Permalänk
Medlem

Nätagg till ny PC, tips?

Mitt skrot agg från Cooler Master (GX 750W 80+ Bronze) börjar ge upp.
Så nu skulle jag behöva lite tips till nästa agg.

Det behöver klara av att driva:
En 3770k överclockad
Ett GTX 680 överclockat (det kommer inte bli någon SLI lösning i framtiden).

Burken kommer också innehålla 6+ hårddiskar och ett ljudkort med en molex kontakt till hörlurs förstärkaren.

-Jag har tittat lite på be quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold, finns det andra bra eller bättre altenativ där ute för 800-1300kr?

-580W borde väll räcka gott och väl?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ja visst räcker nog ett 580W men om du går upp lite så tror jag att ditt system blir mer effektivt och mindre värme utveckling.

jag kör detta:

http://www.inet.se/produkt/6909558/corsair-ax-850w-80-gold-mo...

Och det fungerar finemang

Samt att det har 7års garanti ist för 5år på det andra.

Billigast just nu på cdon

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ax_850w_professional_ser...

Blir 648kr dyrare än det andra, iof har du AX650 med iof lite billigare

http://www.inet.se/produkt/6909615/corsair-ax-650w-80-gold-mo...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Entusiast

Har du pengar så tycker jag definitivt att du ska välja Corsairs AX serie, det är nog bland de bästa aggen du kan få just nu men som sagt, det kostar!
Köpte själv Corsair AX 850W nyss, agget verkar väldigt lovande efter att ha läst runt en del och bäst i test i Swecs recension så jag antar att man kan kalla 650W-agget för bäst i test också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Entusiast

Ja, om man inte har någonting emot att det inte är modulärt så har man ett riktigt bra agg för pengarna där

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Sluta lyssna på alla tips om överdimensionerade nätagg. Ett system med ett 680 kommer inte ens komma upp i 400w. http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke... och det är från väggen, den riktiga förbrukningen är ännu lägre. 580w räcker och blir över, den enda vettiga anledningen att jaga efter ett högre specat agg är om du vill gå över till en sli lösning i framtiden.

Edit: du skulle till och med kunna gå ner till varianten med 480w utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja, om man inte har någonting emot att det inte är modulärt så har man ett riktigt bra agg för pengarna där

jeppjepp, men ser inte någonstans att han bett om ett modulärt nätagg ^^

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whiskerer:

Sluta lyssna på alla tips om överdimensionerade nätagg. Ett system med ett 680 kommer inte ens komma upp i 400w. http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke... och det är från väggen, den riktiga förbrukningen är ännu lägre. 580w räcker och blir över, den enda vettiga anledningen att jaga efter ett högre specat agg är om du vill gå över till en sli lösning i framtiden.

Edit: du skulle till och med kunna gå ner till varianten med 480w utan problem.

Visst har du rätt i det men dom "överdimensionerade" nätaggen brukar vara byggda av bättre komponenter och håller längre och belastas mindre vilket resulterar i lägre ljudnivå så det beror ju på om TS vill ha ett ljudlöst agg eller inte och m TS vill att det ska hålla länge.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Visst har du rätt i det men dom "överdimensionerade" nätaggen brukar vara byggda av bättre komponenter och håller längre och belastas mindre vilket resulterar i lägre ljudnivå så det beror ju på om TS vill ha ett ljudlöst agg eller inte och m TS vill att det ska hålla länge.

Fast man behöver inte ett Nätagg som är specat för den dubbla effekten man behöver för det. 580w har massor till övers som det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whiskerer:

Fast man behöver inte ett Nätagg som är specat för den dubbla effekten man behöver för det. 580w har massor till övers som det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst men det är ju därför jag rekommenderade Corsair AX 650W, inte för mycket effekt-overkill och agget håller sig tyst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jovisst men det är ju därför jag rekommenderade Corsair AX 650W, inte för mycket effekt-overkill och agget håller sig tyst.

Fast 650w är nära på dubbelt vad som krävs. Sweclockers system med 680 drog 355w från väggen vill jag minnas, det är mest troligen mindre än 325w från agget. 650 är overkill plain and simple.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whiskerer:

Fast 650w är nära på dubbelt vad som krävs. Sweclockers system med 680 drog 355w från väggen vill jag minnas, det är mest troligen mindre än 325w från agget. 650 är overkill plain and simple.

Men Corsairs AX-agg "mår som bäst" när dom är under 50% load så det är ju bara en fördel att inte för mycket Watt används
Såg på en fläktkurva att fläkten inte ens används upp till 25% tror jag och vid 50% är den lika högljudd som andra fnätaggregat men går du över det då är ljudnivån inte behaglig alls så man ska undvika att belasta Corsairs AX-agg så är dom en dröm.

650W-agget ligger ju i TS budget så varför inte?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whiskerer:

Fast 650w är nära på dubbelt vad som krävs. Sweclockers system med 680 drog 355w från väggen vill jag minnas, det är mest troligen mindre än 325w från agget. 650 är overkill plain and simple.

Du får gärna länka till ett bättre agg som passar TS, jag tipsade om AX 650W eftersom det ligger inom prisramen. Jag känner inte till så många 400-wattare av samma kvalitet. FSP Aurum är inte lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp något corsair begagnat från nån här på swec för 600, det gjorde jag 750w hx silver.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Ett modulärt nätagg är såklart alltid ett plus, men inget måste.

Det står mellan ett be quiet! agg och ett Corsair AX agg... Jag var lite osäker på kvaliten hos Corsair, men den verkar vara fin!

Det jag är ute efter mest är ett tyst och pålitligt agg, håller agget en 3-4 år är jag nöjd. Jag har en tendens att byta ut delar ganska regelbundet endå.
Att köpa ett allt för overkill agg kanske är lite dumt, men det låter smart att köpa ett agg som i alla fall inte går på högvarv (blir varmt och låter).

Jag ska försöka läsa vidare om detta, men är fortfarande öppen för mer förslag.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Corsair GS 600 på Inet för 499:-. Funkar fint. Men annars Corsair TX 650W (Seasonic) är väl tipset om det är mellanklass du vill ha.

EDIT: jag körde ett Corsair VX 550 W i fyra år och det fungerar fortfarande, bra kvalitet fast det inte är Seasonic.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.