Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Medlem

Har inte testat spelet.. men om folk piratar det så mycket som dom säger, trots det låga priset..
Så tyder det mer på dom som provat spelet inte tyckte det var speciellt bra...

Sen tror jag knappast dom som piratade spelet, skulle någonsin betalat för det, även om det hade ett kopierings skydd som inte gick att knäcka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant och veta i vilka land det piratkopieras appar?

Nu har jag ingen aning om priset är 7kr i motsvarande valuta i alla land, men om det stämmer kan jag dock tänka mig att många länder i till exempel asien ser detta som en ganska stor utgift.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nivity:

lol, ja inom scenen möjligen.
Hur svårt är det att hitta allt gratis till android? Googla namn +apk och grattis du har fullversion.
Finns hundratals sidor där du kan ladda ner fullversion apk.

Och du behöver inte göra ett dyft, installera apkn på mobilen och boom, enklare piratkopiering finns inte.

Det är den krångliga vägen ju eftersom du måste sitta och kopiera filer fram och tillbaks.

Det är ungefär lika komplicerat att vara pirat till både Ios och Android om man bara vill. Nu tänker jag inte beskriva stegen för de båda plattformarna för då får jag semester från forumet men om du vill kan du ju googla lite själv och jämföra svårighetsgraden. I båda fallen sitter du med ett alternativ till respektive appstore i telefonen så att ta hem piratmaterial är lika lätt som att plocka hem lagligt material efter lite förberedelser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har jag missat?

Utvecklarna tycker att piratkopieringen är för omfattande så de TAR BORT MÖJLIGHETEN ATT BETALA FÖR SPELET..... Eh.... va? Hur fan tänker de nu?

Det skulle vara lika jävla dumt som om jag skulle ta bort "donate" knappen på websidan för att jag tycker att jag får för få donationer.

Nog för att vissa "skapare" har ett märkligt förhållande till piratkopiering... Men dethär är ju bara.... va??

Det är verkligen inte samma sak. Man kan tjäna pengar genom reklam i en gratis app.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Apple's app store verkar fungera lite bättre än android...

Inte app store i sig förstås, utan tvånget att enbart kunna installera appar från app store (vilket är ett tvång jag personligen hatar).

Men, Apple har uppenbarligen en poäng med det ändå, när det gäller precis sånt här. "Folk" är helt enkelt så otroligt snåla/korkade att de hellre piratar än att betala det fruktansvärda beloppet på hela 7 kr. Fantatiskt. Deprimerande.

Bara för att Android är en öppen plattform behöver man väl inte missbruka det? Det är ju sånt här som i slutändan kan driva plattformar till att sluta sig.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Skulle vara intressant och veta i vilka land det piratkopieras appar?

Nu har jag ingen aning om priset är 7kr i motsvarande valuta i alla land, men om det stämmer kan jag dock tänka mig att många länder i till exempel asien ser detta som en ganska stor utgift.

i Kina kan du få en macka (tänk dig baguette macka från ica typ) och något å dricka för 7kr (y) alt. kan du äta nudlar (i en restaurang dvs.) eller köpa dig någon kyckling klubba.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Patan77:

Apple's app store verkar fungera lite bättre än android...

Det är inte det det handlar om. Anledningen till att detta inte händer på iphone är flr att man inte kan installera apparsom inte finns på på aoostore till ios. På android kan jag ladda ner och installera en .apk fil hur jag vill, utan att ha något att göra med play store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om ett spel är bra så betalar folk, så enkelt är det. Även om skit inte kostar mer än 7 kr så är det fortfarande skit...

