Permalänk

Får inte ut max av RAM

Tjenare tänkte skriva lite kortfattat om mitt problem... jo det är så här att jag upptäckte idag att jag inte får ut max av mina RAM minnen.

Kör på 4GB's Minnen och får ut 3,25GB RAM har kollat runt på olika trådar och dvs forum och det ända jag hittar som kan hjälpa är att det står att om man kör på 32bits Windows 7 så kan man inte få ut över 4GB men nu kommer det som är min fråga..

Jag kör ju på Windows 7 Ultimate 64 bit men får ändå bara ut 3,25GB RAM och finns det någon där ute som möjligen haft samma problem eller till och med kanske vet en lösning?.

/Simon

Permalänk
Medlem

Det kan bero på din hårdvara. Mitt atom 330 kort klara t.ex. bara av nånstans kring 3.25-3.5 GB, kommer inte ihåg exakt. Det kan också vara så att ett inbyggt grafikkort stjäl lite ram, går oftast att ställa in mängden från bios.

Permalänk
Medlem

gå in på msconfig och gå in under systemstart och in på advancerade alternativ där ska du kunna skriva i T ex 4095 mb som det står för mig och jag har 4 gb ram det var problemet för mig att jag var tvungen att skriva i det där ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Har inte inbyggt grafikkort kör på ATI 5870 1GB och Mini-z1994 testade göra det du skrev men gav inga resultat :/

Permalänk
Medlem

Kan också speciellt om moderkortet är några år gammalt behövas ändras i bios, nått som heter memory remap

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Testade ändra bio's after en update jag hittade på Asus hemsida
M4N78-AM 1201 BIOS
1. Improve memory compatibility

Men efter flashen så blev problemet värre, får bara ut 2.0GB av 4GB nu, några ideer?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av filipmage:

Testade ändra bio's after en update jag hittade på Asus hemsida
M4N78-AM 1201 BIOS
1. Improve memory compatibility

Men efter flashen så blev problemet värre, får bara ut 2.0GB av 4GB nu, några ideer?

Ja; gör som ggustavsson föreslog, kan även kallas memory hole.

Skrivet av ggustavsson:

Kan också speciellt om moderkortet är några år gammalt behövas ändras i bios, nått som heter memory remap

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Testade att ändra från Enable till Disable utan resultat och sen ändra till Enable igen utan resultat.

Permalänk

Lyckades fixa till det på något sätt fråga mig inte hur.. men tack iallafall alla som tog sig tiden att svara på posten.

Permalänk
Medlem

Du kanske har en inbyggd grafikdel på moderkortet? Som reserverade det minnet som fattades? Och när du stängde av den interna grafiken så släpptes det minnet och du ser alla 4GB? En teori.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64