Permalänk
Medlem

Slut på microstuttering?

Okej, jag kanske verkar dum, eller så har jag missat nåt i det hela, men tydligen så om man begränsar fpsn i ett spel så blir man av med all microstuttering (microstuttering med 2 GPUer), tillexempel v-sync. Varför ser man aldrig i microsttutering artiklar att om man låser sin fps så får man betydligt mindre microstuttering. Kan det vara någon annan negativ inverkan som man får, eller har bara hela världen missat denna otroliga upptäckt?

MVH IzEpInK -

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem

Vissa av oss har försökt säga det här väldigt länge. Det har sällan gått fram till artiklarna eller accepterats av andra

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzEpInK:

Okej, jag kanske verkar dum, eller så har jag missat nåt i det hela, men tydligen så om man begränsar fpsn i ett spel så blir man av med all microstuttering (2 GPUer), tillexempel v-sync. Varför ser man aldrig i microsttutering artiklar att om man låser sin fps så får man betydligt mindre microstuttering. Kan det vara någon annan negativ inverkan som man får, eller har bara hela världen missat denna otroliga upptäckt?

MVH IzEpInK -

Skrivet av Teddis:

Vissa av oss har försökt säga det här väldigt länge. Det har sällan gått fram till artiklarna eller accepterats av andra

Om man tar Vsync force off = inget microstuttering?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Om man tar Vsync force off = inget microstuttering?

Nej, jag menar med V-Sync on så blir det inge microstuttering

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Entusiast

V-sync tar väl så vitt jag vet bar bort "tearing" inte "microstuttering", jag tror folk blandar ihop dom 2 sakerna.
Jag har aldrig upplevt microstuttering själv men det kanske är för att jag använder adaptive V-sync hela tiden så kanske men jag tror inte det, titta på Sweclockers frågelåda om just microstuttering om ni vill gå in på djupet om vad det är för ett fenomen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

V-sync tar väl så vitt jag vet bar bort "tearing" inte "microstuttering", jag tror folk blandar ihop dom 2 sakerna.
Jag har aldrig upplevt microstuttering själv men det kanske är för att jag använder adaptive V-sync hela tiden så kanske men jag tror inte det, titta på Sweclockers frågelåda om just microstuttering om ni vill gå in på djupet om vad det är för ett fenomen

Ja Screen-Tearing är väll det som man igäntligen använder v-sync för att motverka, men att låsa sin frame-rate ska tydligen ta bort micro-stuttering. Efter som att v-sync låser frame-raten, så blir man av med microstuttering. Man kan använda andra program för att låsa frame-rate, men v-sync är ju enklast

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk

Eftersom det låser frame-raten så bör det ju betyda att korten har längre tid på sig för varje bild, eftersom dom klarar att spotta ur sig bilder snabbare egentligen.

Eller tänker jag fel då? (Ölen som konsumerats kanske inte häller hjälper till i tankegångarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Eftersom det låser frame-raten så bör det ju betyda att korten har längre tid på sig för varje bild, eftersom dom klarar att spotta ur sig bilder snabbare egentligen.

Eller tänker jag fel då? (Ölen som konsumerats kanske inte häller hjälper till i tankegångarna)

Aa precis så tänker jag med, men jag tänker också så att det kanske är så att efter som att den vet hur många bilder som den ska spotta ut så ser den till at bilder inte läggs för tät intill, och istället väntar med att rendera bilden Men jag är bara en amatör på detta och det här här bara en ren chansning.

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Skrivet av IzEpInK:

Aa precis så tänker jag med, men jag tänker också så att det kanske är så att efter som att den vet hur många bilder som den ska spotta ut så ser den till at bilder inte läggs för tät intill, och istället väntar med att rendera bilden Men jag är bara en amatör på detta och det här här bara en ren chansning.

Jag chansar också Dock bör ju tripple buffring göra samma sak då (ish) då om jag fattat det rätt så buffrar den 3 bilder istället för 2 som i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

MS elimineras inte av vsync eller låst framerate tyvärr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det skrivs inte om det för det är inte sant
Detta har även tagits upp har jag för mig i ingående MS artiklar på diverse hårdvaru siter.

Permalänk
Medlem

Enligt min egen erfarenhet så uppstår microstuttering när GPU:erna jobbar nära max.
Det är en av anledningarna till att V-sync kan eliminera MS (då korten inte pumpar ut så många fps de bara kan, utan hinner "andas ut" emellanåt.)

På samma sätt så kan fps-limiter eller liknande program lindra MS, dock verkar det som att det inte är 100% garanterat.