Om det nu är skit, varför ens bry sig om att pirata det då, handlar nog mer om vissa folk inte "vill" betala för sig.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju ha milda skydd som tex serienummer eller liknade, finns ju del appar till Android som är skyddade utan att jag sett några nackdelar, Poweramp tex.
Tror det hela sker mest i reklamsyfte, skapar uppmärksamhet och deras spel blir kända, nästa spel från dom kommer däremot kosta

EN del PC spel har ju däremot gått överstyr när det gäller skydd så man knappt kan installera och spela det, även om trenden nu är online och subscribe och köpa "tillbehör" i all oändlighet = på tok för dyrt

Ok kanske finns omvägar runt det, men majoriteten skulle nog betala om det var bra och billigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om nu folk piratar, hur skall det i så fall hjälpa att släppa spelet gratis? Låter som en dålig ursäkt för ett dåligt säljande spel.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Om nu folk piratar, hur skall det i så fall hjälpa att släppa spelet gratis? Låter som en dålig ursäkt för ett dåligt säljande spel.

Google ads, så de tjänar lite granna iaf.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

På båda enheterna krävs det att man aktivt pillar lite för att få tag på piratmaterial men vem som helst kan lösa det om man bara vill. Så kom inte och gnäll på Android här för problemet är lika stort på båda sidorna staketet.

Inte riktigt, eftersom det inte finns några hinder att installera appar från vilken källa som helst i Android. Man måste inte hacka/roota Android för att kunna köra in piratvaror. Det enda problemet blir att få tag på piratvarorna, men det verkar ju tämligen enkelt tyvärr.

Man kan jailbreaka iOS, jepp, men det är ju bra mycket krångligare - inte att göra ett jailbreak, men allt tjorv som tillkommer varje gång det kommer en ny version av iOS. Dessutom ska man få tag på piratvarorna, men där är det förstås ingen skillnad mot för Android.

Så jo, teoretiskt sett så är problemet på Androidplattformen större. Om det är så i praktiken kan jag förstås inte säga.

Jag hoppas bara att det inte eskalerar till den nivå där Google tar bort möjligheten att installera från valfri källa. Jag har visserligen aldrig använt den möjligheten, men tycker det är mycket bra att den finns. Total inlåsning a'la' Apple hatar jag innerligt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag samtliga utvecklare bör ge användare lite bättre service när det gäller inför köp. Då tänker jag mig bl.a. bra text-beskrivning, bild och video presentation samt ett demo av sina program. Känns att det saknas sådant idag för en del program.
Nu menar jag inte att man kan rättfärdiga piratkopiering. Det jag försöker säga är att fokusen på att utveckla och gå framåt för att göra det bättre de som betalar verkar hamna bakom "stoppa piraterna".
Varför fokusera så mycket tid och pengar på pirat-användare? "Pirat-användarna målgruppen" är inte en inkomstkälla, hur man än vrider och vänder på detta.
Som att säga en lögnare skall inte ljuga. Klart en lögnare skall ljuga! Annars är dem inte lögnare. Sen att vara lögnare kommer ju straffa sig i slutändan

Sen tror jag ett skit-program får inte mycket pengar, oavsätt demos, videos, DRM, pirat, lågt pris eller inte. De är inte piraternas fel att utvecklare inte får pengar. Det är som att säga att pirater stoppar betalande användare att betala.
För att dra en liknelse, Det är som att säga lögnare hindrar ärliga att tala sanning....!
Absurt.

Gabe med Steam har fattat detta, Spotify gänget för musik har fattat detta. För just dessa två lägger mer fokus på betalande målgruppen än på icke betalande målgruppen.

Permalänk

Tror de skyller på piratkopieringen snarare än att erkänna att spelet kanske inte är så bra(eller liknande). Även om piratkopieringen av apk filer existerar så tvivlar jag på att det är fler som skaffar detta spel utan att betala för sig, i gämförelse med hur många som köpt det. Man kan bara inte skylla på piratkopiering utan att ha siffror som backar upp det. Och jag har massa exempel på gratismedia och som skaparna tjänar pengar på, man måste bara göra någonting folk gillar, inte bara vad man själv och sitt företag gillar. deeh.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det här låter som ett billigt marknadsföringstrick.

På en så billig app är ju ändå reklamintäkter den viktigaste inkomstkällan.
Genom att skylla på omfattande nedladdning ("the piracy rate is soooo giant") försöker dom ju påstå att appen är mycket populärare än vad google play-statistiken visar...

Permalänk
Medlem

Handlar nog inte om 7kr, som nån tidigare var inne på, utan snarare ett invant mönster...
Folk har vant sig vid att betala för hårdvara och sedan ta mjukvaran gratis.

Många appar kostar bra mycket mer än 7:-, så folk researchAr hur man laddar ner och installerar piratat och sen slinker 7-kronorsapparna med av bara farten, för varför sitta och betala för vissa men inte andra?

Sålänge pengar är en begränsad resurs kommer folk fortsätta stjäla, säger sig självt... 100 appar landar mellan 700 upp till ett par tusen spänn beroende på pris och dom penharna lägger sannolikt piaterna på annat, sin nästa smártphone kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tror de skyller på piratkopieringen snarare än att erkänna att spelet kanske inte är så bra(eller liknande). Även om piratkopieringen av apk filer existerar så tvivlar jag på att det är fler som skaffar detta spel utan att betala för sig, i gämförelse med hur många som köpt det. Man kan bara inte skylla på piratkopiering utan att ha siffror som backar upp det. Och jag har massa exempel på gratismedia och som skaparna tjänar pengar på, man måste bara göra någonting folk gillar, inte bara vad man själv och sitt företag gillar. deeh.

Jag skulle misstänka att de faktiskt har siffror: förmodligen gör spelet någon anslutning mot någon server, och de kan på så vis logga hur många unika installationer som gjorts. Sedan jämför de siffran med hur många licenser som köpts, och upptäcker att siffrorna misstämmer rejält.

Men det är ju förutsatt att de gör på det viset. Annars är det ju bara 100% bullshit, och utvecklarna kan gå och dra något gammalt över sig.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Inget annat en PR trick, Kommer de inte visa grafer och information på antalet piratkopierade installationer vs sålda så kan de gömma sig.

Klaga och peka finger är lätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hur snål är man inte om man piratar ett spel för 7kr? Dem där 7kr kan man spara om man tex. röker 2 cigg mindre om dagen (eller alla för den delen), köpa liiite mindre lösgodis, lägga tilbaks pingivnstången när man väntar i kassan på Ica.

Permalänk

Endast ett PR-trick så att dom ska få uppmärksamhet så att mer personer laddar ner deras spel. Detta visar hur lättmanipulerade människor är i dagens samhälle.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Antingen reklam, som redan sagts, eller som "free-to-play", där man får betala för extras i spelet (t.ex. banor, vapen osv).

Men... båda dessa varianter kan förstås piratas de också. Den första rätt enkelt, den andra klart besvärligare (och bland annat därför är nog den modellen mer lockande för utvecklare).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Skamligt om det skulle visa sig stämma. Har man inte råd att betala en ynka dollar för ett spel så förstår jag inte ens hur man har råd med en smartphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nej det hade jag inte, men om det nu är fallet så varför kallas det piratkopiering? Bara rent nyfiken nu då jag inte alls visste om det du påstår.

Det han menar är att ladda ner en .apk fil och installera den är fullt lagligt och strider inte mot reglerna, men att göra detsamma för copyright skyddat material är olagligt så länge ägarna inte tillåter det. Och han du citerade innan skrev just om att man kan installera applikationer direkt genom .apk men specificerade inte om det var copyright skyddade applikationer han syftade på.
Tycker dock att det är bra att du varnar så att man eventuellt hinner ändra innan man får banhammer!

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Men lägg ner för fan, mitt mål var inte att sätta dit han, det var att hjälpa han undvika en eventuell varning. Varför blir du så upprörd?

