Köpråd, 550ti eller 560ti?

Permalänk
Medlem

Köpråd, 550ti eller 560ti?

Hej alla sweclockers!

Nu var det dags för mig att uppgradera min rigg ytterligare genom att köpa ett nytt grafikkort! Jag har kollat på 550ti och 560ti och jag har läst riktigt bra recensioner av 550ti och sett 560ti in action.

Som ni ser är det inte allt för mycket som skiljer åt. Är det värt att köpa 550ti nu istället för 560ti? Kommer 550ti räcka ett litet tag framöver om jag köper detta?
De korten jag har kollat på är dessa (inet)
550ti
560ti

Ni kan förstås ge andra förslag om ni har bra motivering!
Jag har ett gt 320 för tillfället och det är inte precis ett gamingkort, men jag har klarat mig bra på det hitills.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Frågar du mig verkar det vara rätt stor skilldnad mellan 550 Ti och 560 Ti.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jaja visst är det så, jag formulerade det nog väldigt fattigt, jag menade ju troligtvis att det är inte stor skillnad på själva klockfrekvenserna. 560ti kostar ju en tusenlapp mer så då förstår jag ju att det måste vara lite mer prestanda i kortet.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Ja du gtx 560 ti kan du köra dom flesta spelen på high i alla fall och eftersom jag tycker grafik är en del av spel upplevelsen skulle jag tagit det. Du har ett 320 nu och det låter som märkesdator om det är så skulle du nog titta på ström agget vad det klarar av och om lådan har bra utsug för ett oc kort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ser närmast ut som ett ensamt 560ti är lika bra som dubbla dvs sli 550ti. Vill man tex spela lite nyare titlar osv bör man inte köpa sämre än 560ti.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja du gtx 560 ti kan du köra dom flesta spelen på high i alla fall och eftersom jag tycker grafik är en del av spel upplevelsen skulle jag tagit det. Du har ett 320 nu och det låter som märkesdator om det är så skulle du nog titta på ström agget vad det klarar av och om lådan har bra utsug för ett oc kort .

Ja, jag fick en märkesdator först men nu är nästan hela den uppgraderad så skulle inte säga att det är en märkesdator nu.
Har ett 550w nätagg från XFX och ett carbide 500r med mera.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Moderator
Moderator

Tja du får egentligen precis vad du betalar för, ett 560 Ti presterar näranog dubbelt så bra som ett 550 Ti.
Vad har du för budget?

Kan du lägga omkring två så satsa på 560 Ti. 550 Ti räcker inte direkt långt.

OM du kan tänka dig AMD-kort så finns det mer prisvärda alternativ i priskategorin.
Vill du helst ligga omkring tusenlappen så skulle jag rekommendera detta 6850 för 1190 :- framför 550Ti.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132497-asus_radeon_hd...

Kan du tänka dig en liten slant till så har du detta 6870 som ligger väldigt nära 560 Ti i prestanda men en bra bit under i pris.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/122089-asus_radeon_hd...
1390 :-

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Annars kan du nog få tag i ett begagnat 460 för runt 800, som är betydligt bättre än 550Ti

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

alltså jag tycker det är fult, mitt GTX 260 har ju en texture fillrate på 46.8 GTexels/s och bandwitdh på 112 GB/s.

men antar att det är nya gränssnitt och annat jox som trissar upp priset.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Ja, jag fick en märkesdator först men nu är nästan hela den uppgraderad så skulle inte säga att det är en märkesdator nu.
Har ett 550w nätagg från XFX och ett carbide 500r med mera.

Hur ser lådan ut. Säger det inte för att vara dum utan att väldigt många kom till mig på den tiden jag hade affär med en alldeles för varm dator vissa chassin klarar inte av ett spelkort .( att kablar ligger rätt i datorn för att öka luftflödet är bra men i bland går det bara inte )

ops det chassit ser bra ut ursäkta läste inte allt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Tja du får egentligen precis vad du betalar för, ett 560 Ti presterar näranog dubbelt så bra som ett 550 Ti.
Vad har du för budget?

Kan du lägga omkring två så satsa på 560 Ti. 550 Ti räcker inte direkt långt.

OM du kan tänka dig AMD-kort så finns det mer prisvärda alternativ i priskategorin.
Vill du helst ligga omkring tusenlappen så skulle jag rekommendera detta 6850 för 1190 :- framför 550Ti.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132497-asus_radeon_hd...

