Permalänk
Medlem

Sell?Yes!

Hej kära medlemmar.

Är det någon som känner till ovanstående sida? Jag har hittat min annons som jag la ut här på sweclockers för x antal månader sedan på sed sidan. Vet inte hur den har kommit dit.

Har sweclockers något avtal med dessa att länka annonser dit?

här är annonsen på sellyes: http://www.sellyes.se/S%C3%A4ljes/Datorer_och_TV-spel_annonse...

Vill få bort annonsen därifrån men de går inte att kontakta. Snälla hjälp!!

Visa signatur

l Cooler Master Elite 430 l ASUS P8P67 M PRO l Inter Core i5 2500K (@4,5Ghz) l Corsair H50 Hydro Series l Corsair TX 650W 80 Plus l Corsair XMS3 1333Mhz 8GB l HIS Radeon HD 6870 1GB l Crucial Real SSD C300 64GB l Western Digital Caviar Blue 500GB l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacccuu:

Vill få bort annonsen därifrån men de går inte att kontakta. Snälla hjälp!!

Dum fråga kanske, men är det inte bara att klicka på "ta bort" funktionen för att ta bort annonsen ? Eller det är kanske det som inte går.
Sen vet jag väl inte om jag själv skulle använda mig utav en tjänst, även om den nu är gratis, där man inte kan komma i kontakt med någon på sidan.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmm...ett annorlunda sätt att få folk att hitta ens annons?^^ Som tidigare sa så måste det ju vara att klicka på "ta bort" knappen och skriva ett lösenord.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det så handlar det hela om att sidan för egen maskin valt att lägga Jacccuus annons och sedan inte brytt sig om att ta bort den när den blev inaktuell på Sweclockers. Antar att det hela handlar om någon typ av annons-crawler-verksamhet men vem vet. Kan ju vara helt legit.

Låter som en dryg sak. Har du provat att söka kontaktinformation på https://www.iis.se/ ?

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Dum fråga kanske, men är det inte bara att klicka på "ta bort" funktionen för att ta bort annonsen ? Eller det är kanske det som inte går.
Sen vet jag väl inte om jag själv skulle använda mig utav en tjänst, även om den nu är gratis, där man inte kan komma i kontakt med någon på sidan.

Skrivet av Blupparen:

Hmm...ett annorlunda sätt att få folk att hitta ens annons?^^ Som tidigare sa så måste det ju vara att klicka på "ta bort" knappen och skriva ett lösenord.

Problemet verkar ju enligt TS vara att han faktiskt inte lagt upp någon annons där utan de har tagit hans annons från Sweclockers.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Problemet verkar ju enligt TS vara att han faktiskt inte lagt upp någon annons där utan de har tagit hans annons från Sweclockers.

Ja, är det så, så kan det kanske bli lite knepigare att få bort annonsen. Speciellt om det nu inte går att komma i kontakt med Sellyes.se.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Verkar som att denna kan ha lite att göra med SellYes.se http://www.webdaddie.se/index.php?page=23 när man kollar iis.se och googlar på namn. Fnns någon typ av kontaktinformation iaf.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk

Verkar ju snarare som att TS inte har givit sitt medgivande att sellyes.se har publicerat sin annons men att sidan i fråga gjort det ändå.
Är det någon typ av indexeringstjänst som plockar upp annonser automatiskt?

Dålig stil av sidan isåfall.

Permalänk
Medlem

Såg att det är visst samma personer som driver Webdaddie.se som har, eller driver Sellyes.se.
http://www.wn.se/showthread.php?t=1051245&highlight=sellyes

Så om TS kontaktar richard@webdaddie.se på Webdaddie.se, och berättare hur det ligger till så ska han nog se att han får den hjälp han vill ha.

Om det nu inte är så att Webdaddie.se har sålt Sellyes.se vidare till någon annan vill säga. Då TS åter står på ruta noll.
Men jag skulle nog ändå chansa att kontakta richard@webdaddie.se på Webdaddie.se och höra efter där.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Såg att det är visst samma personer som driver Webdaddie.se som har, eller driver Sellyes.se.
http://www.wn.se/showthread.php?t=1051245&highlight=sellyes

Så om TS kontaktar richard@webdaddie.se på Webdaddie.se, och berättare hur det ligger till så ska han nog se att han får den hjälp han vill ha.

Om det nu inte är så att Webdaddie.se har sålt Sellyes.se vidare till någon annan vill säga. Då TS åter står på ruta noll.
Men jag skulle nog ändå chansa att kontakta richard@webdaddie.se på Webdaddie.se och höra efter där.

