Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U dålig hastighet wifi?

hej jag skaffa mig en asus RT-N66U efter att ha läst riktigt bra om den men jag får inte upp nån bra hastighet på wifin har 100/10 men får 35/10 via wifi och 97/11 via kabel har läst om en hel del folk och det är ju ingen som har under 60/10 via wfi.
kan det va nån inställning lr vad kan det va för fel sitter knappt 10m från routern.

Permalänk
Medlem

Har du många/tjocka väggar mellan dig och routern? Om ja, vilket material?

Permalänk
Medlem

har ingen vägg i mellan mig och routern där jag sitter prova och sitta prsis vid den och det blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaztha:

har ingen vägg i mellan mig och routern där jag sitter prova och sitta prsis vid den och det blev ingen skillnad.

-----------------
uppdatera din firmware i routern, stäng av andra trådlösa enheter i lgh, prova att byta kanal också och även prova att byta från 5ghz till 2,4ghz

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

har nu provat uppdatera frimware och provat olika inställningar men det hjälper inte fattar inte vad som är felet. men det är ju snabbar än min gamla router den gav bara 10/10 via wifin....

Permalänk
Medlem

och vilket nätverkskort kör du med och kör via 2.4ghz eller 5ghz? är det andra nätverk i närheten ? finns massvis med saker som du måste kolla upp innan.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Vilken firmware har du på routern?

Prova testa nån av dem här custom firmware, http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Permalänk
Medlem

har firmware 3.0.0.3.162.

kör via 2,4ghz har inget värre nätverks kort. jo det finns några nätverk runt mig men inte så bra signal till de. men det är väl säkert de som stör.

Permalänk
Medlem

har provar köra min samsung galaxy s2 via 5ghz och det blir ingen skillnad mellan de två.

Permalänk
Medlem

Testa med den här firmwaren från merlin.
ASUS_RTN66U_3003162_RM13.zip— RT-N66U - Rebased on 3.0.0.3.162

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/downloads

Permalänk
Medlem

Fick upp hastigheten till 40/10 med den firmwaren.

Permalänk
Medlem

Kör du 20 eller 40Mhz bandbredd med routern?

Permalänk
Medlem

körde på 20/40mhz men prova nu med bara 40mhz och då kom jag upp i 60/10

Permalänk
Medlem

Har själv en ASUS RT-N66U och kommer med trådlöst n upp i ca 90-95 Mbit/s på 2,4 GHz och 140-150 Mbit/s på 5 GHz.

Kolla först upp så att inte några av grannarnas trådlösa nätverk ligger på samma kanal som du använder dig av. När flera närliggande nätverk delar på en och samma kanal blir det störningar nätverken emellan som rejält slöar ner datatrafiken för alla nätverk som är inställda på den kanalen. Eftersom det bara finns ett begränsat antal wifi-kanaler i varje frekvensband så kan det bli rätt bökigt när man bor i t.ex. flerfamiljshus där många av grannarna också kör trådlöst. (Det är en av anledningarna till att jag förbannar flertalet PC-tillverkare som dumsnålar genom att inte sätta in rejäla nätverkskort och antenner i sina laptopar som klarar både 2,4 GHz och 5 GHz trådlöst n.)

InSSIDer är ett bra gratisprogram för att läsa av och få en graf över vilka kanaler som används av närliggande wifi-nätverk.

Efter att du har tagit reda på vilka kanaler som används minst så ska du se till att i routerns wifi-inställningar ställa in din 2,4 GHz-kanal på ett av de kanalnummer som har minst antal intilliggande nätverk. Eftersom de flesta routrar (typ 90%) ställer in sig automatiskt på antingen kanal 1, 6 eller 11 om man inte själv väljer en annan kanal så rekommenderar jag att manuellt välja en kanal någonstans mitt emellan dessa kanaler. Jag har oftast ca 20-30 olika trådlösa nätverk i min omgivning (dvs många grannar med trådlöst som delar på det begränsade antalet kanaler) men genom att ställa in routern på 40 MHz, lägga min ena wifi-kanal på kanal 9 som är helt oanvänd (och den andra kanalen hamnar då automatiskt på kanal 13 som också råkar vara oanvänd) så kommer jag lätt upp i 90 Mbit/s över 2,4 GHz trådlöst trots "nätverksträngseln".

På 5 GHz-bandet (som endast min Mac och min iPad klarar av att koppla upp sig till för tillfället) är jag helt ensam och kommer då upp i ca 112 Mbit/s (dvs maxar min internetuppkoppling) och får ca 140-150 Mbit/s inom mitt LAN.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Skrivet av fb0r:

Har själv en ASUS RT-N66U och kommer med trådlöst n upp i ca 90-95 Mbit/s på 2,4 GHz och 140-150 Mbit/s på 5 GHz.

Kolla först upp så att inte några av grannarnas trådlösa nätverk ligger på samma kanal som du använder dig av. När flera närliggande nätverk delar på en och samma kanal blir det störningar nätverken emellan som rejält slöar ner datatrafiken för alla nätverk som är inställda på den kanalen. Eftersom det bara finns ett begränsat antal wifi-kanaler i varje frekvensband så kan det bli rätt bökigt när man bor i t.ex. flerfamiljshus där många av grannarna också kör trådlöst. (Det är en av anledningarna till att jag förbannar flertalet PC-tillverkare som dumsnålar genom att inte sätta in rejäla nätverkskort och antenner i sina laptopar som klarar både 2,4 GHz och 5 GHz trådlöst n.)

InSSIDer är ett bra gratisprogram för att läsa av och få en graf över vilka kanaler som används av närliggande wifi-nätverk.

Efter att du har tagit reda på vilka kanaler som används minst så ska du se till att i routerns wifi-inställningar ställa in din 2,4 GHz-kanal på ett av de kanalnummer som har minst antal intilliggande nätverk. Eftersom de flesta routrar (typ 90%) ställer in sig automatiskt på antingen kanal 1, 6 eller 11 om man inte själv väljer en annan kanal så rekommenderar jag att manuellt välja en kanal någonstans mitt emellan dessa kanaler. Jag har oftast ca 20-30 olika trådlösa nätverk i min omgivning (dvs många grannar med trådlöst som delar på det begränsade antalet kanaler) men genom att ställa in routern på 40 MHz, lägga min ena wifi-kanal på kanal 9 som är helt oanvänd (och den andra kanalen hamnar då automatiskt på kanal 13 som också råkar vara oanvänd) så kommer jag lätt upp i 90 Mbit/s över 2,4 GHz trådlöst trots "nätverksträngseln".

På 5 GHz-bandet (som endast min Mac och min iPad klarar av att koppla upp sig till för tillfället) är jag helt ensam och kommer då upp i ca 112 Mbit/s (dvs maxar min internetuppkoppling) och får ca 140-150 Mbit/s inom mitt LAN.

Skrivet av sirnicke:

Kör du 20 eller 40Mhz bandbredd med routern?

Skrivet av Nasra:

Testa med den här firmwaren från merlin.
ASUS_RTN66U_3003162_RM13.zip— RT-N66U - Rebased on 3.0.0.3.162

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/downloads

Ursäkta mitt multipla citerade men tråden verkade ha dött ut.
Jag har precis samma problem som ursprungliga TS. Sitter på 100/100 lina från Bahnhof och mäter upp cirka 80/80 trådat till datorn.
När jag gör en mätning via Wifi kommer jag upp i 30/20... om jag har tur... Jag har testa med alla Asus egna Firmwares, jag har nu installerat Merlins utan bättre resultat. Mätningar via inSIDDer visar att jag delar mitt trådlösa utrymme med en ordentlig bunt grannar.. dessa använder dock alla 2.4 nätet och jag genomför mätningar på 5 Ghz där jag alltså har helt fritt spelrum. Jag har testat att mäta med både en Laptop och flera olika mobiler. Har själv en GS3 som jag givetvis inte har Wifi-power saving påslaget. Mätningarna genomförs 20 cm från Routern.
Jag har även försökt så gott det går att testa mig fram i inställningarna men har inte direkt lyckats nå några bättre resultat.
Eftersom att jag mäter bra resultat med datorn men inte trådlöst vill jag fortfarande tro att jag missar något, men jag vet inte vad? Har ni några tips att dela med er av? Allt uppskattas!

/Micke

Visa signatur

FD Define R3 (White) - Asus P8Z68 Pro Gen 3 - Corsair AX 750 - 12 GB Corsair Vengance LP - 128 GB Samsung 830 SSD - i5 2500K @ 4,2 GHZ - Be Quiet DarkRock Advanced C1 - 3 120 mm Nexus - 2 FD Stock fans - Asus HD7970 DCUII Top

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboinside:

Ursäkta mitt multipla citerade men tråden verkade ha dött ut.
Jag har precis samma problem som ursprungliga TS. Sitter på 100/100 lina från Bahnhof och mäter upp cirka 80/80 trådat till datorn.
När jag gör en mätning via Wifi kommer jag upp i 30/20... om jag har tur... Jag har testa med alla Asus egna Firmwares, jag har nu installerat Merlins utan bättre resultat. Mätningar via inSIDDer visar att jag delar mitt trådlösa utrymme med en ordentlig bunt grannar.. dessa använder dock alla 2.4 nätet och jag genomför mätningar på 5 Ghz där jag alltså har helt fritt spelrum. Jag har testat att mäta med både en Laptop och flera olika mobiler. Har själv en GS3 som jag givetvis inte har Wifi-power saving påslaget. Mätningarna genomförs 20 cm från Routern.
Jag har även försökt så gott det går att testa mig fram i inställningarna men har inte direkt lyckats nå några bättre resultat.
Eftersom att jag mäter bra resultat med datorn men inte trådlöst vill jag fortfarande tro att jag missar något, men jag vet inte vad? Har ni några tips att dela med er av? Allt uppskattas!

/Micke

Har också problem. Installerade precis min N66u som införskaffades pga jag fick ut en maxhastighet på 20Mbit/s via trådlöst via min gamla DIR-655. Efter att ha kollat upp hur näten ligger i området så såg jag att 5Ghz bandet såg i stort sett helt fritt ut (1 annat nät), medans 2.4Ghz är tokfullt så tänkte jag att jag skulle införskaffa en router som klarade 5Ghz. Så fick bli denna.

Men med WPA2/AES 40Mhz på 5Ghz så kommer jag ändå inte upp högre än 25Mbit/s mot bredbandskollen (90Mbit trådat via min stationära), även om jag sätter ipad4'an 30cm från routern. QOS disablat, även testat disabla WMM, testat alla band, ingen skillnad. Kör orginalfw .220 då jag läst att nyare skulle ha problem med 2.4Ghz bandet.

En kollega ligger på fina 40Mbit utan några problem med sin ipad3'a.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Problemet (begränsningen) sitter inte i routern utan i mobiltelefonen/ipaden. Kolla upp vad de har för max wifi-hastighet. Kör 5Ghz på alla så ska hastigheterna komma upp - se också till att ni ställer in routern på "N-only".

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Problemet (begränsningen) sitter inte i routern utan i mobiltelefonen/ipaden. Kolla upp vad de har för max wifi-hastighet. Kör 5Ghz på alla så ska hastigheterna komma upp - se också till att ni ställer in routern på "N-only".

Ipad 4 klarar dualband N på 5Ghz. Sett folk komma upp i över 70Mbit på den. Så tror det tyvärr är något annat. Ipaden är den enda anslutna enhet på det trådlösa nätet.

Jo den är inställd på N Only.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Någon som kommit på hur ni får upp hastigheten högre?

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

lider utav samma problem, har kört såhär i ca 18 månader men inte orkat bry mig. Finns det en lösning?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort i din dator? Har det stöd för 802.11N eller är det ett G-kort?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738