Kan du tänka dig en liten slant till så har du detta 6870 som ligger väldigt nära 560 Ti i prestanda men en bra bit under i pris.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/122089-asus_radeon_hd...
1390 :-

Min budget är ju runt 2000kr och jag ville helst satsa på nvidia eftersom jag har inte användning av amd's 'features' som t.ex eyefinity. Det jag egentligen vill ha är prestanda per krona dock.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ottoblom:

Hur ser lådan ut. Säger det inte för att vara dum utan att väldigt många kom till mig på den tiden jag hade affär med en alldeles för varm dator vissa chassin klarar inte av ett spelkort .( att kablar ligger rätt i datorn för att öka luftflödet är bra men i bland går det bara inte )

Carbide 500R ser ut så här

http://www.corsair.com/carbide-series-500r-mid-tower-case.htm...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av willaim:

alltså jag tycker det är fult, mitt GTX 260 har ju en texture fillrate på 46.8 GTexels/s och bandwitdh på 112 GB/s.

men antar att det är nya gränssnitt och annat jox som trissar upp priset.

trissar upp priset på vad?

260 är ungefär lika bra som ett 550 och 260 kostade minst 2500 på sin tid

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Deatlev:

Min budget är ju runt 2000kr och jag ville helst satsa på nvidia eftersom jag har inte användning av amd's 'features' som t.ex eyefinity. Det jag egentligen vill ha är prestanda per krona dock.

Okej. Då säger jag 560 Ti 448.
http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gf_gtx_560_ti_448_co...

1946 :- med SWEC1207 angett i kassan. Både billigare och mer prestanda än det 560 Ti du kikat på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Jaja visst är det så, jag formulerade det nog väldigt fattigt, jag menade ju troligtvis att det är inte stor skillnad på själva klockfrekvenserna. 560ti kostar ju en tusenlapp mer så då förstår jag ju att det måste vara lite mer prestanda i kortet.

Det är bra mycket mer än bara klockfrekvenser som bestämmer prestandan i hårdvaran nu för tiden!

Som sagt förut, nära nog att ett 560 Ti ensamt slår två stycken 550 Ti i SLI.

Edit: Ännu bättre, som "TheDaemon" skriver ovan, får du tag i ett 560 Ti 448 till ett sådant pris så får du en vrakdeal räknat prestanda per krona!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

vad har du för budget? jag skulle rekommendera något ur amd radeon hd78** serien framför nvidias 550ti och 560ti då amd korten har lägre strömförbruking och värme utveckling samtidigt som överklockningspotentialen brukar vara sjukt bra

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Okej. Då säger jag 560 Ti 448.
http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gf_gtx_560_ti_448_co...

1946 :- med SWEC1207 angett i kassan. Både billigare och mer prestanda än det 560 Ti du kikat på.

Det ser riktigt bra ut! Jag tror nog att det får bli det där kortet!

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

trissar upp priset på vad?

260 är ungefär lika bra som ett 550 och 260 kostade minst 2500 på sin tid

Haha, vart fan köpte du då :D?

Köpte mitt för 1400:- på inet. (AUG 2009)

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Såg det redigerade mitt inlägg ber om ursäkt behöver nog mer kaffe .Jag hade tagit gtx 560 gärna top modellen asus .kompisen har ett sånt och tycker inte skillnaden är så extrem mot mitt gtx 580 soc .

gtx 260 var efter uppdateringen ett väldigt bra kort och faktiskt det motsvarar ett gtx 460 (768 mb modellen ) kostade runt 2k på den tiden .

nya saker kostar alla vill ha lön företag vill ha utdelning allt kostar !

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Hade jag varit dig hade jag också funderat på ATI Radeon HD7870, det kostar lite mer men är lite snabbare och drar mindre ström. GTX 550ti kommer inte att räcka ett litet tag framöver, jag skulle vilja påstå att det aldrig har räckt. Å andra sidan säger du att du har klarat dig på ett gt 320

Men det finns tre viktiga frågor man måste ställa sig innan man väljer grafikkort:

1. Vad ska du spela för spel?
2. Vilken upplösning använder du?
3. Är datorn i övrigt tillräckligt bra för det grafikkort du väljer?

Dela gärna med dig av svaren så att du kan få bättre hjälp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Hade jag varit dig hade jag också funderat på ATI Radeon HD7870, det kostar lite mer men är lite snabbare och drar mindre ström. GTX 550ti kommer inte att räcka ett litet tag framöver, jag skulle vilja påstå att det aldrig har räckt. Å andra sidan säger du att du har klarat dig på ett gt 320

Men det finns tre viktiga frågor man måste ställa sig innan man väljer grafikkort:

1. Vad ska du spela för spel?
2. Vilken upplösning använder du?
3. Är datorn i övrigt tillräckligt bra för det grafikkort du väljer?

