Permalänk

Projekt: Mediacenter i hemmet

Goddag allesammans!

Familjen har tankar på att påbörja ett litet projekt, låt oss kalla det MiH.
Detta projekt går ut på att ha en NAS som är kopplad till alla TV-apparater i hemmet, och högtalare. Utöver detta skall man kunna (Helst med mobil, Android) styra NASen via fjärrkontroll. På så sätt skalll man kunna sätta på en film på bestämd TV, och spela musik på valda högtalare.

Idén känns lite abstrakt, men jag tycker nog att tekniken borde vara möjlig. I spekulationerna behöver inte pris diskuteras (så länge det hålls inom rimlighetens marginaler), utan bara möjligheter.

Idén ser ut som följande:

MS = Mediaspelare
HTS = Högtalarsystem
NAS = Network Attached Storage

EDIT: Bilden visas inte riktigt som det ska, var god högerklicka och välj att se den verkliga storleken på bilden

Alla enheter är kopplade till samma nätverk.
Mobilen skall kunna agera som en fjärrkontroll. Man skall först kunna välja vad man vill spela upp ifrån NASen, och sedan var man vill spela upp filen. Därefter skall man kunna pausa, spola etc. via mobilen.

Nasen skall även vara kopplad till datorn (Helst trådlöst) som en hårddisk, det vill säga att den ska vara ansluten till nätverket och på så sätt kunna nås av alla datorer. Här gäller det dock att datorerna ska kunna ha läs & skriv-rättigheter, och därmed kunna lägga till material såsom film, musik, torrents.

NAS - krav:

~Wifi
- Enheter på samma nätverk skall ha läs & skrivrättigheter
- Möjlighet att lägga till/seeda torrents på enheten
- Direkt anslutning till nätverket så att flera datorer kan utnyttja dess lagring
-

~Raid
- Raid 5 ifall fler än 2 hårddiskar är anslutna

~HDD
- Minst 2 st på 2TB vardera

~Fjärrkontroll
- Möjlighet att spela upp, pausa, spola filer.
- Möjlighet att välja vilken ansluten enhet som filen skall spelas upp på
- Helst en applikation för Android

MS - Krav:

~"Media-split"
- Förmågan att kunna ta emot filer från NAS och sedan, vid exempelvis film, kunna föra vidare ljudet till HTS, och bilden till TV.

HTS - Krav:
~ Fjärrkontroll
- Helst en Android-applikation
- Möjlighet att spela upp filer från mobilen
- EQ
- Volym
- Välja vilket HTS som skall kontrolleras

TV - Krav:
- HD 1080p

Jag är inte särskilt insatt i detta område, och om jag har använt felaktiga termer ber jag om ursäkt för det.
Hur som helst, hoppas jag att ni förstår tanken i hur vi vill att det skall fungera.

Observera att mina uppställda krav är inte skrivna i sten. De är anpassningsbara och får därmed anpassas efter realistiska mått. (Efter det att jag insett var det måttet ligger)

Nu antar jag att det finns brister i min tanke som beskrivet. Därför skulle jag uppskatta feedback

- Behövs det någon mer enhet/konfiguration/uppsättning för att det skall fungera?
- Finns det en mer elegantare lösning? (ex. ett allt-i-ett paket, eller en optimalare koppling mellan enheterna)
- Vilka fler krav måste enheterna uppfylla för att fungera som beskrivet?
- Tips på enheter?

Om ni nått denna rad av ord tackar jag er något oerhört för er tid, om ni kan hjälpa till med ovanstående feedback eller annan relevant information skulle det uppskattas enormt om ni delade med er!

Tack!

Permalänk
Medlem

Ok.
Du behöver 1 st NAS med skaplig CPU kapacitet, en Readynas Ultra (x86) borde fungera bra.
WiFi vet jag ingen NAS som har, iaf ingen med vettig prestanda, utan trådlöst får du fixa via router/AP.
Torrents är inga problem att köra, transmission är busenkelt att installera.

Och lite beroende på hur ditt hus ser ut så kanske du klarar dig med 2 surroundrecivers med multiroom.
D.v.s reciever 1 tar hand om t.ex HTS1+2, och reciever 2 HTS3+4.
Samtidigt som dom har varsin TV såklart.
Det finns flera recievers som har både multiroom och stöd för smartphone styrning.
Har inga konkreta exempel, men jag misstänker att de flesta tillverkare har modeller.

Som mediaspelare kör du 2 st små XBMC burkar med synkat bibliotek.
XBMC har även program som gör styrning via telefon busenkel.

Permalänk

Tack för responsen!
Ursäkta missförståndet, med wifi menade jag att man kopplar in NASen till routern. Sedan menade jag att enheterna på det trådlösa nätverket skulle kunna få åtkomst till NASen via wifi -> router -> NAS.

HTS3 och HTS4 var menade som bara ljudsystem, utan TV, så där borde väl egentligen ingen mellanhand behövas, eller?
(HTS1 och HTS2 var menade till varsin TV)

Men dessa recievers, är det de som kan kontrollera paus/play/skip etc?

Angående hur huset ser ut, så ser strukturen och idén ut såhär (på ett ungefär)

Som bilden kanske visar är det rätt långa sträckor för ethernet-sladdar. Vi har nästan en sladd per rum, men det blir rätt omständigt då dessa ofta är upptagna för datorer. Därför är det en rätt kritisk faktor att man kan ansluta till NASen om ens respektive enhet är ansluten till wifi:et.

Åter igen, tack!

Permalänk
Medlem

Min tanke var att musikspelandet i samtliga högtalarsystem skulle skötas av de 2 XBMC maskinerna (styrda via fjärr och/eller telefon app).
Även volym etc kan såklart justeras via XBMC, men det är en ful-lösning tycker jag då recieverns volym måste vara uppdragen.

Du vill väl ha tillgång till hela musikbiblioteket på samtliga högtalarställen ?

Permalänk
Medlem

vill du ha det riktigt enkelt ska du skaffa en sonos.
den kommer du åt från mobilen, datorn och har du
en nas kan du ta musik därifrån.
du kan koppla ihop flera sonosar till en igenom nätverket
så du spelar samma musik på alla
http://www.sonos.com/shop/products/play5?c=Play5Blk
det är bra ljud i den och har du en SMART-TV tror jag du
kan styra den därifrån(inte helt säker)

Permalänk

Jaha, men då skulle man väl kunna skaffa 4 st xbmc-boxar?

Permalänk
Skrivet av smajlY:

vill du ha det riktigt enkelt ska du skaffa en sonos.
den kommer du åt från mobilen, datorn och har du
en nas kan du ta musik därifrån.
du kan koppla ihop flera sonosar till en igenom nätverket
så du spelar samma musik på alla
http://www.sonos.com/shop/products/play5?c=Play5Blk
det är bra ljud i den och har du en SMART-TV tror jag du
kan styra den därifrån(inte helt säker)

Sonos låter som en mycket bra idé för HST 3 & 4, men fungerar det som ett hemmabiosystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigelfart:

Sonos låter som en mycket bra idé för HST 3 & 4, men fungerar det som ett hemmabiosystem?

det vet jag inte. kolla på hemsidan eller maila supporten

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se är sonos bara för musik. Vilket är synd. Men två sådana här till HST 3 & 4. Har du inget riktigt system där kan man välja en modell med inbyggd högtalare och få inbyggt ljudkontroll och snyggare montering.
http://www.sonos.com/shop/products/connect

Sedan XBMC på en htpc eller en annan mediaspelare som kan styras från telefon.

En kraftigare nas skadar inte, man blir bara irriterad när man är dumsnål. De flesta klarar av att dela öppet i nätverket utan rättigheter.

Nackdelar med det här är att du inte kan styra volymen i telefonen utan får styra det på respektive förstärkare. Har man 100% på förstärkaren skrämmer man livet ur högtalarna och resten av personerna i huset när man byter källa. Samtidigt som du behöver två appar i telefonen med de nackdelarna.