Antec P280 + Dark Rock Pro 2 = ?

Permalänk

Antec P280 + Dark Rock Pro 2 = ?

Hej!
Som titeln antyder undrar jag om det går att få in en Dark Rock Pro 2 i ett Antec P280, kommer sitta på ett Asus P8Z77-V.
Googlat runt och får olika svar beroende på vart man kollar, vill gärna vara säker innan jag beställer det.

Tack på förhand!
//Calle

Edit: Svar givet, ja det passar.

Skrivet av BergHa:

Har en Phanteks PH-TC14PE i mitt Antec p280, den ska vara 171mm hög.
Inga problem.

Heatsink Dimension (LxWxH) without fan 134•140•160mm /
Heatsink Dimension (LxWxH) with Dual Fans 159•140•171mm mm

Dark Rock Pro 2 har en höjd på 166 mm

Permalänk
Medlem

Hur hög är kylaren och hur stort uttrymme har chassiet?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

DArk Rock Pro 2 är ingen vidare kylare, den är slarvigt tillverkad:
http://www.silentpcreview.com/article1277-page6.html

Kör hellre med gamla godingen Hyper 212 plus.

P280 är förresten gigantiskt och tar 170 mm kylare vilket är de flesta på marknaden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

DArk Rock Pro 2 är ingen vidare kylare, den är slarvigt tillverkad:
http://www.silentpcreview.com/article1277-page6.html

Kör hellre med gamla godingen Hyper 212 plus.

P280 är förresten gigantiskt och tar 170 mm kylare vilket är de flesta på marknaden.

Tack för den länken! Jag hade nästan bestämt mig för en Dark Rock Pro2 till nästa bygge.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Hur hög är kylaren och hur stort uttrymme har chassiet?

166 och chassit ska ta 170, men läste någonstans att chassit inte lever upp till 170 :/

Skrivet av Typhonos:

DArk Rock Pro 2 är ingen vidare kylare, den är slarvigt tillverkad:
http://www.silentpcreview.com/article1277-page6.html

Kör hellre med gamla godingen Hyper 212 plus.

P280 är förresten gigantiskt och tar 170 mm kylare vilket är de flesta på marknaden.

Inte för att vara petig, men den där länken är på lillebror Dark Rock 2.
Dark Rock Pro 2 ska enligt de tester jag sett stå sig rätt slätt med noctua D14, och jag föredrar den svarta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

166 och chassit ska ta 170, men läste någonstans att chassit inte lever upp till 170 :/

Inte för att vara petig, men den där länken är på lillebror Dark Rock 2.
Dark Rock Pro 2 ska enligt de tester jag sett stå sig rätt slätt med noctua D14, och jag föredrar den svarta

Alla Be Quiet-kylare lider av kvalitetsproblem, det är inte deisgnen det är fel på utan utförandet. Teoretiskt sett ska den prestera bättre än många andra men klåparna vet inte hur man slipar till plana kontaktytor eller tillräckliga monteringsanordningar vilket du också hade förstått om du läst vad jag skrev istället för att larva dig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Alla Be Quiet-kylare lider av kvalitetsproblem, det är inte deisgnen det är fel på utan utförandet. Teoretiskt sett ska den prestera bättre än många andra men klåparna vet inte hur man slipar till plana kontaktytor eller tillräckliga monteringsanordningar vilket du också hade förstått om du läst vad jag skrev istället för att larva dig.

Tack jag läste hela testet, jag har dock aldrig varit så förtjust i SPCR. Jag tycker mest de är gnälliga, men smaken är som baken
Har du nån källa till att alla Be Quiet-kylare har kvalitetsproblem eller talar du av erfarenhet?

Om vi ska ta oss tillbaka till ämnet så undrar jag fortfarande om nån vet att tornet går ner i P280 då jag läst att P280 i praktiken tar mindre än 170 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Tack jag läste hela testet, jag har dock aldrig varit så förtjust i SPCR. Jag tycker mest de är gnälliga, men smaken är som baken
Har du nån källa till att alla Be Quiet-kylare har kvalitetsproblem eller talar du av erfarenhet?

Om vi ska ta oss tillbaka till ämnet så undrar jag fortfarande om nån vet att tornet går ner i P280 då jag läst att P280 i praktiken tar mindre än 170 mm.

Om du hade läst testet som du påstår så hade du sett att Be Quiet skickade flera ersättningskylare som alla var sämre eller lika dåliga vad gäller montering och kvalitet jämfört med den de har resultat publicerat för.
Ja vill du ha dåliga kylare utan kvalitetskontroll från företag som skiter i att kvalitetssäkra sin produktion så får det stå för dig men jag vill ha en riktig hårdvarutestare med objektiv testmetodik. Har man inte konsekvent testande med hårda krav och identiska förhållanden så kan man inte hävda att en produkt är varken bra eller dålig, det är sådant beteende som fått flera datorer att gå sönder pga undermålig kvalitet från t.ex. nätagg av ACE och Qtec och mig har det kostat flera tusenlappar att inte gå på rekommendationer från hårda hårdvarusiter.
Be Quiet har aldrig några toppresultat trots att deras kylare är minst lika tunga som andra och vore de hög kvalitativa skulle de utan problem utprestera TRUE rev C.

Deras nätagg sparar de också på och de använder dåliga kondensatorer så det är knappast enbart CPU-kylare det berör och fläktarna är svaga, dyra och är angivna till fel specifikationer.

Det är något jag aldrig läst, du får gärna länka till källa om det är folk som inte kunnat få in sina kylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Om du hade läst testet som du påstår så hade du sett att Be Quiet skickade flera ersättningskylare som alla var sämre eller lika dåliga vad gäller montering och kvalitet jämfört med den de har resultat publicerat för.
Ja vill du ha dåliga kylare utan kvalitetskontroll från företag som skiter i att kvalitetssäkra sin produktion så får det stå för dig men jag vill ha en riktig hårdvarutestare med objektiv testmetodik. Har man inte konsekvent testande med hårda krav och identiska förhållanden så kan man inte hävda att en produkt är varken bra eller dålig, det är sådant beteende som fått flera datorer att gå sönder pga undermålig kvalitet från t.ex. nätagg av ACE och Qtec och mig har det kostat flera tusenlappar att inte gå på rekommendationer från hårda hårdvarusiter.
Be Quiet har aldrig några toppresultat trots att deras kylare är minst lika tunga som andra och vore de hög kvalitativa skulle de utan problem utprestera TRUE rev C.

Deras nätagg sparar de också på och de använder dåliga kondensatorer så det är knappast enbart CPU-kylare det berör och fläktarna är svaga, dyra och är angivna till fel specifikationer.

Det är något jag aldrig läst, du får gärna länka till källa om det är folk som inte kunnat få in sina kylare.

Vadå om jag läst, såg att de skickade två till likadana men det betyder inte att alla deras kylare är dåliga. Detta är den enda Be Quiet kylare de testat så deras skriverier om en produkt räcker inte för att sänka alla deras produkter. Kvalitet skriver de inte så mycket om, om det bara är den plana ytan du har problem med så finns det flera av deras rekommenderade torn som i deras tester hade liknande ojämnheter, betyder inte att den är värdelös.
Dessutom handlar tråden om storebror Dark Rock Pro 2 som de inte testat.

Du kan ställa vilka krav du vill på PSU-testning, för mig duger det att sweclockers skriver att den håller vad den lovar och ger den utmärkelsen toppklass. Köpte en Dark Power P10 850 W efter deras test, lät inte som nått snålbygge från Be Quiet tyckte jag.

Var nåt enstaka skriveri, tillräckligt för att få mig att tveka, köper ett och provar om det passar

Kan du lista lite "hårda hårdvarusiter" så man kan få nån mer än SPCR att kolla hos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Vadå om jag läst, såg att de skickade två till likadana men det betyder inte att alla deras kylare är dåliga. Detta är den enda Be Quiet kylare de testat så deras skriverier om en produkt räcker inte för att sänka alla deras produkter. Kvalitet skriver de inte så mycket om, om det bara är den plana ytan du har problem med så finns det flera av deras rekommenderade torn som i deras tester hade liknande ojämnheter, betyder inte att den är värdelös.
Dessutom handlar tråden om storebror Dark Rock Pro 2 som de inte testat.

Du kan ställa vilka krav du vill på PSU-testning, för mig duger det att sweclockers skriver att den håller vad den lovar och ger den utmärkelsen toppklass. Köpte en Dark Power P10 850 W efter deras test, lät inte som nått snålbygge från Be Quiet tyckte jag.

Var nåt enstaka skriveri, tillräckligt för att få mig att tveka, köper ett och provar om det passar

Kan du lista lite "hårda hårdvarusiter" så man kan få nån mer än SPCR att kolla hos?

Om de skickar tre stycken som alla presterar uruselt trots att de är större och tyngre än motsvarande kylare och alla har ojämn bas och dålig monteringsanordning så betyder det att de har jäkligt låga krav i sin kvalitetssäkring. Gör Thermalright eller Scythe en kylare som inte motsvarar förväntingarna så kan jag garantera att det hör till ovanligheterna och de efterföljande två exemplaren är aldrig sämre eller lika dåliga.

Du har uppenbarligen fortfarande inte läst om monteringsanordningen så jag besparar dig dina tolkningskunskaper och skriver det här:

Citat:

The be quiet! Dark Rock 2 has the look of a heavy duty heatsink from Thermalright, Prolimatech, or Noctua, but unfortunately that's as far as the resemblance goes. Its performance is decidedly poor compared to today's various high-end 140 mm fan CPU coolers. be quiet!'s ambitions were sunk by mounting system that doesn't generate enough pressure and a terribly uneven base. The latter may well be a manufacturing defect, but it doesn't bode well for retail samples if they can't get a review unit right.

Att deras fläktar dessutom är sämre än Nexus vad det gäller statiskt tryck är rent patetiskt på en så dyr kylare och de inkluderar liknande fläktar med alla sina flänsar oavsett prisklass. Dessutom är de inte värda namnet då de inte är tystare eller mer högpresterande än konkurrenter.

Ja bryr man sig inte om ifall ett nätagg för över 1000 kronor håller i mer än 5 år så kan man ju strunta i recensionerna men oavsett så är Be Quiets nätagg sämre än de flesta konkurrenter i dess prisklass och dessutom överprisade för den delen.

Dark power pro 2 presterar sämre än H80 med en lågvarvig fläkt vilket är riktigt riktigt dåligt då alla radiatorer presterar uselt med lågt luftflöde:
http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2012/07/12/be-quiet-...
Den är inte sämre än stockkylaren nej för det är ingen kylare men det är riktigt dåligt för pengarna och man kommer bli besviken om man tror den är riktigt tyst dessutom. Bit-tech är inte särskilt hårda heller så att det visar sig här säger väl allt.

Det finns bara en hårdvarutestare som har tillräckligt hårda tester och det är hardocp, efter det kommer hardwaresecrets, xbit labs, silent pc review, hardware heaven. Alla som har konsekvent identisk testmiljö i realistiska eller hårdare än realistiska förhållanden. Att SPCR skulle ha för hårda krav och vara gnälliga skulle jag vilja hävda är trams, bryr man sig inte om hur en produkt verkligen presterar så läs inte recensioner men kom inte och hävda att det inte heller är något fel på dem när de är högst bristfälliga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Dark Rock 2 är säkert så dålig/lågpresterande som SPCR säger, men det betyder inte att Pro modellen är det. Räcker inte för att kalla alla kylare dåliga.

Skriv inte "Du har uppenbarligen fortfarande inte läst", jag har läst hela testet men tog inte upp monteringen.

Du sa att Pro varianten presterar sämre än en H80 på lågt varvtal, fast i testet du länkade står det tvärt om.

Skrivet av Dark90:

Once we'd finally managed to secure the cooler to our various test rigs in turn, performance turned out to be excellent. In fact, the Dark Rock Pro 2 was noticeably better than its predecessor in two of our test systems, although this is to be expected given it sports increased airflow. For example, in our Intel LGA2011 test system, dealing with a 4.3GHz Core i7-3960X Extreme Edition, the Dark Rock Pro 2 managed a load delta T of 57°C. This was 5°C lower than the Dark Rock Pro, and enough to better the Arctic Freezer i30 and Corsair H80 on low speed, while matching the Intel Thermal Solution RTS2011LC.

In our AMD Socket AM3 test system, the Dark Rock Pro 2 recorded a load delta T 2°C lower than its predecessor and bettered many all-in-one liquid coolers, even on their medium fan speed settings where they were considerably louder. Our LGA1155 test system, which sports an overclocked Core i7-2600K, isn't quite as taxing, but the Dark Rock Pro 2 still managed a result just 3°C warmer than the best result on test, although this was only 1°C cooler than the original Dark Rock and only enough to match the Arctic Freezer i30, which costs half the price.

Har inte påstått att SPCR har för hårda krav, men kan väll få tycka att de är gnälliga om jag vill?

Jag säger inte att det inte är nått fel på Dark Rock 2, men du har inte motiverat att Pro-modellen är så värdelös som du får den att låta.

Du behöver inte motivera mer att du inte gillar Be Quiet, eller mig för den delen, det är förstått!
Tråden går inte framåt och innan nån av dina godkända siter gjort en test på DENNA modell så har du ingen anledning att klanka vidare på denna modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Skriv inte "Du har uppenbarligen fortfarande inte läst", jag har läst hela testet men tog inte upp monteringen.

Och varför tog du inte upp det då det är det jag främst kritiserat? Om du pratar om vilken färg det är på recensionen och jag skriver om monteringsbristerna, vem är minst saklig?

Citat:

Du sa att Pro varianten presterar sämre än en H80 på lågt varvtal, fast i testet du länkade står det tvärt om.

Har du aldrig hört talas om statistisk signifikans?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Signifikans
En endaste grad är inom felmarginalerna för mätfel för slumpmässiga variationer. Det som däremot är känt är att H80 och samtliga slutna vattenkylarpaket presterar uselt med allt annat luftflöde än högt och att högpresterande luftkylare så som Silver Arrow och DH14 alltid är bättre med lågt luftflöde

Citat:

Har inte påstått att SPCR har för hårda krav, men kan väll få tycka att de är gnälliga om jag vill?

Jag säger inte att det inte är nått fel på Dark Rock 2, men du har inte motiverat att Pro-modellen är så värdelös som du får den att låta.

Du får tycka vad du vill men du är osaklig om du inte kan tänka kritiskt mot dina favorittillverkare och ingen som ber om råd i brist om denna kunskap gynnas av okritiskt hyllande av företag som likt alla andra har brister.
Oavsett hur gnälliga du tycker de är så har de en en de främsta testmetodiker som finns, få andra upprätthåller lika många konstanter och bryr man sig inte om det bryr man sig inte heller om riktiga testresultat.

Nej den är inte värdelös den är bättre än stockkylaren men den är definitivt inte värd pengarna och med tanke på de besparingar och problem Be Quiet har är det ett dåligt köp oavsett hur mycket du gillar dem. Jag gillar Scythes kylare men de är inte i närheten av bra idag varför jag inte skulle rekommendera dem till någon. Jag hatar egentligen Coolermaster Hyper 212 plus för det följer med en fläkt jag inte tål men hur man än ser det är den till skillnad från många andra prisvärd och konsekvent jämnt presterande.

Att även kitguru fått höga loadtemps med en överklockad CPU vittnar om att monteringsanordningen inte är bra:
http://www.kitguru.net/components/cooling/henry-butt/be-quiet...

Föregångaren fick dessutom kritik för sin montering i senaste Swec recensionen av kylare:
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

och inte heller den presterade likt kylare i samma prisklass:
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Nu har de förhoppningsvis lyckats förbättra den men innan en recension kommer där den på samtliga klockfrekvenser presterar likvärdigt med övriga toppmodeller är den inget bra köp och hittills har ingen recension heller visat det objektivt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har en Phanteks PH-TC14PE i mitt Antec p280, den ska vara 171mm hög.
Inga problem.

Heatsink Dimension (LxWxH) without fan 134•140•160mm /
Heatsink Dimension (LxWxH) with Dual Fans 159•140•171mm mm

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Ska vi dra in signifikans så kan du ur detta test inte säga att den presterar sämre, bara att den kan vara sämre.

Jag har inte hyllat Be Quiet, har bara sagt att du inte kan sänka alla deras produkter på en recension samt att deras Pro 10 PSUs verkar hålla vad de lovar.

Skrivet av BergEr:

Har en Phanteks PH-TC14PE i mitt Antec p280, den ska vara 171mm hög.
Inga problem.

Heatsink Dimension (LxWxH) without fan 134•140•160mm /
Heatsink Dimension (LxWxH) with Dual Fans 159•140•171mm mm

Ohh, ett relevant inlägg!!!
Tack så mycket!
Det var vad jag ville ha ut ur tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Och varför tog du inte upp det då det är det jag främst kritiserat? Om du pratar om vilken färg det är på recensionen och jag skriver om monteringsbristerna, vem är minst saklig?

Har du aldrig hört talas om statistisk signifikans?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Signifikans
En endaste grad är inom felmarginalerna för mätfel för slumpmässiga variationer. Det som däremot är känt är att H80 och samtliga slutna vattenkylarpaket presterar uselt med allt annat luftflöde än högt och att högpresterande luftkylare så som Silver Arrow och DH14 alltid är bättre med lågt luftflöde

Du får tycka vad du vill men du är osaklig om du inte kan tänka kritiskt mot dina favorittillverkare och ingen som ber om råd i brist om denna kunskap gynnas av okritiskt hyllande av företag som likt alla andra har brister.
Oavsett hur gnälliga du tycker de är så har de en en de främsta testmetodiker som finns, få andra upprätthåller lika många konstanter och bryr man sig inte om det bryr man sig inte heller om riktiga testresultat.

Nej den är inte värdelös den är bättre än stockkylaren men den är definitivt inte värd pengarna och med tanke på de besparingar och problem Be Quiet har är det ett dåligt köp oavsett hur mycket du gillar dem. Jag gillar Scythes kylare men de är inte i närheten av bra idag varför jag inte skulle rekommendera dem till någon. Jag hatar egentligen Coolermaster Hyper 212 plus för det följer med en fläkt jag inte tål men hur man än ser det är den till skillnad från många andra prisvärd och konsekvent jämnt presterande.

Att även kitguru fått höga loadtemps med en överklockad CPU vittnar om att monteringsanordningen inte är bra:
http://www.kitguru.net/components/cooling/henry-butt/be-quiet...

Föregångaren fick dessutom kritik för sin montering i senaste Swec recensionen av kylare:
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

och inte heller den presterade likt kylare i samma prisklass:
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Nu har de förhoppningsvis lyckats förbättra den men innan en recension kommer där den på samtliga klockfrekvenser presterar likvärdigt med övriga toppmodeller är den inget bra köp och hittills har ingen recension heller visat det objektivt.

Jag tror att du har lite problem med be quiet. Det är ett av dina hata företag helt enkelt. Men be quiet är kvalitet från topp till tå.
Och om det är någon som har brist på kunskap så är det du. jag hoppas att du inte svarar då trådskaparen ville veta något helt annat.