Dela gärna med dig av svaren så att du kan få bättre hjälp.

Jag spelar spel såsom Arma II, Skyrim och Assasins creed. Spelar alltid i 1600x900 (en skärm). Jag har också ett 550W nätagg och processorn har alltid varit bra och tror inte den flaskar.
För tillfället kan jag spela på high i Skyrim och normal-high i Arma II, båda utan AA. Jag spelar runt 30 fps eftersom det behagar mig.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 har aldrig fallit mig i smaken och jag behöver inte mer än 1gb minne eftersom jag bara kör på en skärm i upplösningen 1600x900.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Skrivet av Deatlev:

Jag spelar spel såsom Arma II, Skyrim och Assasins creed. Spelar alltid i 1600x900 (en skärm). Jag har också ett 550W nätagg och processorn har alltid varit bra och tror inte den flaskar.
För tillfället kan jag spela på high i Skyrim och normal-high i Arma II, båda utan AA. Jag spelar runt 30 fps eftersom det behagar mig.

Okej. Då tror jag att GTX 560ti kan vara ett vettigt val. Jag vill dock upplysa om att du kan köpa ett HD6950 för ungefär samma pris och enkelt låsa upp det till ett HD6970, vilket är ett klart steg upp från 560ti i prestanda.

Jag måste säga att jag blir lite ledsen när du säger att 30fps behagar dig Sikta på 60 nästa gång så ska du se att det blir roligare att spela AA är också ett måste.

Edit: 560ti 448 finns också, men det kostar lite mer.

Edit2: Nyare 6950 går tydligen inte att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Jag spelar spel såsom Arma II, Skyrim och Assasins creed. Spelar alltid i 1600x900 (en skärm). Jag har också ett 550W nätagg och processorn har alltid varit bra och tror inte den flaskar.
För tillfället kan jag spela på high i Skyrim och normal-high i Arma II, båda utan AA. Jag spelar runt 30 fps eftersom det behagar mig.

Kolla upp vad du har för processor, jag är nöjd med uppgraderingen från 8800gt till 550 TI. Kan fortfarande spela de flesta nya spelen utan problem.
http://www.dustinhome.se/product/5010614466/asus-geforce-gtx-...

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av alexbriss:

Okej. Då tror jag att GTX 560ti kan vara ett vettigt val. Jag vill dock upplysa om att du kan köpa ett HD6950 för ungefär samma pris och enkelt låsa upp det till ett HD6970, vilket är ett klart steg upp från 560ti i prestanda.

Jag måste säga att jag blir lite ledsen när du säger att 30fps behagar dig Sikta på 60 nästa gång så ska du se att det blir roligare att spela AA är också ett måste.

Flikar in jämförelse i prestandaindex med det 560 Ti 448 jag tipsat om och ett fullfjädrat 6970 2GB.

Försvinnande liten skillnad mot ett fullfjädrat 6970 och om man nu skulle vilja pilla så klockar 448-kortet i fråga mycket bättre också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av alexbriss:

Jag vill dock upplysa om att du kan köpa ett HD6950 för ungefär samma pris och enkelt låsa upp det till ett HD6970, vilket är ett klart steg upp från 560ti i prestanda.

Då måste man vara 100% säker på att det är en äldre modell och att personen som säljer vet om att det går, för NYA modeller har inte den möjligheten, den togs bort av AMD.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Då måste man vara 100% säker på att det är en äldre modell och att personen som säljer vet om att det går, för NYA modeller har inte den möjligheten, den togs bort av AMD.

Ok det har jag missat. Jag ber om ursäkt för den inkorrekta informationen.

Permalänk
Entusiast

Äh, GTX 560 Ti 448 Core är perfekt för TS hands down och jag vet att ni ryser här på Swec när någon nöjer sig med 30FPS men det gjorde jag också när jag spelade på konsoller hela tiden men nu när jag har börjat med PC-gaming så är jag allergisk mot 30FPS och kan knappt spela på konsoller längre

Det är därför jag aldrig tänker köpa en 120Hz-skärm...Jag nöjer mig med 60FPS och tycker det flyter på jättebra men skulle jag pröva 120Hz skulle jag säkert bli beroende av det med

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