Intel Thunderbolt kliver upp till 20 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Intel Thunderbolt kliver upp till 20 Gbps

En ny kontrollerkrets ska göra det möjligt att fördubbla bandbredden för höghastighetsanslutningen Intel Thunderbolt till 20 gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

När kan man börja köra ett grafikkort genom tb? ^^

Permalänk
Medlem

Lite små mysigt sådär

Permalänk
Medlem

Externa grafikkort kryper allt närmare! Woho ( När man lyckas lösa el-problemen ordentligt då )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Helt perfekt för allt från lagring till externa instickskort. Fortsätt så intel!!

Permalänk
Skrivet av anon173009:

När kan man börja köra ett grafikkort genom tb? ^^

http://www.sweclockers.com/nyhet/14944-video-msi-gor-grafikko... nu

Permalänk
Medlem

Falcon Punch Ridge!

Permalänk
Medlem

Kasta bort displayportdelen och döp om skiten till "External PCI Express" vilket ju ändå är exakt vad det är, så kanske jag inte fortsätter bojkotta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

menade mer med full PCI express kraft, inte 4X

Permalänk
Skrivet av anon173009:

När kan man börja köra ett grafikkort genom tb? ^^

Kan du det via Expressport så ska du kunna göra det via Thunderbolt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Problemet med att köra externa grafikkort är fortfarande strömmen, man måste komma på en lösning eftersom man inte kan ge kortet tillräckligt med ström direkt via PCI-E kontakten. Därför går det fortfarande inte att köra kraftiga grafikkort den vägen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Finfint! Men vad ska vara så snabbt att det kan använda den bandbredden?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Kan man inte göra ett externt grafikkort med kabel att plugga in i väggen? borde ju gå jättebra, bara dom gör en omvandlare till 12v mm.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Problemet med att köra externa grafikkort är fortfarande strömmen, man måste komma på en lösning eftersom man inte kan ge kortet tillräckligt med ström direkt via PCI-E kontakten. Därför går det fortfarande inte att köra kraftiga grafikkort den vägen.

skulle inte gråta blod om jag var tvungen att koppla in den till väggen för extra ström, då en bärbar dator knappast har bra batteri i övrigt och behöver ström nästan 24/7 vid spelande
vore kanon att kunna "uppgradera" med externa grafikkort istället för att behöva köpa en helt ny dator var gång.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

skulle inte gråta blod om jag var tvungen att koppla in den till väggen för extra ström, då en bärbar dator knappast har bra batteri i övrigt och behöver ström nästan 24/7 vid spelande
vore kanon att kunna "uppgradera" med externa grafikkort istället för att behöva köpa en helt ny dator var gång.

Problemet är att graikkortet måste få en stor del av strömmen via kontakten, om jag inte missminner mig så var det den stora saken som var svår att lösa med externa grafikkort. Självklart så ska inte grafikkortet drivas av laptopen själv.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Läste det som 20GBps först och höll på att få en mindre hjärtattack.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Om det är så lätt att uppgradera varför kan man inte montera 10Gbe nätverkskort på alla modekort och göra det till en standard?

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Kasta bort displayportdelen och döp om skiten till "External PCI Express" vilket ju ändå är exakt vad det är, så kanske jag inte fortsätter bojkotta.

Varför bojkottar du bara för att det är Mini DP via samma port?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

skulle inte gråta blod om jag var tvungen att koppla in den till väggen för extra ström, då en bärbar dator knappast har bra batteri i övrigt och behöver ström nästan 24/7 vid spelande
vore kanon att kunna "uppgradera" med externa grafikkort istället för att behöva köpa en helt ny dator var gång.

Samma här lösningen heter "2 hål i väggen"
Internt i laptops blir bara CPU inbyggda GPU.

När det här blir de fakto standard kommer stationära knappt behövas längre.

Plugga in laptopen när man är hemma, med bra tangentbord, mus, stor skärm via TB med extern grafikkort, samt stor lagring på NAS / Molnet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte så dumt för "riktiga" ljudkort. Synd bara att det går så långsamt på ljudkortsfronten för privathandeln.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ceogar:

Problemet med att köra externa grafikkort är fortfarande strömmen, man måste komma på en lösning eftersom man inte kan ge kortet tillräckligt med ström direkt via PCI-E kontakten. Därför går det fortfarande inte att köra kraftiga grafikkort den vägen.

Ström är ju inga problem. Ska du spela så seriöst på en laptop måste du ändå ha en laddare inkopplad och då är det bara att trycka in en laddare till för grafikkortet. Det är inga problem att mata både externt och via PCIe-porten från en extern laddare. Problemet med att köra kraftiga grafikkort är snarare att de är bandbreddsbegränsade för tillfället. Sen är frågan hur det blir med latenser också. Har inte lyckats hitta något vettigt om det.

Sen tycker jag att det är lite synd att det är Intel som kör på detta istället för att PCI-SIG fixar en officiell standard för extern PCI-e. Det där med att krångla in video i samma gränssnitt som data blir ju bara omotiverat krångligt. Det är inte helt bra att ha samma kontaktdon som DP heller eftersom det förr eller senare kommer leda till massa kompatibilitetstrassel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aw:

Inte så dumt för "riktiga" ljudkort. Synd bara att det går så långsamt på ljudkortsfronten för privathandeln.

Hur många kanaler ljud spelar du in parallellt egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen tycker jag att det är lite synd att det är Intel som kör på detta istället för att PCI-SIG fixar en officiell standard för extern PCI-e. Det där med att krångla in video i samma gränssnitt som data blir ju bara omotiverat krångligt. Det är inte helt bra att ha samma kontaktdon som DP heller eftersom det förr eller senare kommer leda till massa kompatibilitetstrassel.

Vad jiddrar du om?

Att ha en enda port för alla typer av överföringar är enkelt, smart, smidigt, och framtiden.
Speciellt när man som med Thunderbolt, kan daisy-chaina enheter.

De enda som leder till trassel är att hålla på med USB, FireWire, Ethernet, Dvi, HDMI, VGA. Hur många av oss har inte ett dussintal av sådana sladdar i någon skrubb hemma? Fan vad skönt det vore om Thunderbolt kunde få lite större utbredning.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Problemet är att graikkortet måste få en stor del av strömmen via kontakten, om jag inte missminner mig så var det den stora saken som var svår att lösa med externa grafikkort. Självklart så ska inte grafikkortet drivas av laptopen själv.

Nä har du ett i lådan som du har så är det inga problem, som sagt kan man via exrepsscard så kan man via thunderbolt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cindori:

Vad jiddrar du om?

Att ha en enda port för alla typer av överföringar är enkelt, smart, smidigt, och framtiden.
Speciellt när man som med Thunderbolt, kan daisy-chaina enheter.

De enda som leder till trassel är att hålla på med USB, FireWire, Ethernet, Dvi, HDMI, VGA. Hur många av oss har inte ett dussintal av sådana sladdar i någon skrubb hemma? Fan vad skönt det vore om Thunderbolt kunde få lite större utbredning.

Att dra ut bild via en databuss krånglar till allt rätt mycket. Är porten på din dator för skärmen eller för data? Vilken kabel gör vad? Varför går det inte att spela när jag kopplat in min skärm via Thunderbolt, jag har ju ett häftigt grafikkort? Varför kan jag inte koppla in min externa hårrdisk i grafikkortet? Det är ju samma kontakt? De borde åtminstone fixat ett eget kontaktdon så man slipper blanda ihop alla grejerna. Än värre blir det när de ska blanda in optiskt om ett par år och man måste förklara för någon varför deras gamla TB-kabel nu är oanvändbar och varför den gamla skärmen inte fungerar längre. Ska bli väldigt intressant att se hur Intel tänker lösa det på ett snyggt sätt.

Du kommer aldrig få Thunderbolt för allt eftersom det är Intels grejer och det är dyrt att implementera. Vi har sett det massa gånger förr, saker som är dyra och stängda blir aldrig spridda även om de råkar vara bättre rent tekniskt. Varför tror du att Firewire är mer eller mindre utdött och USB finns på exakt allt? Nu kommer vi få se TB på ett par generationer av laptops och lite dyrare moderkort men sedan kommer det dö ut för att det är för dyrt så det når inte den stora massan som behövs. Hade PCI-SIG tagit tag i det och löst det hade det antagligen fått större spridning. Nu är ju en stor del av datormarknaden utelåst eftersom den antingen är för billig för att få det eller tillverkad av någon annan än Intel. En extern PCI-e hade också kunnat vara relevant för andra enheter såsom surfplattor och smartphones eftersom det hade kunnat ge en naturlig standardiserad dockningskanal för att koppla ihop telefon/platta med dockor, extern lagring, skärm och så vidare. Även i servervärlden kan jag tänka mig att det vore uppskattat med ett enklare gränsnitt för att tillexempel koppla ihop ett chassi med lagring med chassit med processorerna. Då kan man ju bygga billiga lagringschassin med en enkel SATA-controller för PCI-e som finns i mängder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Externa grafikkort kryper allt närmare! Woho ( När man lyckas lösa el-problemen ordentligt då )

Är väl inget problem, bara att mata grafikkortet externt...? externt grafikkort lär ju användas i hemmet i vilket fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att dra ut bild via en databuss krånglar till allt rätt mycket. Är porten på din dator för skärmen eller för data? Vilken kabel gör vad? Varför går det inte att spela när jag kopplat in min skärm via Thunderbolt, jag har ju ett häftigt grafikkort? Varför kan jag inte koppla in min externa hårrdisk i grafikkortet? Det är ju samma kontakt? De borde åtminstone fixat ett eget kontaktdon så man slipper blanda ihop alla grejerna. Än värre blir det när de ska blanda in optiskt om ett par år och man måste förklara för någon varför deras gamla TB-kabel nu är oanvändbar och varför den gamla skärmen inte fungerar längre. Ska bli väldigt intressant att se hur Intel tänker lösa det på ett snyggt sätt.

Du kommer aldrig få Thunderbolt för allt eftersom det är Intels grejer och det är dyrt att implementera. Vi har sett det massa gånger förr, saker som är dyra och stängda blir aldrig spridda även om de råkar vara bättre rent tekniskt. Varför tror du att Firewire är mer eller mindre utdött och USB finns på exakt allt? Nu kommer vi få se TB på ett par generationer av laptops och lite dyrare moderkort men sedan kommer det dö ut för att det är för dyrt så det når inte den stora massan som behövs. Hade PCI-SIG tagit tag i det och löst det hade det antagligen fått större spridning. Nu är ju en stor del av datormarknaden utelåst eftersom den antingen är för billig för att få det eller tillverkad av någon annan än Intel. En extern PCI-e hade också kunnat vara relevant för andra enheter såsom surfplattor och smartphones eftersom det hade kunnat ge en naturlig standardiserad dockningskanal för att koppla ihop telefon/platta med dockor, extern lagring, skärm och så vidare. Även i servervärlden kan jag tänka mig att det vore uppskattat med ett enklare gränsnitt för att tillexempel koppla ihop ett chassi med lagring med chassit med processorerna. Då kan man ju bygga billiga lagringschassin med en enkel SATA-controller för PCI-e som finns i mängder.

Apple tog ju, väldigt oväntat, ett stort kliv från sin vanliga rutin att inte implementera ny teknik och hoppade på thunderbolt-tåget. Det lär nog inte vara några problem för standarden att få grogrund. Hoppas bara det kommer i lika snabb takt in på PC-marknaden, är ont om schysta moderkort med TB just nu.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur thunderbolt presterar i latens gentemot ethernet?
är det ens tänkt att ha thunderbolt som ett nätverks gränssnitt?

Edit:
Vad för namn kommer standarden ha för kablarna, Thunder Cat?

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att med Haswell och DP 1.2 stöd att vi får 4K-skärmar i humana priser, skulle gärna se att 4K-skärmarna ersätter WQXGA-skärmarna i 10.000 kroners klassen och att WQXGA-skärmarna i sin tur droppar i pris och ersätter full-hd skärmarna i 2000-4000 kroners klassen.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xorlon:

Apple tog ju, väldigt oväntat, ett stort kliv från sin vanliga rutin att inte implementera ny teknik och hoppade på thunderbolt-tåget. Det lär nog inte vara några problem för standarden att få grogrund. Hoppas bara det kommer i lika snabb takt in på PC-marknaden, är ont om schysta moderkort med TB just nu.

Det beror på att Apple var med i början och utvecklade TB, det är i grunden deras idé så det är ju självklart att de använder det. Så hela din första mening är fel. De var tidigt på med Firewire också och det hjälpte inte, fast det är klart, utan Apple hade firewire inte överlevt alls lika länge. Problemet kvarstår, det är dyrt. I dagsläget kostar det i storleksordningen 100 kr för att få Thunderbolt eftersom styrkretsen är dyr. Det är därför det är ont om det. Väldigt svårt att motivera folk att betala 100 kr extra för TB som de inte vet vad de ska använda till på en stationär.

Som sagt, så länge det är så dyrt och så länge det bara är Intel som bygger det kommer det aldrig någonsin slå. Ett annat exempel kan du ju titta på också. Jämför hur många moderkort som stödjer Crossfire med hur många som stödjer SLI. Det kostar pengar med SLI men CF är gratis, därför hittar man inte SLI på billiga moderkort. Samma sak med Firewire, det kostar pengar så det är ovanligt på billiga moderkort och blir mer och mer ovanligt på dyra också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24