Snabbguide för överklockning av Grafikkort

Permalänk
Medlem

Snabbguide för överklockning av Grafikkort

I denna guide kommer vi gå igenom hur man enkelt och snabbt kan överklocka sitt grafikkort för att få ut mer prestanda för sina pengar, samt risker och problem som kan uppstå vid för höga klockfrekvenser och spänningar. Jag har själv upplevt och sett andra öka prestandan med så mycket som 25%, helt gratis! Var snälla och gilla guiden i bottnen av detta inlägg!

Kan nämna att denna guide är mer riktad mot AMD-användare. Men detta betyder inte att det är omöjligt för nvidia-användare att följa denna.
Viktigt att kolla upp max spänning för ditt kort innan du börjar!

1.Ta reda på om överklockning av din gpu är ens möjligt och värt riskerna

Vad har du för grafikkort? Är det skapt för gaming? Jag personligen skulle aldrig överklocka ett grafikkort gjort för mulitmedia och liknande eftersom dess kylare antingen är fläktlösa eller väldigt svaga och går väldigt varmt. Men som sagt, all överklockning sker på egen risk. Jag står inte för någon som helst ersättning om ditt system tar skada. Dock kan jag garantera att du klarar dig finfint om du följer alla steg och inte hoppar över något.
Innan du börjar ska du kolla upp ditt grafikkort på nätet. Vad har andra personer nått för överklockning och resultat med ditt grafikkort?

2.Risker med överklockning

Det finns en del risker med att överklocka sin hårdvara. Dock är det nästintill helt ofarligt att överklocka om det enda du gör är att dra upp minnes och kärnfrekvenser utan att höja spänningen. Det är när man blir sugen på att överklocka ytterligare och höja spänningar då allt kan börja gå fel och få problem, permanenta skador på hårdvara. För det första, när man testar sina frekvenser i MSI Kombustor så är det viktigt att du klickar esc när du börjar se flimmer, artefakter som blinkar och liknande. Detta för att förhindra att datorn stängs ner och din hårdvara tar skada.
Enligt mig bör du aldrig gå över 1.3 V. Skadorna som kan komma att uppstå vid dessa spänningar är inte värda risken enligt mig.
Håll hela tiden koll på dina temperaturer, detta är extremt viktigt. För höga temperaturer är i princip det som hindrar dig från att klocka högre.

Ifall du har oturen att ta sönder ditt grafikkort (Eller bara är jävligt slarvig)

De flesta grafikkortstillverkare har garantier på sina produkter. Dessa garantier täcker i det flesta fall inte skador som upstått pga överklockning. Så ifall du klockar sönder ditt grafikkort och hör av dig till butik eller tillverkare. De flesta butiker behandlar sina kunder bra och kommer vilja hjälpa dig. Webhallen vet jag själv att de aldrig skulle skicka iväg dig ifall du tagit sönder ditt grafikkort. Detta gäller nog de flesta stora butikskedjor. Detta vet jag efter egna erfarenheter.

3.Nedladdning av program som behövs

Följande program är helt lagliga att ladda ned.

För att dra upp frekvenser och spänning använder vi oss överklockningsprogrammet Afterburner från MSI. Här kan du även skapa en egen fläkthastighetskurva och hålla koll på temperaturer.
För att kunna dra upp frekvenser och spänning så måste du gå in i MSI Afternurners inställningar och höja gränsen och låsa upp detta.

För att hålla koll på frekvenser och volt så använder vi oss utav mjukvaran GPU-Z.

För att testa grafikkortets stabilitet och prestanda använder vi oss utav två program. Det första programmet vi kommer använda oss utav är MSI Kombustor. Detta använder vi för att genom snabba tester kolla om frekvenserna är stabila och att vi inte drabbas av flimmer och liknande som kan komma att orsaka plötsliga datoravstängningar under spelandes av tyngre spel.
Det andra är det världskända 3Dmark 11. Detta program pressar din GPU till dess gränser och ger sedan en poäng på hur bra ditt grafikkort presterat. Ett test kommer vi göra innan överklock och sedan ett efteråt för att se skillnaden.

Nedladdningslänkar:

MSI Afterburner och Kombustor: http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

3Dmark 11: http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=2650&file=5&ev...

GPU-Z: http://www.techpowerup.com/downloads/2155/mirrors.php

Överklockning

Stäng ner alla program som inte kommer användas vid överklockningen. Internet, origin, steam, skype är några exempel.

Börja med att starta MSI Afterburner. Rör inte frekvenserna. Det ända du vill kolla är din idle och load temperatur. Börja med att låta datorn stå i 10 minuter så får du reda på idle. Sedan spela ett tyngre spel i 10 minuter. Gå sedan tillbaka till Afterburner och kolla din GPU temperature. Vad är det högst uppnådda? Jag skulle avråda dig från att överklocka ifall din loadtemp redan här ligger över 85. Enligt mig ska din load temperatur aldrig gå över 90, då börjar slitaget på riktigt.
Alla är olika när det gäller hur tyst de vill att deras dator måste vara. Är dina temperaturer för höga kan du testa att höja fläkthastigheten efter dina egna krav och spela i ytterligare 10 minuter. Om din loadtemp fortfarande är över 85 grader bör du verkligen inte överklocka.
Om din max temp inte överstiger 70 grader är det fullt säkert att fortsätta.

Viktigt! Dina temperaturer kan variera stort beroende på vad din rumstemperatur är, så se till att öppna fönstret ifall det är 800 grader i ditt rum.

Innan du höjer några som helst frekvenser, gör ett KMark PhysX X-Score testet i MSI Kombustor. Just för att få en poäng för dina stock-frekvenser. Printscreena och spara den bland dina bilder. Detta ska vi sedan jämnföra med din slutgiltiga klockning.
Du kan också om du vill köra ett 3Dmark 11 test för att ha att jämnföra med.

Bestäm dig ifall du vill röra spänningen eller inte. Att höja spänningen innebär som sagt en del risker, men om du kör ordentligt med stabilitetstester och får goda, stabila resultat så tar ditt grafikkort ingen skada. OM du bestämmer dig för att inte röra spänningen så följer du bara stegen men skippar att höja spänningen. Du kommer se resultat, dock inte lika höga som vid höjning av spänning.

Sätt spänningen på rimlig nivå, beroende på hur mycket du vågar och vad din research har sagt!
Kom ihåg att ALLTID hålla ordentlig koll på temperaturer. Om du ens närmar dig 90 grader celsius, avbryt genast och klocka ner. Dina temperaturer bör som sagt aldrig överstiga 90 vid full load.

Först och främst ska du höja "Power Target" till max, 20 %. Detta tillåter ditt grafikkort att dra 20 % mer ström. Finns inga risker överhuvudtaget med detta.

Börja sedan att höja Core-frekvensen i steg om 20. Mellan varje steg om 20 MHz gör du KMark PhysX X-Score testet i MSI Kombustor.
Ifall du inte märker några som helst flimmer eller blinkande svarta artefakter så höjer du ytterligare 20 MHz. Fortsätt så tills du når flimret. Sätt din slutliga Frekvens ungefär 20 MHz under frekvensen där flimret började. Marginaler är alltid viktigt.
När din core-frekvens är färdigställd fortsätter du med minnesfrekvensen. Detta gör du på samma sätt som vid core-frekvensökningen.

När du slutligen ställt in minnesfrekvensen gör ett slutgiltigt test. Detta kan du sedan printscreena för att ha och jämnföra med stockfrekvensernas resultat.
Helt frivilligt att köra ett slutgiltigt test av 3Dmark 11.

Här är en mall där jag vill att ni alla skriver i.

Grafikkort och märke:

Stock core-frekvens:
Stock minnes-frekvens:
Stock spänning:
Stock load temp:
Stock idle temp:

OC core-frekvens:
OC minnes-frekvens
OC spänning:
OC load temp:
OC idle temp:

Stock Msi Kombustor X-score och vilken upplösning samt fps:
OC Msi Kombustor X-score och vilken upplösning samt fps:

Stock 3Dmark 11 graphics score:
OC 3Dmark 11 graphics score:

Kommentar och kritik på guiden, vad kan ändras?:

Min mall:

Grafikkort och märke: Sapphire Radeon HD 7970 3 GB referens

Stock core-frekvens: 925
Stock minnes-frekvens: 1375
Stock spänning: 1.175
Stock load temp: 62
Stock idle temp: 47

OC core-frekvens: 1160
OC minnes-frekvens 1760
OC spänning: 1.27
OC load temp: 70
OC idle temp: 51

Stock Msi Kombustor X-score och vilken upplösning samt average fps: 1295 @ 1920x1080 @ 40fps
OC Msi Kombustor X-score och vilken upplösning samt average fps: 1342 @ 1920x1080 @ 52fps

Stock 3Dmark 11 graphics score: 7303
OC 3Dmark 11 graphics score: 9070

Skulle vara oerhört tacksam för röster efter den tid det tog att göra detta. För att rösta klickar du gilla i bottnen på detta inlägg.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

finfin guide ju

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

finfin guide ju

Tackar så mycket! glöm inte att gilla!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

är jag helt blind eller vart ser man x-score i msi kombustort?? ;O

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eng_95:

är jag helt blind eller vart ser man x-score i msi kombustort?? ;O

Öppna msi kombustor. klicka "kmark physx", sedan "run x-score"
glöm inte att gilla guiden

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

" Dessa garantier täcker i det flesta fall inte skador som upstått pga överklockning. Så ifall du klockar sönder ditt grafikkort och hör av dig till butik eller tillverkare, nämn inte att du överklockat. De kan inte bevisa att du överklockat. Men ifall de lyckas bevisa detta på något sätt så nekar du bara."

Det här bara måste ju komplett gilla Tror du har väldigt stor chans att vinna tävlingen

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

" Dessa garantier täcker i det flesta fall inte skador som upstått pga överklockning. Så ifall du klockar sönder ditt grafikkort och hör av dig till butik eller tillverkare, nämn inte att du överklockat. De kan inte bevisa att du överklockat. Men ifall de lyckas bevisa detta på något sätt så nekar du bara."

Det här bara måste ju komplett gilla Tror du har väldigt stor chans att vinna tävlingen

EPIC FAAAAIL!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide men när jag ska köra igenom allt och röra volten så står det bara: Board Power Li och sen en bar som börjar på 0 och går upp till 20 och ner till -20..
Händer inget om man jag rör denna. Är det nått med Catalyst 12.6 att göra eller har jag missat nått? Har ett XFX6950 2gb.

Mitt grafikkort flimrar på golvet både i första och 3e testet fast jag kör stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

EPIC FAAAAIL!

Guiden var bra, tumme upp på den

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

" Dessa garantier täcker i det flesta fall inte skador som upstått pga överklockning. Så ifall du klockar sönder ditt grafikkort och hör av dig till butik eller tillverkare, nämn inte att du överklockat. De kan inte bevisa att du överklockat. Men ifall de lyckas bevisa detta på något sätt så nekar du bara."

Det här bara måste ju komplett gilla Tror du har väldigt stor chans att vinna tävlingen

Det där var droppen som gjorde att jag gillade guiden (för att se vad som händer ifall denna guide vinner) :]

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Mycket bra guide men när jag ska köra igenom allt och röra volten så står det bara: Board Power Li och sen en bar som börjar på 0 och går upp till 20 och ner till -20..
Händer inget om man jag rör denna. Är det nått med Catalyst 12.6 att göra eller har jag missat nått? Har ett XFX6950 2gb.

Mitt grafikkort flimrar på golvet både i första och 3e testet fast jag kör stock

Flimrar det utan överklock? tack för att du påminner mig om dendär slidern. dra den till 20. den gör att ditt grafikkort tillåts dra mer ström. TACKAR!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Flimrar det utan överklock? tack för att du påminner mig om dendär slidern. dra den till 20. den gör att ditt grafikkort tillåts dra mer ström. TACKAR!

Japp på första och 3e testet flimrar marken i raka sträck runt texten med håret och runt flaggorna... Kanske får nöja mig med stock iaf.
Bra guide var det iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Japp på första och 3e testet flimrar marken i raka sträck runt texten med håret och runt flaggorna... Kanske får nöja mig med stock iaf.
Bra guide var det iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Alla grafikkort är inte gjorda för överklockning. Tackar så förjävligt mycket. Gilla!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Uppdatera länken till 3D mark.. Jag har behövt uppdatera 2 ggr!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Uppdatera länken till 3D mark.. Jag har behövt uppdatera 2 ggr!

Ska bli!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk

Tror att vi precis har fått vinnaren utav den här tävlingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Tror att vi precis har fått vinnaren utav den här tävlingen!

Tycker det är tråkigt att guider som inte hör hemma här får så mycket mer publicitet klagar verkligen inte ner, folk har skrivit bra guider, men de är inte datorrelaterade.

Dessa kommentarer betyder sjukt mycket! Känns som att det va värt besväret att skriva guiden!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Du är ett riktigt svin, hoppas din dator brinner upp..

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Du är ett riktigt svin, hoppas din dator brinner upp..

Tack för kritiken mannen.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Förlåt alla ni duktiga grabbar här men vad är ett grafikkort och hur ser det ut i min dator? Jag har en fujitsu siemens laptop och jag vill spela Battlefield men det går inte. Kommer det funka om jag gör det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Förlåt alla ni duktiga grabbar här men vad är ett grafikkort och hur ser det ut i min dator? Jag har en fujitsu siemens laptop och jag vill spela Battlefield men det går inte. Kommer det funka om jag gör det här?

Trolololololol

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av forzzell:

Förlåt alla ni duktiga grabbar här men vad är ett grafikkort och hur ser det ut i min dator? Jag har en fujitsu siemens laptop och jag vill spela Battlefield men det går inte. Kommer det funka om jag gör det här?

Certain it is troll and not stupid...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Är Trixx bara för AMD kort eller funkar det för Nvida också? Om inte finns det något liknande program för nvida kort och funkar då denna guide för Nvida.

Permalänk

Känner mig väldigt dum nu men jag kan inte starta MSI kombustor, knappen är grå och säger att jag borde installera den senaste versionen av Afterburner men jag har 2.2.3. Hu ska jag göra?

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomSwedishGuy:

Känner mig väldigt dum nu men jag kan inte starta MSI kombustor, knappen är grå och säger att jag borde installera den senaste versionen av Afterburner men jag har 2.2.3. Hu ska jag göra?

Gå in bland dina hämtade filer, klicka dig in på winrar filen som heter msi afterburner. I denna så bör det finnas en setup för kombustor.
Om detta inte fungerar så googla bara Msi Kombustor och ladda ner den på så vis.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froggman:

Är Trixx bara för AMD kort eller funkar det för Nvida också? Om inte finns det något liknande program för nvida kort och funkar då denna guide för Nvida.

Det är mycket möjligt att det endast fungerar för grafikkort från Sapphire. Ladda ner EVGA precision istället. http://www.evga.com/precision/

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Byt ut
"uppstå vid för höga klockfrekvenser och volter" mot "uppstå vid för höga klockfrekvenser och spänningar"
"utan att höja volten" mot "utan att höja spänningen"
"överklocka ytterligare och höja volter" mot "överklocka ytterligare och höja spänningen"
" uppstå vid dessa volter är inte värda" mot " uppstå vid dessa spänningar är inte värda"

Skriv rätt så ser det bättre ut, man kan skriva 5 Volt eller 12 Volt. men inte "höja volten", "dessa volter" eller "för hög volt", man skriver "höja spänningen", "dessa spänningar" och "för hög spänning".
Volt är en enhet, inte ett mått.

Annars är guiden bra.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

...så jag gillade den här guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Byt ut
"uppstå vid för höga klockfrekvenser och volter" mot "uppstå vid för höga klockfrekvenser och spänningar"
"utan att höja volten" mot "utan att höja spänningen"
"överklocka ytterligare och höja volter" mot "överklocka ytterligare och höja spänningen"
" uppstå vid dessa volter är inte värda" mot " uppstå vid dessa spänningar är inte värda"

Skriv rätt så ser det bättre ut, man kan skriva 5 Volt eller 12 Volt. men inte "höja volten", "dessa volter" eller "för hög volt", man skriver "höja spänningen", "dessa spänningar" och "för hög spänning".
Volt är en enhet, inte ett mått.

Annars är guiden bra.

FIxat!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Gå in bland dina hämtade filer, klicka dig in på winrar filen som heter msi afterburner. I denna så bör det finnas en setup för kombustor.
Om detta inte fungerar så googla bara Msi Kombustor och ladda ner den på så vis.

Tack så mycket!

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&