Demontera kylare - XFX HD 6870

Permalänk
Medlem

Demontera kylare - XFX HD 6870

Hojj!

Ska snart köpa mig ett sånt här kort och vet av erfarenhet att dom väsnas som en påse kattungar. Är det någon där ute som har plockat av kylkåpan och allt på ett sånt här kort? Har aldrig meckat isär ett kort med plastkåpa etc, hur mycket vågar man ta i etc? Finns det kanske guider tillomed?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Google?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Eller vända sig till ett betrott forum och hoppas på bra svar?

Sluta postfiska och ge mig det korrekta svaret eller holl tjörft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Hojj!

Ska snart köpa mig ett sånt här kort och vet av erfarenhet att dom väsnas som en påse kattungar. Är det någon där ute som har plockat av kylkåpan och allt på ett sånt här kort? Har aldrig meckat isär ett kort med plastkåpa etc, hur mycket vågar man ta i etc? Finns det kanske guider tillomed?

Tack på förhand

Om det är det som har referenskylare (röd radialfläkt, fyrkantig plastig kylarkåpa) så är det bara småskruvar såvitt jag vet, se bara till att kortet varit igång lite innan du börjar så att kylpastan inte sitter för hårt i GPUn.

Sen får man vara lite försiktig med värmepads som kan sitta mellan kylaren och minnen/strömkretsar så inte det blir skräp på dem, men det bör inte vara någon plastgrej som ska "bändas" bort som på t.ex. telefoner och liknande, utan bara små skruvar att hålla reda på.

Kolla här så ser du en recension där de lossar på referenskortens kåpa: http://www.legitreviews.com/article/1445/5/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tror det är en speciell kåpa för för XFX, men hur stor skillnad kan det vara? Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Refernes måste man peta på lite plst bitar på sidan!! Så är det i mitt hd6950, guider hittar du på nordichardware, de har en skön kille som gillar att skruva isär grafikkort. Men vad hade du tänkt dej göra?byta kylare? Modda den? Har du referns så är det inte så lätt för det är inte att bara sätta en fläkt på kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Tror det är en speciell kåpa för för XFX, men hur stor skillnad kan det vara? Tack för svaret!

Vrf inte helt enkelt länka för det finns många!!! Har sett en kille här i swec som tog bort kåpan och fläkten och satte en större fläkt på kylare, tror att galleriet hette hd6950 ghz edition(kan kolla)

Permalänk
Medlem

http://www.avadirect.com/images/items/VCX-XFX-HD687AZHFC.jpg

Ovanstående kåpa är det.

Det jag tänkte göra är att köpa en eftermarknadskylare från tex Arctic cooling och sätta på då dom går ut med att deras kylare passar 68xx serien. Det korta kortet ni ser på bilden i länken väsnas massor, har ägt ett tidigare och höll på att få krupp! Det kortet blev dock ett RMA ärende då det hade något bildfel från början, men fläkten var verkligen allt annat än tyst.

Bytta till Arctic cooling kyl på mitt förra kort - HD 4850 - och det blev otroligt tyst och 10 grader svalare än orig, därav bytestankarna på nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

http://www.avadirect.com/images/items/VCX-XFX-HD687AZHFC.jpg

Ovanstående kåpa är det.

Det jag tänkte göra är att köpa en eftermarknadskylare från tex Arctic cooling och sätta på då dom går ut med att deras kylare passar 68xx serien. Det korta kortet ni ser på bilden i länken väsnas massor, har ägt ett tidigare och höll på att få krupp! Det kortet blev dock ett RMA ärende då det hade något bildfel från början, men fläkten var verkligen allt annat än tyst.

Bytta till Arctic cooling kyl på mitt förra kort - HD 4850 - och det blev otroligt tyst och 10 grader svalare än orig, därav bytestankarna på nya.

aha ett sånt kort, men om jag var du skulle jag ha väntat påatt kortet skulle ha kommit och testat den, för ditt gamla kort kanske hade problem, sen kan man ju alltid sänka hastigheten i msi(rekommenderas dock inte, men du skulle göra en egen fläktkurva), men ett sånt kort är inte så svårt att demontera, det enda som du behöva göra är att skruva ut skruvarna som är under gpu:n och några skruvar i pci-slotplåten
som i denna videon http://www.youtube.com/watch?v=lama0kSppp8&feature=related, sen se till att använda vit kylpasta för det gråa kan kortsluta ditt gpu! du kan alltid moda stockkylaren genom att ta bort stockfläkten och sätta en större fläkta på kylaren(http://img137.imageshack.us/img137/7007/img6984nk3.jpg, du kan lätt göra den finare än så)

Permalänk
Medlem

Använde msi afterburner förut och kunbde då få ner farten och göra en vettig kurva, men kortet höll (enligt mig) hög temp.

Varför skulle vanlig grå kylpasta som jag hittills har använt till andra grafikkort och CPU'er kortsluta? Mitt förra kort fick sig en dos av helt vanlig grå pasta, och det håller fortfarande, efter drygt 4 år i tjänst.

ed: Vad är det exakt som ska kortslutas liksom? Man målar ju inte över hela kortet med det, man lägger en ärta mellan kylflänsen och processorytan?