Överklocka mitt "Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5" HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Överklocka mitt "Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5" HJÄLP!

För att underlätta alla som vill hjälpa så ser min rigg ut så här;

Processor; Intel® Core™ i5-2500K, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, (OC @4.7GHZ)

Moderkort; ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

RAM; Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Nätagg; Cooler Master GX 650W PSU

GPU; Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 (såklart..)

Vet att det inte är det senaste grafikkortet, men tänker inte byta ut det förens till höst/vinter. Så därför vill jag överklocka den för att få ut lite extra!
Har precis lärt mig hur man överklockar processorn och fått det till att fungera hur bra som helst, så tänkte därför ge mig på grafik kortet, detta verkar dock väldigt mycket svårare!

Skulle några vänliga själar kunna hjälpa mig? Antingen berätta själva hur man gör eller länka till någon vettig tråd (kunde själv inte hitta någon därav jag skapade denna).

Väldigt tacksam för snabba svar!

/John

Permalänk

Hm, varför byta ut den? De är ju riktigt bra grafikkort och kommer klara sig ett bra tag innan de blir "gamla. OnT http://www.overclock.net/t/923129/hd-6950-810-1250-mhz-shader.... Är dock inte säker eftersom ATI tog bort shaders upplåsning för att folk skulle köpa 6970 istället för att unlocka 6950 till 6970.

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av gingerejl:

Hm, varför byta ut den? De är ju riktigt bra grafikkort och kommer klara sig ett bra tag innan de blir "gamla. OnT http://www.overclock.net/t/923129/hd-6950-810-1250-mhz-shader.... Är dock inte säker eftersom ATI tog bort shaders upplåsning för att folk skulle köpa 6970 istället för att unlocka 6950 till 6970.

Tycker du? Jag har i amd's egna CCC overdrive maxat alla inställningar, men får endast på själva grafik delen ut 5350 poäng ca i 3dmark11 medans jag på min processor för ut ca 8800, så jag känner att kortet flaskhalsar mig en del.

Tycker guiden du länka till verkade vääääldigt komplicerad om man nu inte riktigt vet vad man sysslar med :/

Permalänk
Medlem

Tack så mkt! Verkar vara en riktigt trevlig guide!
Men som jag frågade skaparen (har ej fått svar än) :

Vad är skillnaden på att göra detta och det man kan ändra i AMD's CCC på fliken Overdrive? (Catalyst Control Center)
Jag har ett "Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5", kommer överklockningen på detta att fungera? Vore jätte tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av j0hnb3rg:

Tycker du? Jag har i amd's egna CCC overdrive maxat alla inställningar, men får endast på själva grafik delen ut 5350 poäng ca i 3dmark11 medans jag på min processor för ut ca 8800, så jag känner att kortet flaskhalsar mig en del.

Tycker guiden du länka till verkade vääääldigt komplicerad om man nu inte riktigt vet vad man sysslar med :/

Jo exakt, de flaskhalsar, inte grafikkortet's fel :-P, för mig funkar de bara bra även när jag avaktiverar CF. Har inte klockat något på denna dator, men på broderns har jag, han får bättre poäng i 3dmark11 men jag maxar de spel jag spelar och har faktist ingen behov av överklockning förtillfället, kanske när de kommer ut nya spelmotor, då överklockar jag

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Medlem

volt: 1175 950/1350. testa

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Att överklocka GPU är hur enkelt som helst gämnfört med CPU!

Börja med att ladda ner MSi Afterburner och installera det, spelar ingen roll om du har ett MSi kort eller ej!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841