Maximal prestanda med nytt graffikkort med nuvarande hårdvara?

Permalänk

Maximal prestanda med nytt graffikkort med nuvarande hårdvara?

Hej,

Behöver troligen köpa ett nytt grafikkort och skälet är främst att jag behöver en HDMI-kontakt och kortet måste även ha inbyggt ljudkort. Jag kommer inte spela speciellt mycket, men har köper hellre ett för bra än för dåligt kort. Pengar är inte en issue - däremot är nog min nuvarande hårdvaruuppsättning en begränsning för ett nytt kort:

Nuvarande grafikkort: GeForce EN8800GT (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=249013)
Moderkort: Asus P5K Premium (Black Pearl edition)
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz
Minne: 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC6400 CL4
Hårddisk(ar): Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB samt 4 lagringsdiskar
Nätaggregat: Hiper Powersupply Type R (PSU) 480W - Silver
Operativsystem: XP, men Windows 7 om drygt 2 veckor

Jag har läst många trådar här nu och även själv googlat fram ett par kort via Prisjakt - men faktum kvarstår - jag är för okunnig för att kunna läsa mig till var min just nu rätt gamla dator klarar. Därför, har jag skapat tråden, i förhoppning att någon kunnig person lätt kan se vad som blir bäst.

Min önskan är att hitta ett kort som blir bra men där processor osv. inte är en stor flaskhals.

Ett av korten jag har kikat på är:

Asus Radeon HD7950 DC2-3GD5 3GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105759

Är det lönt att köpa det kortet - eller bör jag sikta på ett billigare kort och i så fall - vad?

Feedback tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

Du skulle behöva en fyrkärnig processor och DDR3.
Det är ju klart att du kommer få mycket mer prestanda med 7950 mot ditt gamla 8800GT men din CPU kommer att flaska det där grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv

tror att din CPU flaskar den, hitta en 560ti billigt på andrahandsmarknaden istället.

Permalänk
Medlem

Beror ju på spelet men jag tror att ett 7950 skulle ge bättre prestanda än ett 560Ti även med din uppsättning. Fast ett begagnat 560Ti för säg 1000 kr skulle sitta fint.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

ZOTAC GeForce GTX 560TI för 1390kr = riktigt bra pris.

http://www.inet.se/produkt/5409585/zotac-geforce-gtx-560ti

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Ett 7950 eller motsvarande Nvidia är nog lite i överkant för en gammal trött C2-duo. Hade vi snackat en C2-quad av bättre modell så hade det nog gått fint.

Permalänk
Medlem

För att klargöra detta lite: grafikkort med inbyggt ljudkort? Är det det TS är ute efter? Ser att moderkortet har integrerat ljud så det kanske bara är ljud ut via HDMI du är efter?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Sparka ut nätaggregatet som jag inte ser helt fel också

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Som du skrev i din ledare "maximal prestanda med nuvarande hårdvara" är svaret att , ja det kommer du få med ditt val av Graffe.
Men sen är frågan om du kommer att kunna utnyttja all kraft i graffen och på det blir svaret nej, för dina andra hårdvaror är det som nu sätter gränsen.
Men jag tycker du har gjort ett bra val, med tanke på att du kanske vill uppdatera dina övriga saker i datorn längre fram i tiden så har du köpt ett riktigt bra Grafikkort som kommer hänga med länge.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Först och främst, tack alla ni som har kommenterat. Ni är fantastiska! Forum som detta och ni som delar med er av kommentarer är ovärdeliga... Ta åt er.

Skrivet av Juggernawt:

För att klargöra detta lite: grafikkort med inbyggt ljudkort? Är det det TS är ute efter? Ser att moderkortet har integrerat ljud så det kanske bara är ljud ut via HDMI du är efter?

Korrekt. Grundproblemet är att skärmen (egentligen TV:n) inte har någon DVI-kontakt utan HDMI är alternativet jag behöver köra (även om fler sämre ingångar finns). Eftersom mitt nuvarande grafikkort endast har DVI ut (s-video är inte ett alternativ, om vi säger så), och TV:n endast fixar HDMI, så får TV:n spel och tror att både ljud och bild ska komma via HDMI-kontakten (använder en DVI till HDMI-kabel, från grafikkort till TV). Jag trodde att jag skulle kunna ta ljudet separat ut via 3,5 mm-utgången på ljudkortet i datorn och in i "audio in" på TV:n, men icke. Har haft många, dock trevliga samtal, med LG:s support som har fått sig en tankeställare.

Det jag vill komma ifrån är att behöva ha externa högtalare anslutna bredvid datorn, vilket jag just nu måste - i och med att ovan lösning inte fungerar. Sjukt störande.

Därav önskemålet om att grafikkortet ska vara så billigt som möjligt, men utan att jag behöver uppgradera fler saker i datorn, samt inbyggt grafikkort och även HDMI-kontakt.

Just nu börjar jag dock försöka övertyga mig själv och min plånbok om att jag ändå borde göra mig av med min dator och köpa en ny...

Skrivet av Rogga67:

Som du skrev i din ledare "maximal prestanda med nuvarande hårdvara" är svaret att , ja det kommer du få med ditt val av Graffe.
Men sen är frågan om du kommer att kunna utnyttja all kraft i graffen och på det blir svaret nej, för dina andra hårdvaror är det som nu sätter gränsen.
Men jag tycker du har gjort ett bra val, med tanke på att du kanske vill uppdatera dina övriga saker i datorn längre fram i tiden så har du köpt ett riktigt bra Grafikkort som kommer hänga med länge.

Tack, jag förstår precis. Det är lite överkurs att köpa ett nytt HD7950 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Först och främst, tack alla ni som har kommenterat. Ni är fantastiska! Forum som detta och ni som delar med er av kommentarer är ovärdeliga... Ta åt er.

Tack, jag förstår precis. Det är lite överkurs att köpa ett nytt HD7950 då.

Nej, det är inte överkurs enligt mig...
Bättre köpa lite bättre än du behöver än att bli besviken över prestandan om du köper för veka grejjer.

Och som mottot är på SWEC "Det kan aldrig bli för mycket".och "Förmycket är alldeles lagom".

Har du pengarna så köp ett 7950 är min rekommendation.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking