Radeon HD 7990 försenas på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ja micro stuttering hit och dit, synd att nvidia låser sina kort så de presterar som skit i openGL.

Vad har Nvidia med detta att göra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skulle AMD trots sin dåliga ekonomi släppa ett HD7990 så anser jag att dom får skylla sig själv som försätter sig i en svår ekonomisk situation.

Njae jag vet inte riktigt.... dom skulle iallafall få in en rejäl hacka på alla effektgalna fanboys som alltid ska ha störst och bäst.
Sen får man ju fråga sej vilket är bäst? för AMD skulle tappa kunder som satan ifall Nvidia Geforce GTX 690
skulle vara värre än AMD Radeon HD 7990.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Ja, om man kollar SweCs egna test så tror jag inte 7990 skulle bli ett så kul kort för de känsliga.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3038?k=32aca361ccc3d...

nämen.....vad gosigt.... ELLER INTE

jag har Radeon HD 6990

ett jävligt kraftfullt kort som gör vad det ska

fast Nvidia Geforce GTX 690 står på tur när ekonomin tillåter

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dom lägger alla resurser på kommande 8000 serien istället

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Är det bara jag som inte ser AMDs 7000-serie som ett misslyckande? Verkar vara väldigt många som tycker att de ligger ljusår efter Nvidia i prestanda. Visst att det inte är lika energieffektivt men hur såg det ut förra generationen då?

Alla drar så enormt förhastade slutsatser här tycker jag.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Ja vad behöver vi ?
En tillverkare som löser alla problem..
Tror inte det..

Men folk som gnäller finns det gott om...

Mobo Giga 990FXA-UD3:AMD Phenom II x4 970BF:Noctua NH-U9B kyler:8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
SSD:Corsair Force 3 Series 60 GB:HDD Western Digital 200/500 GB
GPU:AMD XFX 6870:Skärmar BenQ 2222HDL/GL2240
Ljud:Creative Sound Blaster X-Fi Platinum:Spelas upp i AddOn A-510
Monerat i Antec Twelve Hundred med Noctua 120 på sidan
PSU:Corsair HX 620W
Win 7 Pro/G-110/G 400

Permalänk
Skrivet av Dread56:

Ja vad behöver vi ?
En tillverkare som löser alla problem..
Tror inte det..

Men folk som gnäller finns det gott om...

Mobo Giga 990FXA-UD3:AMD Phenom II x4 970BF:Noctua NH-U9B kyler:8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
SSD:Corsair Force 3 Series 60 GB:HDD Western Digital 200/500 GB
GPU:AMD XFX 6870:Skärmar BenQ 2222HDL/GL2240
Ljud:Creative Sound Blaster X-Fi Platinum:Spelas upp i AddOn A-510
Monerat i Antec Twelve Hundred med Noctua 120 på sidan
PSU:Corsair HX 620W
Win 7 Pro/G-110/G 400

Korta ner din signatur, ordentligt!

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Nu med de senaste 12.7 drivrutinerna så har jag inga synliga microstutterings med mina 7970M CF
Det är iaf kul att dom försöker ta platsen om världens snabbaste dual GPU, dock tror jag dom inte kommer hela vägen fram
Sen beror mycket på priset, landar detta X antal % under ett 690 så finns det säkert en marknad för det. (Dock inte så många skulle jag tro som köper ett sådan kort)

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Är det bara jag som inte ser AMDs 7000-serie som ett misslyckande? Verkar vara väldigt många som tycker att de ligger ljusår efter Nvidia i prestanda. Visst att det inte är lika energieffektivt men hur såg det ut förra generationen då?

Alla drar så enormt förhastade slutsatser här tycker jag.

7000-serien har väl ingen sett som ett misslyckande, bara luftslottet 7990. 7000 kom ut ett bra tag innan nVidias 600-serie, med motsvarande nackdelar(högre strömförbrukning, lite lägre prestanda).

Däremot kommer iaf jag se 8000-serien som ett mindre misslyckande om AMD inte gör den minst lika energieffektiv som 600-serien.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

7xxx serien är väl något helt annat än ett misslyckande. serien kom ut ett halv år innan den värsta konkurrenten -en evighet i den här världen- och flagskeppetet 7970 presteratar likvärdigt med näst bästa ur NVIDIAs 6xx serie. sen att det bästa kortet 690 krossar allt är en annan femma

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kanske slutet på augusti Hittade liknande uppgifter på en Kinesisk sajt daterad idag också men översättning av Bing var så kass:(.http://videocardz.com/33918/amd-radeon-hd-7990-to-be-released... Hur som helst så blir det ett efterlängtat köp. Är helt nöjd med dubbelmackorna från ATI

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Korta ner din signatur, ordentligt!

Är inte hans signatur, verkar som han bara fick lust att skriva sina specs...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

7xxx serien är väl något helt annat än ett misslyckande. serien kom ut ett halv år innan den värsta konkurrenten -en evighet i den här världen- och flagskeppetet 7970 presteratar likvärdigt med näst bästa ur NVIDIAs 6xx serie. sen att det bästa kortet 690 krossar allt är en annan femma

Fast det presterade faktiskt inte likvärdigt för än efter senaste drivarna, så om man tänker så, så ligger de rätt långt efter på det också, jag skulle personligen kalla den ett misslyckade, då den fått mig att avstå från AMD-kort ett bra tag efter den skräckupplevelse jag fått med de 7970s jag hade

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Själv undrar jag ju mest vad det är som ska lanseras i slutet av augusti.

Citat:

AMD sägs inte ha några grafikkortslanseringar planerade förrän sent i augusti, men inte heller det betyder att Radeon HD 7990 dyker upp vid denna tidpunkt.

Allt i HD7000-serien är ju redan lanserat (förutom HD7990 möjligen) och då är det väl isåfall HD8000-serien som det skulle handla om. Känns lite tidigt redan och jag har inte sett några rykten om att lanseringen skulle vara så pass nära heller. Såvida det nu inte blivit fel någonstans på vägen och det kan ha syftat på Trinity för desktop eller något.

En sak är då säker, jag behöver ett nytt kort lagom till Armored Kill.

Skrivet av Lasergurka:

Fast det presterade faktiskt inte likvärdigt för än efter senaste drivarna, så om man tänker så, så ligger de rätt långt efter på det också, jag skulle personligen kalla den ett misslyckade, då den fått mig att avstå från AMD-kort ett bra tag efter den skräckupplevelse jag fått med de 7970s jag hade

HD7000-serien är inte misslyckad.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se någon poäng med ett 7990, då jag har svårt att tänka mig att det kan slå GTX 690 i prestanda. Då måste AMD i så fall lyckas sänka strömförbrukningen utan att behöva klocka ned kärnorna, och det lär ju inte vara tvärgjort. Iofs kanske det är därför det dröjer så förbålt - de kanske håller på med just det. Men i så fall lär de ju ha tänkt dra nytta av detta till mer än bara 7990, då marknaden för ett sånt kort är så liten att de knappast kan tjäna in utvecklingskostnaderna...

Vore jag AMD skulle jag fokusera på nästa generation istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Är det bara jag som inte ser AMDs 7000-serie som ett misslyckande? Verkar vara väldigt många som tycker att de ligger ljusår efter Nvidia i prestanda. Visst att det inte är lika energieffektivt men hur såg det ut förra generationen då?

Alla drar så enormt förhastade slutsatser här tycker jag.

7000-serien är absolut inte misslyckad. Nvidia råkar bara ha lyckats släpa sig upp ur diket och till slut klämma ut något som faktiskt är värt att köpa, den här generationen. Fast nu hade jag redan ett 7970 sedan releasedagen, så Nvidia fick inte mina pengar ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag ser det inte som något problem att dom inte fått ut 7990 än och förstår inte varför någon annan heller skulle se det som ett problem.
Det är snarare så att det är nvidia som har problem som inte har fått ut sitt gtx660 och lägre då det är dom korten i den prisklassen som säljer mycket mer.

Permalänk
Medlem

7000 serien är inte misslyckad pga 3 anledningar:

- Den kom ut mycket tidigare än Nvidias 600-serie.
- Korten är väldigt bra om prissättningen är rätt.
- Till skillnad från Nvidia så har 7000-serien några vettiga budgetkort (7850, 7770).

Däremot så ska väl låg strömförbrukning vara AMDs grej, och där satte Nvidia dit dom ordentligt.
Med det sagt så är Nvidias 600-serie värd massa cred, då de i grund och botten är bättre (men dyrare) kort. Allt handlar som sagt om prissättningen.

Ontopic: 7990 är redan ett misslyckande imo - det kom(kommer) ut alldeles för sent för att vara konkurrenskraftigt, och lär tyvärr kosta alldeles för mycket. 7000-serien dras tyvärr av microstuttering, så bara det kommer vara avskräckande för eventuella 7990-kunder. 7990 är helt enkelt inte intressant längre. (Såvida man inte är en hopplös AMD fanboi. )

Citat:

Det är snarare så att det är nvidia som har problem som inte har fått ut sitt gtx660 och lägre då det är dom korten i den prisklassen som säljer mycket mer.

Sanning med modifikation.
Nvidia har garanterat sålt en hel del GTX 670 nu i sommar som de aldrig hade sålt om de lanserat 660 Ti tidigare.
De som väntar de väntar och köper när det kommer, men de som vill ha prestandan snabbt köper ett GTX 670 (eller 680.) - oavsett så blir det en win-win situation för Nvidia. 7850 och billiga 7950 har säkerligen snott en del kunder dock, men förlusten är nog mindre än man kan tro.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Varför försöka bli bäst när man istället kan göra det bra? HD7990 med t ex 800MHz frekvens hade varit okej om priset gick där efter.

Ett problem med just det är att AMD då riskerar att förlora på varje kort istället för att gå med vinst. Eller rättare sagt de måste gå med x-antal kr vinst för att det över huvud taget skall vara lönsamt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Orka bry sig sig om något svindyrt, supervarmt, strömhungrigt top-of-the-line high-end kort som ska vara någon fps snabbare än konkurrenter i benchmarks för att i marknadsföringssyfte officiellt hålla prestanda kronan som världens snabbaste grafikkort.

Jag ser hellre fokus på ett rimligt billigt, någorlunda svalt, strömsnålt grafikkort även om de inte presterar allra bäst. Presterar det okej så är det okej.

Jag tycker att pris, energieffektivitet, temperatur, ljudnivå, drivrutiner är viktigare än snabbast i världen.

Jaha, då är det Nvidia som gäller denna generationen. För det är bara priset som är bättre i det röda laget just nu. Ett kort med AMD's nuvarande GPU'er kan inte gärna bli vare sig svalare strömsnålare eller bättre än vad Nvidia har att erbjuda för tillfället. Billigare ja, men då riskerar man att förlora mycket pengar. Det kostar ju trots allt lite att ta fram ett nytt kort oavsett om det bygger på GPU'er som redan finns.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

De nya korten från AMD och nVidia är ju så extremt snabba att väldigt få kommer köpa dubbelmackor. Det var ju till och med problem och hitta prestandatester i spel för att testa dessa kort.
Spelen behöver höja sina krav några snäpp för att dra nytta av korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De nya korten från AMD och nVidia är ju så extremt snabba att väldigt få kommer köpa dubbelmackor. Det var ju till och med problem och hitta prestandatester i spel för att testa dessa kort.
Spelen behöver höja sina krav några snäpp för att dra nytta av korten

hehe, finns alltid 32X CSAA

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Har precis gått från 570 till 4870x2 och nu till ett lånat 7950, och jag måste verkligen kritisera dessa "Dual-GPU"-lösningar. Visst är det kul med ett väldigt kraftfullt kort, men jag tycker att om man har så mycket problem med MS som båda tillverkare faktiskt har, så känner jag inte att det är särskilt sjyst mot konsumenterna att pumpa ut kort som upplevs som rena skräpet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Är det bara jag som inte ser AMDs 7000-serie som ett misslyckande? Verkar vara väldigt många som tycker att de ligger ljusår efter Nvidia i prestanda. Visst att det inte är lika energieffektivt men hur såg det ut förra generationen då?

Alla drar så enormt förhastade slutsatser här tycker jag.

Jag håller med dig. Men på det här forumet tycks det mesta överdrivas så enormt mycket. Nvidia hade stora problem med Fermi då var dom helt plötsligt kassa. Likaså när väl Fermi kom var det ett stort fiasko men krympningen av arkitekturen blev vändningen. AMD och Nvidia spelar så jämnt att det känns fel att underskatta någon av dom. Även när det strular för någon av dom. Jag är i alla fall glad över deras jämna prestanda och ser inget dumt om Nvidia eller AMD har bästa grafikkortet på marknaden. Jag hoppas på en fortsatt jämn kamp i framtiden också.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Mycket snack och ingen verkstad?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mycket snack och ingen verkstad?

Var hittar du "mycket snack"?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TommyToad:

Förmodligen för att kretsarna sitter mycket närmre varandra och delar på t.ex minnen.

De delar inte på VRAM, utan varje GPU har t ex 2 GB "för sig själv".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

De delar inte på VRAM, utan varje GPU har t ex 2 GB "för sig själv".

Är det här något du vet eller bara antar?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TommyToad:

Är det här något du vet eller bara antar?

Det är något jag vet. I ett GTX 690, till exempel, sitter det totalt 4 GB minne, men det är 2 GB för GPU 1 och 2 GB för GPU 2. GPU 1:s minne kommer alltid innehålla (nästan*) samma data som GPU 2:s minne. Jag vet inte varför det måste vara så, men jag vet att det är samma sak som att du skulle ha två stycken enskilda GTX 670 – jag vill minnas att 690 prestandamässigt motsvarar två 670 – med 2 GB vardera: Du kommer inte kunna utnyttja mer än 2 GB VRAM.

* Det som skiljer är frame buffer. Eftersom korten turas om att rendera varsin frame kommer de inte spara samma frame buffer som varandra. Det kanske finns fler saker, men det vet jag inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers