KFA2 GTX 570 - Otur eller en tragedi?

Permalänk
Medlem

KFA2 GTX 570 - Otur eller en tragedi?

Hejsan,

Nu är jag inne på mitt andra grafikkort från KFA2. Det första var ett GTX 560 Ti som var trasigt från start med en fläkt som skrek över 50% fan speed. Jag fick gladeligen tillbaka ett GTX 570 för att de inte hade några 560 Ti kvar i lager.

Detta kort har fungerat ordentligt rent prestandamässigt. Jag hann spela ut t. ex Mafia 2 med högsta inställningar och AA x8 samt PhysX på. Dock med extrema temperaturer på närmare 90 grader celsius som fick mig att trycka in 4 fläktar till i mitt chassi. Temperaturerna kom under kontroll på låga 80 eller höga 70 temperaturer.

Sen idag visar det sig att grafikkortets fläkt har nu lagt ner helt. Datorn stängde av sig tvärt för att inte skada grafikkortet. Så nu sitter jag här igen med ett trasigt KFA2 kort i väntan på en RMA som tar minst 2-3 veckor igen. Har jag bara extrem otur eller är det här en trend som kommer att upprepas? Jag köpte ett MSI Twin Frozr III GTX 570 till flickvännen för ett tag sedan som har samma prestanda, är svalare samt tystare. Är det verkligen sådan här skillnad på märken?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, tyvärr är KFA riktigt usla på fläktsidan och dessutom inte billigare än konkurrenterna Så det märket går bort på min lista direkt. Så visst skiljer det mellan märkena.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

MSI och KFA2 har lite olika inriktningar, MSI lägger ner mycket krut på kylningen, som är bland det tystaste under normala omständigheter.
KFA2 lägger ner krut på komponenterna i övrigt - och det driver upp priset.
MSI är bäst lämpad för normala användare. De som har tillgång till kväve för överklockning och eller inte bryr sig om att ha ett knäpptyst kort tar hellre ett KFA2 kort eller någon av EVGAs värstingar.

Men jo du måste ha haft otur - en fläkt är inte världens mest komplicerade komponent oavsett var den sitter; att den lade av så snart är mycket ovanligt oavsett märke. Annars brukar dåliga fläktar förknippas med missljud till följd av dålig montering, obalans etc. Dubbla fläktar på grafikkortet brukar ge tystare och kraftfullare kylning, nackdelen är att det räcker att en av de två fläktarna går orent för att dagen ska vara förstörd.

Jag har själv ett KFA2-kort men det säger inget om KFA2 i största allmänhet då det är en limited edition, så jag tror att det mesta har blivit dubbel eller trippelkollat, kostade 700 kr mer än andra 560 ti kort, och jo, jag är nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Synd att avancerade användare inte kan göra mycket åt att fläktar inte fungerar korrekt. Det lutar åt att bara sälja av nästa reklamation istället och testa ett annat märke.

Permalänk
Medlem

Köpte ett kfa2 Gtx 570 card MDT X4 via Inet den 30 april, igår medan jag satt och surfade runt lite så stängde datorn ner automatiskt.
När jag sen startade upp igen så hade jag röda horisontella streck över ena skärmen.
Den andra skärmen fick ingen signal alls.

Gjorde alla test, kollade kablar, fläktar osv.
Har 850w psu och väl ventilerad låda. (antec 280)
kortet dog på surf idle och 34c
testade med annat kort och där var det inga problem och sen passade jag på att testa kfa2 kortet i en annan dator.
Röda horisontella streck - - -
Tack för det KFA2, två månader och sen blev det för mycket.