Guide: En liten guide angående svenska språket

Permalänk
Medlem

Guide: En liten guide angående svenska språket

Det här blir en miniguide i vanliga fel i svenska språket. Min egen svenska är absolut inte perfekt, men vissa detaljer slarvas det med något otroligt på vissa ställen. Därför tänkte jag ta upp några enkla riktlinjer för den som vill förbättra sitt språk.

Syftet med den här guiden är inte på något sätt att antyda att de som inte skriver på "rätt" sätt gör bäst i att inte skriva alls. Tvärtom är det en uppmuntran till dem som vill förbättra sitt språk att börja här, och om man inte vill det så slipper man naturligtvis. Det förekommer ofta mobbning av medlemmar som har svårt att uttrycka sig på ett bra sätt, men tänk på att alla inte har samma förutsättningar. Vissa har svårt för att skriva och läsa, och vissa är inte intresserade av att uttrycka sig perfekt. Detta är inga stora problem så länge meningen med inlägget kommer fram. Det är trots allt oftast inget problem att förstå vad någon menar, även om en språkpolis slår på blåljuset. Sweclockers är till för användarna och deras tankar och åsikter, inte deras meningsbyggnad.

Med detta sagt så tycker jag ändå att alla ska fortsätta läsa!

Särskrivningar

Särskrivningar är nog det vanligaste språkfelet idag. En enkel grundregel är följande:

  • Funderar du på om ett ord ska särskrivas? Då ska du inte skriva isär ordet.

Oftast är det så enkelt i Sverige att denna regel gäller. Väldigt få ord i svenskan ska skrivas isär till två ord. Just "isär" kan vissa hävda ska skrivas i sär, och så vitt jag vet finns ingen fastslagen regel för detta. Däremot finns det rekommendationer. Enligt dessa ska "isär" skrivas som ett ord, medan "i dag" skrivs isär. Sannolikt har även olika dialekter olika sätt att uttala vissa uttryck, vilket gör det naturligt att skriva isär eller ihop ord. Jag själv till exempel skulle aldrig skriva "till godo", vilket rekommenderas av TT, eftersom det enligt mitt sätt att prata blir helt fel.

Särskrivningar är sannolikt även den roligaste typen av skrivfel:

De eller dem (eller dom)?

Skillnaden mellan "de" och "dem" är för många svårare att ta till sig än om ett ord ska skrivas isär eller inte. En riktigt tråkig regel är denna:

  • Om det pronomen som åsyftas är subjektet i meningen ska man använda "de". Är det däremot objektet ska "dem" användas.

Med en lite enklare förklaring följande:

  • Om du kan byta ut de/dem mot "jag" i meningen, så ska du skriva "de".

  • Om du kan byta ut de/dem mot "mig" i meningen, så ska du skriva "dem".

Exempel:

Vill du spela D3 med mig?
Vill du spela D3 med dem?

Jag vill spela D3!
De vill spela D3!

Det blir svårare (eller kanske lättare?) om man skriver exempelvis "jag gillar de/dem som spelar D3". Enligt mig är "dem" rätt, men enligt SvD:s språkblogg är båda alternativen korrekta. Skriver man istället "jag gillar de/dem swecare som spelar D3" blir "de" den rätta formen.

Är man osäker är oftast "de" rätt form, och det ses även som ett mindre fel att skriva "de" på fel plats än omvänt. Jag själv tycker att man snubblar på orden om man läser en mening där "dem" används på fel sätt:

Jag tycker om de. - FEL
Dem gillar mig. - FEL

Tillägg
Efter ett inlägg i tråden, av Murloc, kommer här ytterligare ett tips:

Skrivet av Murloc:

Vad det gäller de/dem så brukar jag översätta meningen till engelska i mitt huvud och se om det blir "they" (då blir det de) eller "them" (då blir det dem), fungerar bra för mig.

Dom
"Dom" har blivit ett accepterat ord, speciellt på internet. Det används oavsett om det pronomen man åsyftar är ett subjekt eller objekt, och är på så sätt ett enklare sätt att tackla uppgiften.

