Ska köpa Radeon 7950, frågor innan köp

Permalänk
Medlem

Ska köpa Radeon 7950, frågor innan köp

Hej, tänkte köpa ett Asus Radeon HD 7950 på webbhallen,

www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148430-asus_radeon_hd7950_3g...

Men har några frågor innan, och den viktigaste är att jag inte har tillräckligt med plats i mitt moderkort för grafikkortet, utan jag måste sänka ned det en rad för att det ska få plats, och då undrar jag om en pci express förlängare skulle funka bra för det?
Eller kan jag skära ut ytterligare ett pci hål i chassit för att få plats?
Jag hade tänkt och byta ut processorn och moderkortet inom en snar framtid men jag börjar med grafikkortet eftersom mitt nuvarande är det som halkar efter mest..
Men har jag valt det bästa grafikkortet under 3000 kronor, eller har ni något bättre tips?
Och min processor (AMD Athlon 64 x2 6000+), kommer den flaskhalsa? Kommer det vara så allvarligt att uppgraderingen från HD 4650 är onödig?
Kommer somsagt byta ut resten snart..
Men finns det något sätt att få in grafikkortet i ett mATX moderkort med plats för två pci-plåtar?

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Hej, tänkte köpa ett Asus Radeon HD 7950 på webbhallen,

www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148430-asus_radeon_hd7950_3g...

Men har några frågor innan, och den viktigaste är att jag inte har tillräckligt med plats i mitt moderkort för grafikkortet, utan jag måste sänka ned det en rad för att det ska få plats, och då undrar jag om en pci express förlängare skulle funka bra för det?
Eller kan jag skära ut ytterligare ett pci hål i chassit för att få plats?
Jag hade tänkt och byta ut processorn och moderkortet inom en snar framtid men jag börjar med grafikkortet eftersom mitt nuvarande är det som halkar efter mest..
Men har jag valt det bästa grafikkortet under 3000 kronor, eller har ni något bättre tips?
Och min processor (AMD Athlon 64 x2 6000+), kommer den flaskhalsa? Kommer det vara så allvarligt att uppgraderingen från HD 4650 är onödig?
Kommer somsagt byta ut resten snart..
Men finns det något sätt att få in grafikkortet i ett mATX moderkort med plats för två pci-plåtar?

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

det kommer flaska ganska rejält på hd 7950 uppgradera resten först har förresten liten flaskhals på mitt grafikkort fast jag har klockat upp till 3.6 ghz och det är hd 6870 ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

dax att skaffa fractal burk hör jag bättre chassin får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna uppgradera till en Phenom II X4/X6 eller Athlon II X4, ditt moderkort med senaste BIOS har stöd för några av dem(se dock i sådana fall till att du drar BIOS för rätt revision)

En Phenom II X4/X6 skulle fortfarande hålla tillbaka kortet i vissa spel som bara använder två kärnor(exempelvis Crysis 1 och Starcraft 2), men skulle vara fint i de spel som utnyttjar 4 kärnor och mer

Officiellt processorstöd för moderkortet
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3062#

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det kommer flaska ganska rejält på hd 7950 uppgradera resten först har förresten liten flaskhals på mitt grafikkort fast jag har klockat upp till 3.6 ghz och det är hd 6870 ^^

Jo, jag funderade på det, men eftersom pengar är det snålt om tänkte jag slå till när grafikkortet verkade billigt, och sen vid läge uppgradera resten

Skrivet av dunis90:

Du skulle kunna uppgradera till en Phenom II X4/X6 eller Athlon II X4, ditt moderkort med senaste BIOS har stöd för några av dem(se dock i sådana fall till att du drar BIOS för rätt revision)

En Phenom II X4/X6 skulle fortfarande hålla tillbaka kortet i vissa spel som bara använder två kärnor(exempelvis Crysis 1 och Starcraft 2), men skulle vara fint i de spel som utnyttjar 4 kärnor och mer

Officiellt processorstöd för moderkortet
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3062#

Tack så mycket, jag ska kolla på de processorerna, det låter väldigt bra! Och senaste BIOS har jag, så det är ju lugnt!
Men om jag ska köpa någon utav dessa, är det många på begagnade marknaden eller är det ny som gäller?

Skrivet av fizzdan:

Vad har du för chassi och moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte fel, insåg jag nyss, grafikkortet sätts ju med kylaren nedåt, inte uppåt, och då har jag inga problem med plats!

Skrivet av samsos:

dax att skaffa fractal burk hör jag bättre chassin får man leta efter.

Ja, gäller väl samma här, jag tänkte fel, ursäkta!

Men då är iallafall ena saken utredd, tur det, men då är resten av komponenterna problemet..
Jag visste ju att det skulle flaskhalsa, men jag tänkte att om jag kommer byta ut cpu och kanske moderkort, vore det inte ganska smart att slå till när grafikkortet kostar under 3000 kronor och sen köpa resten, istället för att köpa cpu innan och sen grafikkortet när priset höjts? Eller tänker jag fel/blir lurad? Tänker med tanke på webbhallens nuvarande kampanj (med skambud) som kan försvinna när som helst?

Permalänk
Medlem

Spelar du GPU-intensiva spel gör du rätt i att uppgradera grafikkortet först... Spelar du _bara_ cpu-intensiva spel som kan använda mer än 2 kärnor blir valet svårare..

kan du få en bra deal på GPU skulle jag nog tagit det först...

Edit: angående förslaget ovan på att köpa en athlon x4 så har jag suttit i samma situation ... Problemet är att du inte är ensam om detta, vilket gör att dessa processorer blir överdrivet dyra ... I mitt fall slutade det med att jag köpte DDR3 ramminne, ett AM3+ moderkort och den billigaste AM3+ processorn jag kunde hitta, för att sedan köpa en bulldozer när de släpptes... (till historien hör också att den Athlon X2 250 jag köpte gick att låsa upp till fyra kärnor, bulldozer blev en "flopp" (iaf för mina behov) och jag köpte en core i7 2600k och moderkort med 15% rabatt på CDON istället...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Om jag vart du hade jag sparat tills jag hade råd att uppgradera ram, moderkort, processor och grafikkort och köpt allt nytt på en gång. Priserna går ju bara ner hela tiden ändå så ju längre du väntar desto billigare blir det Sen är det ju alltid svårt att vänta när man väl bestämt sig för att skaffa lite nya grejjer

Jag hade köpt core i5 eller i7 och ett GTX 670 istället för ATI eftersom ATI har det lite struligt med att få fram bra drivrutiner. Du får ett lite bättre grafikkort för pengarna också. Finns faktiskt på webhallen för under 3000 kr. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154305-palit_geforce_...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

Om du ska lira Shogun 2 TW så bör man sky ATI som pesten. Har endast haft problem med mitt 7970 när jag skulle lira detta spel, dock fungerar det ganska smärtfritt till allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Spelar du GPU-intensiva spel gör du rätt i att uppgradera grafikkortet först... Spelar du _bara_ cpu-intensiva spel som kan använda mer än 2 kärnor blir valet svårare..

kan du få en bra deal på GPU skulle jag nog tagit det först...

Edit: angående förslaget ovan på att köpa en athlon x4 så har jag suttit i samma situation ... Problemet är att du inte är ensam om detta, vilket gör att dessa processorer blir överdrivet dyra ... I mitt fall slutade det med att jag köpte DDR3 ramminne, ett AM3+ moderkort och den billigaste AM3+ processorn jag kunde hitta, för att sedan köpa en bulldozer när de släpptes... (till historien hör också att den Athlon X2 250 jag köpte gick att låsa upp till fyra kärnor, bulldozer blev en "flopp" (iaf för mina behov) och jag köpte en core i7 2600k och moderkort med 15% rabatt på CDON istället...

Måste bara fråga vart du fick tag i en Athlon x2 250 med fyra kärnor? Vilken butik saluför dessa? Tacksam för svar

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Skrivet av arde_81:

Måste bara fråga vart du fick tag i en Athlon x2 250 med fyra kärnor? Vilken butik saluför dessa? Tacksam för svar

Har skriver ju i det inlägget som du citerade att han låste upp sina kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Har skriver ju i det inlägget som du citerade att han låste upp sina kärnor.

Det var därför jag fråga vart han/hon fått tag i den processorn, som går att låsa upp 2 kärnor till.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Skrivet av arde_81:

Det var därför jag fråga vart han/hon fått tag i den processorn, som går att låsa upp 2 kärnor till.

Spelar nog ingen roll var du köper den, handlar nog mer om tur. Dom brukar tillverka de flesta som quads och sedan låsa felande kärnor och sälja den som en duo eller tri-core istället. Om däremot efterfrågan på dessa överstiger antalet felande processorer så kan det hända att dom låser processorer med fullt fungerande kärnor med. Så var fallet med min f.d processor av modell 'phenom II x3 720 BE' som jag inte lyckades låsa upp då det troligen var en av de med felande kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Spelar nog ingen roll var du köper den, handlar nog mer om tur. Dom brukar tillverka de flesta som quads och sedan låsa felande kärnor och sälja den som en duo eller tri-core istället. Om däremot efterfrågan på dessa överstiger antalet felande processorer så kan det hända att dom låser processorer med fullt fungerande kärnor med. Så var fallet med min f.d processor av modell 'phenom II x3 720 BE' som jag inte lyckades låsa upp då det troligen var en av de med felande kärnor.

Sorry ts för off topic.

Det jag ville komma till var att , Athlon x2 250 är en renodlad dualcore med endast två kärnor. Varefter jag frågade fizzdan vart han/hon fått tag i en med fyra kärnor.

Fel användarnamn
Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Spelar du GPU-intensiva spel gör du rätt i att uppgradera grafikkortet först... Spelar du _bara_ cpu-intensiva spel som kan använda mer än 2 kärnor blir valet svårare..

kan du få en bra deal på GPU skulle jag nog tagit det först...

Edit: angående förslaget ovan på att köpa en athlon x4 så har jag suttit i samma situation ... Problemet är att du inte är ensam om detta, vilket gör att dessa processorer blir överdrivet dyra ... I mitt fall slutade det med att jag köpte DDR3 ramminne, ett AM3+ moderkort och den billigaste AM3+ processorn jag kunde hitta, för att sedan köpa en bulldozer när de släpptes... (till historien hör också att den Athlon X2 250 jag köpte gick att låsa upp till fyra kärnor, bulldozer blev en "flopp" (iaf för mina behov) och jag köpte en core i7 2600k och moderkort med 15% rabatt på CDON istället...

Ja, jag kör många olika spel, som jag antar är GPU-intensiva, BF3, Assassin's Creed serien, Medal Of Honor, Deus Ex:HR, de torde ju vara GPUintensiva?

Och ja, det är ju det jag funderar på, är Webhallens erbjudande ett så bra klipp att jag borde köpa för att sen uppgradera resten?

Skrivet av milky81:

Om jag vart du hade jag sparat tills jag hade råd att uppgradera ram, moderkort, processor och grafikkort och köpt allt nytt på en gång. Priserna går ju bara ner hela tiden ändå så ju längre du väntar desto billigare blir det Sen är det ju alltid svårt att vänta när man väl bestämt sig för att skaffa lite nya grejjer

Jag hade köpt core i5 eller i7 och ett GTX 670 istället för ATI eftersom ATI har det lite struligt med att få fram bra drivrutiner. Du får ett lite bättre grafikkort för pengarna också. Finns faktiskt på webhallen för under 3000 kr. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154305-palit_geforce_...

Jag funderar på det, men min inkomst är inte så stor, jag är ju bara 16 år, så det kommer ju ta tid också, men jag tänker på om man köper grafikkortet först när det är kampanj, och sen spara (och leva med flaskhalsen) ihop pengar för att uppgradera resten?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Om du ska lira Shogun 2 TW så bör man sky ATI som pesten. Har endast haft problem med mitt 7970 när jag skulle lira detta spel, dock fungerar det ganska smärtfritt till allt annat.

Shogun är inget spel jag spelar, men andra spel spelar jag ju, så det låter ju bra med "ganska smärtfritt".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om du ska lira Shogun 2 TW så bör man sky ATI som pesten. Har endast haft problem med mitt 7970 när jag skulle lira detta spel, dock fungerar det ganska smärtfritt till allt annat.

Såg tråden i deras forum, det märkliga är att detta tydligen hände efter en spelpatch, innan patchen fungerade Shogun 2 utmärkt på HD79xx.
Jag misstänker att ett nytt kopieringsskydd är boven.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Sorry för off topic.

Det jag ville komma till var att , Athlon x2 250 är en renodlad dualcore med endast två kärnor. Varefter jag frågade fizzdan vart han/hon fått tag i en med fyra kärnor.

Som det står ovan, vissa går att låsa upp. De tillverkar quadcore och vissa duger inte, då de "stänger av" 2 kärnor.. Ibland är det dock så få som blir "dåliga" att de får sälja quadcore som dual, även om de avstängda kärnorna funkar utmärkt... Dessa går att låsa upp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom X4 9950 2600 MHz HD995ZXAJ4BGH SOCKET AM2+ AM2 Free shipping ca 700kr, bland de bästa för AM2, men sedan om det är värt det är ju en annan femma..

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Jag funderar på det, men min inkomst är inte så stor, jag är ju bara 16 år, så det kommer ju ta tid också, men jag tänker på om man köper grafikkortet först när det är kampanj, och sen spara (och leva med flaskhalsen) ihop pengar för att uppgradera resten?

Shogun är inget spel jag spelar, men andra spel spelar jag ju, så det låter ju bra med "ganska smärtfritt".

Ah, okej. Jag förstår om du vill handla nu på en gång Jag har ingen aning om hur mycket ett nytt grafikkort ihop med din nuvarande hårdvara skulle ge i prestanda, så jag kan inte svara på om det är värt att handla det nu.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid kolla hur stor CPU-användning du har när du spelar ... ligger den klistrad på 100% kanske det är där du ska börja .. ligger du på kanske 50% på båda kärnorna kommer du med största sannorlikhet se en skillnad med ett nytt grafikkort ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Som det står ovan, vissa går att låsa upp. De tillverkar quadcore och vissa duger inte, då de "stänger av" 2 kärnor.. Ibland är det dock så få som blir "dåliga" att de får sälja quadcore som dual, även om de avstängda kärnorna funkar utmärkt... Dessa går att låsa upp...

Skickades från m.sweclockers.com

Ger mig inte

Det är inte så att du tänker på Phenom II X2 550? Källa på fyra/tre kärnor på en Athlon x2 250 tack

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Ger mig inte

Det är inte så att du tänker på Phenom II X2 550? Källa på fyra/tre kärnor på en Athlon x2 250 tack

du har både rätt och fel .. jag blandade ihop det hela ... jag hade en "Sempron 140" som efter upplåsning blev en "Athlon II X2 4400e"

http://www.cpu-world.com/info/AMD/Unlocking_cores_and_L3.html
men enligt denna kan man låsa upp Athlon 2 X2 ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ontopic: Om du får för dej o köpa kortet så skulle jag valt detta ist:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178... 2565:- med rabatt.

Och sen klocka det själv till 900MHz eller valfritt

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Såg tråden i deras forum, det märkliga är att detta tydligen hände efter en spelpatch, innan patchen fungerade Shogun 2 utmärkt på HD79xx.
Jag misstänker att ett nytt kopieringsskydd är boven.

Det stämmer bra det. Jag lirade Shogun 2 med mitt 7970 helt utan problem fram tills att FotS-expansionen kom i våras, därefter så total-krashar datorn för mig och för en hel del andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ah, okej. Jag förstår om du vill handla nu på en gång Jag har ingen aning om hur mycket ett nytt grafikkort ihop med din nuvarande hårdvara skulle ge i prestanda, så jag kan inte svara på om det är värt att handla det nu.

Alltså, med tanke på priset verkade det ganska vettigt att passa på, men tänkte fråga här innan.

Skrivet av fizzdan:

du kan ju alltid kolla hur stor CPU-användning du har när du spelar ... ligger den klistrad på 100% kanske det är där du ska börja .. ligger du på kanske 50% på båda kärnorna kommer du med största sannorlikhet se en skillnad med ett nytt grafikkort ...

Tack, det där ska jag kolla på, jag återkommer när jag testat mera! Önskar jag kunde göra benchmarks men kan inte ladda ned med min hastighet..

Skrivet av arde_81:

Ontopic: Om du får för dej o köpa kortet så skulle jag valt detta ist:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178... 2565:- med rabatt.

Och sen klocka det själv till 900MHz eller valfritt

Det där låter ju väldigt bra, webhallen hade ju samma såg jag nu, ingen top, vad dumt! Vilken rabatt tänker du på och hur får jag den?
Tack så mycket för tipset!

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det stämmer bra det. Jag lirade Shogun 2 med mitt 7970 helt utan problem fram tills att FotS-expansionen kom i våras, därefter så total-krashar datorn för mig och för en hel del andra.

för en polare med 7970 så funkar shogun 2 att spela om han kör eländet i DX9 istället för 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där låter ju väldigt bra, webhallen hade ju samma såg jag nu, ingen top, vad dumt! Vilken rabatt tänker du på och hur får jag den?
Tack så mycket för tipset!

Cdon.com's rabatt på 5℅ gäller iof bara till imorgon "SWEC1207". Lär väl återkomma i augusti med SWEC1208.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Cdon.com's rabatt på 5℅ gäller iof bara till imorgon "SWEC1207". Lär väl återkomma i augusti med SWEC1208.

Okej, tack så mycket, får väl vänta tills nästa månad eller försöka hitta en bättre rabattkod, ska inte förhasta köpet.

Permalänk
Medlem

Annars har du ju hela tisdagen på dig att använda 07koden, men 08koden börjar väl gälla så fort det blir månad 8 antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Annars har du ju hela tisdagen på dig att använda 07koden, men 08koden börjar väl gälla så fort det blir månad 8 antar jag.

Jo, sant, det har jag ju, men jag tänkte att jag kanske ska ta det lite lugnare med köpet, hade jag till exempel köpt webhallens grafikkort hade det ju varit surt när jag såg priset på cdon, så jag ska fundera och tänka lite innan!