Permalänk
Medlem

Starta en datorbutik

Hejsan hejsan kära Sweclockers,

Jag har funderat på att starta ett datorbutik uppe i Lappkärrsberget i Stockholm. Hyran på lokalen ligger runt 5800kr i månaden på en lokal med 41kvm. Jag har via verksamt.se fixat en affärsplan och har pratat med Almi. Dom tycker att affärsplanen ser bra ut och är redo att ge mikrolån. Jag har tänkt starta en kommanditbolag och jag är redo att verkligen satsa i butiken. Jag kommer erbjuda datorer och tillbehör samt nätverksdelar o.s.v. samt erbjuda reparationer på dator/nätverk och kanske telefoni.

Det jag behöver hjälp med från er är tips på grossister och kassa diskar för jag har inte hittat många. De grossister jag har hittat som inte har en inköpsgräns per år är då CapTech. Angående kassa disken så ligger nya på 5000kr uppåt. Bokförningen ska jag hantera själv. Kassaregistern och verktygen har jag hittat på dustin.se vilket jag tänker hyra.

Tacksam för tips och rådgivning!
-eferty

Visa signatur

Intel i5-760 | Antec Kuhler 620 H20 | GTX 460 | 9300 GE | 3x2gb 1333Mhz Kingston | 2x500gb Samsung Spinpoint | 1x500gb Lacie Rikki USB2.0 | Gigabyte P55-USB3 | HAF 912 | Zalman ZM-MFC1 | Cooler Master GX 650W

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du är medveten om att du ger dig in i en oerhört tuff bransch med mycket små vinstmarginaler och enorm konkurrens från väletablerade nätbaserade företag.

Lycka till

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag hoppas att du är medveten om att du ger dig in i en oerhört tuff bransch med mycket små vinstmarginaler och enorm konkurrens från väletablerade nätbaserade företag.

Lycka till

Oja jag är medveten om de nätbaserade företag men det jag erbjuder är ju då personlig support och att de kan få sin dator köpt eller fixat i timmar istället för dagar eller köpa en ny tillbehör snabbt och enkelt vilket nätbaserade inte erbjuder.

-erfety

Visa signatur

Intel i5-760 | Antec Kuhler 620 H20 | GTX 460 | 9300 GE | 3x2gb 1333Mhz Kingston | 2x500gb Samsung Spinpoint | 1x500gb Lacie Rikki USB2.0 | Gigabyte P55-USB3 | HAF 912 | Zalman ZM-MFC1 | Cooler Master GX 650W

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du skall satsa på servicedelen.
Att du skräddarsyr, felsöker och reprarera datorer.

Försök inte att ha ett allt för stort lager, tänk på att datorkomponenter snabbt blir gamla, och du vill inte bli ståendes med ett lager som ingen vill köpa.

När du menar kassadiskar, tänker du då på själva disken där du skall stå och ge service? Kolla på blocket, finns massvis med begagnad affärsinredning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Mitt tips är att du skall satsa på servicedelen.
Att du skräddarsyr, felsöker och reprarera datorer.

Försök inte att ha ett allt för stort lager, tänk på att datorkomponenter snabbt blir gamla, och du vill inte bli ståendes med ett lager som ingen vill köpa.

När du menar kassadiskar, tänker du då på själva disken där du skall stå och ge service? Kolla på blocket, finns massvis med begagnad affärsinredning.

Tackar för tipsen och med kassadisken menar jag disken där registern kommer stå och där jag tar emot datorer osv. Jag har kikat runt i Blocket men det finns inga bra diskar alls, jag har även funderat på att bygga eget vilket borde vara billigare.

-erfety

Visa signatur

Intel i5-760 | Antec Kuhler 620 H20 | GTX 460 | 9300 GE | 3x2gb 1333Mhz Kingston | 2x500gb Samsung Spinpoint | 1x500gb Lacie Rikki USB2.0 | Gigabyte P55-USB3 | HAF 912 | Zalman ZM-MFC1 | Cooler Master GX 650W

Permalänk
Medlem

Som en slump så satt jag inne på denna sida och kollade runt lite, och hittade följande objekt:

http://www.pn-trading.se/newsql_objekt.aspx?id=111664

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kolla konkursauktionssidor (som den oobum tipsade om).
Kan inga fler i huvudet men testa google.

Den enes dod den andres brod

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kassa diskar brukar vara från kina och inehålla muttrar och usb-minne.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Det låter bra!
Kör hårt!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Kassa diskar brukar vara från kina och inehålla muttrar och usb-minne.

Jo Kina har dålig kvalité på vissa grejer detsamma gäller även Ikea i många fall. Köpte själv en disk på Ikea som jag trodde var en bra disk men det visade sig vara kassa diskar de hade.
Är man ute efter bra diskar så får man nog räkna med att gå till en dyrare möbelaffär eller liknande.

Permalänk
Medlem

Deltaco - Bra sortiment på kringutrustning till datorer (även lite datorkomponenter) till bra priser och snabba leveranser om du håller till i stockholm
Techdata - en av de större grossiterna på OEM produkter
Gandafl - Grossit
Hattelco - Grossit
Ingrammicro - Grossit

Finns ju fler men dessa sköter jag flest inköp ifrån och har mäst erfarenhet utav.

Permalänk
Medlem

Varför kommanditbolag istället för aktiebolag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Varför kommanditbolag istället för aktiebolag?

Skickades från m.sweclockers.com

För jag har inte precis 50tkr på mig och med kommanditbolag så har jag ju mer kapital till butiken.

Skrivet av Tehlamah:

Deltaco - Bra sortiment på kringutrustning till datorer (även lite datorkomponenter) till bra priser och snabba leveranser om du håller till i stockholm
Techdata - en av de större grossiterna på OEM produkter
Gandafl - Grossit
Hattelco - Grossit
Ingrammicro - Grossit

Finns ju fler men dessa sköter jag flest inköp ifrån och har mäst erfarenhet utav.

Techdata har ju en minst inköpspris per år på 200tkr och Gandalf har ju en 100tkr inköpspris. Hattelco, Ingrammicro och Deltaco ser väldigt bra ut!

-erfety

Visa signatur

Intel i5-760 | Antec Kuhler 620 H20 | GTX 460 | 9300 GE | 3x2gb 1333Mhz Kingston | 2x500gb Samsung Spinpoint | 1x500gb Lacie Rikki USB2.0 | Gigabyte P55-USB3 | HAF 912 | Zalman ZM-MFC1 | Cooler Master GX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av erfety:

För jag har inte precis 50tkr på mig och med kommanditbolag så har jag ju mer kapital till butiken.

Är du medveten om att kommanditbolag kräver minst två delägare, varav minst en är personligt ansvarig för bolagets skulder, och minst en inte är?

Är det inte handelsbolag eller enskild firma du tänker på istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Är du medveten om att kommanditbolag kräver minst två delägare, varav minst en är personligt ansvarig för bolagets skulder, och minst en inte är?

Är det inte handelsbolag eller enskild firma du tänker på istället?

Ja, jag är medveten om det. Är det inte handelsbolag som har minst två delägare? Kommanditbolag har ju en Komplementär som är ägaren och en Kommanditdelägare som kör in med insatsen och inget annant. Det är ju samma sak med Handelsbolag angående bolagets skulder men då är det båda som har ansvaret.

-erferty

Visa signatur

Intel i5-760 | Antec Kuhler 620 H20 | GTX 460 | 9300 GE | 3x2gb 1333Mhz Kingston | 2x500gb Samsung Spinpoint | 1x500gb Lacie Rikki USB2.0 | Gigabyte P55-USB3 | HAF 912 | Zalman ZM-MFC1 | Cooler Master GX 650W

Permalänk
Medlem

Tänkt på att vara återförsäljare av Mac? Eventuellt tillbehören? Kanske är svårt att konkurrera om det finns renodlad applebutik i närheten dock. Du skulle ju också kunna sälja lite htpc/strömma ljud/video lösningar och dylikt. Tror det är en del som vill ha det men som skulle behöva lite rådgivning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Tänkt på att vara återförsäljare av Mac? Eventuellt tillbehören? Kanske är svårt att konkurrera om det finns renodlad applebutik i närheten dock. Du skulle ju också kunna sälja lite htpc/strömma ljud/video lösningar och dylikt. Tror det är en del som vill ha det men som skulle behöva lite rådgivning

Jo men Apple har stenhårda regler om att bli en återförsäljare men det stoppar inte mig att sälja tillbehör.

http://www.apple.com/se/support/programs/aasp/

Tackar för tipset om HTPCn
-erferty

Visa signatur

Intel i5-760 | Antec Kuhler 620 H20 | GTX 460 | 9300 GE | 3x2gb 1333Mhz Kingston | 2x500gb Samsung Spinpoint | 1x500gb Lacie Rikki USB2.0 | Gigabyte P55-USB3 | HAF 912 | Zalman ZM-MFC1 | Cooler Master GX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av erfety:

Ja, jag är medveten om det. Är det inte handelsbolag som har minst två delägare? Kommanditbolag har ju en Komplementär som är ägaren och en Kommanditdelägare som kör in med insatsen och inget annant. Det är ju samma sak med Handelsbolag angående bolagets skulder men då är det båda som har ansvaret.

-erferty

Ja, gällande handelsbolag måste man vara minst två delägare. Kommanditbolag har olika delar hämtade från aktie- och handelsbolag. I likhet med handelsbolag måste du skriva bolagsavtal när du bildar företaget. Med andra ord är det inte [nödvändigtvis] som så att komplementären är "ägaren" och kommanditdelägaren står för kapitalet - hur nu det skulle fungera i praktiken. Istället är båda ägare, där den enda nödvändiga skillnaden är att kommanditdelägaren inte kan hållas ekonomiskt ansvarig för mer än insatsen medans komplementären har obegränsat ekonomiskt ansvar. Inte heller är det nödvändigtvis så att en viss ägartyp står för merparten av själva insatsen, utan även den biten är flexibel och regleras av ett bolagsavtal. Vet du inte varför du ska starta just ett kommanditbolag - gör det inte!

Permalänk
Medlem

tycker du borde importera korea skärmarna det vore nica att kunna köpa dom här i sverige!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag hoppas att du är medveten om att du ger dig in i en oerhört tuff bransch med mycket små vinstmarginaler och enorm konkurrens från väletablerade nätbaserade företag.

+1

Skrivet av erfety:

För jag har inte precis 50tkr på mig och med kommanditbolag så har jag ju mer kapital till butiken.

Du saknar kapital för att finansiera "rätt" bolagsform och har som ambition att stå med ena foten i en bransch finansierad av riskkapitalister villiga att göra mångmiljonförluster för att ta marknadsandelar? Jag känner en skräckblandad förtjusning, för jag uppskattar verkligen din förmåga till initiativ, men kan bara se skuldsättning och elände i riktningen du strävar.

Jag tror att servicevägen är helt rätt väg att gå. Hur stor är din nuvarande kundkrets? Bor du inom tullarna?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Lycka till, you'll need it.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sats på service och support, med mindre försäljning av tillbehör. Tror du kommer längst där.