vi en kontroller.
Tack för svaren iallafall Svensktiger.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Går fläktarna tungt ?
Om dom går lätt så kan man ju anta att dom faktiskt fungerar som dom skall.

Det kan ju vara så att fläktarna helt enkelt ska stanna när du inte har belastning på kortet.
Men dom borde ju då varva upp så fort du skapar lite last.

Permalänk
Medlem

Har tittat ifall de kör när jag spelar men nope, det gör de icke.
Datorn har problem väldigt ofta med överhättning idag så tror att den andra börjar gå ur med eller så är det bara extremt varmt idag.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650