Datorn startar inte med Asus Radeon 7950.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte med Asus Radeon 7950.

Hej!

Beställde ett asus radeon 7950 för en vecka sedan. Allt fungerade perfekt, inga problem uppstod.
Efter några dagar så slocknade datorn bara. kunde inte få igång den igen, den startar alltså inte överhuvudtaget.

Tänkte ju då att det var något fel med nätaggregatet, så böt ut det till ett corsair 620w, samma problem där.

Får igång datorn med mitt gamla grafikkort och mitt 7950 fungerar i en annan dator. Någon som har en aning om vad som är fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seecad:

Hej!

Beställde ett asus radeon 7950 för en vecka sedan. Allt fungerade perfekt, inga problem uppstod.
Efter några dagar så slocknade datorn bara. kunde inte få igång den igen, den startar alltså inte överhuvudtaget.

Tänkte ju då att det var något fel med nätaggregatet, så böt ut det till ett corsair 620w, samma problem där.

Får igång datorn med mitt gamla grafikkort och mitt 7950 fungerar i en annan dator. Någon som har en aning om vad som är fel?

Testat att köra nyaste/äldre drivrutiner? Testat formatera om datorn? Annars om problemet kvarstår så är det RMA som gäller.

Permalänk
Medlem

Intressant!
Fick precis samma fel som dig precis, med ett exakt likadant kort.

Kan nollställning av CMOS fungera tro?

Edit/
Testade att reseta CMOS och även att ändra BIOS på kortet, fortfarande helt dött.

Några andra tips?

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem

Sitter med exakt samma problem... För några dagar sedan slocknade bara allt och sedan gick det inte få igång datorn. Efter lite pysslande så har jag kommit fram till att det bör vara någon kortis i grafikkortet? Min PSU slår till ett relä för att skydda resten av komponenterna.

Skönt att några andra har samma problem

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av seecad:

Hej!

Beställde ett asus radeon 7950 för en vecka sedan. Allt fungerade perfekt, inga problem uppstod.
Efter några dagar så slocknade datorn bara. kunde inte få igång den igen, den startar alltså inte överhuvudtaget.

Tänkte ju då att det var något fel med nätaggregatet, så böt ut det till ett corsair 620w, samma problem där.

Får igång datorn med mitt gamla grafikkort och mitt 7950 fungerar i en annan dator. Någon som har en aning om vad som är fel?

Testa om du har inbyggd grafik i mobo/cpu så seru om grafikkortet är problemet. Då är det rma som gäller.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som ni har, köpte ny dator. Asus Radeon 7950 ifrån Webhallen, datorn fungerade perfekt i 2-3 dagar, sen helt plötsligt bara dog den, fick inte igång den igen med grafikkortet i, däremot med andra grafikkort samt moderkortets grafikkort fungerar det som vanligt. Antar att det är Grafikortet som är problemet, jag har testat med att resetta CMOS och det fungerade inte. Jag har även pratat med Webhallen och ska nu få en fraktsedel så jag kan skicka in det till dem så det kan testa. Vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Hur har ni andra gått vidare med detta problem?

Permalänk
Medlem

om jag inte är helt fel ute så tillverkades en batch 7950 som det var fel på.
är dock inte helt 100 på om denna info stämmer.

Permalänk
Medlem

Låter som att det är dags för er alla att kontakta er "handlare" och begära lagning/retur. Lycka till!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosq1to:

om jag inte är helt fel ute så tillverkades en batch 7950 som det var fel på.
är dock inte helt 100 på om denna info stämmer.

Som Mosq1to sade har det tillverkats en dåligt batch ASUS 7950 DCII som ger dessa symptom. Det är skicka in möget som gäller

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Har begärt fraktsedel så det är påväg in Tror ni vi får nya eller reparerade ? Dålig service från Webhallen btw, pratade med dem förra tisdagen och de sa att de skulle skicka fraktsedel, de har ännu inte gjort det, fick ringa och påminna dem om det idag så nu är den förhoppningsvis påväg

Permalänk
Avstängd

flasha senaste moderkort bios kan hjälpa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)