Tack för svaret och alla andras svar. Jag har ju inte valt att ha annonsen upplagd där och vilket password jag ska skriva för att få bort den har jag ingen aning om då jag aldrig varit i kontakt med dem

Jag ska prova ditt tips och återkommer när jag har fått svar

Visa signatur

l Cooler Master Elite 430 l ASUS P8P67 M PRO l Inter Core i5 2500K (@4,5Ghz) l Corsair H50 Hydro Series l Corsair TX 650W 80 Plus l Corsair XMS3 1333Mhz 8GB l HIS Radeon HD 6870 1GB l Crucial Real SSD C300 64GB l Western Digital Caviar Blue 500GB l

Permalänk
Geeks
SweClockers

Sellyes verkar kopiera våra annonser rakt av. Ska se om vi kan göra något åt det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag fick följande svar från Sell?Yes!

Hej!

Jag har utvecklat ett script som med lite logik hittar annonser för att sedan indexera dom likt Google. Annonsen ska försvinna av sig själv men Är inte riktigt klar med allt än.
Om detta orsakat besvär så ber jag om ursäkt. Kanske kan du berätta vad som hänt samt en reflektion kring det?
Idéen med sidan är att samla forum och småannonser under ett tak.
Jag har självklart tagit bort din annons nu iaf

//Richard Andersson

Visa signatur

l Cooler Master Elite 430 l ASUS P8P67 M PRO l Inter Core i5 2500K (@4,5Ghz) l Corsair H50 Hydro Series l Corsair TX 650W 80 Plus l Corsair XMS3 1333Mhz 8GB l HIS Radeon HD 6870 1GB l Crucial Real SSD C300 64GB l Western Digital Caviar Blue 500GB l

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara jättedumt, men hade ju varit bra om den länkade till ursprungsannonsen dock, så den ursprungliga annonssidan får sina reklamintäkter.

Permalänk
Medlem

Lite OffT men ändå inte.. Sellyes = Säljes.. Om man säger det så att säga!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Tycker siten verkar helt ok, de bryter inga direkta regler eller protokoll vad jag vet, och vem vill inte synas? Vidare så förstår jag ju att de uppstår viss confusion när man blandar proffesionella säljare från swec och liknande, med blocketfloden, så om sidan har något jättevättigt syfte är ju disskuterbart, i alla fall från våran synvinkel

Skrivet av Thumbii:

Lite OffT men ändå inte.. Sellyes = Säljes.. Om man säger det så att säga!

Aa, ganksa tydligt förklarat i loggan

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det är jag som är Richard som utvecklat sidan :)

Hej påer!

Såg tråden och tänkte sticka in ett litet hej.
Under hösten nu kommer en funktion som tar bort annonser automatiskt om varan markeras med "såld" någonstanns i texten samt även aktivera en maxtid för en annons.

Ett stort antal forum kommer indexeras när sidan är klar. Men redan nu finns som ni märker Sweclockers, lite på expriment.

Tanken är att säljaren enkelt ska nå ut till ett stort antal potentiella kunder samt alla indexerade annonser innehåller självklart en _mycket_ tydlig länk tillbaka till orginalannonsen.

Självklart tog jag bort nämnd annons.

Jag tycker det skulle vara jätte roligt om ni kom med konstruktiv kritik, ett bra kontaktformulär blir nästa sak lovar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, det känns som att en sådan tjänst bör *fråga* skaparen av annonsen ifall h*n vill att den ska hamna på din sida innan den gör det?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Om den skulle kunna fråga en sådan sak skulle det vara super, men vet inte riktigt rent tekniskt hur en sådan sak skulle kunna genomföras.
Tanken är att det ska vara automatiskt som nu och arbeta lite efter googles princip där den indexerar nytt material.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Om den skulle kunna fråga en sådan sak skulle det vara super, men vet inte riktigt rent tekniskt hur en sådan sak skulle kunna genomföras.
Tanken är att det ska vara automatiskt som nu och arbeta lite efter googles princip där den indexerar nytt material.

Du "kidnappar" annonser utan att vare sig annonssidan eller annonsören kan göra något åt det/har gett sitt godkännande. De plockas inte bort när produkten är såld. De uppdateras inte med förändringar. Det går inte att ta bort annonsen.
Det finns ingen som helst kontaktinfo på sidan.
Domänen är listad hos registraren Loopia som en "privat"-reggad domän. (I ett annat namn än det som står i din Swec-profil).
Sidan lagrar cookies utan att informera om det, vilket är olagligt.
INDEXERINGSSIDOR; Google, allaannonser.se tex snor inte annonser, bilder och personuppgifter rakt av.. (förresten bryter du mot PUL där)..

Låter som en riktigt lovande tjänst det där.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du "kidnappar" annonser utan att vare sig annonssidan eller annonsören kan göra något åt det/har gett sitt godkännande. De plockas inte bort när produkten är såld. De uppdateras inte med förändringar. Det går inte att ta bort annonsen.
Det finns ingen som helst kontaktinfo på sidan.
Domänen är listad hos registraren Loopia som en "privat"-reggad domän. (I ett annat namn än det som står i din Swec-profil).
Sidan lagrar cookies utan att informera om det, vilket är olagligt.
INDEXERINGSSIDOR; Google, allaannonser.se tex snor inte annonser, bilder och personuppgifter rakt av.. (förresten bryter du mot PUL där)..

Låter som en riktigt lovande tjänst det där.

Vill varken försvara hemsidan sellyes.se eller signaturen deffe eller säga emot dig men som deffe själv förklarar det verkar det som att man fortfarande arbetar på sökfunktionen. Kontaktinfo och cookies finns länkat längst ner på sidan - dock endast en mailadress som kontakt. Känns mer pålitligt med fulla kontaktuppgifter som geografisk placering och telefonnummer.

Att den dessutom är privat-reggad kan ju helt enkelt vara en kostnadsfråga. Och Richard (signatur "deffe") kan arbeta ihop på tjänsten med en bekant. Jag ser nämligen ingen reklam på hemsidan och därmed inget de kan profita på. Vet inte hur lagen ser ut på exakt den punkten men som jag ser det är det privatpersoner som har skapat en ej profitbaserad tjänst som är helt gratis att använda. Det kan jag inte se som något negativt faktiskt.

Vet dock inte hur det fungerar med att lägga ut andra hemsidors annonser utan ett godkännande från siten som äger annonserna. Men verkar som att Andreas redan påbörjat en dialog med ägaren till sellyes.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Vill varken försvara hemsidan sellyes.se eller signaturen deffe eller säga emot dig men som deffe själv förklarar det verkar det som att man fortfarande arbetar på sökfunktionen. Kontaktinfo och cookies finns länkat längst ner på sidan - dock endast en mailadress som kontakt. Känns mer pålitligt med fulla kontaktuppgifter som geografisk placering och telefonnummer.

Att den dessutom är privat-reggad kan ju helt enkelt vara en kostnadsfråga. Och Richard (signatur "deffe") kan arbeta ihop på tjänsten med en bekant. Jag ser nämligen ingen reklam på hemsidan och därmed inget de kan profita på. Vet inte hur lagen ser ut på exakt den punkten men som jag ser det är det privatpersoner som har skapat en ej profitbaserad tjänst som är helt gratis att använda. Det kan jag inte se som något negativt faktiskt.

Vet dock inte hur det fungerar med att lägga ut andra hemsidors annonser utan ett godkännande från siten som äger annonserna. Men verkar som att Andreas redan påbörjat en dialog med ägaren till sellyes.

Det är ju trevligt att dom har lagt till en e-postadress och cookies-info nu, för det fanns ju inte fram till jag gjorde mitt inlägg den 23:e. Synd att dom inte vågar svara mig när dom iaf tydligen läser vad som skrivs.
Det är ingen kostnadsskillnad på en privat och en företagsreggad .se-domän, skillnaden är att på privata domäner döljs alla kontaktuppgifter man måste ange. Det största problem är deras direkta brott mot PUL, och det är skrämmande att se hur några kan knuffa något sånt här i sjön utan att ens göra det mest grundläggande jobb i att kolla laglighet eller funktion..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Det är ju trevligt att dom har lagt till en e-postadress och cookies-info nu, för det fanns ju inte fram till jag gjorde mitt inlägg den 23:e. Synd att dom inte vågar svara mig när dom iaf tydligen läser vad som skrivs.
Det är ingen kostnadsskillnad på en privat och en företagsreggad .se-domän, skillnaden är att på privata domäner döljs alla kontaktuppgifter man måste ange. Det största problem är deras direkta brott mot PUL, och det är skrämmande att se hur några kan knuffa något sånt här i sjön utan att ens göra det mest grundläggande jobb i att kolla laglighet eller funktion..

Oj, nu känns det lite som jag står inför mordrättegång. Men jag visste faktiskt att risken fanns när man ger sig tillkänna

Det har inget med vad jag "vågar" att göra, utan det kändes lite som om du kom med några vettiga förslag dock i väldigt kritisk ton, därav så valde jag att helt enkelt lyssna på dina förslag/input men undvek att svara för jag inte riktigt har tid att hålla en lång debatt på en tredjeparts forum, men nu inser jag att du inte nöjer dig med åtgärder utan även anser dig ha rätt till skriftliga svar.

Men iaf, om du vill ha mod och hår på bröstet så här kommer det.

Sidan var och är under utveckling, därav så fanns och finns inte allt än, jag lade till lite om cookies (vilket jag uppfattade var det viktigaste) samt även en kontakt mail i footern. Eftersom jag för stunden även sitter med andra saker både privat och inom jobbet så anser jag det nog ska räcka. Sidan är på inget sätt vinstdrivande men det är självklart av intresse om någon en vacker dag säger att dom vill annonsera på sidan (såklart, pengar säger få personer nej till) eller kasta pengar på mig rent generellt.

Ang texterna så har alltid nedladdade annonser tydligt markerats med både länk, bild och logo till ursprungsartikeln. Sellyes är mycket tydligt med vart annonsen kommer ifrån, och det har varit så sedan start. Det har Alltid varit tydligt på den punkten.
Jag är på inget sätt rädd för att ta en debatt, men det känns lite som om du går på som ett ånglok, och om jag misstolkat det och kanske tagit din text lite för allvarligt så ber jag om ursäkt.

För övrigt så skickade jag en förfrågan och en beskrivning gällande detta redan i december 2011 till sweclockers där jag fick ett initialt "ok" från dom att jag kunde göra detta. Nu har jag även under senaste veckan pratat lite mer detaljer gällande frågan där små ändringar kommer genomföras så alla blir glada.

Jag tror inte jag behöver påpeka att samtliga forum som annonser visas ifrån har fått ett initialt mail och förfrågan gällande detta men jag säger det nu ändå.

Däremot så nämner du "direkta brott mot PUL". Jag var faktiskt i kontakt med jurister när jag började med sidan och fick ett initialt ok från dom, men eftersom det inte känns så kul att bryta mot lagen så skulle jag självklart lyssna på förslag för lämpliga lösningar på problemet?
Om du syftar på telefonnummret som var publicerat tidigare så är jag såklart intresserad på en lämplig lösning, ett konstruktivt svar. Tex min egna tanke är att man kanske kan låta bli att visa hela numret direkt på sidan eller liknande. Orsaken till att jag säger det är att annars är väll risken att du bara säger rm /* -rf

Jag kommer försöka fortsätta läsa tråden men jag kan inte lova att jag kommer svara så snabbt. Som du kan se på min profil så är jag inte här så ofta.

Återigen jag tar gärna ett konstruktiv samtal med goda råd och kreativa lösningar på problem med dig, det kan vara väldigt givande att lyssna på kritikerna, om än lite jobbigt måste jag medge hehe. Om du vill kan jag skicka dig mitt telefonnummer vi PM samt om det brinner i knutarna så kan jag säkert ta en lunch med dig. Jag finns tillgänglig inne i Sthlm under vardagarna......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Massa text

Nu känns det som det går åt rätt håll!
Vi tar det över telefon!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Hej påer!

Såg tråden och tänkte sticka in ett litet hej.
Under hösten nu kommer en funktion som tar bort annonser automatiskt om varan markeras med "såld" någonstanns i texten samt även aktivera en maxtid för en annons.

Ett stort antal forum kommer indexeras när sidan är klar. Men redan nu finns som ni märker Sweclockers, lite på expriment.

Tanken är att säljaren enkelt ska nå ut till ett stort antal potentiella kunder samt alla indexerade annonser innehåller självklart en _mycket_ tydlig länk tillbaka till orginalannonsen.

Självklart tog jag bort nämnd annons.

Jag tycker det skulle vara jätte roligt om ni kom med konstruktiv kritik, ett bra kontaktformulär blir nästa sak lovar jag

Kanske dags se över denna funktion som tar bort annonser automatiskt. Kan lova att denna annons ej är giltig idag:

http://www.sellyes.se/S%C3%A4ljes/Datorer_och_TV-spel_annonse...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Sellyes

Hej! kan någon hjälpa mig att ta bort en annons på SellYes?