Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Avstängd

Tror snarare att de får in mer pengar med ads i spelet än vad en dollar skulle gett.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

Nu använder jag själv inte Android Market men om det nu är så lätt att köpa och ladda hem mjukvara genom denna så faller ju några av piraternas vanliga argument om varför det är "okej" att piratkopiera. Kan det bli så mycket smidigare än att ladda ner direkt från butiken, få automatiska uppdateringar och när mjukvaran kostar så lite som en dollar?

Om de nu kan göra bra spel får man väl hoppas att de lyckas få in inkomster på något annat vis eller överger Android som plattform om de inte kan få inkomster därifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Och några citat borttagna.

"Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt är det inte tillåtet att klaga på anmälaren."

Permalänk
Medlem

hmm för min del känns det ju som att folk piratkopierar mer till iphone än till android, men jag har säkert fel.

installerar man cydia på iphone så kan man ju tom ladda hem en "pirat appstore" och bara tanka pirat program till sin iphone. Det är tom enklare än att ladda hem en apk till sin android telefon.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Det är verkligen inte samma sak. Man kan tjäna pengar genom reklam i en gratis app.

Och det går säkert allderles utmärkt att göra det utan att gnälla på piratkopiering också.

Det handlar väl om att man får hitta den affärsmodell som passar. Visst, om du har en gratisversion med reklam, och en betalversion utan, kommer du fortfarande inte ifrån "problemet" att det finns de som kommer köra betalversionen gratis, men so what? Funkar det så funkar det, annars gör det det inte. Det är ingen mänsklig rättighet att bli miljardär, eller ens tjäna tillräckligt för att betala hyran bara för att man skapat något man vill ha betalt för. Skapare som skyller sin oförmåga att göra saker folk hellre skaffar sig gratis på "piratkopiering" ger resten av oss skapare dåligt rykte. Det är fan i mig så man skämms.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Grejen är att det är helt fritt att installera programvara (en apk-fil) på en Androidenhet oberoende av var man fått tag på den. Detta för att inte låsa in utvecklare så att de absolut måste lägga upp sina program på Play, utan de kan fritt lägga ut dem på sin egen hemsida t.ex.

Så själva akten att ladda ned en apk-fil och installera den på en Androidenhet har inget med piratkopiering att göra.

Piratkopiering kommer först in i bilden om man laddar ned piratkopior från någonstans, och ett brott mot Swec:s regler skulle då alltså vara att posta en länk till en sida som tillhandahåller piratkopior.

får tacka för det svaret, alltid kul att få veta något nytt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

socialpsykolgodelen i mig säger att spelet var FÖR billigt. inte sagt att vanliga priset om $7.99 är dyrt, men när man prissätter ett spel till $1 resonerar folk piratkopierandet med att "men det är ju bara en dollar! alla skiter väl i om jag piratkopierar"

Jag är med på resonemanget, men min vinkel är annorlunda: "det är ju bara en dollar, struntpengar, då är det ju bara att köpa... *klick*". På det sättet tänker åtminstone jag, och alla i min omgivning. Och det är ju huvudsyftet förstås.

Det är ju dessutom så otroligt mycket smidigare än att gräva fram piratvarianten. Man ska vara bra dumsnål innan man gör det, och uppenbarligen är det många som är det. Tragiskt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är med på resonemanget, men min vinkel är annorlunda: "det är ju bara en dollar, struntpengar, då är det ju bara att köpa... *klick*". På det sättet tänker åtminstone jag, och alla i min omgivning. Och det är ju huvudsyftet förstås.

Det är ju dessutom så otroligt mycket smidigare än att gräva fram piratvarianten. Man ska vara bra dumsnål innan man gör det, och uppenbarligen är det många som är det. Tragiskt.

Det är tråkigt om det faktiskt är så. Hela grejen har ju varit att de har misslyckats att tillhandahålla ett smidigt sätt att få tag på produkten till ett ur konsumentens perspektiv rimligt pris. Och om det är "ett klick" och "en dollar", så kan det inte bli mycket smidigare och rimligare än så.

Sedan att det är helt uppåt väggarna att påstå att man "tvingas" att göra något på grud av piratkopieringen är en annan sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Inte riktigt, eftersom det inte finns några hinder att installera appar från vilken källa som helst i Android. Man måste inte hacka/roota Android för att kunna köra in piratvaror. Det enda problemet blir att få tag på piratvarorna, men det verkar ju tämligen enkelt tyvärr.

Man kan jailbreaka iOS, jepp, men det är ju bra mycket krångligare - inte att göra ett jailbreak, men allt tjorv som tillkommer varje gång det kommer en ny version av iOS. Dessutom ska man få tag på piratvarorna, men där är det förstås ingen skillnad mot för Android.

Så jo, teoretiskt sett så är problemet på Androidplattformen större. Om det är så i praktiken kan jag förstås inte säga.

Jag hoppas bara att det inte eskalerar till den nivå där Google tar bort möjligheten att installera från valfri källa. Jag har visserligen aldrig använt den möjligheten, men tycker det är mycket bra att den finns. Total inlåsning a'la' Apple hatar jag innerligt.

Senast jag kollade stödjer inte Android att man slänger in appar manuellt som standard. Jag var i alla fall tvungen att bocka ur en ruta innan jag kunde installera en app den vägen. Och nej det var inte piratmaterial, bara så alla vet.

Poängen är att om du vill ha gratis appar så är det inga problem att lösa det. Ungefär lika enkelt som att sätta sig in i torrents. Ja jag vet många som tycker det är svårt och läskigt men det gänget kommer inte kunna pirata varken till iPhone eller till Android. Så vill du pirata så kommer du pirata.

Skrivet av _MmattiasS_:

Det är inte det det handlar om. Anledningen till att detta inte händer på iphone är flr att man inte kan installera apparsom inte finns på på aoostore till ios. På android kan jag ladda ner och installera en .apk fil hur jag vill, utan att ha något att göra med play store.

Skickades från m.sweclockers.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Cydia

Det går utmärkt att installera appar som inte finns med i Apples egna Appstore på Ios men det kräver jailbreak. Notera att det även finns gott om betalappar där då en del utvecklare inte orkar med Apples stränga regler för appar. De har ju hänt att de sparkat ut appar med konstiga motiveringar. Det här är en intressant artikel: http://www.wired.com/business/2011/06/for-apple-yesterday%E2%...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zotamedu:

Senast jag kollade stödjer inte Android att man slänger in appar manuellt som standard. Jag var i alla fall tvungen att bocka ur en ruta innan jag kunde installera en app den vägen. Och nej det var inte piratmaterial, bara så alla vet.

Poängen är att om du vill ha gratis appar så är det inga problem att lösa det. Ungefär lika enkelt som att sätta sig in i torrents. Ja jag vet många som tycker det är svårt och läskigt men det gänget kommer inte kunna pirata varken till iPhone eller till Android. Så vill du pirata så kommer du pirata.

Bocka i en ruta där du tillåter installationer från andra källor än Google Market/Play är allt du behöver, det ska ge ett extra skydd så att skadliga appar inte ska ladda ned och installera skit från egna ställen.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det blir så här;(

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd

"tvingar spelutvecklarna" vem fan är de som tvingar dem.... vilka efterblivna människor.

För de första så vill folk inte betala för skit och för de andra så vet man inte om spel ELLER en film är skit fören man har spelat eller tittat på den.

Jag spela diablo 3betan, trodde de skulle vara roligare men tycker inte de var värt de 500kr jag betala för spelet i slutänden. 300kr sure.

Half life 2 har jag köpt 4gånger till olika steam account för jag har lyckats fått dem låste och glömt pw hela tiden... De spelet är värt va enda krona jag har spenderat på de. WoW har jag säkert betalat 6000kr för under alla år man har spelat och expansioner man köpt.

Förstår mig inte på när små utvecklare, även musiker, filmskapare, gnäller på att fildelning förstör för dem. Tror säkert 50% av läsarna av denna artikel visste inte ens att spelet fanns. Men woops prat om fildelning och spelet får lite gratis reklam.

Permalänk
Sötast

Detta är ett sk "Publicity stunt"

Spelet var mer eller mindre totalt okänt för 2 dagar sen, de gnäller om ett hett ämne online och BLAM så har de fått flera hundra tusen nerladdningar.

Sen att de gjort ett så värdelöst spel att man måste antingen skjuta medans man siktar, eller sluta sikta för att skjuta och sen sikta igen är bara en parodi. Eller ja, alla de med 8 händer eller mer klarar det nog galant.

De kan ju alltid visa oss hur de beräknat den så kallade piratkopieringen, som för allt vad vi vet är 100% obefintlig.
Har de en metod där de kan påvisa antalet piratkopieringar så kan jag gärna tanka ner en miljon piratkopior av gratisversionen bara för skojs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Detta är ett sk "Publicity stunt"

Spelet var mer eller mindre totalt okänt för 2 dagar sen, de gnäller om ett hett ämne online och BLAM så har de fått flera hundra tusen nerladdningar.

Sen att de gjort ett så värdelöst spel att man måste antingen skjuta medans man siktar, eller sluta sikta för att skjuta och sen sikta igen är bara en parodi. Eller ja, alla de med 8 händer eller mer klarar det nog galant,

ja hade jag betalat ens en dollar för det hade jag nog mått lite psykiskt dålig bara av princip Gick ju verkligen inte att kontrollera

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

"tvingar spelutvecklarna" vem fan är de som tvingar dem.... vilka efterblivna människor.

För de första så vill folk inte betala för skit och för de andra så vet man inte om spel ELLER en film är skit fören man har spelat eller tittat på den.

Jag spela diablo 3betan, trodde de skulle vara roligare men tycker inte de var värt de 500kr jag betala för spelet i slutänden. 300kr sure.

Half life 2 har jag köpt 4gånger till olika steam account för jag har lyckats fått dem låste och glömt pw hela tiden... De spelet är värt va enda krona jag har spenderat på de. WoW har jag säkert betalat 6000kr för under alla år man har spelat och expansioner man köpt.

Förstår mig inte på när små utvecklare, även musiker, filmskapare, gnäller på att fildelning förstör för dem. Tror säkert 50% av läsarna av denna artikel visste inte ens att spelet fanns. Men woops prat om fildelning och spelet får lite gratis reklam.

Nu är du orättvis. Jag har släppt 3 album, mitt första "redan" 2008, och jag är inte rikare än Ingvar Kamprad än. Det är väl klart som fan att piratkopieringen förstör för oss musiker. Det vet ju alla att så fort man släpper en låtjävel har man rätt att tjäna miljoner på den och ha Swimmingpöl på tomten.

Det står i grundlagen att vi skapare minsann inte ska behöva slita för våra pengar som alla andra, utan misslyckas vi har vi en grundlagsskyddad rättighet att gnälla på piratkopieringen vilket i längden leder till att Beatrice Ask och andra svampar inför hårdare lagstiftning som i teorin ger oss rätt till de Swimmingpölar vi behöver. Du tror väl inte på allvar att jag tänker skaffa mig ett vanligt jobb bara för att min musik inte täcker hyra och mat? Usch och fy.

OK. Innan folk börjar slå mig med skedar i huvudet. Jag är musiker, eller skapare, eller vafan, men jag tycker inte att det är en jävla rättighet att tjäna pengar på musik/film/spel/whatever. Vill folk donera, visst, kul för mig, men att gå ut och KRÄVA det? Aldrig i livet.

När man har ett vanligt kneg finns kontrakt på att man skall tjäna X antal kronor i timmen/ månaden eller vad det nu kan vara... Men som skapare finns inga sådanna kontrakt, alltså inga garantier, och därför kan man, tycker jag, inte heller gnälla för att man inte tjänar pengar på sina... ja, vad det nu är man skapar. Det funkar inte så, helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst handlar det om "gratisreklam" det är så uppenbart. Jag har aldrig hört talas om spelet, och flera andra som jag har frågat har sagt "vad är det"

Vänta ska ni se, snart höjer dom priset! Från $1 till grattis till $7+

Själv hatar jag mobilspel

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna betalat för mina appar - om jag hade kunnat! Men tyvärr så jävlas Swedbank med att inte låta en använda sitt ungdomskonto online.

Google hade gärna fått acceptera PayPal också, eller iallafall ha någon PayPal<>Google Wallet omvandlare, men jag antar att PayPals avgifter är för höga för att Google skulle vilja det :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nu är du orättvis. Jag har släppt 3 album, mitt första "redan" 2008, och jag är inte rikare än Ingvar Kamprad än. Det är väl klart som fan att piratkopieringen förstör för oss musiker. Det vet ju alla att så fort man släpper en låtjävel har man rätt att tjäna miljoner på den och ha Swimmingpöl på tomten.

Det står i grundlagen att vi skapare minsann inte ska behöva slita för våra pengar som alla andra, utan misslyckas vi har vi en grundlagsskyddad rättighet att gnälla på piratkopieringen vilket i längden leder till att Beatrice Ask och andra svampar inför hårdare lagstiftning som i teorin ger oss rätt till de Swimmingpölar vi behöver. Du tror väl inte på allvar att jag tänker skaffa mig ett vanligt jobb bara för att min musik inte täcker hyra och mat? Usch och fy.

OK. Innan folk börjar slå mig med skedar i huvudet. Jag är musiker, eller skapare, eller vafan, men jag tycker inte att det är en jävla rättighet att tjäna pengar på musik/film/spel/whatever. Vill folk donera, visst, kul för mig, men att gå ut och KRÄVA det? Aldrig i livet.

När man har ett vanligt kneg finns kontrakt på att man skall tjäna X antal kronor i timmen/ månaden eller vad det nu kan vara... Men som skapare finns inga sådanna kontrakt, alltså inga garantier, och därför kan man, tycker jag, inte heller gnälla för att man inte tjänar pengar på sina... ja, vad det nu är man skapar. Det funkar inte så, helt enkelt.

Jag hoppas du inser att det är en stor skillnad mellan din 8-bitarsmusik och fullständiga spel och filmer exempelvis? Det ligger mycket mer arbete bakom ett spel än ett musikalbum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle misstänka att de faktiskt har siffror: förmodligen gör spelet någon anslutning mot någon server, och de kan på så vis logga hur många unika installationer som gjorts. Sedan jämför de siffran med hur många licenser som köpts, och upptäcker att siffrorna misstämmer rejält.

Men det är ju förutsatt att de gör på det viset. Annars är det ju bara 100% bullshit, och utvecklarna kan gå och dra något gammalt över sig.

Jag skulle då gärna vilja ha lite mer fakta än bara deras påstående (som jag av naturliga skäl inte anser att man kan lita på) innan jag drar slutsatsen att piratkopieringen är anledningen att appar är/verkar vara mer lönsamma till iOS. Det kan t.ex. lika gärna handla om att androidanvändare är mer priskänsliga, vilket givetvis kan vara ett problem för plattformen det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Visst handlar det om "gratisreklam" det är så uppenbart. Jag har aldrig hört talas om spelet, och flera andra som jag har frågat har sagt "vad är det"

Vänta ska ni se, snart höjer dom priset! Från $1 till grattis till $7+

Själv hatar jag mobilspel

Play tillåter inte att en App går från Free till Paid så då får de lägga upp en ny version av spelet och börja på 0 downloads.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Googlade runt lite på en av mina appar förra året å hitta den på en sida som distade piratade appar, tog det som en komplimang, skrev en kommentar på sidan om att jag hade gjort appen och att det var lugnt att dom piratade den men att dom gärna får köpa den om de gillar appen.

Detta gjorde mig glad att läsa. Good guy Gnejs!

Själv brukade jag pirata spel för att prova, och var det roligt så, tja, jag hade ju redan ett fungerande spel så varför köpa det då?
I och med Xbox Live till Windows Phone så erbjuds nästan alltid en provversion som jag alltid utnyttjar. Har spelet varit underhållande har jag inte alls dragit mig för att lägga 40+ kr på det, bara för att mobilspelet var värt det. Windows Phone anser jag har ett vinnande koncept för detta och förhoppningsvis så motiveras även fler att köpa spel när det är så enkelt att prova och sedan köpa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Jag hoppas du inser att det är en stor skillnad mellan din 8-bitarsmusik och fullständiga spel och filmer exempelvis? Det ligger mycket mer arbete bakom ett spel än ett musikalbum.

Fast principen är den samma. Har jag rätt att gnälla mer om jag köper mig en egen musikstudio för 5 miljoner och jobbar i 10 år med att få ut min skiva än om jag slänger ihop den i telefonen på en eftermiddag?

Det finns sätt att garantera sin inkomst som musiker. Till exempel blir man studiomusiker och då kan man få vanlig timlön. Eller så ser man till att ens verk är sålda redan innan de är producerade så att inkomsten är garanterad den vägen. Andra alternativet är att man producerar något och ser om det säljer. Vill ingen köpa det spelar det ju ingen roll om det var dyrt eller billigt att tillverka. Det gäller ju allt från film till vinterdäck.

Jag tar gärna en lång diskussion om piratkopiering av musik och de ekonomiska aspekterna om du vill. Skapa en ny tråd någonstans och skicka en länk så kan vi ta diskussionen där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle tro att dom flesta som piratar till android är unga och inte har möjlighet att betala själva, då går man den enkla vägen istället för att be föräldrar att sätta in pengar på sitt google-play. Sen är det ju ruskigt enkelt att pirata också. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Och vad vet du om hur mycket arbete jag, eller någon annan har lagt ner på sitt skapande?

Och även om det nu var så... Så bör det väl i rimlighetens namn inte vara någon skillnad. Eller menar du att rätten att kräva betalt/gnälla ökar ju mer arbete man tycker sig ha lagt ner? Om det är så så håller jag inte med.

Låt oss säga att någon gör en låt, eller vad som helst, på en kvart, och den blir omtyckt och får viral pridning och hela kittet. Har hen då mindre rätt att gnälla på att piratkopieringen hindrar att han blir miljonär än de som gjorde Sagan om Ringen-filmerna?

Ja, jag förstår att ett spel med miljontals arbetstimmar nerlaggda har mer arbetstimmar än mina album, kanske. Men hur är det relevant.

Det skulle ju innebära att jag kan ta miljonlån på banken, starta ett företag, anställa folk som gör... ja, lite allt möjligt, i alla fall så att jag kommer upp i arbetstimmar motsvarande det här mobilspelet eller vad det är, och sedan har jag rätt att gnälla?

Nej. Detta är inget annat än ett patetiskt PR-trick exekverat av surpellar som förstör för oss andra skapare. Tro fan att folk inte vill betala för sig när de får bilden av att alla som skapar kräver en Swimmingpöl på tomten.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aser:

Jag skulle då gärna vilja ha lite mer fakta än bara deras påstående (som jag av naturliga skäl inte anser att man kan lita på) innan jag drar slutsatsen att piratkopieringen är anledningen att appar är/verkar vara mer lönsamma till iOS. Det kan t.ex. lika gärna handla om att androidanvändare är mer priskänsliga, vilket givetvis kan vara ett problem för plattformen det också...

Det finns statistik som visar att folk med Ios är mycket mer aktiva och laddar hem mycket fler appar i snitt än de som kör Android. Den stora orsaken är antagligen att Iphone är lite av ett toppsegment tillsammans med många lite dyrare androidtelefoner. Fast det säljs enorma mängder billiga androidtelefoner också. Ofta är det ju nu billigare att köpa en enkel Android än en vanlig dum telefon så då köper folk det som är billigt. Den typen av människor använder inte telefonen på det sättet som en vanlig smartphoneanvändare utan har den bara för att ringa och skicka sms. Då finns det noll motivering att ladda hem massa appar.

Sen verkar det vara lite mer gratiskultur bland utvecklarna till Andorid också så det verkar som om fler appar läggs ut gratis. Jag har sett flera exempel på appar som kostar pengar till Ios men är gratis till Android. Till exempel Angry Birds och WhatsApp. Det kanske är enklare att finansiera appar med reklam för Android genom google ads? Jag är inte så insatt på den biten faktiskt.

Sen har det också visat sig att folk som kör Apple ofta är mer köpstarka än andra. Det var ju en resebyrå som för ett tag sedan började visa dyrare hotell för de som surfade in med Safari helt enkelt eftersom deras statistik visade att en högre andel av de som körde med Safari bokade lite finare hotell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast principen är den samma. Har jag rätt att gnälla mer om jag köper mig en egen musikstudio för 5 miljoner och jobbar i 10 år med att få ut min skiva än om jag slänger ihop den i telefonen på en eftermiddag?

Det finns sätt att garantera sin inkomst som musiker. Till exempel blir man studiomusiker och då kan man få vanlig timlön. Eller så ser man till att ens verk är sålda redan innan de är producerade så att inkomsten är garanterad den vägen. Andra alternativet är att man producerar något och ser om det säljer. Vill ingen köpa det spelar det ju ingen roll om det var dyrt eller billigt att tillverka. Det gäller ju allt från film till vinterdäck.

Jag tar gärna en lång diskussion om piratkopiering av musik och de ekonomiska aspekterna om du vill. Skapa en ny tråd någonstans och skicka en länk så kan vi ta diskussionen där.

Du hann visst före.

Nej men det verkar som en god idé. Jag ska lägga ner fler arbetstimmar på min musik. Kanske säga upp mig från jobbet så jag kan lägga ner ännu mera tid, sedan kan jag gå till Beatrice Ask och be att hon instiftar någon ny fånig lag vars syfte är att tycka synd om folk som ansr sig ha rätt att leva på sitt skapande. Det låter sunt och bra

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Och vad vet du om hur mycket arbete jag, eller någon annan har lagt ner på sitt skapande?

Och även om det nu var så... Så bör det väl i rimlighetens namn inte vara någon skillnad. Eller menar du att rätten att kräva betalt/gnälla ökar ju mer arbete man tycker sig ha lagt ner? Om det är så så håller jag inte med.

Låt oss säga att någon gör en låt, eller vad som helst, på en kvart, och den blir omtyckt och får viral pridning och hela kittet. Har hen då mindre rätt att gnälla på att piratkopieringen hindrar att han blir miljonär än de som gjorde Sagan om Ringen-filmerna?

Ja, jag förstår att ett spel med miljontals arbetstimmar nerlaggda har mer arbetstimmar än mina album, kanske. Men hur är det relevant.

Det skulle ju innebära att jag kan ta miljonlån på banken, starta ett företag, anställa folk som gör... ja, lite allt möjligt, i alla fall så att jag kommer upp i arbetstimmar motsvarande det här mobilspelet eller vad det är, och sedan har jag rätt att gnälla?

Nej. Detta är inget annat än ett patetiskt PR-trick exekverat av surpellar som förstör för oss andra skapare. Tro fan att folk inte vill betala för sig när de får bilden av att alla som skapar kräver en Swimmingpöl på tomten.

Det jag var ute efter är att det kostar mer att utveckla ett spel än ett musikalbum och att det rent ekonomiskt är besvärligare för de om de inte får spelet sålt, om spelet i fråga nu är bra. Är produkten bra och folk använder den är det ju ändå inte helt orimligt att de nu får in pengar för deras produkt.

Skrivet av Zotamedu:

Inte riktigt det jag var ute efter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Du hann visst före.

Nej men det verkar som en god idé. Jag ska lägga ner fler arbetstimmar på min musik. Kanske säga upp mig från jobbet så jag kan lägga ner ännu mera tid, sedan kan jag gå till Beatrice Ask och be att hon instiftar någon ny fånig lag vars syfte är att tycka synd om folk som ansr sig ha rätt att leva på sitt skapande. Det låter sunt och bra

Det mest sjuka är att just musiker och filmare har mycket starkare skydd och konstiga speciallagar än andra upphovsmän. En musiker har rätt till ersättning för att det säljs tomma kassettband, blanka CD-skivor och numera även USB-minnen och externa hårddiskar för att de i teorin kan användas för att helt lagligt göra en kopia på något jag köpt. En fotograf får inte ett öre när det säljs skrivarpapper, canvas eller fotopapper som kan användas för att göra helt lagliga kopior på fotografens verk som personen inte ens har köpt. Jag får ju helt lagligt plocka vilken bild jag vill från internet och skriva ut den precis hur stort jag vill och hänga det på väggen här hemma. Upphovsrättsmannen får inte ett öre och har inte rätt till ett öre. Köper jag en skiva och vill göra en kopia att ha i bilen ska däremot Per Gessle ha dubbelt betalt. Mycket märkligt är det.

Jag, som kreativ själ, har inga problem med hur upphovsrätten ser ut i grunden. Det är alla konstiga tillägg från gnälliga, bakåtsträvande och makthungriga lobbyorganisationer som är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men nu förlorade jag ju mina 7 kr som jag nyligen spenderade på det spelet, nu är jag ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det jag var ute efter är att det kostar mer att utveckla ett spel än ett musikalbum och att det rent ekonomiskt är besvärligare för de om de inte får spelet sålt, om spelet i fråga nu är bra. Är produkten bra och folk använder den är det ju ändå inte helt orimligt att de nu får in pengar för deras produkt..

Om folk inte betalar för den så är det väl helt naturligt att de inte får betalt?

Sedan är det väl en fråga om intellekt också. Om jag pungar ut miljontals kronor på ett projekt med syfte att få in tillräckligt med betalt för att kunna ha swimmingpöl på tomten så är det väl snarare jag som är dum i huvudet om jag väljer en distributionskanal där det är svårt att få in pengar?

Sedan tycker jag inte mer eller mindre synd om folk för att de lagt ut X antal kronor på ett projekt. Har någon tvingat dem att lägga ut de här pengarna under pistolhot eller varför är det synd om den?

Om jag pungar ut en miljon på trisslotter och bara får tillbaka hälften, är det synd om mig då?

Visa signatur