Permalänk
Medlem

Bygga om Kylplatta; CM SF-19

Hej.

Jag har ny laptop och behöver större kylplatta. Jag har tänkt att köpa mig en Cooler Master SF-19.
Problemet är bara de att denna kylplattan går på extern ström (Måste kopplas in i vägguttag) istället för att bara kopplas till USB.

Min fråga är nu; Kan man plocka isär kylplattan och löda om några kretsar och koppla fläktarna och ledbelysningen direkt till USB?

Det borde inte vara omöjligt, kommer förmodligen störa mig något enormt på externa strömmen.

Har ni gjort något liknande eller vet hur man gör, hör gärna av er

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

Blir nog en del moddande då komponenterna i kylplattan högst troligt får ström via en ibyggd 12v adapter och USB bara ger 5v.

[EDIT]
Om du känner att du kan leva utan ljuset i plattan så ta en titt på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=742369
Går säkert att bygga in dioder i den annars, och jag skulle nog säga att de hade varit lättare än att bygga om SF-19

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Blir nog en del moddande då komponenterna i kylplattan högst troligt får ström via en ibyggd 12v adapter och USB bara ger 5v.

[EDIT]
Om du känner att du kan leva utan ljuset i plattan så ta en titt på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=742369
Går säkert att bygga in dioder i den annars, och jag skulle nog säga att de hade varit lättare än att bygga om SF-19

Om man kopplar till 2st USB till kylplattan då? Det ger ju iaf 10v, men då blir det väl förstås inte tillräckligt med kräm för att den ska kyla ordentligt.

Borde ju om inte annat finnas någon omvandlare som man kan köpa?

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazze89:

Om man kopplar till 2st USB till kylplattan då? Det ger ju iaf 10v, men då blir det väl förstås inte tillräckligt med kräm för att den ska kyla ordentligt.

Borde ju om inte annat finnas någon omvandlare som man kan köpa?

de borde ju gå o få ut en sladd med 12v ifrån laptopen om du nu kan tänka dig o gå in i den o modda lite

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zazze89:

Om man kopplar till 2st USB till kylplattan då? Det ger ju iaf 10v, men då blir det väl förstås inte tillräckligt med kräm för att den ska kyla ordentligt.

Borde ju om inte annat finnas någon omvandlare som man kan köpa?

2st USB på 5V vardera ger totalt 5V. Det är amperen du fördubblar, vilket i sin tur fördubblar uteffekten i vilket fall.

Hur som, med tanke på hur baksidan ser ut på en laptop så är kylplattor överflödiga. Du klarar dig lika bra på att bara lyfta upp baken på datorn med något. Så länge den lyfts upp lite så att inget blockeras så ska du inte ha några problem.

Datorn ska vara konstruerad på så sätt att den klarar av att kyla sina komponenter med egen kylkraft förutsatt att den har fritt under, och är städad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hur som, med tanke på hur baksidan ser ut på en laptop så är kylplattor överflödiga. Du klarar dig lika bra på att bara lyfta upp baken på datorn med något. Så länge den lyfts upp lite så att inget blockeras så ska du inte ha några problem.

Datorn ska vara konstruerad på så sätt att den klarar av att kyla sina komponenter med egen kylkraft förutsatt att den har fritt under, och är städad.

Köpte en CM u2 till min laptop, den går 12° kallare när fläktarna är igång under load.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av cat_fish_1:

Köpte en CM u2 till min laptop, den går 12° kallare när fläktarna är igång under load.

Jämfört med vad? Är det fläktarna eller höjden som gjorde skillnaden?

Varenda laptop jag har använt genom tiderna, allt från HP-skräp, Acer-skräp till MSI-skräp har vinsten mellan fläktplatta och upphöjt varit - noll.

Skillnaden är kanske att dessa varit rätt-konstruerade och kunnat kyla komponenterna som placerats innuti, jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

de borde ju gå o få ut en sladd med 12v ifrån laptopen om du nu kan tänka dig o gå in i den o modda lite

Vill inte öppna datorn då garantin försvinner så fort man öppnar den. Kan tänka mig att öppna den om sådär nått år kanske, men inte som det är nu när den är helt ny

Skrivet av Laine:

2st USB på 5V vardera ger totalt 5V. Det är amperen du fördubblar, vilket i sin tur fördubblar uteffekten i vilket fall.

Hur som, med tanke på hur baksidan ser ut på en laptop så är kylplattor överflödiga. Du klarar dig lika bra på att bara lyfta upp baken på datorn med något. Så länge den lyfts upp lite så att inget blockeras så ska du inte ha några problem.

Datorn ska vara konstruerad på så sätt att den klarar av att kyla sina komponenter med egen kylkraft förutsatt att den har fritt under, och är städad.

Det finns en EGF dosa som du kan köpa som ger 10v men samma amp genom 2 USB. Vet tyvärr inte var de finns att köpa.

Jag vet och med turbofläkten som finns på datorn så är det inga problem, men man kan NÄSTAN aldrig få för mycket kylning Och så finns det ju ledbelysning på plattan men inga på nya datorn. De måste lysa! De e viktigt!!! Eller hur?

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zazze89:

Det finns en EGF dosa som du kan köpa som ger 10v men samma amp genom 2 USB. Vet tyvärr inte var de finns att köpa.

Den fungerar precis som ett nätaggregat, eller transformator för den delen. Hur som blir det inte utan spill. Men du kan med tur få ut runt 4,5W ur två portar om man ska vara realistisk. Vad du kan driva med det vet jag dock inte riktigt, två normala datorfläktar hade nog varit hårt att dra runt, särskilt om du ska ha belysning också.

Permalänk
Medlem

Kanske får leva med sladdfan helt enkelt?

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jämfört med vad? Är det fläktarna eller höjden som gjorde skillnaden?

Varenda laptop jag har använt genom tiderna, allt från HP-skräp, Acer-skräp till MSI-skräp har vinsten mellan fläktplatta och upphöjt varit - noll.

Skillnaden är kanske att dessa varit rätt-konstruerade och kunnat kyla komponenterna som placerats innuti, jag vet inte.

Jämfört med att bara ha den på plattan utan fläktarna.
skillnaden mellan platta utan fläktar och bara rakt på bordet var ca 3°

Den stora fördelen med denna plattan och U3 är att du kan sätta fläktarna just där de behövs.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns 3.0 USB på U3an bara.

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte plattan längre. Någon som vet var SF-19 finns någonstans?

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

förresten hur är det med att seriakoppla två usb? kortslutning?
vad har din laddare för spänning? går garantin om man moddar laddaren? för jag tänkte på om han kunde gör en Y splitter på laptopladdaren och sen sänka spänningen med två parallelkopplade fläktkontroller(för att de ska klara av att gå ner från ung. 20V till 12V utan att bli skitvarma och gå sönder)till 12V, vad tycks om iden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

förresten hur är det med att seriakoppla två usb? kortslutning?
vad har din laddare för spänning? går garantin om man moddar laddaren? för jag tänkte på om han kunde gör en Y splitter på laptopladdaren och sen sänka spänningen med två parallelkopplade fläktkontroller(för att de ska klara av att gå ner från ung. 20V till 12V utan att bli skitvarma och gå sönder)till 12V, vad tycks om iden?

Jag har ju inte fått tag inågon än, så har inegen aning om spänningen? Tror inte att garantin fungerar om du moddar den, kan iaf inte tänka mig de. Som vi pratade om högre upp här, tror de blir problem om man bara skarvar. Idén e ju spännande iaf

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazze89:

Nu hittar jag inte plattan längre. Någon som vet var SF-19 finns någonstans?

Köpte denna till tantens lap - top (17) : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111052-zalman_nc-3000...

Dock USB 2.0
SF - 19: Cdon.com, inte i lager

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Köpte denna till tantens lap - top (17) : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111052-zalman_nc-3000...

Dock USB 2.0
SF - 19: Cdon.com, inte i lager

Kollat på den med. Helt okej, men måste ju finnas värre

Jag vet de, den fanns för 2 månader sen :/

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2