Guide: Hur man gör rent sin dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Guide: Hur man gör rent sin dator.

Det första man bör kolla efter är om man har följande:

  • tryckluft på burk.

  • några buntband.

  • pensel.

Steg 1. Öppna upp datorns sidopanel.

Öppna upp datorns sidopanel genom att skruva av dom skruvar som eventuellt håller fast datorns sidopanel
och drag sedan sidopanelen bakåt för att öppna.

Steg 2. Börja städa.

Tag fram tryckluften på burk och blås försiktigt bort all damm från dina datorkomponenter och övriga komponenter.
Håll fast eventuella fläktar för att inte skada exempelvis kullager.

Steg 3. forts. av städningen.

Efter du har gjort steg 1 & 2 i följande ordning, så kan du med penseln
ta bort resterande damm som inte gick bort med tryckluft på burk.

Steg 4. Bind ihop alla lösliggande kablar.

Bind upp alla dina lösliggande kablar med buntband och fäst dom vid inner- hörn och kanter.

Steg 5. Stäng sidopanelen.

tryck fast din sidopanel på samma sätt som du tog ut den på och skruva fast eventuella skruvar som håller sidopanelen på plats.

Övrigt:

  • Datorn skall vara avstängd under denna process (mer eller mindre självklart).

  • Tryckluft på burk brukar vid längre användning blir kall för att motverka detta så skölj tryckluft på burk i ljummet vatten och torka av med trasa/handduk.

  • Tryckluft på burk skall användas med munstycket uppåt, annars så finns risken att vätska kommer ut vid användning.

  • När man städar sin dator så är det en rekommendation från mig att man gör det utomhus vid fint väder, eller ett rum med god luftcirkulation.

  • När du börjar städa datorn så är det lämpligt att datorn står på ett bord så att du får en bra arbetshöjd.

  • För att använda sin kompressor vid rengöring av datorer så skall man helst ha ett vattenfilter eller ett filter inkopplad till sin kompressor, och om man har det till hands så kan man åter använda min guide och ersätta Tryckluft på burk med kompressor.

Vid eventuella felstavningar & grammatik fel så får du gärna skriva antingen via pm eller via tråden, så rättar jag till det.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Steg1 Dra igång kompressorn
Steg2 Gå beserk med munstycket. (fast var rädd om fläktarna)

Klaaaart :).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfi:

Steg1 Dra igång kompressorn
Steg2 Gå beserk med munstycket. (fast var rädd om fläktarna)

Klaaaart :).

Fast när du använder kompressor så finns det risk för att det bildas kondens! blöta/fuktiga komponenter vill ingen ha

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

fast när du använder kompressor så finns det risk för att det bildas kondens! och blöta/fuktiga komponenter vill ingen ha

Jag har då inte sett något vatten eller fukt än, och min gamla dator på ~6 år fungerar fortfarande utan problem.
så borde det vara lugnt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfi:

Jag har då inte sett något vatten eller fukt än, och min gamla dator på ~6 år fungerar fortfarande utan problem.
så borde det vara lugnt.

Kondens i tryckluften är en vanlig orsak till driftstörningar och reparationskostnader för olika phneumatiska verktyg och apparater. Därför torkas tryckluften i olika grad, beroende på vad den används till och i vilken miljö.

För att använda sin kompressor vid rengöring av datorer så skall man helst ha ett vattenfilter eller ett filter inkopplad till sin kompressor, och om man har det till hands så kan man åter använda min guide och ersätta Tryckluft på burk med kompressor.

Det finns en risk att kondens eller fukt kommer på komponenterna och därmed så betyder det inte att det händer vid 1:e eller varken 5:e gången. När det exempelvis är hög luftfuktighet ute så finns det en större chans att komponenterna tar skada.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

Kondens i tryckluften är en vanlig orsak till driftstörningar och reparationskostnader för olika phneumatiska verktyg och apparater. Därför torkas tryckluften i olika grad, beroende på vad den används till och i vilken miljö.

För att använda sin kompressor vid rengöring av datorer så skall man helst ha ett vattenfilter eller ett filter inkopplad till sin kompressor, och om man har det till hands så kan man åter använda min guide och ersätta Tryckluft på burk med kompressor.

Det finns en risk att kondens eller fukt kommer på komponenterna och därmed så betyder det inte att det händer vid 1:e eller varken 5:e gången. När det exempelvis är hög luftfuktighet ute så finns det en större chans att komponenterna tar skada.

Borde det inte räcka med att låta chassit stå t.ex. ett dygn efter man har använd kompressor?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Borde det inte räcka med att låta chassit stå t.ex. ett dygn efter man har använd kompressor?

Om du låter datorn stå inomhus tills datorn är torr från eventuell kondens så går det. Har nu även lagt till följande

"För att använda sin kompressor vid rengöring av datorer så skall man helst ha ett vattenfilter eller ett filter inkopplad till sin kompressor, och om man har det till hands så kan man åter använda min guide och ersätta Tryckluft på burk med kompressor."

Det är ingen rekommendation från min sida att använda kompressor utan något filter eller vattenfilter.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

om du låter datorn stå inomhus tills datorn är torr från eventuell kondens så går det. har nu även lagt till följande

"för att använda sin kompressor vid rengöring av datorer så skall man helst ha ett vattenfilter eller ett filter inkopplad till sin kompressor, och om man har det till hands så kan man åter använda min guide och ersätta Tryckluft på burk med kompressor."

Det är ingen rekommendation från min sida att använda kompressor utan något filter eller vattenfilter.

Tänkte väll. Läste för ett antal år sen om detta och dom rekommenderade att man skulle låta chassit "torka" över dagen iaf dygnet.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Bra guide, att rengöra sin dator är något som alldeles för många gör alldeles för sällan.

ASRock tänker på sina kunder iallafall och implementerar en "revolutionerande" feature! haha..

http://www.youtube.com/watch?v=-mQfFVT4tT8

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomtelol:

Bra guide, att rengöra sin dator är något som alldeles för många gör alldeles för sällan.

ASRock tänker på sina kunder iallafall och implementerar en "revolutionerande" feature! haha..

http://www.youtube.com/watch?v=-mQfFVT4tT8

Ja, precis väldigt många som inte städar sina datorer tillräckligt ofta eller överhuvudtaget.
Försöker inrikta mig till mindre datorkunniga personer som då behöver hjälp för att
städa sin dator på ett mer korrekt sätt.

Hmm.. Dehumidifier!

Nej, men det var en konstig video haha.
Ser väldigt amatöraktigt ut, skäms lite nu att jag är en ägare utav ASRocks moderkort.

Om du har kritik eller tips på några förbättringar om min guide, så tar jag tacksamt emot det.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Jag brukar sandblästra mina komponenter med jämna mellanrum... nej, skämt åsido.

ONT: Vad kan händamed fläktarna om de snurrar pga att man blåser luft på dessa? jag brukar alltid blåsa på dessa så de "snurrar åt fel håll" för att få ut allt damm.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk

BILTEMA har ett utmärkt tillbehör till damsugaren som fungerar ypperligt.
Plastslang och borstar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredrikstorm:

Jag brukar sandblästra mina komponenter med jämna mellanrum... nej, skämt åsido.

ONT: Vad kan händamed fläktarna om de snurrar pga att man blåser luft på dessa? jag brukar alltid blåsa på dessa så de "snurrar åt fel håll" för att få ut allt damm.

Om fläktarna, snurrar mer än vad dom klarar av enligt specifikationerna så kan exempelvis kullager slitas ut i förtid, det är inte heller rekommenderat att snurra fläktarna åt fel håll.

Skrivet av settdmesta:

BILTEMA har ett utmärkt tillbehör till damsugaren som fungerar ypperligt.
Plastslang och borstar.

Men då har vi det med statisk elektricitet esd skader behöver inte märkas förrän 1-2 år, och då i form av helt vanliga fel dvs man förkortar livslängden.

Om du vill ha exempel så sök på statisk elektricitet+dammsugare.

exempelvis:

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=49...

http://eforum.idg.se/topic/214238-statisk-elektricitet/

http://forumoverview.com/sv/overview/Mobiltelefoner/ODAxNA==

How does a vacuum cleaner cause static electricity?

When dust travels in the air sucked through a vacuum cleaner it impacts on the pipe walls and other internal parts. These impacts generate static charges on the particles and on the pipe walls. If these parts are made from plastics or other insulating materials they can charge up and give static shocks. Rotating parts such as carpet beaters can also charge up through rubbing action. If the suction pipe has a metal coil and is not earthed, this can charge up and give quite an energetic spark.

If there are flammable vapours (for example solvent fumes) present, these sparks could cause a fire or explosion risk. In larger vacuum cleaners (above about 1 m3) if the dust can give a flammable atmosphere, there may be a risk of fire or explosion in the dust collector.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av To33e:

Om fläktarna, snurrar mer än vad dom klarar av enligt specifikationerna så kan exempelvis kullager slitas ut i förtid, det är inte heller rekommenderat att snurra fläktarna åt fel håll.

Men om de gör det i några sekunder, säg 3-4 gånger/år så känns det lite whatsoever... Förstår tanken och att det förmodligen är så men känns lite overkill att hålla i fläktarna de få gånger man öppnar upp och gör rent. That's just me.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredrikstorm:

Men om de gör det i några sekunder, säg 3-4 gånger/år så känns det lite whatsoever... Förstår tanken och att det förmodligen är så men känns lite overkill att hålla i fläktarna de få gånger man öppnar upp och gör rent. That's just me.

Ja fläktar i allmänhet så är det inte så jobbigt och värsta fall får man byta ut fläkten, men det känns ju rätt trist om det händer med ett grafikkort för då åker du oftast på att byta hela hela kylanordningen om du inte gör ett såkallat "ghettomod". I vissa fall så hjälper det med att smörja upp fläkten.

Jag tycker det känns onödigt att inte hålla fast fläktarna medans du rengör datorn, för det skadar ju inte att göra det. Om man har lagt ut närmare 800-1500:- på fläktar och 4000-6000kr på ett grafikkort så vill man naturligtvis inte slita ut fläktarna mer än vad som igentligen behövs.

Fläktar kan även ge missljud pga olika förslitningsskador och det vill man också undvika, särskilt när det gäller grafikkort eller nätdel t.ex.

Jag kan inte bevisa på hur mycket skada fläktarna verkligen tar, då det varierar från tillverkare till tillverkare.

Jag förstår hur du menar, men det är inget jag kan rekommendera någon att göra.

Om damm inte går bort på fläktbladen med antingen Tryckluft på burk eller med kompressor (som har filter eller vattenfilter) så brukar jag använda en pensel och borsta av det medan jag håller fläkten stilla eller så använder jag en fuktigt tops.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.