Radeon HD 7990 kan utrustas med fyra 6-pinskontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Varför inte två 8-pins istället?

Skulle vara en fördel om du faktiskt läste artikeln istället för att gå direkt till kommentartråden

Citat:

För att driva denna skapelse använder AMD en något udda konfiguration strömkontakter, närmare bestämt fyra 6-pinnars PCI Express. Enligt källan beror detta på att grafikprocessorerna, minnesmodulerna och PCI Express-kontrollern tillägnas en kontakt vardera och delar inte på strömförsörjningen likt andra modeller. Detta medger ett totalt uttag på hela 375 W.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Detta känns bara mer och mer som fail. Okej om det släppt kortet i vintras men nu? Verkligen? Är ju dags för en ny generation, frågan är egentligen hur stor efterfrågan det finns på 7990, skulle inte tro att den är överdrivet hög.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hotfuzz08:

Detta känns bara mer och mer som fail. Okej om det släppt kortet i vintras men nu? Verkligen? Är ju dags för en ny generation, frågan är egentligen hur stor efterfrågan det finns på 7990, skulle inte tro att den är överdrivet hög.

Speciellt inte om ryktena är sanna om att AMD ska släppa 8000-serien i början av 2013 :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mullvad:

;12527258']Tips, använd prisjakt produktsök, väldigt praktiskt då man kan ställa in alla detaljer:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s90975693

Skrollar man längst ner hittar man denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=757303

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skulle vara en fördel om du faktiskt läste artikeln istället för att gå direkt till kommentartråden

Jo jag gjorde det men förstår ändå inte varför det skulle vara något problem med att dela upp strömmen direkt på PCB:n. Blir trots allt fyra sladdar som ska vara ivägen samt att det inte finns några nätaggregat (vad jag vet) som har 8st PCI-ström tillgängligt. Blir då massor fula adapterlösningar alternativt dubbla nätaggregat vid extremriggar med crossfire. Bara mina fem ören.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Dom släpper ju kortet enbart för prestanda kronan, vilka eller hur många som sen köper kortet, eller snarare sagt hur få, som sen verkligen kommer öppna upp plånboken för detta monster är dom ju väl medvetna om. En otroligt liten del av konsumenterna som köper kort i den här klassen, vilket inte då gör så mycket att nästa generation ligger runt hörnet och väntar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

375 W!
Nej, fyfan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Dom släpper ju kortet enbart för prestanda kronan, vilka eller hur många som sen köper kortet, eller snarare sagt hur få, som sen verkligen kommer öppna upp plånboken för detta monster är dom ju väl medvetna om. En otroligt liten del av konsumenterna som köper kort i den här klassen, vilket inte då gör så mycket att nästa generation ligger runt hörnet och väntar.

Ja men låter helt sjukt bättre och satsa på drivrutiner .....Hopas även sweclockers testar Renderingstider/microstuttering

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Prestanda kronan tror jag inte lika viktigt frågan kommer upp på fler och fler forum .Om dom bara siktar på prestanda kronan tror jag dom skjuter sig själv i foten faktiskt.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se hur kortet presterar och om det slår mitt 690. Personligen har jag svårt att tro det då kepler är strömsnålare och följaktligen svalare. Båda egenskaperna är högst önskvärda hos en gpu som skall användas till multi-gpu lösningar!

Ställer mig också tveksam till om AMD kommer sätta en lägre prislapp på kortet och vad kommer de tumma ner på i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hedersmedlem

Wow snart kommer det egna nätaggregat, dedikerade till grafikkorten. Lite tragiskt måste jag tycka ändå. Känns som det går åt fel håll. Kanske eget chassi för grafikkortet också :D.

Permalänk
Skrivet av rektor:

375 W!
Nej, fyfan!

dubbel gpu korten är knappast jorda för att vara energisnåla direkt

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Speciellt inte om ryktena är sanna om att AMD ska släppa 8000-serien i början av 2013 :S

Vadå 8850 och 8870? Lär säkert bli jämförbara med 7990.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Annars kan man nog redan beställa på biljett nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av igelkotte:

Vadå 8850 och 8870? Lär säkert bli jämförbara med 7990.

Tjaa man kan ju köpa HD 8970 och köra CF till exempel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör man crossfire är det lika bra att koppla korten direkt till barsebäck.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Typiskt amd att komma med sådana skitprodukter, tror inte folket vill ha 10meter extra sladdar i datorn. borde varit 2st 8pin kontakter. men kommer troligen aldrig mer äga en amd produkt igen dom har gjort bort sig igen om detta är sant

Du är uppenbarligen en expert inom området...

/facepalm

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tummen upp för videutgångar. Skönt att själv slippa gå in i chassit med sekatören då och då.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

375 W!
Nej, fyfan!

Det är ju maxförbrukningen. Men visst, det kommer att sluka mycket ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

För er som är osäkra på hur ni ska försörja denna best:

http://www.youtube.com/watch?v=3hZo5k0V9M0

Där får ni veta hur man bygger ett kärnkraftverk storlek mindre

Såg hela + fortsättningen... o.O Hobby gone wrong.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Erkänn, du har väntat lääääänge på att det ska dyka upp ett tillfälle där du kan länka den videon?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Erkänn, du har väntat lääääänge på att det ska dyka upp ett tillfälle där du kan länka den videon?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skulle vara en fördel om du faktiskt läste artikeln istället för att gå direkt till kommentartråden

Jag förstår ändå inte vad det skulle vara bra för om det inte är så att 6pinnarna sitter utspridda på pcbt så de sparar lite plats o koppar?

Permalänk
Medlem

Tråkig "nyhet" lite ASUS känsla här känner jag, dvs när varan väl släpps så känns den redan uråldrig (även om den inte alltid är det)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Hd 6990 450watt. Man behöver inte va orolig att man fryser om fötterna på vintern. Rekommenderar G35:or annars krävs en ganska kraftigt ljudanläggning....

Permalänk
Medlem

skit bra, då kan jag köpa någons 7970 här på sidan då när 7990 kommer

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Wow snart kommer det egna nätaggregat, dedikerade till grafikkorten. Lite tragiskt måste jag tycka ändå. Känns som det går åt fel håll. Kanske eget chassi för grafikkortet också :D.

Mestadels går det ju åt "rätt" håll, med denna generations toppmodeller som är avsevärt mycket energisnålare än föregångarna. Men sen kan man ju vända på det och tänka sig att både Nvidia och AMD säkert kunnat få ut modeller som presterat bättre och tuggat mer ström.

Sen, som påpekat. Fyra stycken 6-pin kan enligt specifikation bara leverera lika mycket som två stycken 8-pin (i praktiken är det rätt annorlunda, till 6-pins fördel). Så det är mer kontakter och kablar, men den lär inte dra så hemskt mycket ström. Säkert met än 690 då Kepler på gott och ont är en lite energieffektivare arkitektur.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Grrrr dreglar som fan xD
Det kommer säkert en version med vattenblock/egen vattenkylning, skulle ha varit skitfet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

Finns det en version med inkluderat kärnkraftverk?

Kommer förmodligen ändå drar betydligt mindre ström än GTX480 gjorde i SLI

Skrivet av ottoblom:

Ja men låter helt sjukt bättre och satsa på drivrutiner .....Hopas även sweclockers testar Renderingstider/microstuttering

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Prestanda kronan tror jag inte lika viktigt frågan kommer upp på fler och fler forum .Om dom bara siktar på prestanda kronan tror jag dom skjuter sig själv i foten faktiskt.

Detta har tagits upp gång på gång i diverse trådar som handlar om just detta kort. Det är inte samma personer som jobbar på GPU:n som kodar drivrutiner. Så att säga att GPU avdelningen ska fokusera på ett arbete de inte är anställda att göra är ju inte direkt produktivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Varför inte två 8-pins istället?

AMD kanske vill öppna upp för överklockning eller åtminstone ha en marginal?

Två 8-pin medger bara de 375W kortets TDP ligger på, varav 75W dras från moderkortet via PCIe-porten, varför det vore olämpligt att överbelasta strömförsörjningen. Följaktligen medger rimligen 4st 6-pin = (375W - 75W) * 24/16 + 75W = 300W * 1,5 + 75W = 525W utan att överbelasta PCIe-strömförsjningen från moderkortet.

edit:
Även 8-pin-kontakterna verkar bara ha 3st gula +12V-sladdar (och 5st svarta jord). Därför ger 4st 6-pin dubbelt så många +12V-sladdar som 2st 8-pin. Alltså kanske t.o.m. så mycket som (375W - 75W) * (4*3)/(2*3) + 75W = 300W * 2 + 75W = 675W skulle gå bra, utan att överbelasta PCIe-strömförsörjningen?