Generellt:
Lär Dig gärna skillnaden på "de" och "dem", och när man använder vilket. Känner du inte för detta så använd "dom", vilket inte är fel men kan tyda på lathet. Annars går det att chansa på att "de" är rätt, men chansa aldrig på "dem" om Du inte har en aning.

Han eller honom?

Han är samma ordform som de, och honom är på samma sätt motsvarigheten till dem, så om man lärde sig skillnaden mellan dessa längre upp så borde detta vara glasklart. Gjorde man inte det kan man istället tänka så här: "Han" motsvarar "du", och "honom" motsvarar "dig":
- Du gillar mig - Han gillar mig
- Jag gillar dig - Jag gillar honom

Svårare än så är det oftast inte. Det finns dock ett fall som blivit vanligare på senare tid när ordet "än" används:
- Jag är starkare än han/honom.
Här skriver många "honom" (Jag är starkare än honom), medan "han", i alla fall tidigare, räknas som korrekt. Det här fallet gäller även hon/henne, du/dig och de/dem. Problemet är att "Jag är starkare än han" ändå inte är en helt korrekt mening, eftersom "än han" är en ofullständig bisats. Skriver man däremot "Jag är starkare än han/du/de är" så blir den formen uppenbart rätt (eftersom ingen skriver "Jag är starkare än honom är").

Skillnaden på "han" och "honom" kan också leda till missförstånd:
- Jag känner ingen annan än han.
- Jag känner ingen annan än honom.
Båda meningarna är korrekta, och för många betyder de samma sak, men första meningen innebär att den som uttrycker sig inte känner någon annan person än de personer som "han" känner. Den andra meningen innebär istället att "han" är den enda personen som den som säger meningen känner.

Var eller vart?

Ett mycket vanligt skrivfel är när folk skriver "vart" istället för "var". Detta är för mig rätt konstigt eftersom man ofta kortar ner ord och inte lägger till extra bokstäver, när man skriver på internet. Vissa tar en mellanväg och säger "var-t", då de uttalar ordet "var" korrekt, men lägger till ett t-ljud på slutet.

Enkelt förklarat gäller följande:

  • "Var" frågar om en plats.

  • "Vart" frågar om en riktning.

Exempel:

Var är du?
Vart ska du gå?

Kort om förkortningar

Förkortningar som utläses som ett ord (till exempel Ikea, Saab, med flera) skrivs med versal (stor bokstav) i början följt av gemener (små bokstäver) om förkortningen är ett namn. Förkortningar där varje bokstav läses enskilt (ABB, LKAB, SCA, med flera) skrivs enbart med versaler.

Genitiv-s (ägande)

För det första: Att använda apostrof före genitiv-s (t. ex. Fredrik's) är felaktigt. Fast bara nästan. I vissa fall används det för att tydliggöra att det är ägande som åsyftas om till exempel en persons namn slutar på "s": "Anders' Volvo" Vissa kan hävda att om man skriver "Anders Volvo" så kan det ju faktiskt vara så att Anders heter Volvo i efternamn. Oftast behövs detta tydliggörande inte, men möjligheten finns ("Jag köpte Anders Volvo" uppfattas oftast inte som att Anders är offer för människohandel).

Oftast består genitiv-s:et endast av ett s på slutet av ordet. Detta är fallet i exempelvis:
- Eriks bil
- Johns katt
- Företagets VD

Det finns ett par specialfall man bör känna till:
- Om ett namn slutar på x, s eller z skrivs normalt inte ett extra genitiv-s ut: - Anders skåp.
- När ett namn slutar på "-se" där e:et är stumt skriver man ändå ut ett genitiv-s: - Louises sko.

När det gäller förkortningar finns det två olika alternativ. Om förkortningen läses som ett ord (till exempel Ikea) används ett s som i exemplet ovan. Utläses däremot alla bokstäver separat (till exempel ABB) används kolon innan s:et:
- Ikeas möbler
- Saabs bilar
- ABB:s motorer
- LKAB:s personal.

Om det är flera "ägare" är det nu allmänt accepterat att bara skriva genitiv-s efter sista personens namn:
- Leif och Gertruds frisersalong
Det är dock inte fel att lägga till ett s även efter Leifs namn.

Syftningsfel

När det gäller syftningsfel finns inga egentliga regler. Istället får man vara noggrann och läsa igenom det man skrivit för att se om det kan finnas några oklarheter. Det är ofta bättre att vara övertydlig än att någon påpekar det för en. Här är ett exempel från Bus4Yous bussars säkerhetsblad:

Enligt detta ska alltså Bus4Yous bussar (som har säkerhetsbälte) användas enligt lag, medan syftet egentligen är att upplysa läsaren om att det finns säkerhetsbälte som ska användas för att vara en laglydig medborgare.

Stavning

Här kommer en lista med ord som ofta stavas fel:
- Chassi (inte chassie)
- Egentligen (inte igentligen, igenkligen, egenkligen eller liknande)
- Fläkt (inte fläckt)
- Omständlig (inte omständig)
- Tyvärr (inte tyvär)

Gott och blandat

Siffror
När man skriver ett antal i en text brukar man ofta skriva siffrorna ett till tolv med bokstäver, och 13 och uppåt med siffror. Detta är inte en regel, men man brukar göra så.

Ända eller enda?
Ändan är det du sitter på. "Enda" används exempelvis i meningen "Jag är enda barnet".

Värkar eller verkar?
Gravida kvinnor har värkar. Är det inte dessa du menar ska du använda "verkar". Exempelvis "Det verkar som att det blir regn i kväll."

Sätt eller sett?
En observation är något man har sett. "Sätt" används till exempel när en situation är på ett visst sätt.

Data eller dator?
Datorn är burken du har jämte dig eller i knät. På denna finns det data lagrat. Data är information, alltså ettor och nollor som är lagrade på en hårddisk, SSD eller liknande. Datorer kallades förr i tiden även för datamaskiner, eftersom de behandlar data, vilket kan vara orsaken till att många kortar ner ordet och använder "data" synonymt med "dator".

Medan eller medans?
Enligt SAOL är "medans" en mer vardaglig stavning (eller uttal) av "medan". Båda är således okej, beroende på hur viktig texten är.

Häller eller heller?
Man kan hälla upp en vätska ("Jag häller upp saft"). "Heller" används exempelvis i frasen "inte jag heller".

Väll eller väl?
Oftast när man använder ordet väl/väll är det "väl" man ska använda. Att välla är ett verb som kan beskriva till exempel ett flöde ("Vattnet vällde fram")*, medan "väl" används till en hel del annat:
- Jag får väl vara med?
- Jag mår väl.

*Att välla är tydligen även en teknik för att sammanfoga metallytor.

------------------------------

Följande ska läggas till när jag får tid:

Innan/före
Radbrytningar
Semikolon
Bindestreck
Styckeindelning

Det kan även bli så att jag lägger in varje del i spoilertaggar för att korta ner första inlägget en aning.

Detta blev en betydligt längre text än det var meningen, men de intresserade får väl stå ut. Den är säkert inte perfekt, men det finns mycket att läsa på internet för den som vill.

Eventuella stavfel ska betraktas som skämmt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Är det något jag missat på sweclockers, eller varför känner alla för att skriva guider idag? Inofficiella guide-dagen? :s

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Skrivet av QQmore:

Är det något jag missat på sweclockers, eller varför känner alla för att skriva guider idag? Inofficiella guide-dagen? :s

är det bara jag, eller läser du inte nyhetsflödet på swec?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Är det något jag missat på sweclockers, eller varför känner alla för att skriva guider idag? Inofficiella guide-dagen? :s

haha nu fick du mig att skratta lite, det är nämligen en tävling om att skriva en så bra guide som möjligt.
Guiden kommer bedömas av sweclockersmedlemmarna på forumet genom att man ska ''gilla'' guiden.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Är det något jag missat på sweclockers, eller varför känner alla för att skriva guider idag? Inofficiella guide-dagen? :s

Godmorgon yxskaft

http://www.sweclockers.com/tavling/86-skriv-en-guide-for-swec...

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ni tog diskussionen i den här tråden. Många svar drar fler läsare och resulterar i att fler "gillar". Detta uppskattas mycket!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Fyll gärna på med Innan/Före, Radbrytningar, Semikolon- och Bindestrecksanvändning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ända och enda samt verkar och värkar är också omöjliga att skilja på för flertalet forumiter.

Permalänk
Medlem

Finns det inte redan en sådan här språkguide sedan länge? Har för mig det.

Annars upprepar jag det som jag skrev i en annan av kvällens alla "guider". Sluta spamma alla trådar med "dem" bara för att ni lärt er att man inte skall skriva "dom". I allmänhet är det "de" som eftersöks och inte "dem".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den här guiden får min röst. De och dem driver mig till vansinne. Det är ju inte ens särskilt svårt. Särskrivningar och data istället för dator är nästan lika vidrigt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Haha, hoppas denna lyfts fram, spyr galla på alla som inte fattar skillnad på de och dem..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluXeN:

haha nu fick du mig att skratta lite, det är nämligen en tävling om att skriva en så bra guide som möjligt.
Guiden kommer bedömas av sweclockersmedlemmarna på forumet genom att man ska ''gilla'' guiden.

Mvh.

Skrivet av Itchy Trojan:

är det bara jag, eller läser du inte nyhetsflödet på swec?

Aha ok, hade ingen aning, tack för upplysningen >.>

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Mina små tillägg.

1 Jag anser att bruket av "dom" är ett tecken på låg/ingen utbildning. Jag anser det fult!

2 jag har hört att "vart" är en förkortning av "varåt". (Varåt ligger Stockholm jfr. Vart ligger Stockholm)

Det va bara mina små tillägg! Hoppas du lär några något

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Var eller vart?

Ett mycket vanligt skrivfel är när folk skriver "vart" istället för "var". Detta är för mig rätt konstigt eftersom man ofta kortar ner ord och inte lägger till extra bokstäver, när man skriver på internet. Vissa tar en mellanväg och säger "var-t", då de uttalar ordet "var" korrekt, men lägger till ett t-ljud på slutet.

Rätta mig om jag har fel men jag tror detta skrivfel främst beror på dialekt. Själv utalar jag det alltid på ett "s" på slutet: "vars" (med ett långt a), detta oavsätt om det är "var" eller "vart" som är korrekt. Jag har även märkt att det utalas väldigt olika i olika delar av landet, både med "s" och "t" på slutet samt med långa och korta a:n.
Jag håller dock med om att man bör hålla isär tal- och skriftspråk men där kanske du har en förklaring till att folk lägger till extra bokstäver.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Hur orkar du ens? Vill du känna dig bra eller? Jag tror att många här skiter i hur man skriver eftersom vi är på internet och inte på jobbet eller i skolan.
Ja mycket väl så låter man mer seriös med mindre skrivfel, men att ta upp detta? Gå och lägg dig

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Du har säkert rätt i att många skiter i det, men det finns också många som faktiskt bryr sig. Varför ska man göra skillnad på att skriva på skolan/jobbet och internet? Det är inte svårt att lägga ner någon extra sekund på att läsa sitt inlägg en gång till innan man postar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fyll gärna på med Innan/Före, Radbrytningar, Semikolon- och Bindestrecksanvändning.

Skrivet av brillorm:

Ända och enda samt verkar och värkar är också omöjliga att skilja på för flertalet forumiter.

Skrivet av laasek:

sätt/sett...

Skrivet av drefk2000:

Den här guiden får min röst. De och dem driver mig till vansinne. Det är ju inte ens särskilt svårt. Särskrivningar och data istället för dator är nästan lika vidrigt

Jag listar era tillägg i slutet av första inlägget och har som mål att ta upp dem så småningom. Just nu käns det inte som att det skulle bli många rätt för min del när jag har varit uppe sedan innan fem.

Skrivet av B4rret:

2 jag har hört att "vart" är en förkortning av "varåt". (Varåt ligger Stockholm jfr. Vart ligger Stockholm)

Jag likställer "Vart ligger Stockholm?" med "Åt vilket håll ligger Stockholm?", alltså en korrekt ställd fråga om man vill ha en riktning som svar.

Skrivet av Glyptic:

Rätta mig om jag har fel men jag tror detta skrivfel främst beror på dialekt. Själv utalar jag det alltid på ett "s" på slutet: "vars" (med ett långt a), detta oavsätt om det är "var" eller "vart" som är korrekt. Jag har även märkt att det utalas väldigt olika i olika delar av landet, både med "s" och "t" på slutet samt med långa och korta a:n.
Jag håller dock med om att man bör hålla isär tal- och skriftspråk men där kanske du har en förklaring till att folk lägger till extra bokstäver.

Det finns absolut en dialektal del i all grammatik, men som sagt så är det främst skriftspråk jag behandlar (även om jag också tar upp talspråk, kanske lite i onödan).

Skrivet av KlyfftPotatis:

Hur orkar du ens? Vill du känna dig bra eller? Jag tror att många här skiter i hur man skriver eftersom vi är på internet och inte på jobbet eller i skolan.
Ja mycket väl så låter man mer seriös med mindre skrivfel, men att ta upp detta? Gå och lägg dig

Den här guiden är inte till för dem som "skiter i hur man skriver", utan för dem som faktiskt bryr sig och kanske undrar över något. Jag har inte talat ner om någon i stil med "De jävlarna som inte kan stava kan dra" eller liknande. Jag har all respekt för att man faktiskt inte bryr sig, men jag råkar bry mig om hur jag skriver. Det betyder inte att jag tycker illa om dem som inte skriver korrekt.

Din kommentar är den första negativa i tråden och första inlägget har i skrivande stund gillats av 25 personer, så det finns tydligen en hel del som uppskattar det.

Tack för all respons i tråden! Det här blev mycket mer uppskattat än jag kunde tänka mig.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hur orkar du ens? Vill du känna dig bra eller? Jag tror att många här skiter i hur man skriver eftersom vi är på internet och inte på jobbet eller i skolan.
Ja mycket väl så låter man mer seriös med mindre skrivfel, men att ta upp detta? Gå och lägg dig

Klyfft Potatis.

De som skiter i språket gör det förmodligen för att de inte behärskar det. Vem har för intresse av att framstå som en idiot?

Klyfftigt va.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk

Det här var ju lite mer än bara jobbigt.
Efter att ha läst flertalet skriva "dem" i olika sammanhang på senare tid har jag alltid förmodat att dom skriver fel.
Antingen fick jag lära mig ordet "dom" i skolan som en böjelse av fler än en, och man kan ha "dom" som både bestämd och obestämd form.
Dessutom låter det bättre när man säger dom(tycker jag). Dem kan ju aldrig bli personliga i mina ögon.

Dem böckerna är mina eller dom böckerna är mina.
Dom spelar fotboll på ängen vid sjön eller dem spelar fotboll på ängen vid sjön.
Dem som inte gillar glass räcker upp en hand eller dom som inte gillar glass räcker upp en hand.
Dom kör för fort eller dem kör för fort.

Jag kanske inte har någon avancerad utbildning men ordet dom har alltid varit logiskt för mig.
Men det är väl dags o börja bli ologisk på äldre dar och använda riktiga ord
+ från mig då jag gillar korrekt språkbruk.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det här var ju lite mer än bara jobbigt.
Efter att ha läst flertalet skriva "dem" i olika sammanhang på senare tid har jag alltid förmodat att dom skriver fel.
Antingen fick jag lära mig ordet "dom" i skolan som en böjelse av fler än en, och man kan ha "dom" som både bestämd och obestämd form.
Dessutom låter det bättre när man säger dom(tycker jag). Dem kan ju aldrig bli personliga i mina ögon.

Dem böckerna är mina eller dom böckerna är mina.
Dom spelar fotboll på ängen vid sjön eller dem spelar fotboll på ängen vid sjön.
Dem som inte gillar glass räcker upp en hand eller dom som inte gillar glass räcker upp en hand.
Dom kör för fort eller dem kör för fort.

Jag kanske inte har någon avancerad utbildning men ordet dom har alltid varit logiskt för mig.
Men det är väl dags o börja bli ologisk på äldre dar och använda riktiga ord
+ från mig då jag gillar korrekt språkbruk.

