Bygglogg: TV-bänk med inbyggd dator och högtalare

Permalänk
Medlem

Bygglogg: TV-bänk med inbyggd dator och högtalare

Hallojsan!

Tänkte dra igång mitt första projekt som jag även planerar att fullfölja! som 16-åringen man är så har man en tendens att tappa fokus och vilja göra annat men just nu ser det lovande ut under sommarlovet

min gamla dator(som e kass när det gäller spelprestanda) ska omvandlas till en stilig tv-bänk av ek som även ska innehålla högtalare, målet är att behöva handla så lite som möjligt men ändå göra det både funktionellt och snyggt. Jag vet redan innan att jag kommer köra fast några gånger så denna tråden kommer vara lite av en hjälptråd med support från erfaret folk! jag ha ganska bra koll när det gäller att jobba med trä, samt när det gäller att rita sketchup, det svåra är att få det färdiga resultatet att se ut som man tänkt sig i modellen. jag är inte den bästa fotografen och jag har ingen höjdarkamera men ska göra mitt bästa på den fronten också!

målet är att göra updates så fort jag gör något vettigt på bygget så ni kan följa med!
i och med att jag strävar efter att göra det så billigt som möjligt så använder jag så mycket som jag kan som jag redan har, te.x högtalarna som ska vara med är ett gammalt par Philips-högtalare, och mycket av träet är från ett "begagnat"(nästan nytt) ekgolv som jag trixar lite med

BILDER:

Den gamla datorn

Högtalarna som jag ska bygga in

Här är en snabb skiss på sketchup modellen jag gjort, är riktigt dålig på rendering men det är bättre än en screenshot i all fall

ändring av målet med tråden
Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Jag har kommit en bit in i projektet nu och gjort vad jag hunnit med idag, kan hända att jag hinner med lite ikväll också.

det jag hunnit göra är att limma ihop lite av plankorna till bänken, det är ek-golv som är i väldigt fint skick trots att det är begagnat

ursäckta bildkvalliten men det är mobilkameran!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Verkar intresant men kan det inte vara värt att köpa lite riktigare högtalare med förstärkare? Tycker själv att det är lika bra att lägga lite mer på det men få det gjort ordentligt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Verkar intresant men kan det inte vara värt att köpa lite riktigare högtalare med förstärkare? Tycker själv att det är lika bra att lägga lite mer på det men få det gjort ordentligt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en poäng! håller med dig också, funderade på att köpa lite bättre men insåg snabbt att det inte är någon större mening då jag har mina "DJ-Högtalare"(ca1000W Pa-system) bredvid som jag kan koppla in när jag vill ha mer volym! men jag funderar på det och ska se hur jag gör när det närmar sig Grand Finale!

bra med folk som får en att tänka en gång extra

ska även försöka att börja på det hela imorgon! måste ändra lite på designen för att få in både sub och kylning med!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

var ute lite idag och fixade! blev inte så mycket då jag inte hade så mycket tid, han dock fixa lite virke samt leta fram lite vi hade hemma!

Det var bra väder så jag drog ut allt och ställe mig i soooolen!

Inte mycket men lite i alla fall!

får bli att fortsätta med allt imorgon. målet är att såga till "skivorna" bestående av ek-golv till rätt brädd!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Gårdagen 06/27
Var borta igår kväll så jag kunde tyvärr inte fixa byggloggen, dock så var nästan det enda jag gjorde att beräkna mått samt att pappa och jag sågade upp alla "plankorna" till rätt brädd samt alla listerna, upptäckte dock idag att jag måttat fel på ett ställe så jag måste försöka såga av 2mm få varje sida av listerna

alla plankorna redo för vidare bearbetning!

oväntat nog så blev det ju lite spill i form av spentor samt 1 hink spån!