Nej jag är ingen forumpolis, den rollen finns det andra som kan ta på sig. Däremot har jag fått varningar när jag hävt ur mig liknande saker, då hade jag uppskattat om någon sagt till mig innan jag blivit varnad/avstängd, precis som jag gör nu till han jag ursprungligen citerade. Hade jag velat sätta dit han om jag va en forumspolis så hade jag väll bara anmält honom?

Suck.

Nej det hade jag inte, men om det nu är fallet så varför kallas det piratkopiering? Bara rent nyfiken nu då jag inte alls visste om det du påstår.

problemet i detta är att det inte finns "pirat kopiering" i android världen då Anroid baseras på linux = öppen källkod allt är öppet för alla + att att installera en apk fil från andra källor än google play är 100% tillåtet dock inte rekomenderat då det kan vara virus och annat skräp så istället för att driva ut dynga ta reda på vad det är för något du citerar för innan du lägger upp den paragrafen då den inte hör hemma i android världen.

P.S.
öppen källkod kan inte piratkopieras den kan dock stjälas och andvändas utan att man kanske crediterar skaparen det gillar dock ingen i android världen dock helt olikt mot vad pirat kopiering är på upphovsrätt skyddat matrial

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

lol, ja inom scenen möjligen.
Hur svårt är det att hitta allt gratis till android? Googla namn +apk och grattis du har fullversion.
Finns hundratals sidor där du kan ladda ner fullversion apk.

Och du behöver inte göra ett dyft, installera apkn på mobilen och boom, enklare piratkopiering finns inte.

googles sökmotor är för bra för deras eget bästa

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Snarare tvärtom, kollar man piratdelen inom appar så är runt 90% av sakerna till iphone's osv.

Trots det så väljer de att ta bort spelet från Android "store" (eller va det heter), men inte Appstore. Källa på ditt påstående, annars är det bara fanboyspya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

problemet i detta är att det inte finns "pirat kopiering" i android världen då Anroid baseras på linux = öppen källkod allt är öppet för alla + att att installera en apk fil från andra källor än google play är 100% tillåtet dock inte rekomenderat då det kan vara virus och annat skräp så istället för att driva ut dynga ta reda på vad det är för något du citerar för innan du lägger upp den paragrafen då den inte hör hemma i android världen.

P.S.
öppen källkod kan inte piratkopieras den kan dock stjälas och andvändas utan att man kanske crediterar skaparen det gillar dock ingen i android världen dock helt olikt mot vad pirat kopiering är på upphovsrätt skyddat matrial

I och med att jag inte visste det du sa angående android, och vad som stod i artikeln så kan ju jag tycka att min missuppfattning inte var så konstig, men då kan ju jag ta tillbaka min ursprungliga kommentar då den var felaktig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

lär väll kunna spela det i en kvart med min SXS från 100-1% batteri, men ser roligt ut!

Du behöver inte oroa dig, fungerade perfekt på min SXS

Permalänk
Medlem

socialpsykolgodelen i mig säger att spelet var FÖR billigt. inte sagt att vanliga priset om $7.99 är dyrt, men när man prissätter ett spel till $1 resonerar folk piratkopierandet med att "men det är ju bara en dollar! alla skiter väl i om jag piratkopierar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du kanske inte känner till att installation av programvara från valfri källa på en Androidenhet är 100% tillåtet?

Skrivet av Marticus:

Grejen är att det är helt fritt att installera programvara (en apk-fil) på en Androidenhet oberoende av var man fått tag på den. Detta för att inte låsa in utvecklare så att de absolut måste lägga upp sina program på Play, utan de kan fritt lägga ut dem på sin egen hemsida t.ex.

Så själva akten att ladda ned en apk-fil och installera den på en Androidenhet har inget med piratkopiering att göra.

Piratkopiering kommer först in i bilden om man laddar ned piratkopior från någonstans, och ett brott mot Swec:s regler skulle då alltså vara att posta en länk till en sida som tillhandahåller piratkopior.

Visa signatur

9950X3D | 5080