Vad ska jag utbilda mig till efter gymnasiet ?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag utbilda mig till efter gymnasiet ?

Tja sweclockers, ska börja på sista året i gymnasiet (NV) och undrar nu vad jag ska utbilda mig till efter gymnasiet ?

Är intresserad av elektronik, progammering och motorer. Men att sitta och programmera hela dagen är inget för mig, söker istället någon utbildning med stor variation.

Permalänk
Medlem

Maskinteknik.
http://www.ltu.se/edu/program/TCMAA och http://www.ltu.se/edu/program/TIMTG

EDIT: LTU är vad jag känner till, du ska såklart kolla på alla skolors utbud.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Automation & mekatronik på Chalmers eller annan högskola?

Permalänk
Medlem

Sjöingenjör 180 hp - Chalmers tekniska högskola

Om du värderar din fritid så kan du jobba på en båt med 1:2 system, tex arbeta 10dagar= ledig 20dagar.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Maskinteknik.
http://www.ltu.se/edu/program/TCMAA och http://www.ltu.se/edu/program/TIMTG

EDIT: LTU är vad jag känner till, du ska såklart kolla på alla skolors utbud.

Är produktutveckling en synonym för CAD-slav ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Är produktutveckling en synonym för CAD-slav ?

Beror naturligtvis på inriktning och program, samt ambitioner och lagkänsla. Men kort sagt, nej. CAD-slaveri brukar läggas på smalt och inriktat utbildade och upptas av de med specialintresse för just CAD-slaveri.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Plugga och jobba med något du inte är intresserad av men kan stå ut med istället.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Plugga och jobba med något du inte är intresserad av men kan stå ut med istället.

Att plugga och jobba med något man inte är intresserad av skulle jag säga kräver någon väldigt speciell. Ska man gå en längre utbildning och läsa något man inte finner intressant så kommer det bli tufft. Själv går jag helt på det jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Plugga och jobba med något du inte är intresserad av men kan stå ut med istället.

Vilket för många blir just ens intresse, eller den roligaste utbildningen man kunde hitta. Få är de lyckliga som hittar sin grejernas grej i livet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tänker genast på maskiningenjör, dock så brukar dom flesta kurserna dom första 2 åren vara i matematik på en ingenjörsprogram.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Sjöingenjör 180 hp - Chalmers tekniska högskola

Om du värderar din fritid så kan du jobba på en båt med 1:2 system, tex arbeta 10dagar= ledig 20dagar.

1:2-system får du typ bara på färjor, vilket kanske inte är det roligaste i världen ur ett driftsperspektiv. Det finns också en del jobb där har jour hemma, och alltså kan tvingas bemanna med några timmars varsel, men har mindre schemalagd arbetstid i gengäld eller vad man ska kalla det. Normalfallet är snarare 1:1-system med 4-6 veckors törnar.

Utöver det kan jag faktiskt inte rekommendera någon att läsa sjöingenjören nu. På bara några år har en tredjedel av den svenska handelsflottan flaggats ut, och politikerna visar inga tecken på att ge redarna den där tonnageskatten de gnäller om, och även om de gör det, så är det ingen billig affär att flagga in båtarna igen när de en gång flaggats ut. Med maskinbefäl klass V-behörigheten som man får när man är färdig i skolan kan man mer eller mindre glömma att jobba internationellt också, det är väl först när man får ut II:an och har seglat förste litegrann man blir gångbar på riktigt. Andrejobben innehas av folk från låglöneländer. Arbetsmarknaden ser alltså inte så värst ljus ut för nybakta sjöingenjörer längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!