idag 06/28
Idag har jag börjat med den vänstra sidolådan samt åkt till den lokala järnaffären 3 ggr för att handla skruv, smart som jag är så köper jag en sort i taget. låter bilderna tala för sig själva då jag är grymt trött nu kl 3 på natten och känner att jag måste skriva om varje mening 3ggr innan den blir förstålig.
Godnatt!

gör rum för den första regeln

sitter som en smäck

I väntan på morgondagen då jag ska in och leta högtalartyg/skumgummi till fronten började jag demontera högtalar-elementen ut dess plastiga hållare. milt våld var obligatoriskt i detta fall

bild på hur diskanterna kommer att se ut bakom tyget/skumgummit! skulle gärna fräst ner kanten så den såg mjukare ut men tyvärr har vi ingen överhandsfräs, egentligen så gör det ingen skillnad då hela biten kommer att täckas men det är aldrig fel att göra något extra ordentligt!
kommer troligt vis att måla hela biten där högtalaren sitter svart så det ska vara mer diskret bakom tyget men det får vi se hur vi gör med det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Intressant bygge, hoppas du blir nöjd! Alltid kul när man kan bygga nåt nytt av det man har hemma

Permalänk
Medlem

Jo håller med till fullo! har inte hunnit göra något idag då jag råkade sova lite länge och sen behövde jag fixa lite ärenden. Dock han jag fixa högtalartyg. det blev biltemas!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

ser ut som ett kul projekt ska förljas
ska du färga högtalarna? kan se skitsnyggt ut

Permalänk

Ser trevligt ut

Permalänk
Medlem

Oooh riktigt intressant. Det är ju bara riktigt synd att man är urdålig på att bygga saker

+ på att du är 16 och ger dig på ett sånt här projekt Kunde jag aldrig drömma om när jag var 6 år yngre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Oooh riktigt intressant. Det är ju bara riktigt synd att man är urdålig på att bygga saker

+ på att du är 16 och ger dig på ett sånt här projekt Kunde jag aldrig drömma om när jag var 6 år yngre

Glömde bort, studerar du något som har med byggnad att göra? Eftersom du verkar kunna de ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ser ut som ett kul projekt ska förljas
ska du färga högtalarna? kan se skitsnyggt ut

tackar!
högtalarna ska typ "gömmas" bakom högtalartyg som sitter spänt i en typ "ram" av ek! det ni ser på bilderna från sketchup och så längst ut är det lite mörkare med svart i mitten, där sitter diskanterna! basen kommer jag försöka dölja snyggt i sidan vet inte hur än men lutar åt någon form av mönster/spår i träet där basen sitter bakom.

Skrivet av smurfisen2k:

Ser trevligt ut

tackar

Skrivet av Reyintaz:

Glömde bort, studerar du något som har med byggnad att göra? Eftersom du verkar kunna de ganska bra

Jag har precis gått ut grundskolan och ska börja teknisk linje på Polhem(Lund), inriktning design konstruktion. detta är bara ett litet sommarprojekt för att få tiden att gå
också mitt första "riktiga" datorbygge. det är mina gamla urkassa delar som jag använder då jag varken vill eller känner för att lägga pengar på en dator som nästan bara ska användas för att kolla film med kompisar på. jag är nästan uppväxt i förrådet och har suttit på snickarbänken sen jag var en,två år typ ligger lite i släkten att vara hemma-fixare så jag är lärd av pappa, farfar och morfar. sen är jag inte rädd för att testa allt även om sakerna kan gå sönder. tror jag skruvade i sär ca 5 radioapparater vars det var 2 som blev hela igen bara för att jag ville se hur det såg ut inuti när jag var liten
sen att blanda in datorer började för ett halvår sen när jag byggde min första stationära vars spex står i signaturen, innan dess var jag glad om datorn funka och pappa fick fixa allt.
som ni märker så älskar jag att göra smileys och skippa stor bokstav, säg till om ni vill att jag slutar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

igår (lördag) var jag iväg hela dagen och idag jobbade jag så jag har inte hunnit göra så mycket mer än en stund innan jag var tvungen att gå in! ganska trött så jag ger mig inte på att skriva så mycket utan låter bilderna tala för sig själva! fråga om ni undrar något så fråga på samt kommentera och uttryck om ni har synpunkter!

Högtalartyg(biltema), hålplåt(alu), samt skumgummi(låda i förådet)

Håltagning för bas i vänster "ben" av möbeln

Färdigt hål efter lite slipning! tyvärr inte helt runt där men jag slipade lite till! högtalaren är ej skruvad utan hålls på plats för att få en principbild

Klippning av hålplåten som ska agera skyddsnät i detta fallet framför basen

Kanten fint nerbockad med hjälp av hammare,gammal planka, platttång samt vilja

Drog på högtalartyget samt tog ett quickfix lager med mörk sprayfärg på hålplåten för att man inte skulle se den blanka metallen igenom det elastiska tyget.

Baksidan när högtalaren sitter testmonterad. det bruna ni ser i kanten av högtalarelementet är vanlig skumgummi-fönsterlist. Brun var den mörkaste vi hade hemma och kändes onödigt att köpa en ny rulle för att sedan använda 20cm.

Vill även tacka Bror Mårtenssons plåtslageri för en väldigt fin hålplåt som de bidrar till projektet med. http://www.unc.se/foretag/visax.php3?id=980425

har en fråga till er läsare också! är det någon som vet om basröret i högtalarlådan måste sitta åt samma håll som högtalaren eller kan det riktas åt något annat håll vore väldigt bra om det gick! eller är det bara på de allra mest extrema högtalarna som det hörs någon skillnad?

bildlänk ändrad
Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Ledig idag= mycket gjort! Dock sov jag till 12 vilket innebar att halva dan var borta
Kör på med samma tema som innan med bilder och text under varje bild.
Har samma fråga som sist och behöver svar!
Gör det något om bashålet i högtalaren inte sitter åt samma riktning som baselementet?

Bild på monterad högtalar element, dock lossade jag det igen och fyllde igen springorna i hörnan bakom, fick dock igen bild på det. Det svarta/bruna ni ser under elementet/i sidan är tätning i form av fönsterlist av gummi som spänns fast när man spänner högtalaren.

Bilden i sig säger knappt ett skit utan var bara en liten bild som kom med.

Valde att måla skruvarna som ska sitta på fronten svarta även om det kommer täckas, risken är mindre att det blänker igenom tyget då än om de vore helt silvriga. Tog hammarlacken av två anledningar, 1. Det var den enda mörka färgen i spray jag hade hemma, 2. Låter man den torka snabbt i solen så ser det som som små-blänkande svarta kristaller på skruvarna eller hur man ska beskriva. Ser mer industriellt eller hårt ut.

En overview på hur långt jag hunnit idag! Har fått förlänga en del kablar från kretskorten samt monterat ner vissa saker ytterligare så jag kan få det som jag vill. Ser inte mycket ut men en del av träet har jag fått kapa på en mini-cirkelsåg(som inte är direkt kraftig) då pappa inte är hemma och det tar lång tid samt att nästen allt annat måste göras förhand.

Bild nere i lådan! De gröna runda sakerna är bara spacers som blev tagna från en låda med pärlor! Blev rätt grant tycker jag. De orange kablarna lödde jag dit som en förlängning till basreglaget, vill inte visa bild där den sitter för det ser hemskt ut så jag ska nog göra om det.

Bild på den hemska fronten som sån tur e ska täckas. Hålet på denna blev inte allt för grant då jag inte tänkte på att det var en tunn spånskiva när jag filade ut hålet. De svarta skruvarna är också med på bilden, dock inte all i hålen för där är inget bakom att skruva dem i än. plankan ni ser på sidan kommer också att täckas, inte av tyg utan en eklist som är kvadratisk 15x15mm(samma som skivan) och det kommer bilda "ramen" runt tygdelen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Skrivet av gs242:

Ledig idag= mycket gjort! Dock sov jag till 12 vilket innebar att halva dan var borta
Kör på med samma tema som innan med bilder och text under varje bild.
Har samma fråga som sist och behöver svar!
Gör det något om bashålet i högtalaren inte sitter åt samma riktning som baselementet?

Hej, nu är jag ingen expert på ljud inomhus men har pysslat en del med bilstereo,
där vill man iallafall i om det går ha porten och basen på samma sida om det är möjligt.
har aldrig gjort några egna experiment men som jag fattat det finns det en liten risk för fasförskjutning om porten sitter på andra sidor
än samma som basen ska jag va ärligt tror jag dock inte det är något problem med den basen och kollar man på många köpta dator system T.ex.
så är porten ofta vriden iallafall 90 grader.

kanske kan komma med någon mer idé om du säger vilka ställen du funderar på att ha porten

måste säga att det verkar vara att trevligt projekt har funderat på något liknande,
fortsätt bara göra allt noggrant så kommer det bli skitsnyggt

MVH // SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Hej, nu är jag ingen expert på ljud inomhus men har pysslat en del med bilstereo,
där vill man iallafall i om det går ha porten och basen på samma sida om det är möjligt.
har aldrig gjort några egna experiment men som jag fattat det finns det en liten risk för fasförskjutning om porten sitter på andra sidor
än samma som basen ska jag va ärligt tror jag dock inte det är något problem med den basen och kollar man på många köpta dator system T.ex.
så är porten ofta vriden iallafall 90 grader.

kanske kan komma med någon mer idé om du säger vilka ställen du funderar på att ha porten

måste säga att det verkar vara att trevligt projekt har funderat på något liknande,
fortsätt bara göra allt noggrant så kommer det bli skitsnyggt

MVH // SchaaSchaa

Tack för hjälpen! som du säger så har en del datorhögtalare hålen åt olika håll och detta är från en datorhögtalare i grund och botten så jag får fundera lite på det.
Kul att se att någon läser byggloggen i alla fall. Det är min första så det är ju inte en förstklassig en men den duger väl.

Hjälp!
Jag funderar på att sätta basröret på samma sida som basen nu. Det är ca 30mm i dimeter och tänkte göra så det ser lika dant ut som vid basen med galler och tyg utan på, luften flödar ju lika bra ändå, du är frågan var? Jag har markerat ett område rött där jag anser att det är både enkelt och ka vara snyggt att ha det, på bilden från insidan är det en svart klump men den är enkel att flyta och behövs det så lödar jag bara dit längre kablar. Mitt förslag, ta bilden i paint eller dyl och visa var ni tycker det passar, ju fler förslag ju bättre, eller om ni gillar någon annans så gilla deras bild/inlägg. ni kan även skriva en kommentar om ni vill att jag ska ha det på undersidan eller var ni tycker, vill dock att ni visar om ni vill på denna sidan.
Jag jobbar imorgon så det blir det inget meck, mår för tillfället inte jätte bra heller så får se om jag e frisk tills fredag. är jag det så fixar jag bashålet då!

(Tror i alla fall att de röda markeringarna är på ungefär samma ställe)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Har jobbat en del med den högra sidan som är klar till ila stor del som den vänstra nu, dock så har den ingen bashögtalare utan bara en diskant. lite snabbare och lättare att bygga än den högra samt att det var lättare när man kunde sno alla exakta måtten från den vänstra sidan. Fick dock inget foto på det tyvärr, kommer med nästa bildupdate! ska börja med med mittelsektionen nu och behöver ha tips på en rolig, diskret, snygg eller modern knapp! även ett snyggt sätt att ha dvd-spelaren, min enda tanke är en täcklucka av trä som följer med släden ut med annars vet jag inte :/
kanske jobbar lite mer på det ikväll annars blir det nog imorgon!
chao

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

BILDBOMB!

förlåt för att jag varit så dålig på att uppdatera loggen! har varit iväg en del samt sommarjobbat lite och därför har jag varit ute och fixat mycket med det idag. tror det får bli att köpa nytt grafikkort då jag tycker att man får mer för pengarna än att köpa en 90 graders raiser. ett nytt grafikkort low-profile 1gb går på 200:- och en raiser på 150:- och grafikkortet är 7 år gammalt så det får ge med sig tyvärr, hårdvara kan jag tyvärr inte beskriva då det ej står på den vad det är för någon, det enda jag vet är att det kom i en fujitsu simens dator som hette scaleop II eller nått, hårddisken är från en gammal maxtor USB-backup och är på hela 500GB, deras absolut största modell när den inköptes.

har även en dvd-spelare/brännare som jag ska försöka modda snyggt med trä på framsidan(är tanken i alla fall).

Här kommer bildbomben!

insidan av sektion 2(högra sidan/högtalarlådan)

ihopskruvad sektion, gjord så att den lätt år att komma in i genom att lossa några få skruvar som sitter väl dolda, och den nakna baksidan av golvet som ni ser på framsidan av lådan kommer ju såklart att täckas av fina eklister och högtalar-baffen/skivan kommer få fint svart högtalarnär över sig också så man inte ser dem.

de två 45-reglarna som är lite av "ryggraden" i bänken.

bild ovanifrån på "sammanfogningen" av de två delarna. hålen ni ser i reglen som går tvärs emot "ryggraden" är till för att kunna fästa skruvarna till skivan under som ni kommer se på nästa bild!

showcase of skruvhål!

bänk med skivan under
testade även högtalarna som låter ganska ok med tanke på dess ålder och hur mycket de utsatts för misshandel i form av hög volym.

inte var dag man får stå ute med en nedmonterad dator och klicka! lite kul när en kompis tittar förbi och utrycker sig: WTF hur kan den funka? AHHH det är bara som du luras, det sitter i skärmen, den e ju så tjock! Fast nä den snurrar ju :S
lite kul faktiskt

EDIT: ser nu att de ser ut att stå stilla men det gör dem i själva verket inte, de är bara min über-mobilkamera snabbare än blixten!(men de rör sig faktiskt)

dvd spelaren/brännaren utan undersida, har kommit på hur jag ska lösa det, tror jag i alla fall, jag slipper löda kontakter och liknande så det är skönt! jag kan löda men är inget pro! har inte gjort mer än några få löddningar, skulle gissa på mellan 50-100 st så e fortfarande lite nybörjare, lättare att löda dock än att avlöda!

syns ej så bra men alla moderkorts raisers är nu limmade på på plast, jag gjorde den lata vägen och satte fast alla på moderkortet, la det på plats och sen satte skruvmejseln på varje skruv och tryckte försiktigt, då fick jag avtryck på den mjuka undersidan av golvet och kunde marker och borra 3,5 mm's hål. sen i med lim och sätta dem på plats.
även börjat med hålen för usb och hörlur mm

depåstopp över natten
PS. avloppsrör-saken i bakrunden är liten rolig potatis kanon som jag inte kunde låta bli att bygga en gång i tiden(år sen) dock ej fått använda den mer än en gång då pappa upplevde den som för farlig för att användas när han märkte hur kraftig den var

glömde säga det men jag fäste också en sådan knapp/aparatkontakt
monterade dem på baksidan av sektion 1, den med bashögtalaren och förstärkaren i. blev inte det vackraste jag gjord då det var bara någon enstaka millimeter mellan vissa av lödöronen och kabeln var inte direkt samarbetsvilligt heller för den delen. pappa var med och godkände det, han är stenhård så hade det inte varit bra så är det gör om gör rätt det känns lite bra att det är en säkring med också ifall något skulle gå fel med elen någon gång

allt för den gången, hoppas det räcker för ett tag, ska försöka göra så mycket jag har möjlighet till i helgen, sen börjar jag jobba och gör det i 4 veckor, dock har jag eftermiddagar och helger så jag bör hinna innan skolstart. NICE!
CHAO!
ps. sorry för de kassa mobilbilderna, hoppas det duger för en bygglogg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant och verkligen något man själv skulle prova att göra någon dag för jag gillar verkligen idén!

Mycket bra hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

--
http://i1271.photobucket.com/albums/jj639/gs242p/datorbank/IM...

depåstopp över natten
PS. avloppsrör-saken i bakrunden är liten rolig potatis kanon som jag inte kunde låta bli att bygga en gång i tiden(år sen) dock ej fått använda den mer än en gång då pappa upplevde den som för farlig för att användas när han märkte hur kraftig den var
--

Lite offtopic, vad har du för antändning på din potatiskanon..? Har själv byggt en (bara avfyrad två gånger, nära-döden-upplevelse båda gångerna, din far var klok), och behöver en säkrare variant nu...

I övrigt så ser det väl bra ut, du verkar inte ha tummen mitt i handen iaf

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det lika något, ser riktigt bra ut :> Ang. din Fujitsu-dator så kan du nog se vilka spec. den har via http://www.fujitsu.com/se/systeminfo/ om du har serienumret kvar :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Lite offtopic, vad har du för antändning på din potatiskanon..? Har själv byggt en (bara avfyrad två gånger, nära-döden-upplevelse båda gångerna, din far var klok), och behöver en säkrare variant nu...

I övrigt så ser det väl bra ut, du verkar inte ha tummen mitt i handen iaf

det är en gasol-grilltändare från weber, går även att köra med tändstift och batteri! och det är en satens kraft i dem. men det är kul, kör du också startgas?

Skrivet av nikmalm:

Nu börjar det lika något, ser riktigt bra ut :> Ang. din Fujitsu-dator så kan du nog se vilka spec. den har via http://www.fujitsu.com/se/systeminfo/ om du har serienumret kvar :>

tyvärr har jag inte det, monterade ur allt för 3 månader sen och kastade allt jag ansåg överflödigt
hittade dock datorn hos webbhallen! http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/89459-fujitsu_siemens_scaleo-amd_phenom_9500-3gb-500gb-ati_hd2600_pro-vista_hp
som sagt behöver byta upp grafik-kortet ändå
har inte så bra koll på prestande på AMd men hur långt räcker processorn så att säga? samt är det bättre att köra amd grafik-kort då än nivdia-grafik-kort?

tack för all positiv respons förresten kul med många kommentarer och att se att folk läser loggen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

det är en gasol-grilltändare från weber, går även att köra med tändstift och batteri! och det är en satens kraft i dem. men det är kul, kör du också startgas?

Försökte först med startgas, men antar att jag sprayade för mycket för lyckades aldrig antända det... Kör hårspray, 20kr variant från Lidl. SJUKT vad det är kraft i det! Första gången flög bakstycket iväg typ 20 meter (tur att jag stod på sidan), och andra gången flög hela pipan iväg ~10 meter framåt. Potatisen flög båda gångerna rakt över en åker på typ 150m. Har en modifierad tändare som tändning, men vill kunna stå en bit ifrån den och avfyra, så funderar på att bara förlänga kablarna...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut! Snälla, skriv "löda" med ett D

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ser riktigt fint ut! Snälla, skriv "löda" med ett D

fixat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Hur går det med bygget? Vi vill ha fler uppdateringar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Ledsen att det tog slut med uppdateringar! Kom en del saker i mellan som jag var tvungen att lösa. Här är Galleriet med de sista bilderna som aldrig blev publicerade! Kolla gärna och lämna en kommentar samt ett betyg!

CHAO!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

den va reddit phäät, men hur ee de me luft flödet i bänken?

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!