Platta till skolan som är hyfsat bra till en bra peng

Permalänk
Medlem

Platta till skolan som är hyfsat bra till en bra peng

Ska till hösten fortsätta plugga efter ett års uppehåll. Fick se att en polare hade god användning utav sin iPad på föreläsningar då han kunde anteckna och även lämna egna kommentarer på pdf slides. Jag som aldrig brytt mig nämnvärt om paddor och tablets fick upp ögonen för detta då jag insåg att man slipper undan lite anteckningsblock i väskan och samtidigt ha alla förelänsningsanteckningar samlade på samma ställe.

Hur som, nu sitter jag här ganska okunnig inom området och tänkte att ni här på forumet kunde dela med er av lite expertis, egna erfsrenheter och tips. Jag har läst lite i de olika trådar som finns, dock verkar den ena bra saken på en padda avlösas av en dålig och när man läser om ett par stycken samma kväll blir det bara dret av det hela. Så jag tänkte att jag listar mina användningsområden så får ni gärna komma med goda råd om vad jag bör sikta mot.

Användningsområden

  • Skola - Skriva av och anteckna på föreläsningar. Kunna hantera Office dokument. *Den här punkten är absolut prioritet*

  • Lite nöje - Youtube. Kunna se en och annan serie, typ American Dad avsnitt eller liknande.

  • Administrera - Kunna manövrera ex.vis spotify, xbmc min server osv.

  • Övrigt - Återkommer...

Som jag skrev så är skolan det som den här plattan ska användas till i första hand och därmed har jag lyckats komma fram till att en bra och ljusstark skärm är att föredra. Räcker ex.vis 720p för ändamålet tro? Har fått känslan av att många ser det som något dåligt att en del plattor endast har den upplösningen.

Vad gäller OS på plattan så har Windows kommit att fånga mitt intresse. Dock verkar dessa vara relativt dyra. Apples iPad verkar ju annars vara ett ganska säkert kort, dock har jag svårt för Apples produkter. Android använder jag på min mobiltelefon och kommer nog sannolikt att göra nästa gång det blir en ny sådan. Här får man väl dock anpassa sig lite till vilket utav operativsystemen som uppfyller kraven bäst.

Plattan behöver inte vara allt för dyr. Jag har både stationär, laptop, htpc, server och min smartphone baserad på Android. Ett tag tänkte jag att jag säljer min laptop, en ASUS 11.6" AMD e450 som jag nyligen inhandlat, och slår till på en lite bättre platta med docka för de tillfällen man ska skriva något dokument på den. Kan dock inte komma fram till ifall detta är en bra lösning. Ha ändå detta alternativ i åtanke ifall ni känner för att tipsa om den bästa plattan för mina önskemål både utifall jag ersätter min laptop eller inte.

Tackar på förhand för all ev. hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus Eee Pad Transformer som jag har för anteckningar främst och lite nöje.
Är sjukt nöjd med den då den har ett ordentligt fysiskt tangentbord som gör att man inte behöver kolla på skärmen för att se att man skriver rätt utan att man kan hålla koncentrationen på föreläsningen samtidigt som man skriver

Så mitt tips är att skaffa någon utav platterna med dockning från transformer serien

Exempelvis denna: http://www.inet.se/produkt/v100103/asus-transformer-tf300t-vi...

Permalänk
Medlem

Alternativ 1. Köp en platta med riktigt tangentbord. Så du kan skriva riktigt 2. Köp en platta med tryckkänslig skärm så du kan skriva med riktig "stylus" som på telefonen galaxy note. Så tänker jag om jag skulle köpa en platta i din sits. Men eftersom du redan har en kompis som köpt en ipad som inte stämmer in på något av dem kanske du ska kolla med han.

Permalänk
Avstängd

Antingen kan du vänta på Win8-plattorna, eller så rekommenderar jag iPad med ett sånt där tangentbord och extra batteri i ett paket.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Om du beslutar dig för att sälja din bärbara PC och lägga mer pengar på en padda kan jag inte rekommendera iPad, då den saknar filsystem. Har själv en iPad 3 och är otroligt nöjd, men en nackdel är att det inte går att bifoga filer i t. ex. Safari, med andra ord kan man inte ladda upp inlämningar på skolans server från iPaden, så jag brukar helt enkelt få gå till datorn när detta krävs.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Har efter lite mer forskande inom ämnet har jag kommit fram till att det inte blir en windowsplatta pga att den kommer bli lite för dyr. Ipaden får jag en känsla av begränsning när jag använde den. Så då återstår android. Jag var ett tag inne på en transformer ett tag och då byta ut min laptop. Har hela tiden tittat på 10" men insåg igår att det faktiskt kan funka med 7". Jag skriver ganska smått (vilket iof sig inte behöver ha nån betydelse) och så kan man ju tänkas ha plattan "liggandes" istället för på högkant när man skriver. Plattan jag lurar på är Nexus 7 vilken jag förstått ska ha bra hårdvara. Dock så är jag ännu lite dåligt införstådd på hur pass precis skärmen är när man ska använda en stylus.

Vad tror ni om mina spekulationer?

Permalänk
Medlem

Nexus 7 kommer ju snart till Sverige, vänta på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Har efter lite mer forskande inom ämnet har jag kommit fram till att det inte blir en windowsplatta pga att den kommer bli lite för dyr. Ipaden får jag en känsla av begränsning när jag använde den. Så då återstår android. Jag var ett tag inne på en transformer ett tag och då byta ut min laptop. Har hela tiden tittat på 10" men insåg igår att det faktiskt kan funka med 7". Jag skriver ganska smått (vilket iof sig inte behöver ha nån betydelse) och så kan man ju tänkas ha plattan "liggandes" istället för på högkant när man skriver. Plattan jag lurar på är Nexus 7 vilken jag förstått ska ha bra hårdvara. Dock så är jag ännu lite dåligt införstådd på hur pass precis skärmen är när man ska använda en stylus.

Vad tror ni om mina spekulationer?

Prisuppgifterna till Windows 8 RT plattan är ju dock inte släppta än vad jag vet.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Som nämt tidigare så är Asus transformer det enda "bra" alternativet om du skall anteckna/skriva dokument på plattan. Annars får du vänta på windows plattorna

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Använder min platta till liknande som fritidspolitiker. Läser mycket dokument, skriver anteckningar. Har en hel uppsjö av böcker. Låter väl lite som ditt användningsområde.

Då tycker jag det är iPad som gäller p.g.a upplösningen och att det är en 4:3 display. Passar helt enkelt bättre till dokument. Jag provade rätt länge med både Android platta, bärbar (netbook), iPad och olika e-ink läsplattor men formatet på iPad passar utmärkt för just detta ändamålet.

Lägg till ett externt tangentbord de få gånger det behövs. Kör du sedan mindmeister (kostar en slant dock ) som är ett online verktyg (med iPhone, Android och Ipad app) så har du en bra grund.

Jag har visserligen en 64Gb version, men böckerna har jag i Amazons cloud och kan ladda ner / ta bort efter behag. Likadant med alla tidningar (Qiozk) och har nog bara en gång gått över 32Gb. Detta var senaste gången jag åkte till Tokyo och laddade ner en massa filmer (där kör jag GoodPlayer. Klarar alla format och kan streama eller ladda ner lokalt från alla möjliga källor och vis. Jag använder dock DLNA till båda).

Du har dessutom hela iTunes University - On obekaning för många. Oerhört många kurser på universitets nivå från MIT etc mm. bl.a

Så ... min idé är en iPad 3 på 32Gb.

Stavning
Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Eller om budgeten är tight iPad 2 32 eller 16 Gb ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt en Android som du kan använda som både laptop och tablet.
Väldigt bra faktiskt. Och priserna är väl ungefär som iPaden?

Permalänk
Medlem

Är lite småsugen på en tablet med docka när ni tipsar om det. Hur som, såg htc flyer vilken verkar vara gjord för att skriva på. Vad är speciellt med den? Det här med digitizer(?). Smalare udd på pennan. Ger det bättre precision eller bara känslan av det?