Grafikdemot Hybrid Gems demonstrerar ray tracing i realtid

Permalänk
Hjälpsam

Jag laddade ned Styva Gems, Gott uppförande krävs för hög hastighet, ja jag automatöversatte sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Fantasktiskt vackert, flickvännen blev amazed med

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul att även tjejer gör grafikdemon.

Vad har detta med nyheten att göra?
Om du syftar på att det måste ha varit en tjej som gjorde konceptet med ädelstenar så är din åsikt antingen väldigt förlegad eller inte särskilt genomtänkt.

Med "inte särskilt genomtänkt" syftar jag på att ädelstenar (eller andra reflektiva ytor) är det man ska göra ray-tracingexempel på. Vad som gör ädelstenen svår är att det finns mängder av olika reflektiva vinklar på små ytor medan till exempel en blankpolerad kaross på en bil inte nödvändigtvis har lika stor vinkelrikedom.

Språk+highlight
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

I vilket sammanhang gör du DOF, realtidsgrafik eller nåt offline?

Jo det är väl nån gausskärna som beror på avståndet till fokus som faltas över bilden eller liknande. Ser betydligt mycket bättre ut när saker rör på sig jämfört med screenshot som tur är. Det sköna med att köra DOF med stokastisk ray tracing är det är sjukt lätt att implementera och bli grymt snyggt, men det tar tid.

Jag gör filmer och bilder, men ska också börja hålla på med spel saker snart:)

Slängde ihop en liknande 3D scene som DEMO:t men kör "full" ray tracing och tyngre DOF i post^^

Du kan kolla in min hemsida där har jag lite mer av mina grejer som jag sysslar med (;
(www.patan77.com)

EDIT:

Spelade in en video när jag kör scenen "realtime "med "full" raytracing både på GPU och CPU, skillnaden mot bilderna ovan är att DOF:en är "riktig" och jag har lite lägre settings samt inga Post effekter

Grafikkorten presterar ca 5-15 gånger snabbare än processorerna fast kostar bara hälften så mkt. ( 04:23 CPU )
1440p

http://www.youtube.com/watch?v=85t9C3LVE7w

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patan77:

Jag gör filmer och bilder, men ska också börja hålla på med spel saker snart:)

Slängde ihop en liknande 3D scene som DEMO:t men kör "full" ray tracing och tyngre DOF i post^^

Du kan kolla in min hemsida där har jag lite mer av mina grejer som jag sysslar med (;

http://www.patan77.com/download/DOF_ray_e1.jpg

http://www.patan77.com/download/DOF_ray_e2.jpg

http://www.patan77.com/download/DOF_ray_e3.jpg

Detta är ÄKTA raytraycing inte det där andra som mera är ett faketraycing demo ;)......

Kan ju säga att A new dawn imponerade mycket mer på mig än detta...
Diamanterna och allt runt omkring verkar vara osynliga då man letar efter reflektioner, lool ala vampyr diamanter...

Har sett massor med mycket bättre raytraycade saker sedan 1984 med ala Silicon Graphics burkar..... har också gjort massa egna saker med POV m.m... men det är en annan historia....

Det roliga med detta är att kl 11:42 citerade jag på tråden A new dawn om just Raytraycing.. därefter sa det vippssss och några timmar efter så hade swec laggt ut detta, men tyvärr fallerar ju detta demo på att de tagit bort reflektionerna på objekten i omgivningen....

Betyg: 1/5 -synd med fakeningen annars ser det fint ut.... (-4 är pga fakningen;)

Ursäkta svengelskan

Ha det gött

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, även om det ju inte är 100% raytracing utan som sagt en hybridlösning (eller kalla det "fusk" om du vill).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

snyggt!
hur zoomar man ut och in??

Permalänk

Mycket snyggt, men för mig är det i 1280x720? kan man höja det till 1920x1080??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

Mycket snyggt, men för mig är det i 1280x720? kan man höja det till 1920x1080??

Undrar samma sak.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

LÖVELY

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem

Oavsett om det inte är riktig raytracing så är det bedårande vackert. Känns som en liten provsmakning av vad man kan komma att vänta sig av nästa generations konsoler.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

OMG tankar just nu måste testa

intels ray tracing är inte så dålig heller, även om det är riktat till film:
http://software.intel.com/en-us/articles/embree-photo-realist...

EDIT:

Har testat det nu och kan ju säga att det är snyggt men objekten varken reflekteras i varandra och objekten syns inte heller i refraktionen så dom verkar exkludera objekten från att påverka varandra. Dessutom så kan dom inte köra med bump eller glossy rays det skulle bli alldeles för tungt

http://www.patan77.com/screenshot/rigid_gems.JPG

Haha +1. Det är just reflektioner av den riktiga miljön som tynger ner raytracing avsevärt. Lite enviromental mapping har ju de flesta spelen redan x)

Verkar som dom raytracar ljuset vilket är mycket krävande men utan raytracing av själva miljön så är detta, för mig, inte mer imponerande ett något coolt shader demo...

Permalänk
Medlem

Det var bländande vackert men Patan77 wins

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur byter man scen till schackpjäserna?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hur byter man scen till schackpjäserna?

tryck inte nånstans, bara vänta tills scenen bytas

Permalänk
Medlem

Flyter fint på en q9550 och ett 6950...
Tar cirka 5-7% av cpu och 90-99 av gpu.
Det var inte speciellt krävande om man jämför med bf3...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Ända = rumpa, enda ska det vara!

Offtopic ja men relevant ja.

Ser förövrigt riktigt bra ut, blir intressant att se hur det blir implementerat i spel i framtiden!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Oavsett om det inte är riktig raytracing så är det bedårande vackert. Känns som en liten provsmakning av vad man kan komma att vänta sig av nästa generations konsoler.

Du menar näst-näst-nästa generations konsoler?

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Ay!

Skrivet av Rikimaru:

Du menar näst-näst-nästa generations konsoler?

För det lär då inte bli nästa !

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Funkar helt ok på min laptop
Saknar dock musiken från filmen xP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag laddade ned Styva Gems, Gott uppförande krävs för hög hastighet, ja jag automatöversatte sidan.

Om du ändå ska förssöka översätta så gör en korrekt översättning... "Styva Ädelstenar" får jag det till att heta...

Och min Phenom II X6 1090T plus mitt Radeon HD6950 svalde rubbet och bad om mer att göra... samt min ena hand gled sakta ner mot mitt skrev... dumma hand...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Fantastiskt vackert! Längtar till dess spelen ser ut såhär!

Skrivet av xpanterx:

Det hänger väl på vad konsolerna klarar... de brukar ju vara bromsklossar.

spel med en massa tjusiga glittereffekter finns det ju redan i drivor. är ingen som helst konst att göra sån där grafik när det inte är så mycket mer som ska göras. bara ett kaos av reflektioner från ingen särskild stans ser jag ivf inte mervärdet med om de strålspåras på riktigt eller ej.

Skrivet av zeagan:

Oavsett om det inte är riktig raytracing så är det bedårande vackert. Känns som en liten provsmakning av vad man kan komma att vänta sig av nästa generations konsoler.

Skrivet av Rikimaru:

Du menar näst-näst-nästa generations konsoler?

Skrivet av GM:

För det lär då inte bli nästa !

lär snarare gå fint redan med nuvarande generation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint