Permalänk
Medlem

GTX 560 vs. GTX 570

Vad är det egentligen för skillnad på dessa grafikkort som gör GTX 570 1500 kr dyrare än GTX 560? Är det värt de pengarna? Inte att glömma är att montering av komponenter ingår i det dyrare kortet (värde 799 kr) vilket jag ska använda mig av. Jag behöver ett grafikkort till videoredigering (HD), ej spel.

MSI GeForce GTX 560 SE 1024MB OC
Gigabyte GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem

För videoredigering är det inte värt med ett 570. Det är bara i spel du märker skillnad i prestanda.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

CPU är tydligen viktigare för videoredigering, och RAM, så köp det billigare grafikkortet och lägg de extra pengarna på nämnda poster.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Då går jag på det billigare kortet. Tack.

Jag kan egentligen inget om datorer. CPU, det har med processorn att göra eller?

Permalänk
Medlem

CPU är processor

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Skrivet av ctm:

Då går jag på det billigare kortet. Tack.

Jag kan egentligen inget om datorer. CPU, det har med processorn att göra eller?

CPU = Central Processing Unit, also known as Processorn! (datorns hjärna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincHeee:

CPU är processor

Ok. Tack. Nu skäms jag nästan lite.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu? Vad har ni fått för er att det bara handlar om CPU? GPU är minst lika viktigt, ska du arbeta i t.e.x cinema 4d eller 3d max då behöver du nog ett gtx 570(visst inte så stor skillnad mellan gtx 560vs570 när det gäller det här men lika bra att köra på det.

Sen nu kommer vi till det viktigaste med gtx 570. Gtx 570 använder sig av GPU-acceleration medans gtx 560 inte har det.
Vad innebär det? Du kommer rendera dina filmer sjukt mycket snabbare, tex rendera ett klipp som är 1 minut långt utan acceleration tar ca 2 minuter medans med acceleration så tar det ca 25 sekunder(nu snackar vi inte om exakta siffror beror helt på vad du renderar ut för något). Sen om du arbetar i lite tyngre material då kommer det vara större skillnader.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobbe134:

Vänta lite nu? Vad har ni fått för er att det bara handlar om CPU? GPU är minst lika viktigt, ska du arbeta i t.e.x cinema 4d eller 3d max då behöver du nog ett gtx 570(visst inte så stor skillnad mellan gtx 560vs570 när det gäller det här men lika bra att köra på det.

Sen nu kommer vi till det viktigaste med gtx 570. Gtx 570 använder sig av GPU-acceleration medans gtx 560 inte har det.
Vad innebär det? Du kommer rendera dina filmer sjukt mycket snabbare, tex rendera ett klipp som är 1 minut långt utan acceleration tar ca 2 minuter medans med så tar det 25 sekunder. Sen om du arbetar i lite tyngre material då kommer det vara större skillnader.

Jaha, var har du fått denna felaktiga uppfattning ifrån? Källa?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jaha, var har du fått denna felaktiga uppfattning ifrån? Källa?

Kan länka lite källor står till och med på nvidas hemsida.

http://forums.adobe.com/message/3975928
http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro/gpuacceleration

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Vänta lite nu? Vad har ni fått för er att det bara handlar om CPU? GPU är minst lika viktigt, ska du arbeta i t.e.x cinema 4d eller 3d max då behöver du nog ett gtx 570(visst inte så stor skillnad mellan gtx 560vs570 när det gäller det här men lika bra att köra på det.

Sen nu kommer vi till det viktigaste med gtx 570. Gtx 570 använder sig av GPU-acceleration medans gtx 560 inte har det.
Vad innebär det? Du kommer rendera dina filmer sjukt mycket snabbare, tex rendera ett klipp som är 1 minut långt utan acceleration tar ca 2 minuter medans med acceleration så tar det ca 25 sekunder(nu snackar vi inte om exakta siffror beror helt på vad du renderar ut för något). Sen om du arbetar i lite tyngre material då kommer det vara större skillnader.

Helt fel. Hade ett gammalt Geforce 8600GT på 512mb som reservkort i denna datorn innan jag köpte mig ett nytt.
Kunde rendera filmer i Sony Vegas och rendera 3d animationer i Cinema 4D minst lika snabbt med min AMD Fx-8120 med mitt 8600gt som mitt Radeon 6950HD 2gb.

Kanske skiljer lite i 3d redigering med 20-30 sek för mig men vanlig video var knappt någon skillnad alls

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkullCruzher<3:

Helt fel. Hade ett gammalt Geforce 8600GT på 512mb som reservkort i denna datorn innan jag köpte mig ett nytt.
Kunde rendera filmer i Sony Vegas och rendera 3d animationer i Cinema 4D minst lika snabbt med min AMD Fx-8120 med mitt 8600gt som mitt Radeon 6950HD 2gb.

Kanske skiljer lite men knappt någonting

Men ja sa aldrig att det skulle gå fortare i c4d, det jag menar är att med gtx 570 så kommer det flyta på bättre i själva programmet+ beror nog också på vilken nivå du är på. Ska du bara göra en 3d text, det klarar vilken dator som helst. Men ska du använda dig av t.ex 10.000 partiklar då snackar vi om att det laggar om du inte har en bra dator.

Edit: Angående Vegas. Sony införde inte gpu acceleration först i vegas 11 så om du har en äldre version så klart du inte märker någon skillnad för den renderar på samma sett med ditt gamla grafikkort

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte använda kortet på någon proffsnivå. Jag vill ha ett kort som klarar av att man lägger rätt många lager film (AVCHD/full HD) under redigeringen utan att det laggar. Något tyngre än så kommer jag inte att jobba med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobbe134:

Så här står det: "NVIDIA

Requires a CUDA-enabled GPU and driver 270.xx or later. GeForce GPUs:

GeForce GTX 4xx Series or higher (or GeForce GT 2xx Series or higher with driver 285.62 or later).
Quadro GPUs: Quadro 600 or higher (or Quadro FX 1700 or higher with driver 285.62 or later)."

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Nu ska jag inte använda kortet på någon proffsnivå. Jag vill ha ett kort som klarar av att man lägger rätt många lager film (AVCHD/full HD) under redigeringen utan att det laggar. Något tyngre än så kommer jag inte att jobba med.

Gtx 560 ska klara det, dock så är jag inte så säker om det är det smartaste valet för framtiden. Kan vara bra att ha något som du vet håller lite längre, men visst så kostar det 1500kr mer. Du bestämmer vad du tycker är bäst för dig, jag skulle nog köra på gtx 570 men det är bara jag.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Nu ska jag inte använda kortet på någon proffsnivå. Jag vill ha ett kort som klarar av att man lägger rätt många lager film (AVCHD/full HD) under redigeringen utan att det laggar. Något tyngre än så kommer jag inte att jobba med.

GTX 560 klarar det finfint!

Permalänk
Skrivet av ctm:

Vad är det egentligen för skillnad på dessa grafikkort som gör GTX 570 1500 kr dyrare än GTX 560?

Vad är det för skillnad på iPhone 3GS och iPhone 4S?
Vad är det för skillnad på iPad 2 och iPad 3?

Högre siffra betyder generellt snabbare och/eller nyare i elektronikvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så här står det: "NVIDIA

Requires a CUDA-enabled GPU and driver 270.xx or later. GeForce GPUs:

GeForce GTX 4xx Series or higher (or GeForce GT 2xx Series or higher with driver 285.62 or later).
Quadro GPUs: Quadro 600 or higher (or Quadro FX 1700 or higher with driver 285.62 or later)."

Skicka källa

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Högre siffra betyder generellt snabbare och/eller nyare i elektronikvärlden.

Det förstår jag också. Underfrågan var om jag verkligen behöver det dyrare kortet för videoredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Gtx 560 ska klara det, dock så är jag inte så säker om det är det smartaste valet för framtiden. Kan vara bra att ha något som du vet håller lite längre, men visst så kostar det 1500kr mer. Du bestämmer vad du tycker är bäst för dig, jag skulle nog köra på gtx 570 men det är bara jag.

Jag tänker precis som du. Tyvärr är jag, som många andra, begränsad av en budget. Tyvärr...

Permalänk

Pysen, varför ska du köpa det av inet? Komplett säljer gtx 560 SE för 1098kr. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746846

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

GTX 560 klarar det finfint!

Ok. Får nog räcka med ett sådant då. Tack..

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Pysen, varför ska du köpa det av inet? Komplett säljer gtx 560 SE för 1098kr. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746846

Pysen?

Jag kan inget om datorer. Tänkte låta Inet bygga ihop en komplett sådan åt mig. Vill bara veta lite om de olika delarna. Främst för att jag har en begränsad budget.

I det här fallet ingår byggnationen om jag köper ett GTX 570. Det kostar annars 800 kr. Tyvärr blir kortet ändå 700 kr dyrare än GTX 560 så ja... Hm...

Permalänk
Skrivet av ctm:

Pysen?

Jag kan inget om datorer. Tänkte låta Inet bygga ihop en komplett sådan åt mig. Vill bara veta lite om de olika delarna. Främst för att jag har en begränsad budget.

I det här fallet ingår byggnationen om jag köper ett GTX 570. Det kostar annars 800 kr. Tyvärr blir kortet ändå 700 kr dyrare än GTX 560 så ja... Hm...

Jaha, du har inte ens datorn i knäet. ^^ Då förstår jag.

Du borde satsa på ett mini itx rig, ser cleant och coolt ut!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Pysen, varför ska du köpa det av inet? Komplett säljer gtx 560 SE för 1098kr. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746846

GTX 560 SE är en nedbantad (långsammare) version av 560. Det ligger emellan 550 ti och 560 o prestanda, så skulle inte rekommendera det.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

GTX 560 SE är en nedbantad (långsammare) version av 560. Det ligger emellan 550 ti och 560 o prestanda, så skulle inte rekommendera det.

Freddie

Är det? Oj, tack för den informationen. Det var trådskaparen som visade ett SE kort själv från inet som kostade 1300kr. Så jag visade bara likadant!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Budget Maybe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Nu ska jag inte använda kortet på någon proffsnivå. Jag vill ha ett kort som klarar av att man lägger rätt många lager film (AVCHD/full HD) under redigeringen utan att det laggar. Något tyngre än så kommer jag inte att jobba med.

Du kan i princip ta vilket kort du vill, är det över integerat i moderkort/CPU + har eget dedikerat snabbt minne funkar det lika bra som ett GTX690 egentligen.
Grunna först på vilka program du använder och sen kolla på om överhuvudtaget grafikkorts val har nån inverkan eller inte.

Vissa dyra och avancerade program kan dra viss nytta av grafikkortet, men vanliga populära konsument program, inte ett skvatt...
CPU och mängder med RAM gärna 32Gb eller mer gör skillnad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Vad jag ser ur de källor du länkat så står det ju tydligt att GTX560 mycket väl klarar av GPU acceleration men att det kan krävas manuell aktivering/upplåsning av funktionen genom att ändra en rad i en konfigurationsfil.

OT: Ta tillfället i akt och lär dig lite om datorer när du ändå är igång så slipper du spendera mer än det dubbla för likvärdiga komponenter samt montering? Med lite stöd från erfarna användare på diverse nätforum ska det inte vara några som helst problem att själv för första gången inhandla & montera ihop en egen dator. Då utvecklingen i branschen gör att vi ofta byter ut fullt fungerande komponenter till förmån för nyare modellbeteckningar(med ibland marginellt bättre prestanda) har vi en begagnadmarknad där man lätt kan fynda i stort sett nya komponenter ofta till halva butikspriset, och dessutom sparar vi på miljön om vi återanvänder komponenterna Kan inte minnas att jag någonsin gett mer än ca 5 000:- för ett bygge. Som referens fick jag med den budgeten för ca 2 år sedan en komplett dator med t.ex en i7-950(CPU) samt ett HD5870 eller GTX 560ti (GPU).