Apple dominerar surfplattemarknaden – Ipad står för 68 procent

Permalänk

Hade det inte varit för Google navigator hade jag nog byt till Ipad och Iphone.

Då vet man att man inte sitter kvar på samma gamla programvara man köpte telefonen med. Man vet att alla appar kommer funka på sin telefon. Där finns mängder med utrustning till dockkontakten (lär bli lika mycket till nya) och grädde på moset finns Airprint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har man en mac faller det sig naturligt att använda en iPad..

Jag har en mac och kommer av det skälet absolut inte att skaffa mig en äppelprodukt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Egentligen är jag Android människa och inte det minsta såld på Apple, och stämmer ju väl in på iphone, men även jag skulle ta en titt på ipad3 i dagsläget om jag väljer en ny platta, orsaken är mycket dess skärm, tror alla androidbaserade fortfarande har 1280 som max där.

Däremot avskyr jag en del saker som tex itune, inte nått vettigt sätt att bara tanka fram och tillbaka mellan ipad och datorn, icke standard för anslutning och att den måste jailbrekas, saker som Android har som standard med andra ord.

Följden blir att jag avvaktar istället med platta, och nej Windows 8 platta är helt ointressant, bara om man kan installera nåt linuxbaserat istället kommer jag kolla på dom.

Ok Ipad3 kanke har en imponerande hårdvaruspec, men när det gäller OS och helhetsupplevelse så föredrar jag android helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Det vet ju varken du eller jag, faktum är att Apple inte vågar konkurrera på samma villkor och stämmer företag till höger och vänster och det är uppenbarligen så de behåller sina marknadsandelar, är ni blinda ? Själv hade du inte en läst den senaste stämningen tydligen och ändå är du så tvärsäker att det inte påverkar konkurrensen ??

Jo det vet jag med säkerhet. Har du hängt med i patentsvängarna är det inte svårt att säga att detta inte är orsaken. Som sagt de enda fall som kan ha någon som helst liten påverkan på försäljningssiffrorna är en kort period då galaxy tab inte fick säljas i Tyskland. Sannolikt var inte detta ens något större problem i där då de fick sälja slut de plattor de hade i lager. Detta lilla säljstopp av en enda modell i ett land påverkar inte marknadsandelarna.

Självklart hade jag läst den senaste stämning, följer massor med tekningbloggar och även bloggen foss patents (http://www.fosspatents.com/) på senare tid som inte handlar om något annat än om just patentstriderna. Den senaste har ju absolut inget med hur försäljningen av Androidplattor hittills sett ut, det säger sig självt.

Edit: Eh, vad hände med xzhaskd inlägg? Alla försvann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Föga förvånande tycker jag. Det är inte många Android-plattor som är i närheten av iPad hårdvarumässigt (SoC och skärm), apparna till iPad håller oftast mycket högre kvalitet än motsvarande till Android (i synnerhet spel).

En stor del tror jag även är att Android-plattorna som grupp saknar ett större utbud av tillbehör (väskor, fodral, hållare av olika slag, adaptrar, dockor...).

Jag är inget fan av iOS, men om man ser objektivt på saken så är det inte konstigt att iPad äger marknaden.

har inte kollat android market nånting men apple's app store känns mkt mkt större vad gäller bra appar osv. utvecklarna slipper ju en massa huvudvärk när hårdvaran är standardiserad och är garanterade hög prestanda och upplösning. betraktar dock en surfplatta mest som en leksak eller för den pryltokige som redan har allt.

ser anledningen till nexus 7 nu dock. google måste göra nånting desperat för att ta marknadsandelar, menar ipad kostar ju mer än de flesta android tablets och ändå säljer den mer...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Varje gång det publiceras sådana artiklar om apple, börjar folk dissa dem med irrelevanta argument. Bara barnsligt -.-
lär er leva med att apple dominerar Android, det finns flera anledningar till det. främst tror jag att Ipad är Smidigare än Android plattorna.

"Apple dominerar android" ? Är det därför android har ca 51% av världsmarknaden för smartphones och Apple har 32% ? Analytiker brukar mena att samma sak kommer att hända med surfplattor också med viss fördröjning. Sen är det en konstig jämförelse eftersom det finns många olika tillverkare av androidenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Klart att det känns så när hälften av Android-plattorna är kopior av Ipad

Hade de varit det så hade ju Apple vunnit sina patentstrider i mycket högre utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jo det vet jag med säkerhet. Har du hängt med i patentsvängarna är det inte svårt att säga att detta inte är orsaken. Som sagt de enda fall som kan ha någon som helst liten påverkan på försäljningssiffrorna är en kort period då galaxy tab inte fick säljas i Tyskland. Sannolikt var inte detta ens något större problem i där då de fick sälja slut de plattor de hade i lager. Detta lilla säljstopp av en enda modell i ett land påverkar inte marknadsandelarna.

Självklart hade jag läst den senaste stämning, följer massor med tekningbloggar och även bloggen foss patents (http://www.fosspatents.com/) på senare tid som inte handlar om något annat än om just patentstriderna. Den senaste har ju absolut inget med hur försäljningen av Androidplattor hittills sett ut, det säger sig självt.

Edit: Eh, vad hände med xzhaskd inlägg? Alla försvann?

De faktiska säljförbuden är ganska få och oftast kortvariga. Men det är inte bara för att få säljförbud som Apple stämmer, menar många. Apple befäster bilden av sig själv som ett företag som är ledande, som andra "kopierar". Denna bild har fått så stor spridning att många till och med på såna här sajter tar det som en självklarhet och vägrar tro att det fanns några surfplattor för iPad, eller mobiler med touchskärm före iPhone. (iPad är inte ens Apples första surfplatta). Det är lite lustigt att det finns en domslut från England (som visserligen inte trätt i kraft ännu) som säger att Apple MÅSTE uppge på sin hemsida och i vissa tidningar att Samsung inte "kopierat" Apple när det gäller Galaxy Tab, Note och S2.

Permalänk

Vilken överraskning...
Själv ska man nog sälja paddan och skaffa en samsung Tab istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

har inte kollat android market nånting men apple's app store känns mkt mkt större vad gäller bra appar osv.

Din känsla stämmer rätt dåligt då, sist jag kollade skiljde det 7% i antal, och den skillnaden minskar hela tiden. Sedan vad man tycker är "bra", "kvalité" etc är ju helt subjektivt.

Skrivet av femkantig:

utvecklarna slipper ju en massa huvudvärk när hårdvaran är standardiserad och är garanterade hög prestanda och upplösning. betraktar dock en surfplatta mest som en leksak eller för den pryltokige som redan har allt.

Apple tog den lätta vägen ut. I princip har de bara en upplösning, och när de nya enheterna kom (iPhone4, iPad3) så exakt fördubblade man upplösningen i varje riktning, vilket för den till en bit av en kaka att stödja gamla appar på en ny enhet. Det fantastika Google har gjort är att göra ett system som klarar alla möjliga upplösningar på ett enkelt sätt utan merarbete. Det är någonting enastående som inte låter sig göras med lätthet.

Skrivet av femkantig:

ser anledningen till nexus 7 nu dock. google måste göra nånting desperat för att ta marknadsandelar, menar ipad kostar ju mer än de flesta android tablets och ändå säljer den mer...

När jag började kolla upp surfplattefronten första gången så hade Apple en marknadsandel på 98%. Sedan så har den siffran bara sjunkit, det här är första gången som jag ser en "rebounce" vad gäller marknadsandelar. Jag tror och hoppas att vi går mot en framtid som inte domineras av en ensam spelare, vare sig Microsoft eller Apple eller någon annan. Jag har svårt att första alla fanatiker som tycker det vore bra om just deras favoritföretag hade 100% av marknaden själv och ingen annan tilläts konkurrera. Vad leder det till för oss konsumenter tror du ?

Permalänk
Avstängd

Det här kommer att ändras.

Nu kommer Nexus 7 plattan.
Snart kommer Microsoft Surface plattan.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte så konstigt. De flesta vill ha något som bara fungerar utan att man måste anpassa den själv.
Sen att den ser bra ut för att vara en Apple är bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

De faktiska säljförbuden är ganska få och oftast kortvariga. Men det är inte bara för att få säljförbud som Apple stämmer, menar många. Apple befäster bilden av sig själv som ett företag som är ledande, som andra "kopierar". Denna bild har fått så stor spridning att många till och med på såna här sajter tar det som en självklarhet och vägrar tro att det fanns några surfplattor för iPad, eller mobiler med touchskärm före iPhone. (iPad är inte ens Apples första surfplatta). Det är lite lustigt att det finns en domslut från England (som visserligen inte trätt i kraft ännu) som säger att Apple MÅSTE uppge på sin hemsida och i vissa tidningar att Samsung inte "kopierat" Apple när det gäller Galaxy Tab, Note och S2.

Fast inget av det du skriver här har ju något med hur marknadsandelarna för tablets ser ut vilket var anledningen till att patentsnacket kom upp.

Och gäller domen i England så tycker jag det är fullkomligt galet. Att betala någon slags skadestånd till Samsung är ju förståeligt då Apple förlorade med det där var bara löjligt.

Skrivet av Oldskool:

Din känsla stämmer rätt dåligt då, sist jag kollade skiljde det 7% i antal, och den skillnaden minskar hela tiden. Sedan vad man tycker är "bra", "kvalité" etc är ju helt subjektivt.

Pratar vi speciallanpassade appar till surfplattor ser det ju helt annorlunda ut, där ligger Android fortfarande långt efter.

Permalänk
Medlem

exakt vad är de här "övriga" som både Appel och Microsoft tagit andelar från men inte Androiderna som ligger på exakt samma siffra mellan mät?

Skrivet av rektor:

Det här kommer att ändras.
Snart kommer Microsoft Surface plattan.

en platta för runt 10 papp som antingen kommer få infektioner och bli långsam som ett as eller köras med skydd och istället få batteritid som ett. japp, kommer sälja som sand i öknen när de varit ute i det vilda ett tag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

"Apple dominerar android" ? Är det därför android har ca 51% av världsmarknaden för smartphones och Apple har 32% ? Analytiker brukar mena att samma sak kommer att hända med surfplattor också med viss fördröjning. Sen är det en konstig jämförelse eftersom det finns många olika tillverkare av androidenheter.

Klart apple dominerar android på surfplata marknaden, jag nämnde aldrig något om mobiltelefonerna.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ingen platta är värd mer än max 2.000:-, då det är och förblir en leksak som bara har marginellt högre värde än en e-boksläsare. Nexus 7, med andra ord.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Som flera andra är jag förvånad för att jag snarare trodde att de hade en andel på kring 85%. Fast jag undrar hur det ser ut i Sverige där flera skolor också fått för sig att eleverna blir duktigare om de får en iPad (teknik är knappast problemet, för annars skulle inte Sverige ha dykt på nästan under senare år i jämförelse med omvärlden)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Såklart det blir mer W8, men jag undrade över vad som fanns

Kan man verkligen räkna Windows 7 som ett platt-OS?

Dom länkade modellerna räkans väl snarare som Tablet-PC's?

Windows 7 är inte designat med plattor i åtanke men det finns. Det har även gjorts plattor med Windows XP fast då var de oftast laptopar där skärmen gick att vika till ett tablettläge.
Sen är det lite lurigt med definitionerna också eftersom surfplattor är en svensk term. I engelskan är Ipad (Ios), Samsung Galaxy (Android) och HP Slate (Windows 7) alla tablet computers och därför är alla tablettdatorer. Men med surfplatta menar man generellt en ARM-baserad enhet med Ios eller Android och nu snart Windows 8.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av vompen:

"Anledningen till Apples stora försprång att Android-lägret misslyckats med att ta fram tillräckligt intressanta enheter".
Bullshit enligt mig.
Enligt mig så är finns det bara 1 ända riktigt logisk anledning till att iPad säljs bättre än Android-plattorna, och det är för att Apple drar tillverkarna bakom Android-plattorna till rättegång för "patentintrång" och försöker sätta försäljningsförbud på Android-plattorna.

Rätta mig om jag har fel, men skulle det vara intresset som avgör marknaden för företagen så skulle ju inte Android ha större marknadsandelar på mobilmarknaden heller.

Du får gärna visa mig en Androidplatta som och står sig i förhållande till iPad, jag har letat som en tok men hittar inget som klår den. Hoppas på att Nexus 7 är tillräckligt bra för att få mig att köpa den då jag gärna vill ha just en Androidplatta så jag kan använda mina spel jag köpt till telefonen.

På mobilmarknaden är det en annan sak, där är Android helt klart likvärdig/bättre i dagsläget men det tog ett tag att komma dit.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Det är lite lustigt att det finns en domslut från England (som visserligen inte trätt i kraft ännu) som säger att Apple MÅSTE uppge på sin hemsida och i vissa tidningar att Samsung inte "kopierat" Apple när det gäller Galaxy Tab, Note och S2.

När jag läste den nyheten så skrattade jag gott och länge! Oavsätt vilket företag man håller på så måste man inse att denna typ av domar gynnar oss konsumenter, böter hit och dit blir det ju bara vi konsumenter som får betala i slutändan ändå.

Mer om domen finns att läsa på här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Som flera andra är jag förvånad för att jag snarare trodde att de hade en andel på kring 85%. Fast jag undrar hur det ser ut i Sverige där flera skolor också fått för sig att eleverna blir duktigare om de får en iPad (teknik är knappast problemet, för annars skulle inte Sverige ha dykt på nästan under senare år i jämförelse med omvärlden)?

Problemet är att flera skolor som skaffat iPad inte har skaffat iPad. Jag var på en skola här i Uppsala precis innan skolavslutningen för att min 12-åriga dotter skulle byta skola. Hon ville själv kolla just på skolan som hade iPad till alla elever. När vi väl kom till skolan så var det Samsung för hela slanten, trots detta så gör alltså skolan reklam för iPad.

Tydligen har det med offentligupphandling att göra. Skolan läggar ut minimikraven för en surfplatta så måste de köpa den som kan leverera billigast.

Insåg precis att jag skulle ha citera flera istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast jag undrar hur det ser ut i Sverige där flera skolor också fått för sig att eleverna blir duktigare om de får en iPad (teknik är knappast problemet, för annars skulle inte Sverige ha dykt på nästan under senare år i jämförelse med omvärlden)?

Skrivet av Morkul:

När vi väl kom till skolan så var det Samsung för hela slanten, trots detta så gör alltså skolan reklam för iPad.

Tydligen har det med offentligupphandling att göra. Skolan läggar ut minimikraven för en surfplatta så måste de köpa den som kan leverera billigast.

kravet för upphandling är att upphandlaren vill ha en gratis iPad oftast.

för detta fungerar föga förvånade på samma sätt som sk offentliga upphandlingar alltid gör, antingen sätts kraven efter vad upphandlaren personligen vill ha eller så sätts de efter vad upphandlarens partner/kusin/brylling/partikamrat/whatever säljer för varor.

och om man kollar rent administrativt och tekniskt vad kraven för en platta i en skola borde vara är iPad direkt olämplig på i stort sett alla sätt. den är onödigt dyr, onödigt stöldbegärlig, onödigt inlåst.* (ifall nu ett vidare system för faktisk inlärning på den nånsin skulle komma på tal, just nu är den ju bara en vättel för att locka in ungar i nån återvändsgränd)

*

blir ju livat när skolverkat inser att deras app för sexualundervisning bryter mot Apples sedlighets och moralkoder tex...

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det här kommer att ändras.

Nu kommer Nexus 7 plattan.
Snart kommer Microsoft Surface plattan.

Ord!

Microsoft och Windows 8 kommer käka upp halva världskartan utan tvekan. Haters gonna hate, men jag kan LOVA att så kommer ske. Sitter på en Windows Mango lur, och det otroliga flytet samt lättanvänliga gränssnittet är ett stort hopp i rätt riktning från Android som jag hade innan. Gillar Android, men det är sjukt många saker som är onödigt komplicerade. Bara att avinstallera en app kräver att man krälar sig igenom 4-5 menyer, jämfört med ett långt nedtryck på WP. iOS... Nä, pallar inte.

Nackdelen idag är deras blygsamma utbredning som gör att många appar saknas, eftersom utveckling till Windows Phone knappt existerar i olika bolags tankar. Ska någon ha en app idag är det bara iPhone och Android dom vet ens existerar. But it will all change!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Löjligt, klart det inte handlar om det. Patentstriderna har hittills inte drabbat oss konsumenter hård. Du har kunnat köpa dina Androidplattor utan några problem bortsett från en kort period i Tyskland möjligtvis innan Samsung uppdaterade sin Galaxy Tab. Det definitivt inte anledningen till att Apple fortfarande har en så stor del av tablet-marknaden.

Personligen tror jag det har en hel del med mjukvaran att göra. Utbudet av specialanpassade applikationer är betydligt större för iPad än för Android-tablets.

Att Apple sedan kunde leverera iPad3 som slog knock på konkurrenterna vad gäller skärmen och samtidigt ligga kvar i samma prisklass som tidigare generationen tror jag också spelar stor roll. Apple valde att ta mindre marginaler men göra sin platta mer intressant vilket jag tror var helt rätt väg.

Var på lite hathumör. Antar att du har rätt! Sen är det väl också en annan fördel för Apple att de var först med iPad och att konkurrenterna har satsat mer på mobiler än surfplattor. Känns det som iaf...

Skrivet av hunden:

Du får gärna visa mig en Androidplatta som och står sig i förhållande till iPad, jag har letat som en tok men hittar inget som klår den. Hoppas på att Nexus 7 är tillräckligt bra för att få mig att köpa den då jag gärna vill ha just en Androidplatta så jag kan använda mina spel jag köpt till telefonen.

På mobilmarknaden är det en annan sak, där är Android helt klart likvärdig/bättre i dagsläget men det tog ett tag att komma dit.

Det beror ju på vad man jämför. Men till skärmen så är det ju ingen annan platta som kommer nära iPad, däremot i prestanda är det väl ingen större skillnad skulle jag vilja säga om man räknar med vad för typ av system som körs, t.ex iOS är ju rätt enkelt att driva tack vare bokhylls-utseendet, medan android är tyngre för att det är mer dynamiskt. Så jag vet inte riktigt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

"Anledningen till Apples stora försprång att Android-lägret misslyckats med att ta fram tillräckligt intressanta enheter".
Bullshit enligt mig.
Enligt mig så är finns det bara 1 ända riktigt logisk anledning till att iPad säljs bättre än Android-plattorna, och det är för att Apple drar tillverkarna bakom Android-plattorna till rättegång för "patentintrång" och försöker sätta försäljningsförbud på Android-plattorna.

Rätta mig om jag har fel, men skulle det vara intresset som avgör marknaden för företagen så skulle ju inte Android ha större marknadsandelar på mobilmarknaden heller.

Försäljningsförbuden påverkar säkert men jag tror jag vågar påstå att Ipads relativa framgång till största del beror på marknadsföring kombinerat med en skaplig produkt.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Sen är det lite lurigt med definitionerna också eftersom surfplattor är en svensk term. I engelskan är Ipad (Ios), Samsung Galaxy (Android) och HP Slate (Windows 7) alla tablet computers och därför är alla tablettdatorer.

Där sade du en jävligt sann sak. Det bidrar nog mycket till att sifrrorna ser så märkliga ut "på svenska".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Läste detta på min iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Klart apple dominerar android på surfplata marknaden, jag nämnde aldrig något om mobiltelefonerna.

Nej, men det gjorde jag.

Permalänk

Haha ja me

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

När jag läste den nyheten så skrattade jag gott och länge! Oavsätt vilket företag man håller på så måste man inse att denna typ av domar gynnar oss konsumenter, böter hit och dit blir det ju bara vi konsumenter som får betala i slutändan ändå.

Mer om domen finns att läsa på här

Jag hade också väldigt roligt åt det där. Väldigt fascinerande att Samsung bara har plagierat Apple i USA och inte i Storbritannien.

När vi ändå är inne på patentkrig så är det lite läskigt att Apple precis fått patent på så revolutionerande saker som en scrollbar och andra självklarheter. Med ett sådant patent kan de ställa till med mycket trassel för konkurrensen i USA för det patentet gör att de i princip kan få ensamrätt på smartphones. Tur att det bara är USA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24