GTX 670: Drivrutin kraschar under WoW:ande.

Permalänk
Medlem

GTX 670: Drivrutin kraschar under WoW:ande.

Hej.

Har ett irriterande problem som nu blivit så intensivt att jag måste vända mig hit för hjälp.

Sitter sedan en månad på ett GTX 670 som fungerat ypperligt, förutom att jag har haft lite problem när jag spelar WoW.
En gång för någon vecka sedan så hängde spelet sig, sen började skärmen blinka, mellan WoW och blackscreen med ca 2 sekunders intervall, och efter några blinklingar så kraschar WoW helt enkelt och det står att drivrutinen har kraschat och återställts. (såg dessutom på MSI Afterburner att GPU-usage under detta samt en stund efter att drivrutinen återställts ligger spikat i 99%)

Det var dock bara en engångsföreteelse och hände inte igen, så jag brydde mig inte om det.
Idag har det hänt 8 gånger! Den fjärde gången fick jag nog och började felsöka.
Kunde nog spela en timme innan det kraschade innan, men nu de senaste gångerna har jag inte ens kunnat spela i 5 minuter...

Jag har testat olika drivrutiner (först 301.42, sen 304.79) men det blev ingen skillnad.
Jag har testat både med bakgrundsprogram igång och avstängda (t.ex youtube.)
Jag har testat både med MSI Afterburner igång och avstängt.

Ska nämna att kortet för närvarande inte är klockat (och har inte varit det på ett tag heller), förutom Power Limit(%) som jag hade på 122 (Afterburner), men det hjälpte inte att skruva ner det till 100%.

Temperaturer är bra, kortet har aldrig varit varmare än 80*c, och idag har det inte varit över 65*c.

Jag installerade PhysX separat för en vecka sedan då man tydligen behövde göra det för att kunna spela Need for Speed: Shift 2 Unleashed, men det borde ju inte påverka...?

WoW är ganska nyinstallerat, och har som sagt funkat felfritt (förutom den där kraschen för någon vecka sedan)

Nu ska jag testa andra spel och stresstesta kortet för att utesluta att det inte är WoW som strular, men förutom det har jag slut på idéer. Hjälp!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hej.

Har ett irriterande problem som nu blivit så intensivt att jag måste vända mig hit för hjälp.

Sitter sedan en månad på ett GTX 670 som fungerat ypperligt, förutom att jag har haft lite problem när jag spelar WoW.
En gång för någon vecka sedan så hängde spelet sig, sen började skärmen blinka, mellan WoW och blackscreen med ca 2 sekunders intervall, och efter några blinklingar så kraschar WoW helt enkelt och det står att drivrutinen har kraschat och återställts. (såg dessutom på MSI Afterburner att GPU-usage under detta samt en stund efter att drivrutinen återställts ligger spikat i 99%)

Det var dock bara en engångsföreteelse och hände inte igen, så jag brydde mig inte om det.
Idag har det hänt 8 gånger! Den fjärde gången fick jag nog och började felsöka.
Kunde nog spela en timme innan det kraschade innan, men nu de senaste gångerna har jag inte ens kunnat spela i 5 minuter...

Jag har testat olika drivrutiner (först 301.42, sen 304.79) men det blev ingen skillnad.
Jag har testat både med bakgrundsprogram igång och avstängda (t.ex youtube.)
Jag har testat både med MSI Afterburner igång och avstängt.

Ska nämna att kortet för närvarande inte är klockat (och har inte varit det på ett tag heller), förutom Power Limit(%) som jag hade på 122 (Afterburner), men det hjälpte inte att skruva ner det till 100%.

Temperaturer är bra, kortet har aldrig varit varmare än 80*c, och idag har det inte varit över 65*c.

Jag installerade PhysX separat för en vecka sedan då man tydligen behövde göra det för att kunna spela Need for Speed: Shift 2 Unleashed, men det borde ju inte påverka...?

WoW är ganska nyinstallerat, och har som sagt funkat felfritt (förutom den där kraschen för någon vecka sedan)

Nu ska jag testa andra spel och stresstesta kortet för att utesluta att det inte är WoW som strular, men förutom det har jag slut på idéer. Hjälp!

Är det ett gigabytekort? Jag har ett Gigabyte GTX 570, och när jag körde wow så kraschade det jämnt för att jag hade directX11. När jag hade dx10 inställt funkade det perfekt, men det gick att köra på dx11 om man höjer volten i kortet.

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hej.

Har ett irriterande problem som nu blivit så intensivt att jag måste vända mig hit för hjälp.

Sitter sedan en månad på ett GTX 670 som fungerat ypperligt, förutom att jag har haft lite problem när jag spelar WoW.
En gång för någon vecka sedan så hängde spelet sig, sen började skärmen blinka, mellan WoW och blackscreen med ca 2 sekunders intervall, och efter några blinklingar så kraschar WoW helt enkelt och det står att drivrutinen har kraschat och återställts. (såg dessutom på MSI Afterburner att GPU-usage under detta samt en stund efter att drivrutinen återställts ligger spikat i 99%)

Det var dock bara en engångsföreteelse och hände inte igen, så jag brydde mig inte om det.
Idag har det hänt 8 gånger! Den fjärde gången fick jag nog och började felsöka.
Kunde nog spela en timme innan det kraschade innan, men nu de senaste gångerna har jag inte ens kunnat spela i 5 minuter...

Jag har testat olika drivrutiner (först 301.42, sen 304.79) men det blev ingen skillnad.
Jag har testat både med bakgrundsprogram igång och avstängda (t.ex youtube.)
Jag har testat både med MSI Afterburner igång och avstängt.

Ska nämna att kortet för närvarande inte är klockat (och har inte varit det på ett tag heller), förutom Power Limit(%) som jag hade på 122 (Afterburner), men det hjälpte inte att skruva ner det till 100%.

Temperaturer är bra, kortet har aldrig varit varmare än 80*c, och idag har det inte varit över 65*c.

Jag installerade PhysX separat för en vecka sedan då man tydligen behövde göra det för att kunna spela Need for Speed: Shift 2 Unleashed, men det borde ju inte påverka...?

WoW är ganska nyinstallerat, och har som sagt funkat felfritt (förutom den där kraschen för någon vecka sedan)

Nu ska jag testa andra spel och stresstesta kortet för att utesluta att det inte är WoW som strular, men förutom det har jag slut på idéer. Hjälp!

Kolla denna tråd om du har ett nyare mobo som kör med PCI-E gen3 och testa ställa in gen2 i bios.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Kolla denna tråd om du har ett nyare mobo som kör med PCI-E gen3 och testa ställa in gen2 i bios.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Kan intyga att en ändring till Gen 2 fick bort mina problem helt och hållet, fick ett 10tal krasher per dag i gen 3, i gen 2 är datorn stabil som ett berg

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det ett gigabytekort?

Sitter på ett "Palit GTX 670", referensdesign.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154305-palit_geforce_...

Citat:

Kolla denna tråd om du har ett nyare mobo som kör med PCI-E gen3 och testa ställa in gen2 i bios.

Mitt mobo: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626996
Det har bara PCI-E 2.0

Konstigt att det började så plötsligt.
Drog precis två vändor i 3Dmark11 (en med 100% Power Limit, en med 122%) och inga problem.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Sitter på ett "Palit GTX 670", referensdesign.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154305-palit_geforce_...

Mitt mobo: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626996
Det har bara PCI-E 2.0

Konstigt att det började så plötsligt.
Drog precis två vändor i 3Dmark11 (en med 100% Power Limit, en med 122%) och inga problem.

Skadar inte att testa å sänka dx

Visa signatur

"En dator"