Permalänk

SketchUp skrivbordbord, vad tycker ni?

Hejsan. Har länge behövt ett nytt kontorsbord men har aldrig riktigt hitta något bra. Så idag när jag inte hade något att göra så slängde jag ihop ett i Sketchup. Lite basic, en utav de första gångerna jag använder SketchUp. Feedback please

Lite hål för sladd dragning. Perfekt att ha en "stöm hubb" där

TVn är 42" och datorskärmen är 24". En liten idé på hur jag hade tänkt att ha det

Så, vad tycker ni?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Hur ser resten av rummet ut? En soffa att titta på teven i? Om en stol kommer stå vid datorn kan den säkert bli ett störningsmoment när du kommar på tv, kanske flytta ut teven någon eller ett par meter? Eller finns det en anledning till att ha den just där?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vore det jag skulle jag sätta lådhurtsen i mitten och ha de öppna facken längst in. Det beror på hur du sitter och i vilken mån du vill kunna dra ut lådorna när du sitter. Kanske t.o.m. vända så skåpet med dörr är längst in och gänga dörren åt höger.

Permalänk

Hur blir det med högtalare? hade sett ett 3.1 system där, med baslådan i hörnet och 3st monitorer där de 2 yttre går att stänga av så att man får en jämn ljudupplevelse när man tittar på tv, men också så man kan använda de till datorn. Hade det inte varit coolt?

för att förtydliga: De två runt tv'n är aktiva när tv'n är på, då stängs den bortre högtalaren av, den som är på bortre sidan av datorskärmen. Och så gör man samma för högtalarna runt datorskärmen, när den är på

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av pallevante:

Hur ser resten av rummet ut? En soffa att titta på teven i? Om en stol kommer stå vid datorn kan den säkert bli ett störningsmoment när du kommar på tv, kanske flytta ut teven någon eller ett par meter? Eller finns det en anledning till att ha den just där?

Här här rummet, det röda till höger är garderober som är inbyggda i väggen och det till vänster är dörren. Tänkte ligga i sängen och kolla på TVn. Så jag får möjligtvis bara ta och flytta undan stolen om den är i vägen. Eller så kan man ju bara sitta i stolen och kolla, har en ganska bekväm kontors stol

Skrivet av zapac:

Vore det jag skulle jag sätta lådhurtsen i mitten och ha de öppna facken längst in. Det beror på hur du sitter och i vilken mån du vill kunna dra ut lådorna när du sitter. Kanske t.o.m. vända så skåpet med dörr är längst in och gänga dörren åt höger.

Tack för tipset. Jag har flyttat runt lite och gjort utrymmet till höger lite större så att datorn precis går in nu

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Kul projekt att leka med!

Har du planerat att bygga detta skrivbord eller fantiserar du bara?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Kul projekt att leka med!

Har du planerat att bygga detta skrivbord eller fantiserar du bara?

Just nu är det bara fantasi. Fast jag skulle vilja bygga det, men jag vet inte om jag skulle klara av det

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Just nu är det bara fantasi. Fast jag skulle vilja bygga det, men jag vet inte om jag skulle klara av det

cool design go for it!! man lär sej en hel del genom att göra saker själv ska bygga ett skrivbord också med dock enklare än detta, det finns en massa som du kan göra för att underlätta byggandet tex använda bordsben(ikea sjuktbilligt), de sista skissen du länkade innehåller lite fel, tex lådorna och den dörren, du kan inte ha dem så för när du öppnar dörren så kommer den att träffa dej/din stol, så jag tycker att du ska ha det som i första skissen http://img543.imageshack.us/img543/8250/79487636.jpg. du skulle kanske kunna bygga in en låda på den delen där du ska ha skärmen

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

cool design go for it!! man lär sej en hel del genom att göra saker själv ska bygga ett skrivbord också med dock enklare än detta, det finns en massa som du kan göra för att underlätta byggandet tex använda bordsben(ikea sjuktbilligt), de sista skissen du länkade innehåller lite fel, tex lådorna och den dörren, du kan inte ha dem så för när du öppnar dörren så kommer den att träffa dej/din stol, så jag tycker att du ska ha det som i första skissen http://img543.imageshack.us/img543/8250/79487636.jpg. du skulle kanske kunna bygga in en låda på den delen där du ska ha skärmen

Jag funderar på att skippa den helt och köra långa utdrags lådor istället faktiskt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Så höhö, nu har jag gjort en sketchup med alla delar och alla mått. Förutom självaste lådan... Vet inte riktigt hur jag skall göra med måtten med tanke på gångjärn osv.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Tips om du ska bygga detta i verkligheten är att gå till närmsta större byggvaruhus och be dem såga upp allt istället för att göra det själv. Kostar någon 100lapp men det är helt klart värt det då resultatet blir så nära perfekt det går att få om man ska bygga själv. Har själv gjort det när jag byggde ett sängbord/gavel. Se bara till att ha en ordentlig ritning på alla måtten så det blir så enkelt som möjligt för dem att såga upp allt. Sen är det bara att skruva ihop allt vilket inte är svårt när man har en bra ritning.

En kommentar på din design fungera igenom plattan som sitter under bordsytan så den inte går för långt ner så du slår i knäna. Finns inget mer irriterande än när det händer tycker jag :P.

Permalänk

Om jag nu bestämmer mig för att bygga den. Vad skall jag använda för material och vart kan jag få tag på det? Det viktigaste är att tjockleken är 10mm och att det är billigt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Om jag nu bestämmer mig för att bygga den. Vad skall jag använda för material och vart kan jag få tag på det? Det viktigaste är att tjockleken är 10mm och att det är billigt

Jag skulle säga MDF. Och kanske fundera på att ta 16mm istället för 10 även om 10 finns. Du får ett mer stabilt projekt då och det är enklare att skruva in i från sidan.

Permalänk
Skrivet av reconnnn:

Jag skulle säga MDF. Och kanske fundera på att ta 16mm istället för 10 även om 10 finns. Du får ett mer stabilt projekt då och det är enklare att skruva in i från sidan.

Detta betyder även att jag får rita om all ting från scratch eftersom måttet jag använt är 10mm heh. Går det att använda plugg och lim istället?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Limfog i furu och så svartbetsar du det eller målar. Själva bordsskivan kanske i något hårdare trä som bok. Dyrare än MDF men mer elegant.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Detta betyder även att jag får rita om all ting från scratch eftersom måttet jag använt är 10mm heh. Går det att använda plugg och lim istället?

10mm MDF i bänkskivan är väldigt tunt. :/
Jag skulle vilja slå ett slag för att använda 16mm i den stora skivan åtminstone.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ser ganska fräckt ut Definitivt en uppgradering om man ser på det jag har nu

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

10mm MDF i bänkskivan är väldigt tunt. :/
Jag skulle vilja slå ett slag för att använda 16mm i den stora skivan åtminstone.

Ja det går bra, toppskivan och bottenskivan spelar ingen roll hur tjocka de är. Det blir bara 1 mått jag får ändra på

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Ser ganska fräckt ut Definitivt en uppgradering om man ser på det jag har nu

Hehe, tackar. Här är den senaste versionen

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av Deathtrip2k:

Detta betyder även att jag får rita om all ting från scratch eftersom måttet jag använt är 10mm heh. Går det att använda plugg och lim istället?

10mm MDF funkar väldigt bra som täckmaterial, dvs om man skurvar fast den i en regelstomme bakom. Ska du bygga helt i MDF så skulle jag göra som tidigare har rekomenderat och öka på till 16mm då den blir mycket mer stabil.
En rekomendation jag har är att se till att stabilisera det fristående stödet du har så mycket du kan. Jag hade ett skrivbord med den typen "ben" som efter ett tag gav efter på grund av små smällar under flera år. en liten kant längst bak som stagar upp eller om du fortsätter staget som går under skivan även ner i golvet så får du ett mycket stabilare bord. Det behövs inte många centimeter för att det ska bli bättre.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Hehe, tackar. Här är den senaste versionen

http://img96.imageshack.us/img96/2976/29999582.jpg

Coolt. Du har inte funderat på att testa något riktigt 3D moduleringsprogram? Om du är intresserad nog att sitta och pilla med detta kan ju det vara en ny hobby , alternativt karriär för dig

Bara en tanke;)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Detta betyder även att jag får rita om all ting från scratch eftersom måttet jag använt är 10mm heh. Går det att använda plugg och lim istället?

Tror skruv blir enklast (kanske behöver 20mm annars) blir snyggt också om man är noggrann och försänker ordentligt samt spacklar över. Tror det går snabbare att rita om än att försöka få rätt på ihop skruvandet om du väljer 10mm. Kanske skulle lägga upp en bild på den sängmöbeln jag byggde då jag hade väldigt liknande tillvägagångssätt som du.

Permalänk
Skrivet av reconnnn:

Tror skruv blir enklast (kanske behöver 20mm annars) blir snyggt också om man är noggrann och försänker ordentligt samt spacklar över. Tror det går snabbare att rita om än att försöka få rätt på ihop skruvandet om du väljer 10mm. Kanske skulle lägga upp en bild på den sängmöbeln jag byggde då jag hade väldigt liknande tillvägagångssätt som du.

usch, att göra om det i 16mm är jobbigt. Alla mått var perfekta innan men nu kommer jag att behöva bitar som är t.ex. 489mm breda istället för ett jämt nummer

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathtrip2k:

usch, att göra om det i 16mm är jobbigt. Alla mått var perfekta innan men nu kommer jag att behöva bitar som är t.ex. 489mm breda istället för ett jämt nummer

jag skulle satsa på en 19mm redig bänkskiva eller något i den stilen på översta skiva det vill säga där du ska ha skärm osv. sedan 13-16mm skivor till resten. har på känn att 10mm är alldeles förtunt. rita om lite till och få det bra, än att bygga hela möbel och sedan vara missnöjd. om du är osäker åk o känn på en 10mm skiva o tänk till.

ser för övrigt ut o vara ett grymt projekt!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Säger som dom andra, minst 16mm skivor att bygga i. Sen kan du behöva en rygg på skrivbords delen för att stadga upp konstruktionen så den inte blir ranglig. Ryggen där i mot räcker det med en tunn skiva (typ 4-5mm).

Permalänk
Skrivet av Kryll:

Säger som dom andra, minst 16mm skivor att bygga i. Sen kan du behöva en rygg på skrivbords delen för att stadga upp konstruktionen så den inte blir ranglig. Ryggen där i mot räcker det med en tunn skiva (typ 4-5mm).

Jag tror inte en hel rygg behövs då han har ett ganska rejält stag under skivan, men något som går ner en bit på det fristående benet tror jag kan behövas för att få bra stabilitet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Jag tror inte en hel rygg behövs då han har ett ganska rejält stag under skivan, men något som går ner en bit på det fristående benet tror jag kan behövas för att få bra stabilitet.

Varför skulle det behövas? Den delen utav mitt skrivbordet är nästan identisk på millimetern utav 2 gamla skrivbord jag har hemma. De är nog äldre än mig och de är fortfarande mycket stabilare än många saker du kan handla på Ikea Dom benen är 15mm tjocka och bänkskivan är 16mm. Enda skillnaden på mitt är att jag har sågat av ena benet en bit och satt en låg bänk under som går ut 90 grader

Tror att jag kommer köra på 20mm istället. Blir lättare med alla mått. Fast jag kommer nog fortfarande använda 10mm till dom små hyllorna och andra små diverse delar, det kommer väll knappast behövas 16mm eller större för att hålla uppe lite dvd skivor

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av Deathtrip2k:

Varför skulle det behövas? Den delen utav mitt skrivbordet är nästan identisk på millimetern utav 2 gamla skrivbord jag har hemma. De är nog äldre än mig och de är fortfarande mycket stabilare än många saker du kan handla på Ikea Dom benen är 15mm tjocka och bänkskivan är 16mm. Enda skillnaden på mitt är att jag har sågat av ena benet en bit och satt en låg bänk under som går ut 90 grader

Tror att jag kommer köra på 20mm istället. Blir lättare med alla mått. Fast jag kommer nog fortfarande använda 10mm till dom små hyllorna och andra små diverse delar, det kommer väll knappast behövas 16mm eller större för att hålla uppe lite dvd skivor

Som jag skrev tidigare så beror det på hur bordet blir behandlat och vilken last man sätter på det. Jag har själv haft ett skrivbord med den typen ben under knappt tio års tid (slängdes för ca 7 år sedan då det blev för stort) och jag fick laga infästningar två gånger på grund av att de bröts sönder. Mest för att jag var oförsiktig, men om jag skulle bygga skölle jag förstärka på något sätt. Så jag ger det som ett som ett tips för att få det mer stabilt, du måste inte följa alla förslag...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Ett tips, lägg ut SKP filen för nedladdning, så kanske du kan få fler visuella förslag på lösningar

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Som jag skrev tidigare så beror det på hur bordet blir behandlat och vilken last man sätter på det. Jag har själv haft ett skrivbord med den typen ben under knappt tio års tid (slängdes för ca 7 år sedan då det blev för stort) och jag fick laga infästningar två gånger på grund av att de bröts sönder. Mest för att jag var oförsiktig, men om jag skulle bygga skölle jag förstärka på något sätt. Så jag ger det som ett som ett tips för att få det mer stabilt, du måste inte följa alla förslag...

Det kommer att hålla för en skärm, mus, tangentbord och högtalare, men jag uppskattar såklart alla förslag

Skrivet av HCP:

Ett tips, lägg ut SKP filen för nedladdning, så kanske du kan få fler visuella förslag på lösningar

Kanske det, det enda jag inte vet hur jag skall lösa just nu är utdragslådorna. Skulle gärna haft utdragsskenor fast då har jag ingen aning om vad måtten skulle bli. Så jag funderar på att bara köra med ett jack in i lådan och en pinne på sidan i bänken Eller kanske små hjul i botten. Har hittat hjul som endast är 38mm höga

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover