WoW med GTX680(2st), i7 3770 ivy bridge

Permalänk
Medlem

WoW med GTX680(2st), i7 3770 ivy bridge

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag vet ej om jag la detta problemet i rätt sektion.

Jag har en väldigt ny dator som e up-to-date. Den har två gtx 680 och en i7 3770K ivy bridge processor.
Förr hade jag en dator med GTX 480 å bland de fösta i7 processorerna.

Problemet ligger i att jag upplever inte det som att jag får ut bra FPS, då jag borde få sjuk fps med denna burken (jämfört med min förra burk).

På Battlefield 3 ligger jag runt 120-300 fps hela tiden med allt på max, 1920x1080. Det kan jag endå tänka mig vara acceptabla resultat med denna burken.

Men när jag spelar WoW(just nu på en private server, men innan va det riktiga). Så ligger jag faktiskt på pinsam fps, ligger å smeker 40-110 fps. Jag tror inte du kan få mycket bättre dator än den jag har just nu, därför vet jag att något är galet att jag inte ligger högre, datorer på internet caffér har typ högre fps...

Det jag har tänkt, är att kanske mitt Norton blockar WoW, eller att jag inte har satt på min SLI korrekt. Eller att Nvidias kontroll panel har någon inställning som begränsar WoWs tillgångar.

Jag är verkligen desperat att fixa detta, jag la inte ut 20-24k på en dator som inte klarar av att maxa WoW utan problem.....

Permalänk
Medlem

Dessutom får jag samma FPS på WOW om jag stänger av ena kortet....som när båda e på...

Permalänk
Medlem

Testa att dra ner alla inställningar, blir det ingen skillnad så kan det vara något som blockar fpsen. Jag maxar WoW lätt med min burk som är betydligt långsammare än din med lika fps som du ungefär.
Något är helt klart fel.

Permalänk
Medlem

WoW är ett underligt spel när det gäller fps...sett flera med monsterriggar som gråter att de inte får lika hög fps som på andra spel

Permalänk

Tror inte SLI/CFx funkar i wow. och testa overclocka cpu'n och se om du får mer, då wow är ett spel som tar mycket på cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

WoW är ett underligt spel när det gäller fps...sett flera med monsterriggar som gråter att de inte får lika hög fps som på andra spel

Haha man kanske inte kan få ut 200-300fps som en del förväntar sig? Jag tycker dock att det inte spelar någon roll, jag menar 40-100fps är ju bra i WoW.
Och han får bra fps i andra spel, 40fps+ i WoW är självklart spelbart så egentligen borde man inte bry sig så mycket

Permalänk
Medlem

SLI Skalar VÄLDIGT dåligt i WoW,Tror det är sämre än ett grafikkort Dock tror jag 64 bits verisonen ska vara mycket bättre för Både FPSen och Sli ska skala mycket bättre men den är dock bara i Beta Stadiet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

WoW är ett o-optimerat rysk roulette-spel...Antingen får du dålig FPS eller ej helt enkelt!
Själv har jag 50-60FPS med mitt GTX 670 (Förutom i Stormwind City vid auktionshuset där jag antar att alla andra precis som jag har drops till 10 FPS )

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

hmm...max fps i BF3 är 200?

Nåväl, jag tror inte WoW är riktigt omptimerat för att dra nytta av din konfiguration.

Permalänk
Medlem

Som många andra så skrivit så fungerar SLI skräp i wow, men testa att pilla på inställningar, sätt allt på low och se om det är någon skillnad. Sen som många andra och sagt är att WoW tar grymt mycket på CPU och inte GPU.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

hmm...max fps i BF3 är 200?

Nåväl, jag tror inte WoW är riktigt omptimerat för att dra nytta av din konfiguration.

Tror han råkade skriva 300 istället för 200
Pendlar själv mellan 120-200 i bf3 och 120-300 är lite stor skillnad för att kunna funka tycker jag, haha

Permalänk
Medlem

Du kan inte förvänta dig 200 fps i mmos, de spelar ingen roll hur bra dator du än har.
De räcker bara att 50 pers står i samma hus som du i ett mmo så får du fps drops Du kan köra quad sli om du gärna vill de

Permalänk

Angående att du inte märker nån skillnad i wow med SLI eller med ett kort. DX11 aktiverat? Kör du windowed mode? Vet att man tidigare inte kunde dra nytta av SLI om man inte använde sig utav fullscreen, dock vet jag inte om det är något man åtgärdat numera, detta var nämligen anledningen jag gick från crossfire till ett startare singelkort (även crossfire hade detta problem tidigare, ingen aning om det är åtgärdat nu).

Wow är förövrigt ett knepigt spel när det gäller FPS, som redan är påtalat i tråden. Även de bästa av setups kan få problem. Min rör sig dock inte från 60fps (vsync på) under 10 man raids som är det jag spelar med shadows på good (föredrar den inställningen grafiskt) och kantutjämning på 4x, resten maxxat, mer än så kan jag inte önska med vsync på.

Om maxxa WoW var syftet med ditt datorköp är jag ledsen att behövs meddela att du kommer nog fortsätta vara besviken. En dator för ca. halva summan du la ut hade dugt misstänker jag för det syftet.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Har själv sli och spelar mycket wow. Letade runt efter info om att få bättre fps men fann att det helt enkelt är så att wow inte stödjer sli för 5 öre.

Sen så är det inte världens bäst optimerade spel för high end, så du får ofta inte ut mer än max 100 fps stable.
Men spelar detta någon roll?

Permalänk
Medlem

Var handlar det om? Är det en välbefolkad server, i Orgrimmar utanför AH på onsdagkvällen, handlar det om processorn, inte grafikkortet, för FPS, och även där krävs det en kraftigt överklockad sådan för att nå 60 fps minimum. Om det går överhuvudtaget med allt på max i full HD.

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av SLI när du spelar WoW. Jag kör maxat (förutom shadows som ligger på good. FPS dödare.) och har nästan samma hårdvara som dig. Fast jag har ju då bara 1 kort. Och så spelar jag på outland alliance som är en väldigt full server, speciellt kvällstid. och jag droppar sällan under 50fps i sw på kvällarna. Så något är ju skumt. För en privat server har knappast i närheten så stor population som Outland EU.

Men du kan testa stänga av SLI
Stänga ner Webbläsaren.
Sänk shadows! Det dödar fpsen oavsett hårdvara.
Kör 64 Bit client.

Sen så kan du ta en titt på den här guiden: http://www.mmo-champion.com/threads/818615-Multi-Core-Cpu-Arc...

Mvh.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Som sagt, CF/SLI stöds inte officiellt av blizzard och WoW även om det går få det att fungera med 3:e parts applikationer som t.e.x radeon pro (om du haft ett ati kort).

Permalänk
Medlem

Roligt att bara en person har nämnt det, som sagt för att Sli/CF ska fungera i wow krävs det att Fullscreen läget körs dvs inte windowed mode eller windowed mode (fullscreen). Sen så kan det vara bra att klocka CPUn om du nu verkligen vill ha onödigt hög FPS samt dra ner på Shaders som brukar slakta FPSen.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Har för mig att dubbla GPUer behöver väljas både i och utanför spelet, tror dock inte det är grafikkorten som är problemet. Vad går processorn i för klockfrekvens? Vad har du för internetuppkoppling? Har för mig att du kan få tillfälliga drops om linan inte hinner berätta vad alla spelare du ser på skärmen har på sig

Permalänk
Medlem

Det är nog inte grafikkorten som flaskar. Kolla CPU och GPU -användning när du spelar.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

SLI funkar inte i WoW. Tråd stängd?

Permalänk
Avstängd

Gå in på graphics och typ advanced, där finns det typ ett alternativ som heter "enable multi gpus" så fick jag dubbel fps iaf

Permalänk
Medlem

Piratspelar du förtjänar du inte bra fps

Permalänk
Medlem

wow äter ram och hårddisk.¯\(ツ)/¯ jag vill minnas att jag låg på 30-50 fps me mitt GTX260 kort när jag spela det spelet. men de typ var i WotLK

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att ge WoW mera RAM? Skulle tro att det antingen är det eller så måste du klocka CPUn

Permalänk
Medlem

ligger själv på 50-100 på min setup i sign, så kan nog stämma bra som ovanstående säger att det ej fungerar bra med sli/crossfire i WoW, då dina resultat kan jämnföras med liknande set-ups med 1 kort.

Tyvärr så är wow också dåligt optimerat om du ställer upp all grafik, och se verkligen till att du har rätt directX igång i spelet (tjänade själv 15-20 fps på så vis)

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

Märker nu när jag spelar:
Afk i orgrimmar får jag 50 fps
Raiding i Firelands (Ragnaros) 200-300 fps
Specc i sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag vet ej om jag la detta problemet i rätt sektion.

Jag har en väldigt ny dator som e up-to-date. Den har två gtx 680 och en i7 3770K ivy bridge processor.
Förr hade jag en dator med GTX 480 å bland de fösta i7 processorerna.

Problemet ligger i att jag upplever inte det som att jag får ut bra FPS, då jag borde få sjuk fps med denna burken (jämfört med min förra burk).

På Battlefield 3 ligger jag runt 120-300 fps hela tiden med allt på max, 1920x1080. Det kan jag endå tänka mig vara acceptabla resultat med denna burken.

Men när jag spelar WoW(just nu på en private server, men innan va det riktiga). Så ligger jag faktiskt på pinsam fps, ligger å smeker 40-110 fps. Jag tror inte du kan få mycket bättre dator än den jag har just nu, därför vet jag att något är galet att jag inte ligger högre, datorer på internet caffér har typ högre fps...

Det jag har tänkt, är att kanske mitt Norton blockar WoW, eller att jag inte har satt på min SLI korrekt. Eller att Nvidias kontroll panel har någon inställning som begränsar WoWs tillgångar.

Jag är verkligen desperat att fixa detta, jag la inte ut 20-24k på en dator som inte klarar av att maxa WoW utan problem.....

Bra grafikkort är ingen garanti för hög fps i WoW. Se över att SLI funkar eller fixa bättre drivrutiner skulle jag säga. Om du söker runt lite kanske du hittar något om driver problem för just din driver gentemot WoW.

Jag tror dessutom det är onödigt att köra SLI då WoW förmodligen knappt behöver använder ett GTX 680 för grafiken. Kolla hur resurserna fördelas D.v.s. hur mycket grafikkortet jobbar och processorn så lär du ju hitta en eventuell flaskhals kanske.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Du har ju all utrustning X1000 för att kunna "Maxxa" spelet, och då WoW är till 80-85% CPU så skulle jag tro att problemet ligger där mer än på grafikkorten.

Hur ser det ut på en live server? Det är inte bara så att det är den privata serven som är knasig?

Permalänk
Medlem

Trådar om wow och grafikkort kommer upp ganska ofta och svaret är alltid det samma, wow prestanda är mer baserad på CPU än GPU kraft, ett grafikkort av lite bättre modell täcker vad spelet behöver för låg fps till normal stora dator skärmar.

Flera grafikkort kan faktiskt försämra spelets prestanda då multi GPU system äter CPU kraft, spelet är dessutom dålig på att utnyttja kraften i multi core processorer, klock frekvensen är viktigare i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro