Permalänk
Medlem

AMD Phenom II vs. Intel i5

Är det värt att lägga 600 kr extra på en Intel i5 istället för AMD Phenom II-processor? AMD får bra betyg i test förutom att den låter mycket. Det kan tydligen lösas med att man byter "stockkylare". Vad det är har jag ingen aning om. Är det dyrt? Isf kanske det är bättre att lägga de pengarna på en i5.
Intel Core i5 2320 3,0GHz
AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Är det värt att lägga 600 kr extra på en Intel i5 istället för AMD Phenom II-processor? AMD får bra betyg i test förutom att den låter mycket. Det kan tydligen lösas med att man byter "stockkylare". Vad det är har jag ingen aning om. Är det dyrt? Isf kanske det är bättre att lägga de pengarna på en i5.
Intel Core i5 2320 3,0GHz
AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition

beror ju på i vilket syfte processorn ska användas i? Spel?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det som menas med att byta stockkylare är att köpa en annan processorkylare än den medföljande.
T.ex. denna: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... är väl det du borde gå på
om du vill komma undan så billigt och bra som möjligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

beror ju på i vilket syfte processorn ska användas i? Spel?

Jag ska använda den till videoredigering (HD). Ej spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Det som menas med att byta stockkylare är att köpa en annan processorkylare än den medföljande.
T.ex. denna: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... är väl det du borde gå på
om du vill komma undan så billigt och bra som möjligt.

Fint. Tack för tipset. Att döma av namnet så lät det som något mer avancerat. Är helt grön på datorkomponenter.

Permalänk
Skrivet av ctm:

Fint. Tack för tipset. Att döma av namnet så lät det som något mer avancerat. Är helt grön på datorkomponenter.

Kylaren kommer du nog vilja byta på intels i5 också.

Här har du en detaljerad tabell över dina två processorer: http://www.anandtech.com/bench/Product/363?vs=186

Det mesta visas i poäng eller sekunder. Notera att mindre staplar ibland är bättre än större och tvärtom vice versa. (om man bara ögnar igenom är det lätt att missa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Här har du en detaljerad tabell över dina två processorer: http://www.anandtech.com/bench/Product/363?vs=186

Det mesta visas i poäng eller sekunder. Notera att mindre staplar ibland är bättre än större och tvärtom vice versa. (om man bara ögnar igenom är det lätt att missa)

Tack för hjälpen. Om man får tro tabellerna är Intel bättre på allt förutom SYSMark 2007 - Video. Kanske får bli en Intel trots allt då.

Permalänk
Medlem

Japp, för videoredigering är Intel bättre. Du skulle nog titta på en i7 istället just eftersom det gäller redigering. Videoredigerings program är flertrådade, och i7 har 4 kärnor och 8 trådar, vilket innebär 8 logistiska kärnor vilket.betyder att det går snabbare med en i7a

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Japp, för videoredigering är Intel bättre. Du skulle nog titta på en i7 istället just eftersom det gäller redigering. Videoredigerings program är flertrådade, och i7 har 4 kärnor och 8 trådar, vilket innebär 8 logistiska kärnor vilket.betyder att det går snabbare med en i7a

Freddie

Jag vet inte hur stor skillnad det gör i hastighet men jag har inte jättebråttom. Det jag är mest bekymrad över att det ska lagga när man spelar upp alla lager på en gång. Men det är väl inget problem för i5?

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man hålla på med bild/video så kan det vara vettigt att kolla på vad programvaran stödjer för grafikkortsacceleration, kan man utnyttja tex cuda eller opencl så kan det göra större skillnad än cpun, eftersom grafikkorten ofta är många gånger snabbare än de värsta cpuerna på just den biten, de flesta adobeprogram stödjer cuda http://www.nvidia.com/object/adobe-cs6.html men det blir även fler o fler som ger stöd för opencl också.
Det är även väldigt lätt hänt att man stryps av diskhastigheter, så 3 diskar är bra, en os disk kanske ssd , samt 2 mekdiskar, en som man läser från och en man sparar till, så datan kan strömma igenom så bra som möjligt.
Just videohantering kan ge felvisande benchmarks om man bara ser det ur cpu perspektiv, i verkligheten så är lagringen mycket viktig och grafikkorten kan göra underverk med farten på ett sätt som cpun inte kan, och som vanligt så äter alla adobeprogram ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man hålla på med bild/video så kan det vara vettigt att kolla på vad programvaran stödjer för grafikkortsacceleration

Jag använder mig av Magix Movie Edit Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Där står det ju en del rekomenderade kort http://www.magix.com/se/movie-edit-pro/versionen/movie-edit-p... och testade drivers för att få opencl och cudastöd, ju fler processorer på grafikkortet ju snabbare går det, men även spelkort finns ju på listan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där står det ju en del rekomenderade kort http://www.magix.com/se/movie-edit-pro/versionen/movie-edit-p... och testade drivers för att få opencl och cudastöd, ju fler processorer på grafikkortet ju snabbare går det, men även spelkort finns ju på listan.

Det gör mig inte mycket klokare tyvärr. Jag skulle i regel kunna köpa ett sådant här billigt kort då eller?
EVGA GeForce 210 512MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Det gör mig inte mycket klokare tyvärr. Jag skulle i regel kunna köpa ett sådant här billigt kort då eller?
EVGA GeForce 210 512MB

Det intressanta är antalet Cuda-kärnor kortet har.
GTX 680 har 1536 st
GT 520 har 48 st.

Desto fler cuda kärnor, desto snabbare är kortet i renderingar där cuda kan utnyttjas.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ctm:

Det gör mig inte mycket klokare tyvärr. Jag skulle i regel kunna köpa ett sådant här billigt kort då eller?
EVGA GeForce 210 512MB

Nja ett ultrabudgetkort är ju inte det snabbaste, jag tror ärligt att det gör mer skillnad med cuda och opencl än att stoppa in en värstingcpu just när det gäller grafiken i det här fallet, grafikkorten brukar köra cirklar runt cpuerna på den här typen av uyppgifter eftersom de kan göra oerhörda mängder flyttalsberäkningar som det står ovan, 1536 st parallella beräkningsenheter på ett kort är ju inte fel, det är ju därför man har (flera) rena beräkningskort i cad och grafiska arbetsstationer, de är mycket snabbare än cpuer till uppgiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja ett ultrabudgetkort är ju inte det snabbaste, jag tror ärligt att det gör mer skillnad med cuda och opencl än att stoppa in en värstingcpu just när det gäller grafiken i det här fallet, grafikkorten brukar köra cirklar runt cpuerna på den här typen av uyppgifter eftersom de kan göra oerhörda mängder flyttalsberäkningar som det står ovan, 1536 st parallella beräkningsenheter på ett kort är ju inte fel, det är ju därför man har (flera) rena beräkningskort i cad och grafiska arbetsstationer, de är mycket snabbare än cpuer till uppgiften.

Frågan är ju då vilket kort som är allra lämpligast med stram budget? Jag har letat men jag tycker att det är en djungel. Det finns för många versioner av varje kort för att jag ska begripa mig på det. Om man t ex ska ha GTX 560 ska man uppenbarligen köpa Ti-modellen eftersom den har fler kärnor än övriga GTX 560-korten? Men då springer det genast upp i pris. Hittar inte någon information om hur många cuda-kärnor korten har för övrigt. Finns det någon bra "lista" att snegla på?

Permalänk
Rekordmedlem

Har letat tester på det, photoshop tjänar ju enormt på det iallafall, här var det ett färskt test: http://www.tomshardware.com/reviews/photoshop-cs6-gimp-afters... Amd presterar enormt bra med sin "klena" A8 där, gpgpu är helt klart väldigt bra på en del saker, i5an som ju egentligen är en vassare cpu är ju väldigt mycket slöare på att "bildbehandla" än en ensam a8 och när man sen slänger in ett 7970 för opencl så går det ju ännu snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Kylaren kommer du nog vilja byta på intels i5 också.

Här har du en detaljerad tabell över dina två processorer: http://www.anandtech.com/bench/Product/363?vs=186

Det mesta visas i poäng eller sekunder. Notera att mindre staplar ibland är bättre än större och tvärtom vice versa. (om man bara ögnar igenom är det lätt att missa)

Knappast. Har en 2320 med den kylare som var med från början och den är knäpptyst även när man spelar tunga spel och den får arbeta mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Frågan är ju då vilket kort som är allra lämpligast med stram budget? Jag har letat men jag tycker att det är en djungel. Det finns för många versioner av varje kort för att jag ska begripa mig på det. Om man t ex ska ha GTX 560 ska man uppenbarligen köpa Ti-modellen eftersom den har fler kärnor än övriga GTX 560-korten? Men då springer det genast upp i pris. Hittar inte någon information om hur många cuda-kärnor korten har för övrigt. Finns det någon bra "lista" att snegla på?

http://www.game-debate.com/hardware/index.php?gid=514&graphic...
Info om vanliga GTX560

http://www.game-debate.com/hardware/index.php?gid=463&graphic...
Info om GTX560 Ti versionen

GTX560 har 336 kärnor och 560 Ti har 384 (dock finns en Ti version med 448 kärnor men den är såklart dyrare

Permalänk

En AMD Llano skulle jag nog sagt till dig om du är på liten budget!

kommer inte kosta så mycket och presterar bra!

Permalänk
Rekordmedlem

A8n presterar enormt bra i vissa photoshoptest, den klår i5 med 15 ggr kortare tid för vissa uppgifter i testet på toms, så det är ju inte några % hit eller dit när väl gpgpu tekniken kan användas och göra nytta, amd är bara lite tidiga med gpgpu eftersom det inte är så mycket som stöder tekniken ännu, men när applikationerna väl kan använda det så är det en mycket bra teknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Knappast. Har en 2320 med den kylare som var med från början och den är knäpptyst även när man spelar tunga spel och den får arbeta mycket.

Generellt arbetar processorn inte alltid särskilt mycket i spel, åtminstone inte ihållande. Grafikkortets begränsning spelar också likväl som faktumet att spel växlar i intensitet och dessutom sällan är optimerade för 4 trådar.
Videoredigering kommer att stressa processorn MYCKET och kontinuerligt. Ljudnivå är dessutom subjektivt. I detta fall utgick jag från att om processorfläkten kommer att behöva bytas på en phenom 2 så kommer den att behöva bytas på en i5 också. Jag har gjort jämförelser.

Vill också påpeka att den inte är "knäpptyst" eller rättare sagt, den är påverkas och kan upplevas ljudlös pga. bakgrundsljud, andra fläktar, dålig hörsel, ljuddämpade chassin, chassin som placeras på långt avstånd etc.

Den låter "mycket" i idle läge om man jämför med större och dyrare andra fläktar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Uppskattas!

Jag har egentligen inget emot att processorn låter så länge det inte sitter en jetmotor i burken. Många beskriver kylningen på Phenom II som sådan.

Permalänk
Rekordmedlem

Intels originalkylare är inte direkt tysta de heller, så det är inget argument att välja cpu efter, tom en budgetkylare som arctic cooling är oerhört mycket trevligare än originalkylarna, och det kanske är så att många som använder originalkylarna är sånna som inte kan tillräckligt mycket om byggen för att aktivera flaktkontroller och energibesparingsfunktioner, jag har stött på en del datorer där fläktarna gått på max hela tiden fastän det inte behövts, och ägarna har blivit glada när man hjälpt dem att justera det så det blivit tystare iallafall fastän man har boxkylaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beställ FM1 system från tyskland?! Köp A75 chipset, Athlon II x4 631 och överklocka till ca 3.7ghz (presterar som en Phenom II x4 i samma klock), och billiga ram minnen 8gb.
Ett sånt kit kan du snickra ihop för dryga tusenlappen om du letar lite.

Fördelar: Sjukt billiga moderkort med Sata 6Gbit portar och USB 3.0, hyfsad/tillräcklig prestanda till lägre pris än vad bara en Intel processor kostar.

Nackdelar: Dålig prestanda/watt förhållande. Drar troligen ca 100watt mer än ett modernt system med Ivy Bridge. Också en bra bit efter ett överklockat i7 system.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Phenom II-kylaren låter ju fan bara man rör musen i Windows, att i5-kylaren ska låta lika mycket under vanlig belastning är ett helt felaktigt påstående.

Även fläkten som följer med Hyper 212 låter en HEL del, lägg till 100 kr för en bättre fläkt eller köp något annat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Bra flertrådad prestanda får du också med AMD FX-8120.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man har nått av programmen som faktiskt stödjer CUDA eller Opencl, bör man nog kolla vad exakt är det för funktioner som har detta stöd, och är det funktioner som man använder?

I Photoshops fall för bilder så är det ett mindre antal filterfunktioner som drar nytta av bra grafikkort, men merparten det egentliga arbetet i det programmet kräver bra CPU.

Om en stor del funktioner i video redigering drar nytta av Grafikkortet jag då kan man skaffa ett bra sånt, och köra på en ganska svag CPU. men är det som Photoshop nja, blir att det går segt i 95% av tiden, istället för bara 5% av tiden om man kör starkt grafikkort klen CPU.

Jag tror på en så bra CPU som man har råd med, och sen får grafikkortet komma lite i andra hand.

HD video redigering och snål budget är ingen bra kombination, men så bra CPU som möjligt + massor av RAM typ 16Gb+ samt nått mellanklass grafikkort blir antagligen en ok balans.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bör man köpa Ivy Bridge?

Behöver övriga komponenter i datorn vara kompatibla med IB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Generellt arbetar processorn inte alltid särskilt mycket i spel, åtminstone inte ihållande. Grafikkortets begränsning spelar också likväl som faktumet att spel växlar i intensitet och dessutom sällan är optimerade för 4 trådar.
Videoredigering kommer att stressa processorn MYCKET och kontinuerligt. Ljudnivå är dessutom subjektivt. I detta fall utgick jag från att om processorfläkten kommer att behöva bytas på en phenom 2 så kommer den att behöva bytas på en i5 också. Jag har gjort jämförelser.

Vill också påpeka att den inte är "knäpptyst" eller rättare sagt, den är påverkas och kan upplevas ljudlös pga. bakgrundsljud, andra fläktar, dålig hörsel, ljuddämpade chassin, chassin som placeras på långt avstånd etc.

Den låter "mycket" i idle läge om man jämför med större och dyrare andra fläktar.

Den får arbeta ganska mycket i en del spel som äter processor kraft långt mycket mer än grafik. Då ligger den på kanske 70-80% ibland och fläkten hörs inte så speciellt mycket. Det är inga andra ljud, ibland kör jag utan ljud om jag har tex ont i huvudet lite. Dålig hörsel har jag inte heller, jag är inte så "gammal" precis. Dock kan mitt grafikkorts fläkt låta en del när den jobbar på över 65% ungefär, men inget jag stör mig på.
Dock så behöver den inte arbeta så mycket i spel som Cod, det tar den lätt och det är väldigt tyst. Chassit är iofs ljuddämpat, så det kan vara därför också.