Vet inte om det var din poäng men i alla exempel du skrev är ju "de" rätt och "dem" fel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Särskrivning och felstavningar kan jag leva med. Men folk som inte använder punkt, komma eller nya stycken orkar jag bara inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det här var ju lite mer än bara jobbigt.
Efter att ha läst flertalet skriva "dem" i olika sammanhang på senare tid har jag alltid förmodat att dom skriver fel.
Antingen fick jag lära mig ordet "dom" i skolan som en böjelse av fler än en, och man kan ha "dom" som både bestämd och obestämd form.
Dessutom låter det bättre när man säger dom(tycker jag). Dem kan ju aldrig bli personliga i mina ögon.

Dem böckerna är mina eller dom böckerna är mina.
Dom spelar fotboll på ängen vid sjön eller dem spelar fotboll på ängen vid sjön.
Dem som inte gillar glass räcker upp en hand eller dom som inte gillar glass räcker upp en hand.
Dom kör för fort eller dem kör för fort.

Jag kanske inte har någon avancerad utbildning men ordet dom har alltid varit logiskt för mig.
Men det är väl dags o börja bli ologisk på äldre dar och använda riktiga ord
+ från mig då jag gillar korrekt språkbruk.

I de fallen du nämner är ju "de" (eller "dom", beroende på vad man tycker själv) korrekt och inte "dem". I talspråk säger jag "dom" för både "de" och "dem". Min morfar uttalar orden som de stavas, vilket jag tycker är ett vackert språk, men när jag gör det själv känner jag mig lite löjlig, men det är bara jag.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Ända och enda samt verkar och värkar är också omöjliga att skilja på för flertalet forumiter.

Håller med, de två och de/dem/dom är de absolut vanligaste felen här på forumet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Denna guide är ett mycket välkommet initiativ. Hoppas den vinner!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Särskrivningar är de värsta jag vet så denna guide fick min röst(gilla). Förstår inte hur man kan särskriva när man hör om de är ihop eller ej? Och är man som du säger osäker så skriv ihop skiten:P

Tack för en jätte bra guide, jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hur orkar du ens? Vill du känna dig bra eller? Jag tror att många här skiter i hur man skriver eftersom vi är på internet och inte på jobbet eller i skolan.

Varför ens bry sig om att skriva på ett forum om man inte bryr som om att de som läser inlägget ska förstå vad man skrivit?

Edit:
Det är inte alls ovanligt att jag skiter i att svara på eller ens läsa färdigt ett inlägg för att jag inte orkar försöka förstå undermålig svenska där man i bästa fall kan GISSA sig till vad som menas. Hur man man förvänta sig få hjälp med något då?

Permalänk
Medlem

Du fick en "gilla" av mig. Särskrivningar och andra stavfel är en vardag för mig även om det blir bättre med åren. Problemet för mig och många andra som har läs och skrivsvårigheter eller dyslexi är ju att man blir "mobbad" på internet dagligen. man drar sig för att skriva många gånger för att man inte orkar höra att man är en idiot för att man stavar fel på sitt eget språk.

Men ett stort plus det var en bra guide!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Detta var en av de/dem/dom bästa guiderna jag sett på länge, nu kanske man äntligen kan lära sig när man ska skriva de/dem. Är knepigare än man tror..

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat guiden med en del mindre upplysningar som efterfrågades. Jag vet inte om det blev särskilt pedagogiskt, men det får duga klockan 12 på natten.

Skrivet av livsnjutaren:

Du fick en "gilla" av mig. Särskrivningar och andra stavfel är en vardag för mig även om det blir bättre med åren. Problemet för mig och många andra som har läs och skrivsvårigheter eller dyslexi är ju att man blir "mobbad" på internet dagligen. man drar sig för att skriva många gånger för att man inte orkar höra att man är en idiot för att man stavar fel på sitt eget språk.

Men ett stort plus det var en bra guide!

Tack så mycket för all beröm!

Det är hemskt att se folk som blir mobbade för att de skriver på "fel" sätt. Jag har själv tryckt till någon i den situationen, men jag tycker att jag har bättrat mig sedan jag blev lite äldre och inte fullt lika dum. Många har ju faktiskt en orsak till att inte ha så lätt för att skriva. Det är ju trots allt åsikter och tankar som ska förmedlas, och då är texten bara ett verktyg och inte det som betyder något i slutändan.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart