Surfplatta till min kära far. (Ska ersätta en laptop)

Permalänk

Surfplatta till min kära far. (Ska ersätta en laptop)

Hej SweClockers.

Min pappas laptop gick sönder för några dator sedan.
Nu gav han mig uppgiften att hitta en ny till honom.
Han frågade också "Tror du inte en surfplatta skulle duga till mig?". Det första jag svarade var att jag inte trodde att det skulle fungera då atg.se är flashbaserad. (Vill slå den utvecklaren som skapar en flashsida, tror att den uppdaterades ~2010 eller nåt också.)

Men jag googlade runt och hittade iphone.atg.se och android.atg.se där man kunde ladda ner en app för att kunna se på live och spela på hästar etc.

Jag kollade runt på lite tablets men då kom jag att tänka på Asus Transformer Prime, men då hade den utgått.
Googlade vidare och hittade att Asus höll på med en ny version av sin tranformer-platta vid namn Infinity och denna lät riktigt bra och kanske kan den helt ersätta hans windows-dator.

Det är denna jag funderar på. http://eee.asus.com/en/eeepad/transformer-infinity/features/ <-- Med docken.

Det han och mamma gör på datorn är följande.

  • Surfar

  • Kollar mailen (Hotmail, gmail, POP3/SMTP)

  • Kollar på trav genom atg.se (Bilden genom HDMI till tven)

  • Skriver lite dokument

Tror ni denna surfplatta håller måttet och kan fungera bra till ändamålet?
Eller är det någon annan platta som är bättre för det?
Eller ska vi helt enkelt beställa en laptop?

Tack på förhand för svar!
Jonathan

Permalänk
Medlem

Kör han internetbank? Där kan det bli stopp om det är ett krav så testa på en androidtelefon eller nåt först.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rattnalle:

Kör han internetbank? Där kan det bli stopp om det är ett krav så testa på en androidtelefon eller nåt först.

MobilID fungerar skitbra på Android och samma app används till denna plattan.

Lika så har alla större banker i sverige (nordea/ Handelsbanken/ Swedbank / SEB mfl) appar för detta.

Tror alldeles säkert den kan fungera. Det är väl egentligen lagringen som kan bli lite körig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Kör han internetbank? Där kan det bli stopp om det är ett krav så testa på en androidtelefon eller nåt först.

Ja, han har internetbank.
Handelsbanken och vad jag vet så har de en rätt bra app (Som DavidtheDoom säger).

Om nu det skulle vara problem så kan han nog använda brorsans dator till de bankärenden appen inte klarar.

Skrivet av DavidtheDoom:

MobilID fungerar skitbra på Android och samma app används till denna plattan.

Lika så har alla större banker i sverige (nordea/ Handelsbanken/ Swedbank / SEB mfl) appar för detta.

Tror alldeles säkert den kan fungera. Det är väl egentligen lagringen som kan bli lite körig.

Lagringen ligger på 64GB (eller 32GB) vilket jag tror är tillräckligt för dem. Sen följer det med 8GB molnlagring hos asus, sen en 2.5GB dropbox + en 5GB Google Drive borde väl räcka för de viktiga filer som semesterbilder och sådant.

Permalänk
Medlem

Transformer klarar dock av usb minnen via sin usb, så lagring bör inte vara något problem.
Edit: och microsd så klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sephinator:

Ja, han har internetbank.
Handelsbanken och vad jag vet så har de en rätt bra app (Som DavidtheDoom säger).

Om nu det skulle vara problem så kan han nog använda brorsans dator till de bankärenden appen inte klarar.

Lagringen ligger på 64GB (eller 32GB) vilket jag tror är tillräckligt för dem. Sen följer det med 8GB molnlagring hos asus, sen en 2.5GB dropbox + en 5GB Google Drive borde väl räcka för de viktiga filer som semesterbilder och sådant.

om jag inte har fel så har plattan även microSD ingång dvs du kan köpa till ett microSD kort för utökad lagring, hur mycket den stödjer vet jag inte. men det finns MicroSD kort upp till 32GB på netonnet till exempel.

om jag har fel så får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av dozix:

Transformer klarar dock av usb minnen via sin usb, så lagring bör inte vara något problem.
Edit: och microsd så klart.

Det där lät ju riktigt trevligt!

Skrivet av To33e:

om jag inte har fel så har plattan även microSD ingång dvs du kan köpa till ett microSD kort för utökad lagring, hur mycket den stödjer vet jag inte. men det finns MicroSD kort upp till 32GB på netonnet till exempel.

om jag har fel så får någon gärna rätta mig.

Läste lite, och den verkar vara kompatibelt med SDXC också, vilket betyder 64GB sd-kort. Vilket jag dock inte tror behövs.

Permalänk
Medlem

Transformer alla gånger. Känns som den vettigaste lösningen just nu.

Tangentbordsdockan till Transformer har ju även ett inbyggt batteri, vilket kan vara smidigt.