Kan någon förklara vad som menas med siffrorna på kuserna på komvux

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad som menas med siffrorna på kuserna på komvux

Jag hade tänkt att plugga upp 3 kurser på komvux, Matte B och C och fysik A. Matte B och fysik A fick jag IG i och matte C har jag inte läst. Men något som jag inte fattar är siffrorna som står framför kurserna när man ska söka till dem. Exempel jag hade tänkt börja plugga upp Matematik B och det finns två stycken kurser. En heter matematik 1b och en heter matematik 2b, båda är på 100 poäng. Vilken av dem är det jag ska läsa? för det kan la inte vara så att jag måste läsa båda dem två, för matematik B är ingen 200 poängskurs på gymnasiet.

https://goteborg.alvis.gotit.se/student/Kurskatalog.aspx?skol...

Som ni ser här är det en jäkla massa kurser och blir inte klok på det. Om jag vill plugga matematik b och c, vilka är det då jag ska läsa?

Permalänk
Medlem

Gymnasiets kurser ändrades med start hösten 2011 (GY11). Siffrorna är kursnummret i stigande ordning (1 före 2 etc.) och 'a' står för att kursen läses på yrkesförberedande program medan 'b' står för de studieförberedande programmen exklusive NA och TE, vilka i sin tur läser 'c'. Exakt hur de nya kurserna står i jämförelse med de gamla kan jag inte svara på för just matematiken, men det står säkerligen att finna svar på på skolverkets hemsida eller hos din studievägledare.

Edit: Glömde "c".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8