Permalänk

Varför kör mina minnen i 1333MHz

Hej

jag har denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650276
och dom går i 1333MHz och jag fattar inte varför.

Mvh en okunnig person

Visa signatur

AMD FX-6100, 8GB ram 1600MHz, Asus DirectCU II GTX580, 500GB Seagate, 500W random gammalt nätagg, 3,14 Hallon modell B

Permalänk
Medlem

Antagligen är det väl 1333 som är inställt i BIOS-inställningarna.

Brukar vara så att SPD har någon mer konservativ hastighet men att det finns en XMP-profil för den högre hastigheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du behöver gå in i bios och aktivera xmp, då brukar de automatiskt ställa in sig på 1600 mhz, fungerar de inte kan du ställa in det manuelt men xmp måste vara aktiverat.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algot1998:

Hej

jag har denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650276
och dom går i 1333MHz och jag fattar inte varför.

Mvh en okunnig person

det enda som behövs göras är en ändring i bios och det är en ganska enkel sak att göra så länge du låter bli resten i bios och bara ändrar i fliken
(antar att du vet vad bios är eller ?) det kommer du in på innan windows börjar ladda upp genom delete eller vilken knapp det nu är på ditt moderkort
(kika upp vilket det är och posta det här sedan så kanske jag kan leta på om det finns något program som gör att du kan ändra detta i windows (har detta till mitt moderkort som heter easytuner 6
(OBS funkar endast till gigabytes moderkort då det kan uppstå lite felmätningar på temps och även göra bios på moderkortet korrupt
(har ett moderkort här hemma som blev så ett tag ett asus med nvidia chipset tror jag det är dock räddat eftar att jag flytta en liten jumper på moderkortet så den körde igång bios som var på backupchippet ^^)

(började med fläktprofi på cpunl och sedan minnet ändrade jag till 1600 mhz då krashade bios tur att det hade backup på bios på det lilla extra chippet och att det var jumper som behövde flyttas lite fram och tillbaks ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av viking99:

Du behöver gå in i bios och aktivera xmp, då brukar de automatiskt ställa in sig på 1600 mhz, fungerar de inte kan du ställa in det manuelt men xmp måste vara aktiverat.

jag hittade inget om xmp i bios men det fanns något som hette DRAM E.O.C.P och den stog på disabled och man kunde välja ddr1600 och när jag gjorde det så fick jag ett medelande om att det var problem med ström (volt av något slag) kan det vara något om det

Visa signatur

AMD FX-6100, 8GB ram 1600MHz, Asus DirectCU II GTX580, 500GB Seagate, 500W random gammalt nätagg, 3,14 Hallon modell B

Permalänk
Medlem

Då du har AMD så har du antagligen inget XMP då det är en "intel grej"
Vad du måste göra är att som du har gjort ställa in på 1600Mhz men också du måste följa med på volten till minnet, och ställa in den på 1.5v, original går dom på 1,35 nämligen, sen kan du behöva kolla timings också att dom efter spec, (9-9-9-24) kolla med CPU-Z flik memory

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Måste man inte överklocka processorn också?

Permalänk
Skrivet av Algot1998:

jag hittade inget om xmp i bios men det fanns något som hette DRAM E.O.C.P och den stog på disabled och man kunde välja ddr1600 och när jag gjorde det så fick jag ett medelande om att det var problem med ström (volt av något slag) kan det vara något om det

Vad har du för moderkort? Om du skriver det så kanske någon kan hjälpa dig med exakt vad dina inställningar heter och var du gör dessa.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Måste man inte överklocka processorn också?

Nej varken med intel eller AMD, tidigare med intel före Sandy bridge så ja det var iallafall vanligt att man överklocka med busshastigheter, och minne och CPU hängde ihop.
Idag klockar man mest med multipeler till CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Måste man inte överklocka processorn också?

När man ändrar busfrekvensen ändras frekvensen till minnena också, men de flesta moderkort stödjer att man ändrar multipeln för minnena och kan då ganska lätt ändra till den hastighet man önskar på minnena.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Vad har du för moderkort? Om du skriver det så kanske någon kan hjälpa dig med exakt vad dina inställningar heter och var du gör dessa.

jag har ett gigabyte ga-970a-ud3 och jag ska starta om och kolla bios nu så jag kommer snart

Visa signatur

AMD FX-6100, 8GB ram 1600MHz, Asus DirectCU II GTX580, 500GB Seagate, 500W random gammalt nätagg, 3,14 Hallon modell B

Permalänk
Skrivet av Algot1998:

jag har ett gigabyte ga-970a-ud3 och jag ska starta om och kolla bios nu så jag kommer snart

På sidan 35 i manualen börjar avsnittet kring dessa inställningar.
Börja med att sätta "Set Memory Clock" till Manual.
Sätt sedan "Memory clock" till x8.
Öppna "DRAM Configuration" och kontrollera att värdena från "CAS# latency" till "Minimum RAS Active Time" står som i manualen, annars måste du ändra från Auto och sätta dessa till 9-9-9-24.
Gå tillbaka upp en nivå och ändra "System Voltage Control" till Manual om den inte står så.
Sätt sedan "DRAM Voltage Control" till 1,5V och lämna övriga värden på Auto om de inte hade andra värden tidigare.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nej varken med intel eller AMD, tidigare med intel före Sandy bridge så ja det var iallafall vanligt att man överklocka med busshastigheter, och minne och CPU hängde ihop.
Idag klockar man mest med multipeler till CPU.

Skrivet av Mattsingen:

När man ändrar busfrekvensen ändras frekvensen till minnena också, men de flesta moderkort stödjer att man ändrar multipeln för minnena och kan då ganska lätt ändra till den hastighet man önskar på minnena.

Jag har en stock 2500K och Corsair Vengeance 1600MHz som körs i 1333 eftersom det är standardfrekvensen för 1156/SB.
Finns det någonting att vinna prestandamässigt att sätta minnena på 1600MHz i bios med en stock 2500K?

Permalänk

mina ställde sig automatiskt på 1333mhz fastän jag har 1600mhz. några enstaka knapptryck i bios så var det löst
förvånansvärt ofta moderkorten kör minnena fel i automatiskt läge..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

mina ställde sig automatiskt på 1333mhz fastän jag har 1600mhz. några enstaka knapptryck i bios så var det löst
förvånansvärt ofta moderkorten kör minnena fel i automatiskt läge..

Det är inte "fel", processorn (SB/IB) är gjord för att vilja ha 1333MHz i standardutförandet.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Det är inte "fel", processorn (SB/IB) är gjord för att vilja ha 1333MHz i standardutförandet.

så jag ska ställa tillbaka mina minnen till 1333MHz då??.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

så jag ska ställa tillbaka mina minnen till 1333MHz då??.

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

så jag ska ställa tillbaka mina minnen till 1333MHz då??.

som sagt nej, det är strunt samma, kanske ger det lite mer prestanda men jag har inte fått svar av de andra än

Permalänk
Hedersmedlem

Minnena har ingen egen hastighet utan den sätts beroende på en avläsning av det moderkort/CPU du använder dig av. Det finns en standardfrekvens för DDR3 minne enligt JEDEC och den är upp till 1333MHz allt annat är överklockat, därav tillägget (OC) efter 1600MHz+ i specarna för moderkorten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)