Permalänk
Medlem

lacka billigare!hjälp

hej sweclockers

jag tänkte kolla med er om ni kunde ge mej lite tips på hur man kan lacka billigare, jag är en student och kan inte lägga mycket pengar på datorer. så jag kan inte direkt köpa 8 st färgburkar +massa primer för att lacka ett chassi, och bra lack kostar mycket :/
så jag började fundera på hur man kan lacka billigare, köpa kompressor=kostar jättemycket, men är bra men jag bor dock i en lägenhet:/

så jag kollade lite på biltemas sida och hittade airbrush och något som heter färgspruta, tänkte mest på denna, som var billig och liten. så jag undrar om någon här har använt den eller vet om den,
kan man lacka ett chassi med en sån? vad heter lacket man använder(länk/namn)? kan ha primer i en sån spruta? hur bra är verkligen en sån? för detta känns bättre och mer hållbar än sprayburkar.

airbrush då, nackdelar? hur mycket kan en billig airbrush kit kosta?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Spara tills du har råd med det du vill ha.
Så blir det bättre i slutändan

Tråkigt om resultatet inte blir som du tänkt pga man snålar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Lär ju bli billigare att köpa färgburkar ist för att köpa airbrush-set OCH färg Förresten, verkar vara ganska sjukt projekt du håller på med om du behöver 8 olika färger skulle vara kul att höra lite mer om det

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Köp grafittifärg för drygt 30-40 spänn burken så haru råd.. Finns i underbara färger med

Permalänk
Avstängd

Snacka om vilket färg-lager du kommer få av 8st burkar.

Permalänk
Medlem

Sprayburksfärg kostar 100-150kr burken hos bilhandlaren, dessutom bjuder dem på riktigt fräscha färger. Att köpa kompressor eller färgsprutt kit lär bli dyrare och på det hela så säljs oftast den typ av färg säljs per liter.

Är det mycket att måla så köpa en liter primer och färg vardera, annars köp sprejburkar efter behov (skulle gissa en burk räcker till två lager. )

Permalänk
Avstängd

Kompressor kan du glömma då en kompressor bra nog o lacka med inte får plats i en lägenhet o kostar mer än man vill betala om man inte ska lacka mycket. Räcker med 3 burkar men se till o vara nogrann. Annars snacka med en lakerare så kan den nog lacka ditt chassie för en billig slant eller någon flaska från systemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Montana Black Cans kanske? Respekterade graffitiburkar iallafall

Permalänk
Proffsmobbare

Harald Nyborg nere vid Slottsbacken i Karlskrona har relativt bra färg för 60:- burken.

Det mesta hänger på förarbetet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Montana Black Cans kanske? Respekterade graffitiburkar iallafall

Ja färgen lär ju fästa om inte annat i alla fall:P

http://www.highlights.nu/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Student säger du. Det finns ingen motorklubb eller experimentverkstad ansluten till din studentkår? Om så är fallet så är det ju ingen omöjlighet att någon av dem har utrustning + lackskåp.

Att spraylacka hemma i lägenheten avråder jag dig från å det starkaste. Det är så tråkigt att få lackdamm överallt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

hej alla tack för all svar, jag brukade köpa 500ml sprayburkar, men tar slut hur snabbt som helst, för att färga deta så tog det en halv burk, och det e bara en sida :/ jag inte tänkt ha många färger, vit och svart/orange, insidan ska vara svart/orange och utsidan vit.

jag hittade en bra video på hur den färgsprutan funkar

den verkar pruta mycket färg eller? någon som vet hut bra detta färgar i verkligheten? någon sa att färgen säljs i liter, hur mycket kostar en liter? kan man ha primer, klarlack i en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Harald Nyborg nere vid Slottsbacken i Karlskrona har relativt bra färg för 60:- burken.

Det mesta hänger på förarbetet ändå.

jag bor i lyckeby så det är nära mej, men hur länge håller dem(om du har använt dem)? primer är ett måste, hur många lager kör du med? brukar du använda klarlack efteråt?snygga gallerier förresten:)

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Gulbanan:

jag bor i lyckeby så det är nära mej, men hur länge håller dem(om du har använt dem)? primer är ett måste, hur många lager kör du med? brukar du använda klarlack efteråt?snygga gallerier förresten:)

Det går inte att säga. Det beror helt på hur kunnig man är med burken och framförallt förarbete.

Mina räcker länge och väl iallafall. Primer, lack, klarlack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det går inte att säga. Det beror helt på hur kunnig man är med burken och framförallt förarbete.

Mina räcker länge och väl iallafall. Primer, lack, klarlack.

aha ok tack för svar, jag får nog lära mej lacka.
men jag drar till biltema imon och frågar lite om den färgsprutan och lack till den och kolla deras priser

Permalänk
Medlem

Filmen verkade väldigt fejk, man ser på vissa bitar i filmen att färgen är bara ditlagd och inte sprutar i verkligheten, antagligen för resultatet blir mycket sämre än filmen visar..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Student säger du. Det finns ingen motorklubb eller experimentverkstad ansluten till din studentkår? Om så är fallet så är det ju ingen omöjlighet att någon av dem har utrustning + lackskåp.

Att spraylacka hemma i lägenheten avråder jag dig från å det starkaste. Det är så tråkigt att få lackdamm överallt

jag läser natur och jag vet inte om min skola ha sånt, de som läser teknik borde ha tillgång till sånt, eller? för de har cnc maskin men är inte 100 på att de har ett lackningrum*, men skolan är ju snart slut så jag får nog köra som vanligt eller vänta tills nästa termin:)

ang lackning i lägenheten så brukar jag lacka i balkongen, har en rätt stor och död balkong och för gaser och lack så har jag skaffat mej en gasmaskXD funkar sjuktfint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Filmen verkade väldigt fejk, man ser på vissa bitar i filmen att färgen är bara ditlagd och inte sprutar i verkligheten, antagligen för resultatet blir mycket sämre än filmen visar..

ja det tyckte också, för reklam brukar vara lite överdrivet, men såg andra videoer och den funkade rätt bra men lät sjuktmycket. om man ska lacka ett chassi så behöver man inte tjocka färglager, eller hur? den verkade spruta jättemycket:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Snacka om vilket färg-lager du kommer få av 8st burkar.

ja ska man lacka så ska man lacka jag ska börja använda klarlack nu så jag får se hur det kommer att gå

Permalänk
Medlem

Man ska lacka så det täcker. Inga problem med ett lager med en bra pistol, gracon verkar hygglig, men man ska INTE förvänta sig samma resultat från en 200krs spruta från biltema

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Man ska lacka så det täcker. Inga problem med ett lager med en bra pistol, gracon verkar hygglig, men man ska INTE förvänta sig samma resultat från en 200krs spruta från biltema

sant men har köpt den nu XD har testat den också men dock bara med vatten, men ska snart testas med riktigt lack:) den dyrare varianten är bättre men man köper det man kan köpa

Permalänk
Medlem

Så du köpte en färgspruta för 200kr istället för par burkar färg? Värt.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Lär ju bli billigare att köpa färgburkar ist för att köpa airbrush-set OCH färg Förresten, verkar vara ganska sjukt projekt du håller på med om du behöver 8 olika färger skulle vara kul att höra lite mer om det

Jo precis. Färgburkar funkar PRECIS lika bra faktiskt, förutsatt att man målar i ett väldigt rent och dammfritt rum samt har bra avstånd till väggarna för att färgen inte ska stänka tillbaka på objektet man målar på.

Såvida man inte är ute efter den där speciella bil-lacks blänkande färgen då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Så du köpte en färgspruta för 200kr istället för par burkar färg? Värt.

jag det tror jag eftersom jag har många projekter på G, ska lacka mina två chassin, ett bord, ett skrivbord som jag ska börja bygga snart, plus morsan vill att jag ska lacka om skåpdörrarna i köket eftersom de är skitiga och företaget som äger vår lägenhet vill inte byta ut dem för dem är bara 15år gamla XD men jag kommer att köpa burkar också, eftersom det tar tid och byta färg och hålla på.

400ml spray burk kostar 60kr, 750ml burk(ospäddat) för färgsprutan kostar 70kr, visst tar det tid att förberedda sprutan och allt men vissa tycker(jag) att det är kul och hålla på sen kan man spara en heldel om man nu ska lacka mycket

plus det är kul och testa något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag det tror jag eftersom jag har många projekter på G, ska lacka mina två chassin, ett bord, ett skrivbord som jag ska börja bygga snart, plus morsan vill att jag ska lacka om skåpdörrarna i köket eftersom de är skitiga och företaget som äger vår lägenhet vill inte byta ut dem för dem är bara 15år gamla XD men jag kommer att köpa burkar också, eftersom det tar tid och byta färg och hålla på.

400ml spray burk kostar 60kr, 750ml burk(ospäddat) för färgsprutan kostar 70kr, visst tar det tid att förberedda sprutan och allt men vissa tycker(jag) att det är kul och hålla på sen kan man spara en heldel om man nu ska lacka mycket

plus det är kul och testa något nytt

Tips: det där kostar inte mycket att leja ut, förmodligen blir det inte mycket dyrare än att hålla på med sprayburkar. Dessutom får din mor dem slipade på kuppen också.

Vill man göra det själv hemma funkar vanlig snickerifärg hur bra som helst. Det bästa är om du kan få tag i naftabaserad dylik istället för det vattenbaserade crapet som tycks vara de facto standard idag. Gjorde det själv i min förra lägenhet, och det vart faktiskt riktigt bra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tips: det där kostar inte mycket att leja ut, förmodligen blir det inte mycket dyrare än att hålla på med sprayburkar. Dessutom får din mor dem slipade på kuppen också.

Vill man göra det själv hemma funkar vanlig snickerifärg hur bra som helst. Det bästa är om du kan få tag i naftabaserad dylik istället för det vattenbaserade crapet som tycks vara de facto standard idag. Gjorde det själv i min förra lägenhet, och det vart faktiskt riktigt bra.

Snickarifärg, måste man använda en pensel eller kan jag använda sprutan?Den färgen jag köpte är specad för båda metall och trä och även plast och är naftabaserat. Vattenbaserade kan man väl inte använda på ställen där det används mycket vatten? Kommer att lösas upp. Kul att höra att det löste sej fint hos dej, hoppas jag kommer lyckas likabra, kommer inte göra allt själv, kaffepaus måste man ju ha;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Snickarifärg, måste man använda en pensel eller kan jag använda sprutan?Den färgen jag köpte är specad för båda metall och trä och även plast och är naftabaserat. Vattenbaserade kan man väl inte använda på ställen där det används mycket vatten? Kommer att lösas upp. Kul att höra att det löste sej fint hos dej, hoppas jag kommer lyckas likabra, kommer inte göra allt själv, kaffepaus måste man ju ha;)

Jo vattenbaserad färg kan tåla vatten när den torkat. Men det beror helt på vilken färg. Det är trevligare att måla med vattenbaserad på grund av ånga, miljö och att man kan rengöra penslar och dylikt lättare men den hävdas väll vara sämre ibland.

Permalänk
Medlem

Mitt tips skulle vara enkomponentsfärg som är billigt, spraya ett par läger, våtslipa med mycket tunt våtslippapper, spraya på nytt och slutligen lägga lackspray överst för hållbarheten. Blir bra resultat till en relativt billig peng.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Dom där lacksprutorna är inte bra.. det kommer med en massa skit och din yta kommer inte bli blank och slät.. samma gäller alla dom där elektriska färgsprutorna bara skit... har köpt sån och testat dom funkar inte bra..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag det tror jag eftersom jag har många projekter på G, ska lacka mina två chassin, ett bord, ett skrivbord som jag ska börja bygga snart, plus morsan vill att jag ska lacka om skåpdörrarna i köket eftersom de är skitiga och företaget som äger vår lägenhet vill inte byta ut dem för dem är bara 15år gamla XD men jag kommer att köpa burkar också, eftersom det tar tid och byta färg och hålla på.

400ml spray burk kostar 60kr, 750ml burk(ospäddat) för färgsprutan kostar 70kr, visst tar det tid att förberedda sprutan och allt men vissa tycker(jag) att det är kul och hålla på sen kan man spara en heldel om man nu ska lacka mycket

plus det är kul och testa något nytt

rolla dina köksluckor istället med en skumgummiroller blir bra resultat.. sen när du kör med färgspruta ska du inte tro att allt hamnar på ytan du försöker måla.. så du använder mer färg med spruta... mycket mer färg..

varför tar du inte titt chassi till en lackerare eller nåt som har utrustning.. dom tar max 500kr för att grunda och lacka den och du får bästa finish på den..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning