Permalänk

Läsplatta?

Då min favorit författare Terry Goodkind har släppt en bok som kommer enbart på e-bok så går jag nu i tankarna om att köpa en eboksläsare. Jag tänker att idén är rätt bra, gött å ha en liten tablet att läsa på istället för att släpa runt feta böcker.

Min fråga är som följer, vilken ska man ha för att få en behaglig läsarupplevelse?

Finns det system (butiker m.m) för oss i Sverige så att vi kan köpa böcker snabbt och lätt?

Hur många böcker får man plats med på en sån här platta?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

För att _bara_ läsa rekommenderar jag Kindle, E-ink är nice och fungerar såväl inomhus som utomhus. Vill du ha en platta som även gör annat finns det hur många som helst att välja på och jag rekommenderar att du kollar omkring i den här forumdelen.

När det gäller storlek har jag sett .epub (ett bokformat, finns en hel massa av dom) filer på allt mellan 1-20MB per bok. Har själv en 64GB iPad3 och om jag enbart la böcker på den skulle jag nog kunna läsa i flera år framåt utan problem.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

Sonys PRS-T1 är bäst alla kategorier av E-inkarna. Kostar 1400kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=970426

Permalänk
Medlem

Som alltid beror det på vad du vill ha den till. Jag köpte precis en Kindle DX 9.7" på Tradera för 1500 kr. Går på 380 dollar om du ska ha den ny från Amazon. Den har wispernet, 3g som i sverige är begränsat till amazons webbutik för böcker samt wikipedia. Å andra sidan kostar detta inget, ingen månadskostnad med andra ord.

Jag velade lite mellan en 6" läsplatta, en 7" eller 10" surfplatta eller Kindle DX. För mig så skall jag ha den för mina universitetsstudier. Anledningen till att jag inte använder datorn är för att det inte går att ligga på stranden och läsa i solen (kan ju vara bättre på en med matt skärm dock) och att jag lätt blir distraherad på datorn. Med det i åtanke blev det ganska lätt att välja en e-ink läsplatta istället för en surfplatta, då ju en surfplatta både kan sno uppmärksamhet till annat samt inte är så otimal att ligga och läsa i hängmattan med. Ska man ha en bra 10" surfplatta så blir det ju också lite dyrare.

E-ink är ju också mer behagligt att läsa, både i soljus som nämnts, men också på kvällen innan man går och lägger sig. Manblir ju inte lika "uppiggad" som när man har aktiv ljuskälla rakt in i ögonen. Om man ibland läser artiklar 8 timmar på en dag är det en väldigt värd investering. Anledningen till att jag körde på Kindle DX är just att den är 9.7" och därför smidigare när man läser pdf (då pdf inte skalar som en ebok gör och därför bör läsas i orginalstorlek/inzomning). Måste säga att jag är sjukt nöjd med min Kindle DX, men har inte börjat hacka den och se dess fulla potential än, så återkommer på prisjakt med ett omdöme när detta är gjort.

Hur som, långt inlägg, det här var mina tankar. Lycka till.
/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd

Håller med tullen. Är du intresserad av att läsa så är E-ink överlägsen. Batteritid som är forever, smidigt format. Man kan läsa överallt. Det är hur många böcker som helst i en enda bok! Det är något helt annat än en ipad.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Som alltid beror det på vad du vill ha den till. Jag köpte precis en Kindle DX 9.7" på Tradera för 1500 kr. Går på 380 dollar om du ska ha den ny från Amazon. Den har wispernet, 3g som i sverige är begränsat till amazons webbutik för böcker samt wikipedia. Å andra sidan kostar detta inget, ingen månadskostnad med andra ord.

Jag velade lite mellan en 6" läsplatta, en 7" eller 10" surfplatta eller Kindle DX. För mig så skall jag ha den för mina universitetsstudier. Anledningen till att jag inte använder datorn är för att det inte går att ligga på stranden och läsa i solen (kan ju vara bättre på en med matt skärm dock) och att jag lätt blir distraherad på datorn. Med det i åtanke blev det ganska lätt att välja en e-ink läsplatta istället för en surfplatta, då ju en surfplatta både kan sno uppmärksamhet till annat samt inte är så otimal att ligga och läsa i hängmattan med. Ska man ha en bra 10" surfplatta så blir det ju också lite dyrare.

E-ink är ju också mer behagligt att läsa, både i soljus som nämnts, men också på kvällen innan man går och lägger sig. Manblir ju inte lika "uppiggad" som när man har aktiv ljuskälla rakt in i ögonen. Om man ibland läser artiklar 8 timmar på en dag är det en väldigt värd investering. Anledningen till att jag körde på Kindle DX är just att den är 9.7" och därför smidigare när man läser pdf (då pdf inte skalar som en ebok gör och därför bör läsas i orginalstorlek/inzomning). Måste säga att jag är sjukt nöjd med min Kindle DX, men har inte börjat hacka den och se dess fulla potential än, så återkommer på prisjakt med ett omdöme när detta är gjort.

Hur som, långt inlägg, det här var mina tankar. Lycka till.
/Tullen

Fantastiskt inlägg, tack för det.

Precis som du säger så är jag rädd att man blir distraherad av annat å lägger all tid på angry birds istället för att läsa om man köper en padda.

Men hur fungerar det med e-böcker? Jag vill faktiskt försöka vara så laglig som det går om jag nu väljer att investera i en läsplatta. Finns det affärer som säljer eböcker? Har vi utbyggda system för det här i Sverige?
(kanske jättekorkad fråga men frågar man inget får man inget veta )

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Fantastiskt inlägg, tack för det.

Precis som du säger så är jag rädd att man blir distraherad av annat å lägger all tid på angry birds istället för att läsa om man köper en padda.

Men hur fungerar det med e-böcker? Jag vill faktiskt försöka vara så laglig som det går om jag nu väljer att investera i en läsplatta. Finns det affärer som säljer eböcker? Har vi utbyggda system för det här i Sverige?
(kanske jättekorkad fråga men frågar man inget får man inget veta )

Bor i Linköping och kan låna via biblioteket. Testat nån bok på iPaden och det funkar.

Kolla upp med ditt biblioteket. Nyare böcker finns säkert att köpa på typ cdon (har inte kollat upp detta)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mylife:

Bor i Linköping och kan låna via biblioteket. Testat nån bok på iPaden och det funkar.

Kolla upp med ditt biblioteket. Nyare böcker finns säkert att köpa på typ cdon (har inte kollat upp detta)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lånar man en E-bok?

Det låter som en fantasitk idé men jag förstår inte hur de går till

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Fantastiskt inlägg, tack för det.

Precis som du säger så är jag rädd att man blir distraherad av annat å lägger all tid på angry birds istället för att läsa om man köper en padda.

Men hur fungerar det med e-böcker? Jag vill faktiskt försöka vara så laglig som det går om jag nu väljer att investera i en läsplatta. Finns det affärer som säljer eböcker? Har vi utbyggda system för det här i Sverige?
(kanske jättekorkad fråga men frågar man inget får man inget veta )

Det bästa du kan göra är att se om du hittar böcker du vill läsa i epub format, antingen att köpa på nätet eller att låna på biblioteket. Amazon har ju sit awz format också. Här kan du läsa mer om de olika formaten http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_e-book_formats

Som sagts tidigare kan det vara klurigt att läsa pdf-filer om du har en mindre läsplatta eller bara en som är dålig på att visa pdfer. Min kindle 9.7" är stor nog, även om akademiska artiklar med mycket liten text är på gränsen. Det går fortfarande men är precis ok. Om du vill kan jag ladda upp lite bilder, men det är ju bara relevant ifall du funderar på just Kindle DX. Alla böcker i ebookformat som stödjer skalning skall fungera bra, då du då själv kan välja hur stor texten skall vara samt hur många ord som ska vara på varje rad.

En trevlig funktion på Kindle är den inbyggda ordboken. Bara att föra visaren framför ett ord så får du fram en förklaring. Går också smidigt att markera text samt lägga in egna kommentarer eller bokmärken. Dock är ju detta saker som även fungerar på en surfplatta med rätt programvara.

/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Verkar dock som att just Kindle läsplattorna inte är så bra om du vill låna böcker. http://elibse.wordpress.com/lasplattor/
Är dock ett äldre inlägg och det kan ju vara så att det har ändrats eller finns vägar runt detta.
/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Verkar dock som att just Kindle läsplattorna inte är så bra om du vill låna böcker. http://elibse.wordpress.com/lasplattor/
Är dock ett äldre inlägg och det kan ju vara så att det har ändrats eller finns vägar runt detta.
/Tullen

Jag blev lite sugen på Kindle DX eftersom att du talar gott om den. Men jag kan inte riktigt hitta vart man kan skaffa den mer än via Amazon själva, och frågan är om jag är sugen på att lägga nästan 3000kr på det här. 1500 tycker jag känns OK.

Tänkte på en grej, kan man göra något annat över huvudtaget på en sådan här läsplatta? Kan man skriva ett worddokument kanske? Finns Wifi så att man kan surfa när man är hemma?

Jag skulle gärna ta lite bilder om du orkar fixa

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag har också en Kindle DX (har haft den i ett år nu) otroligt nöjd med den MEN du kan inte låna på biblioteket med den. Det finns ett par andra 10 tums e-ink plattor men inte många och alla har lite brister. (Mobileread.com är ett riktigt bra forum för alla slags läsplattor). Dock så är en mindre inte så dumt det heller, det är just bara PDFer som kan vara lite jobbigt. Min mamma har en Kobo touch och hon lånar böcker på bilbioteket (eller snarare via bibliotekets hemsida, kan ha en bok i 30 dagar) fungerar riktigt smidigt och hon är inte direkt superteknisk samt att hon är väldigt nöjd med formatet också, lättare och smidigare att hålla än en 10 tummare (jag brukar iof hålla min kindle DX ofta i en hand och det går bra men en mindre hade varit smidigare)

Du kan på vissa plattor göra lite anteckningar men inte så mycket mer. Inget direkt man sitter och skriver på långa stunder. Det är en ganska nichad produkt som är fantastiskt bra för att läsa böcker på men kan inte direkt göra något mer. Det rycktas om en ny Sony e-ink och även amazon är på G med lite nya kindle produkter verkar det som (de verkar iof vara mer fokuserade på tablets just nu men kan dyka upp en ny e-ink platta också) så det kan vara värt att vänta till efter semestern om du inte har bråttom.

Bilder på en kindle ger inte så mycket eftersom du inte kan reproducera hur bra skärmen med en bild som sen visas på en helt annan slags skärm (din dator dvs). Det måste ses IRL.

Permalänk
Medlem

Som redan har påtalats är eInk oslagbart när det gäller att läsa ren text. Jag har både eInk-plattor och en surfplatta. Ibland läser jag lite på surfplattan för att det inte behövs extra ljus, men jag blir snabbare trött i ögonen då. Har jag bara bra nog läsljus kan jag läsa hur länge som helst på eInk!
För svenska användare som vill hålla sig lagliga är inte Kindle så bra val utan man bör ha en ePub-läsare.
Jag har så tur så jag fick tag på en billig 7" Sony 950 i USA förra året, men tyvärr finns den inte längre och fick ingen efterföljare när de nya modellerna kom. 6" är det vanligaste och det funkar superbt med ren text.
PDF är ingen höjdare på några eInk-plattor, men det finns gradskillnader i "dålighet". Sony brukar vara förhållandevis "bra" för PDF. Kindle, förutom DX, är riktigt,t dåliga på PDF! (DX, den stora, är däremot OK).
I dagens läge när de flesta har någon form av smartphone har jag svårt att se att man skulle vilja surfa med en eInk-platta, för det är verkligen ingen trevlig upplevelse! Så även om funktione kan finnas känns den helt oviktig för mig i alla fall. För mig är det även fullständig ointressant att kunna synka trådlöst mot en förutbestämd butik, så även WiFi funktionen är oviktig för mig (även om jag faktiskt har den). Jag lånar det mest på biblioteket. Både mitt svenska och två i USA som jag också har lånekort på och då är det trådad överföring mellan dator och platta som gäller (fast Sony T1 kan ta hem biblioteksböcker trådlöst. Kindle kan också ta hem vissa böcker från USA-bibliotek trådlöst, men inte svenska)

Att låna eböcker på bibblan är superlätt! Några klick så är det klart! För att få aning om vad som finns att låna, kolla http://www.elib.se/

Permalänk
Avstängd

Köp en Nexus 7, kommer till Sverige inom kort, om inte annat så kan man importera plattorna billigt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Vann precis en auktion på tradera om en Iriver Story HD för 709kr.

Den har fått best i test av någon tidning och är direktuppkopplad mot biblioteket. Får väl se hur den känns. Om inte annat va de inte fasligt dyrt

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..