Min quadcore blev Tripelcore pga Virus?

Permalänk

Min quadcore blev Tripelcore pga Virus?

Vill inte skena iväg på ämnet här men jag fick ett virus som har strulat till min dator ordentligt. men när jag efter ett par gånger fick igång datorn så hann jag se i första menyn att det stod " 3 cores activated ! " jag har en fyrkärnig amd phenom x4 955 processor som nu Enligt Everest Ultimate Edition heter " Triplecore amd phenom x3 b55 " Vad har hänt ? kan för övrigt säga att jag gav till datorn en frustrationssmäll över att den inte ville starta ( skärmen blev svart precis innan jag skulle få skriva in mitt lösenord )

Permalänk

Har du ominstallerat windows för att se till att du har fått bort viruset ordentligt? Kolla bios, där kan man avaktivera/aktivera kärnor

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk

Jag har bestämt mig för att formatera om datorn, men när jag köpte den installerades windows utan skiva, har kod på chassit men ska jag köpa mig en skiva för detta?

Permalänk

Jag aktiverade för en tid sedan de sista två kärnorna då gjorde jag det via bios och fysiskt på en " Core Unlocker " som sitter på moderkortet, sedan dess ( 8 månader sedan ) har jag haft 4 kärnor. blev förvånad över att ha 3 kärnor nu.. kan en kärna dö pga hantering ? annars är det en mjukvarudel som är trasig så teoretiskt bör jag få 4 kärnor igen efter en formatering.. hoppas verkligen på det.

Permalänk
Medlem

De två sista kärnorna var låsta av en anledning: De är ostabila på ett eller annat sätt. Det som har hänt nu är att en av kärnorna dött helt. Finns inget virus som kan låsa en upplåst kärna, såvida det inte är ett BIOS virus, och då räcker det inte att du formaterar ditt lagringsmedium.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullmeister:

Jag aktiverade för en tid sedan de sista två kärnorna då gjorde jag det via bios och fysiskt på en " Core Unlocker " som sitter på moderkortet, sedan dess ( 8 månader sedan ) har jag haft 4 kärnor. blev förvånad över att ha 3 kärnor nu.. kan en kärna dö pga hantering ? annars är det en mjukvarudel som är trasig så teoretiskt bör jag få 4 kärnor igen efter en formatering.. hoppas verkligen på det.

Alla verkar tro att de har virus när något krånglar, måste verkligen säga att jag blir riktigt jävla förbannad på det. Din CPU är väl inte en Phenom 955 om det var en 2-kärnig? Du köpte väl då en Phenom 555 och låste upp de två sista kärnorna, och när man låser upp kärnorna så blir processorn igenkänd som b55, inte 955.

Det kan ha varit något fel på en kärna och därför datorn har betett sig konstigt och när du fick igång datorn så stängdes den kärnan av. Du skulle kunna testa sätta igång den och köra intelburntest (eller liknande program), du kanske måste ge den mer spänning.

Skrivet av Rixxz:

De två sista kärnorna är låsta av en anledning: De är ostabila på ett eller annat sätt. Det som har hänt nu är att en av kärnorna dött helt. Finns inget virus som kan låsa en upplåst kärna, såvida det inte är ett BIOS virus, och då räcker det inte att du formaterar ditt lagringsmedium.

Det finns ju program som man kan överklocka och ändra i BIOS genom Windows, så virus kan säkert ändra sådant. Det är inte heller så att kärnorna alltid är ostabila, utan att de bara inaktiverar 2st kärnor för att sälja den som en 555.

Permalänk

När jag köpte datorn från Komplett.se såldes den som en Quadcore phenom x4 955 black edition eller liknande. sen såg jag när jag kollade i någon manual om " Core unlocker " och då gjorde jag denna unlocken och då stod det 4 cores unlocked ! vet ärligt talat inte om jag hade 4 kärnor upplåsta innan, vore konstigt om jag inte reagerade på att datorn hade två kärnor när jag köpt en fyrkärnig dator. det första jag gjorde när jag fått hem datorn var att göra en sån här klassifisering av datorn för att se "poängen" jag fick. jag kan nästan säga att det alltid vart en fyrkärnig. dåligt insatt men jag gör mitt bästa jag ska hur som helst formatera. jag har hittat att man kan ladda ned windows 7 från windows sida på usb. sedan återkommer jag med svar om det löste sig med kärnorna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Det finns ju program som man kan överklocka och ändra i BIOS genom Windows, så virus kan säkert ändra sådant. Det är inte heller så att kärnorna alltid är ostabila, utan att de bara inaktiverar 2st kärnor för att sälja den som en 555.

Nu menade jag dock hans CPU. Det förstnämnda hade jag faktiskt ingen aning om.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Tog hem CPU-Z för att få info om min processor, det är mycket riktigt en AMD Phenom II X4 955 . Core speed 3467.83Mhz
Med 3 Kärnor!!

Vad i havets namn hände med min ena kärna??

Permalänk
Medlem

prova öppna med Core Unlocker igen kan ju va det som spökar

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Testa detta, starta msconfig och sen följ detta

antingen skall "number of processors" vara avkryssad eller ikryssad med max antalet kärnor, alltså som bilden då!
Testa båda lösningar och se vad som är bäst.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullmeister:

Tog hem CPU-Z för att få info om min processor, det är mycket riktigt en AMD Phenom II X4 955 . Core speed 3467.83Mhz
Med 3 Kärnor!!

Vad i havets namn hände med min ena kärna??

Antagligen ingenting, kanske buggade ur. Pröva resetta BIOS och kör något stresstest i typ 1 timma (eller mer helst), du ska inte få några errors om du inte har klockat.

Permalänk
Medlem

Varför överhuvudtaget köra "core unlocker" på en Phenom X4 955? Finns väl absolut ingenting att tjäna på det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ta ut BIOS batteriet för att resetta BIOS, det är upp till BIOS att hantera all hårdvara i datorn. Ett virus kan inte bara stänga av en CPU kärna sådär.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Varför överhuvudtaget köra "core unlocker" på en Phenom X4 955? Finns väl absolut ingenting att tjäna på det?

Nix, proppen har enbart 4 kärnor och core inlocker kan inte göra något med den.
Så stäng av detta/reset bios.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av broschi:

Testa detta, starta msconfig och sen följ detta
http://img197.imageshack.us/img197/2883/faststartup.jpg

antingen skall "number of processors" vara avkryssad eller ikryssad med max antalet kärnor, alltså som bilden då!
Testa båda lösningar och se vad som är bäst.

Testade detta men på " number of processors " finns det max 3 att välja nu, och standard så var den rutan urbockad så jag har så fortfarande.

Permalänk
Skrivet av kira9204:

Ta ut BIOS batteriet för att resetta BIOS, det är upp till BIOS att hantera all hårdvara i datorn. Ett virus kan inte bara stänga av en CPU kärna sådär.

Skrivet av SirMacke:

Nix, proppen har enbart 4 kärnor och core inlocker kan inte göra något med den.
Så stäng av detta/reset bios.

Har ingen aning var bios batteriet sitter, kan gärna ta ur det för att resetta bios. och jag hörde av en bekant att Core unlocker inte skulle göra någon skillnad men enligt manualen skulle det ha en viss påverkan så jag gjorde det bara för att " klämma ur all prestanda "
vill ni ha info om mitt moderkort eller finns det ett generellt ställe detta bios batteri sitter? hur ser det ut? går in i bios Efter jag testat detta för att ta bort Core unlocker. drar om switchen " core unlocker " på moderkortet också.

Permalänk
Skrivet av kira9204:

Ta ut BIOS batteriet för att resetta BIOS, det är upp till BIOS att hantera all hårdvara i datorn. Ett virus kan inte bara stänga av en CPU kärna sådär.

Hittade ett cirkulärt batteri i storlek lik en enkrona där det står Newsun 3V sen står det " Battery " precis bredvid på moderkortet. är det detta du menar?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att cores står som 0-1-2-3 och att du inte räknar med 0an?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av krullmeister:

Hittade ett cirkulärt batteri i storlek lik en enkrona där det står Newsun 3V sen står det " Battery " precis bredvid på moderkortet. är det detta du menar?

Det är det, men börja testa mad att ladda BIOS defualtinställningar, det gör du från BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, eftersom din prolle har fyra kärnor så bör/ska du inte köra core unlocker i bios då det kan bli så här som du upplever just nu (trekärnigt).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag gick in på bios och såg att Core 3 eller "3th core" var [Off] satt den på On och har nu AMD Phenom II X4 955 med 4 st kärnor igen !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krullmeister:

Jag gick in på bios och såg att Core 3 eller "3th core" var [off] satt den på On och har nu AMD Phenom II X4 955 med 4 st kärnor igen !

Bra jobbat!

Det finns inget vettigt att göra i Core Unlocker när alla kärnor är upplåsta, utom att låsa upp en massa krångel.

Bra att det är löst nu.

Skickades från m.sweclockers.com