Å andra sidan, vill man bli av med MS så skaffa kort ur Nvidias 600-serie. 2 GPU-MS ska tydligen vara kraftigt reducerat där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att det har blivit mycket mindre microstuttering. Det som för var 60 fps och knappt spelbart (okej nu överdrev jag, men man kände att det inte var rent), har blivit till ett rinande vatten

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem

För egen del så funkar v-synk att ta bort stor del av MS, ibland inte, olika från spel till spel men kan även bli värre än innan.
Verkar inte finnas någon klar väg till att bli av med det helt, förutom att gå ner till 1 eller upp till 3 kort, vilket verkar eliminera i stort sett all MS.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men om jag förstått det hela rätt är ms nästintill obefintligt vid höga fps (60 och över), vilket stämmer överens med mina egna erfarenheter. Med andra ord är sannolikheten att du märker av ms runt 30 fps betydligt högre än vid 60 fps. V-sync har ingen påverkan såvitt jag vet.

Eftersom en sli/x-fire konfig ger dig en tillräckligt hög fps i de flesta spel kommer du följaktligen inte känna av det alltför ofta. Som exempel känner jag aldrig av ms i exvis The Witcher 2 eller BF3 eftersom jag alltid ligger över 60. I de få fall jag faktiskt dyker ner till 30, tex Crysis med moddar, känns det som att fpsen ligger på kanske 15-20, trots att mätaren säger 30.

Jag kan dock ha fel, jag sitter bara å spånar Men så har jag upplevt det i varje fall.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Jag kände av MS i BF3 med 6870 CF trots en FPS på ~80-90.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag är ingen expert men om jag förstått det hela rätt är ms nästintill obefintligt vid höga fps (60 och över), vilket stämmer överens med mina egna erfarenheter. Med andra ord är sannolikheten att du märker av ms runt 30 fps betydligt högre än vid 60 fps. V-sync har ingen påverkan såvitt jag vet.

Eftersom en sli/x-fire konfig ger dig en tillräckligt hög fps i de flesta spel kommer du följaktligen inte känna av det alltför ofta. Som exempel känner jag aldrig av ms i exvis The Witcher 2 eller BF3 eftersom jag alltid ligger över 60. I de få fall jag faktiskt dyker ner till 30, tex Crysis med moddar, känns det som att fpsen ligger på kanske 15-20, trots att mätaren säger 30.

Jag kan dock ha fel, jag sitter bara å spånar Men så har jag upplevt det i varje fall.

Du kan ha rätt, kanske är det bara jag som är ute och yrar, men jag upplever betydligt mindre microstuttering med vsync. För mig var det väldigt "grusig" fps när jag hade 60fps utan vsync, men nu med det så är allt perfekt

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag kände av MS i BF3 med 6870 CF trots en FPS på ~80-90.

Skrivet av IzEpInK:

Du kan ha rätt, kanske är det bara jag som är ute och yrar, men jag upplever betydligt mindre microstuttering med vsync. För mig var det väldigt "grusig" fps när jag hade 60fps utan vsync, men nu med det så är allt perfekt

Sen är det väl dessutom så att x-fire lider av betydligt värre ms än sli, eller? Själv har jag Nvidia, och kan tänka mig att det funkar olika mellan Nvidia och Radeon. Kanske v-sync har inverkan på x-f men inte sli?

@ Izepink: Är du säker på att det inte är tearing du upplever? Jag kan fan inte spela utan v-sync, förstör hela upplevelsen för mig.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Microstuttering är ett ovanligt problem som de flesta aldrig upplever. Jag har själv haft 4840CF, 5770CF och 6870CF och endast upplevt microstuttering vid ett enda tillfälle i ett enda spel med dåliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Sen är det väl dessutom så att x-fire lider av betydligt värre ms än sli, eller? Själv har jag Nvidia, och kan tänka mig att det funkar olika mellan Nvidia och Radeon. Kanske v-sync har inverkan på x-f men inte sli?

@ Izepink: Är du säker på att det inte är tearing du upplever? Jag kan fan inte spela utan v-sync, förstör hela upplevelsen för mig.

Aa, jag upplever en tearing ibland utan v-sync, det är ingent som störr mig, för när jag tänker efter så är det väll inte så mycket tearing jag känner, MS känner jag av då och då, när 60 fps inte känns lika flyttande som det ska göra (utan v-sync då), men med v-sync så tycks det lösa en del :). Om det inte fungerar för SLi så är nog alternativet som jag tänkte, att efter som att man låser frame-raten, så vet datorn ungefär hur stort mellanrum det bör var med bilderna, fel.
Jag är i alla fall glad att jag känner av mindre stuttering

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem

Mina MS har försvunnit med 12.7 beta drivrutinerna <3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Mina MS har försvunnit med 12.7 beta drivrutinerna <3

Vad roligt att höra

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie