Gigabyte Geforce gtx 580 Problem

Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce gtx 580 Problem

Hej för några dagar sen så hjälpte jag min kompis att bygga en ny dator det han köpte var

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1,5gb ram windforce 3
Processor: Intel Core i5-3570K
ssd: OCZ SSD Vertex 3 60gb
Moderkort: gigabyte h77-d3h atx
ram: Corsair Dominator 4x2gb kit
nätagg: Corsair CX V2 600W PSU

Först så köpte han allt utom grafikkortet och kompliterade med det senare. Först utan grafikkortet så fungerade allt bra men när han sedan installerade grafikkortet så började han få random crashar när han spelade wow och bf3. Det som händer då är att hela skärmen blir i en färg och oftast så är det helt olika färger så att han måste starta om datorn. vad kan detta bero på? Grafikkortet rekommenderar 600w och det är ju de han har så det ska ju inte vara några problem. vi har testar att ominstallera grafikdrivrutinerna så verkar det funka lite längre sen börjar det crasha igen. jag har kollat runt på internet men inte hittat någon som har samma problem med att det just blir olika färger varge gång det crashar. han har kopplat in skärmen via en dvi - vga konverter eftersom hans skärm inte har något annat än vga.

Om någon vet vad det är eller kan komma med förslag på vad vi kan göra så är detta mycket uppskattat.
Tack på förhand //Hampus Jansson

Permalänk

Pröva att sättat på en annan PCI port, och om du kan byta grafikkortet till en annan dator om du har den tillgängligheten. Fast jag tror att grafikkortet är defekt och du borde kontakta kundtjänst där du köptet.

Edit:
Du kan pröva med beta drivrutiner om du inte redan har gjort det, tror inte att det kommet att hjälpa men det är värt ett försök.

Permalänk
Medlem

ja vi har testar med äldre drivrutiner men fortfarande haft samma fel. vi testade att öka fläkt hastigheten till 100% vilket gjorde så att den inte kraschade så ofta, så vi antar att det blir överhettat, det krashar oftast vid runt 75 grader vilket inte är så mycket för ett grafikkort, när jag kollade mitt 570 så var det 85 grader utan problem. vi skall också testa att koppla in hans 580 i min dator för att se om det är grafikkortet eller pci-e porten det är fel på innan han skickar in det Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Höj volten i msi afterburner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampej:

ja vi har testar med äldre drivrutiner men fortfarande haft samma fel. vi testade att öka fläkt hastigheten till 100% vilket gjorde så att den inte kraschade så ofta, så vi antar att det blir överhettat, det krashar oftast vid runt 75 grader vilket inte är så mycket för ett grafikkort, när jag kollade mitt 570 så var det 85 grader utan problem. vi skall också testa att koppla in hans 580 i min dator för att se om det är grafikkortet eller pci-e porten det är fel på innan han skickar in det Tack för hjälpen

ett 580 ska klara 105°C innan det throttlar om jag minns rätt men 75°C är absolut ingen fara så felet ligger någon annan stans. Om ni byter grafikkort lär ni få reda på vart felet ligger.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Hedersmedlem

besitter på samma grafikkort som din kompis gör, har du stängt av den interna grafiken i bios ? om ni redan har gjort det så tyder det på grafikkortet är defekt, om ni har möjlighet pröva med ett annat grafikkort och se om samma fel uppstår.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar vi ska kolla med grafikkorted i min dator idag så får vi se hur det går

Permalänk
Medlem

så vi har testat det i min dator med nu och det visade sig att det var grafikkortet det var fel på, tack för alla svar