Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Nu har jag bara skummat genom inläggen i tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan pratat om det här. Men har någon av er någon erfarenhet av LCHF?

Min pappa låg på runt 140kg på 175cm, åldersdiabetes.

Han började med LCHF och väger idag ca 85kg, diabetesen behöver han inte tänka på längre, alla värden ser super ut.
Mor gick även ner runt 25kg och har hållt sig på denna vikten nu i 2år med LCHF.

Dock äter bägge mer grönt än vad lchf "normalt" sett påpekar.

Så typ fett,grönt,protein, det som fungerar bäst på min kropp också, svarar bra på det.
Och nu tänker jag inte på vikten utan på hur man faktiskt mår mentalt och fysiskt.

Permalänk
Medlem

Började med LCHF typ 2 veckor sen men har inte kunnat följa den 100% pga omständigheter. I vilket fall så har jag lyckats helt hålla mig borta från läsk, godis och bakverk och det ger ju resultat. Började väga mig förra veckan och låg då på 113.7kg. Idag, exakt en vecka efter, ligger jag på 111.7kg på 181cm. Cyklar så ofta jag orkar och försöker dricka 2 liter eller mer vatten per dag.

Sitter och tittar på nåt som tränar armar etc också nu. Funderar starkt på en kettlebell då dess övningar ser ut att träna mer än bara armar. Någon med erfarenhet av detta? Har armar av spaghetti i nuläget, så vet inte riktigt vilken vikt man ska satsa på heller. 10kg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Började med LCHF typ 2 veckor sen men har inte kunnat följa den 100% pga omständigheter. I vilket fall så har jag lyckats helt hålla mig borta från läsk, godis och bakverk och det ger ju resultat. Började väga mig förra veckan och låg då på 113.7kg. Idag, exakt en vecka efter, ligger jag på 111.7kg på 181cm. Cyklar så ofta jag orkar och försöker dricka 2 liter eller mer vatten per dag.

Sitter och tittar på nåt som tränar armar etc också nu. Funderar starkt på en kettlebell då dess övningar ser ut att träna mer än bara armar. Någon med erfarenhet av detta? Har armar av spaghetti i nuläget, så vet inte riktigt vilken vikt man ska satsa på heller. 10kg?

http://www.kettlebells.se/index.php?option=com_content&view=a...

Permalänk
Medlem

Tackar Nivity!

Märkte för övrigt idag att jag kan gå _mycket_ längre nu än jag kunde innan sommaren. Brukade få ont i smalbenen och området däromkring redan efter 5-10 minuter. Var ute på en 40+ minuters promenad och turfade utan några problem (För övrigt en utmärkt motivation att fortsätta röra sig)

Permalänk
Medlem

Behöver tips på proteinrika rätter att käka, har ätit mig less på de få jag kört med nu. Kesella kör jag ofta då det går att kombinera med så mkt så nya kombinationer med kesella tages tacksamt emot

Kör omelett på 3 ägg, tonfisk och lite mjölk till frukost atm, provar gärna något nytt där med.

Luncher tar jag gärna massvis med tips på då jag har få själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Behöver tips på proteinrika rätter att käka, har ätit mig less på de få jag kört med nu. Kesella kör jag ofta då det går att kombinera med så mkt så nya kombinationer med kesella tages tacksamt emot

Kör omelett på 3 ägg, tonfisk och lite mjölk till frukost atm, provar gärna något nytt där med.

Luncher tar jag gärna massvis med tips på då jag har få själv.

Vad har du ätit nu då? Jag menar till lunch/middag och dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malm1987:

Vad har du ätit nu då? Jag menar till lunch/middag och dylikt?

Kyckling sallad o ris, lövbiff sallad o potatis, hamburgare med grovt bröd är väl det som återkommer flertalet gånger per vecka, men känner att jag har mer lust att variera nu än jag haft tidigare.

När jag säger ris/potatis så är det inte alls några mängder utan kanske 1 potatis eller 10 gram okokt ris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Kyckling sallad o ris, lövbiff sallad o potatis, hamburgare med grovt bröd är väl det som återkommer flertalet gånger per vecka, men känner att jag har mer lust att variera nu än jag haft tidigare.

När jag säger ris/potatis så är det inte alls några mängder utan kanske 1 potatis eller 10 gram okokt ris.

Andra bra proteinkällor såhär på rak arm är lax, fetaost, mozzarella, nötter (Cashew är nog att föredra), Fun Light+Kvarg är ju en ganska trevlig kombo (vill man ha lite extra protein kan man med fördel blanda i proteinpulver i kvargen. Sojabönor, eller ja kidney och några fler med tror jag, har ett ganska potent proteininnehåll (allt är ju dock relativt).

Jag själv kör en ketogen diet just nu, mest för att "kartlägga" lite hur det påverkar mig och min prestationsförmåga. Därmed har jag uteslutit kolhydrater mer eller mindre, och kör sallad/broccoli/spenat/selleri till proteinkällorna. Det funkar riktigt bra, men det tar ett tag innan kroppen vänjer sig med det låga kolhydratsintaget.

Tycker förövrigt att de mål du räknar upp verkar väldigt vettiga. Ägg kan ju i stort sett aldrig gå fel, inte heller tonfisk. Satsa sedan på att få i dig kyckling/fisk eller något annat under dagen samt fun light+kvarg som mellanmål om det behövs. Kvarg överhuvudtaget är ju, som du redan varit inne på, guds gåva till dietande människor världen över=)

Vill du ha mer konkreta tips på maträtter kan jag återkomma med det imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Behöver tips på proteinrika rätter att käka, har ätit mig less på de få jag kört med nu. Kesella kör jag ofta då det går att kombinera med så mkt så nya kombinationer med kesella tages tacksamt emot

Kör omelett på 3 ägg, tonfisk och lite mjölk till frukost atm, provar gärna något nytt där med.

Luncher tar jag gärna massvis med tips på då jag har få själv.

Prova http://www.livsmedel.org/energitabell . Vad jag såg är det råvaror och rätter med där. Du får använda fantasin och kombinera saker själv också

Skrivet av MakubeX:

tar mig en vitamin-tablett eller två (förbannat god smak på dom)

Vart har du hittat goda vitamintabletter? Alla jag provat smakar röv.

Varför känns det helt plötsligt som att jag missade att du var sarkastisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Prova http://www.livsmedel.org/energitabell . Vad jag såg är det råvaror och rätter med där. Du får använda fantasin och kombinera saker själv också

Vart har du hittat goda vitamintabletter? Alla jag provat smakar röv.

Varför känns det helt plötsligt som att jag missade att du var sarkastisk?

Jag var inte sarkastisk, jag gillar smaken på dessa.
Dom jag köper är; http://www.friggs.se/sv/Produkter/Halsopreparat/Vitaminer/Fri...

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Kyckling sallad o ris, lövbiff sallad o potatis, hamburgare med grovt bröd är väl det som återkommer flertalet gånger per vecka, men känner att jag har mer lust att variera nu än jag haft tidigare.

När jag säger ris/potatis så är det inte alls några mängder utan kanske 1 potatis eller 10 gram okokt ris.

Precis som någon annan sade, Fun Light & Lidls fettfria kvarg.

500 gram förpackningar, ~350 kalorier, 60 gram protein.

Blanda kvargen i nån skål med saft. Smakar som fruktkräm. Perfekt mellanmål.

Permalänk
Medlem

Väger in mig på måndag när jag vaknar varje vecka nu. Från 111.7 förra veckan till 109.1 nu. Går med stormsteg det här

Kommer dock minska lite på takten om ett par veckor, ska köpa någon slags vikter, typ kettlebell eller något och äta en aning mer. Vet inte riktigt vad jag vill ha som målvikt, däremot vet jag att jag inte vill ha dubbelhaka längre.

Permalänk
Medlem

Kämpade som ett as för att gå ner under 100 förra veckan till söndagen, men det gick åt helvete, imorse vägde jag 100.5 och känner att det är ruskigt nära nu, så ikväll blir det Bodyattack följt av Bodypump följt av Yoga (?!) har aldrig provat yoga förrut men kan lika gärna prova, jag kör bodyjam regelbundet så mer tjejigt än så blir det inte iallafall ;).

Har jag gått ner under 100 ikväll så kommer jag fanimig uppdatera i den här tråden oavsett om jag dubbelpostar eller inte, im bad to the bone! xD

Permalänk
Medlem

Mars 2011 så visade vågen 112KG
Mars 2012 så visade vågen 82

Jag har tappat 30KG, ingen kan egentligen förstå att jag har jobbat röva av mig under det gånga året, knappt jag själv.
Då jag bestämde mig för att ta tag i mitt liv så har det verkligen flytit på. Det var dock sjukt svårt att släppa allt onyttigt man åt, från att äta kakor, muffins osv varje dag till att försöka sluta med det, bodde även hemma, så föräldrarna kunde inte heller direkt sluta köpa sådant skräp.
Det tog säkert 1 månad tills jag absolut inte åt något sådant över huvud taget, innan så kunde jag gå in i skafferiet efter en kaka för suget var så enormt. Men efter ett tag så var det bara att trycka upp ett äpple i nyllet när man verkligen ville ha något och äta på.

Joggade 6 dagar i veckan och för varje vecka så kändes det bättre och bättre.
Det konstiga är att man bara tränar på och på och på så att man själv inte märker någon skillnad hur man ändras i kroppsform, det är först när man träffar kompisar och andra personer som bara kommer ihåg den fula feta ankungen när dom slänger ur sig svordomar "för i hel...Det är ju inte samma person" (I det positiva då ) Det känns underbart att höra sådant, man får ännu mera energi.

Började även att gymma för första gången i nu i mars och det var nästa steget i tränigen eftersom folk började klaga på att man kommer bli för smal, vilket var i och för sig sant.

Så jag började med det och var hur klen som helst... Men än idag så kämpar jag på som fasiken med gymningen. Det var lite sådär att köra 27KG bänkpress i början, men efter hårt slitande så ligger jag på 60KG nu, vilket jag är sjukt stolt över.

Idag så gymmar jag 3 dagar i veckan och kör intervall löpning 2 dagar och 1 distanslöpning, jag kör varannan dag gym och löpning och för mig så fungerar det riktigt bra.
Just löpa intervall kan vara det bästa jag har gjort, jag försöker att ligga på 90% av min kapacitet i 30 sekunder när jag kör intervall för att återgå till 70sekunders lugn löpning, det repeterar jag 12 gånger.

Har ett par kompisar som jag tog med på ett intervall pass och dom har alltid kört hockey och fotboll, så deras kondition är väl ganska bra trodde jag. Men jag märkte egentligen direkt att jag hade bättre explosivitet, jag var snabbare att få upp hastigheten och hålla den i 30 sekunder, men dom där hockey och fotbolls killarna hade inte så mycket att säga emot efter lite intensiva intervaller

Det var underbart att visa vart skåpet skulle stå, den fula feta ankungen är helt plöstligt den som orkar mest!
Man kan väl säga att jag har blivit en träningsnarkoman, haha
Min kost är fortfarnade bra, har flyttat hemifrån så det är inga problem att köpa rätt mat

Det var väl ganska kortfattat egentligen om min lilla resa.
Det känns bra att få skriva av sig lite

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

SÅJA! 2 veckor senare än planerat men nu är jag där, mitt första delmål uppnått och motivationen bara stiger!
-30 kilo sedan April i år. Slutmålet är en bra bit bort men det känns gött ändå

[edit] ledsen för bildstorleken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kämpade som ett as för att gå ner under 100 förra veckan till söndagen, men det gick åt helvete, imorse vägde jag 100.5 och känner att det är ruskigt nära nu, så ikväll blir det Bodyattack följt av Bodypump följt av Yoga (?!) har aldrig provat yoga förrut men kan lika gärna prova, jag kör bodyjam regelbundet så mer tjejigt än så blir det inte iallafall ;).

Har jag gått ner under 100 ikväll så kommer jag fanimig uppdatera i den här tråden oavsett om jag dubbelpostar eller inte, im bad to the bone! xD

Vad gäller yoga kan det vara lite udda ibland, men eftersom du verkar träna på ett ställe med Body-konceptet vill jag rekommendera Bodybalance. Det är mer styrkeyoga. Mycket bål och uthållighet. Skitkul!

Grattis till sub 100!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vad gäller yoga kan det vara lite udda ibland, men eftersom du verkar träna på ett ställe med Body-konceptet vill jag rekommendera Bodybalance. Det är mer styrkeyoga. Mycket bål och uthållighet. Skitkul!

Grattis till sub 100!

Bodybalance finns inte på mitt gym, ska föreslå det för föreståndarn få se vad han säger

Tack

Permalänk
Medlem

Har inte alls samma vikter som många av er hade när ni började men ändå alldeles för mycket fett på kroppen. Och börjar jag inte nu blir det bara jobbigare för mina dåliga knän.
Är 19år nu och har tränat innebandy, badminton och basket tidigare. Vilket inte gjorde mina knän något bättre. Gick några år tills förra året då jag och min far drog igång och tränade på gymmet och hittade min nya sport paintball (ja det är en sport). Vilket jag vill komma iform till nästa säsong och en bonus på det så hoppas jag att mina knän blir bättre.
Nu är det så att jag har flyttat till annan ort pga pluggande och går inte på gym längre, ska börja nu i veckan som kommer.

Väger för tillfället minst 95kg/177cm kort och mycket av det är fett. Sitter runt bålen och låren. Var ett tag sen jag mätte men hade ca 85cm runt bålen. Äter vanlig mat, ganska enformig kost med kött. Slutat med nästan all läsk och godis, ytterst lite äter jag.
Vill komma ner till ca 80kg.

Skulle nu vilja ha eran hjälp att komma igång igen med en bra kost och billig då jag pluggar.
*Förslag på övningar på gymmet
*Om jag ska ta några extra piller man kan köpa på tex gymgrossisten och fitnessguru ( http://fitnessguru.se/shop/fettforbranning ) för att öka förbränningen.

Kommer komma upp mer riktiga siffor, ska göra en invägning mm. Samt bilder så jag kan se lite resultat.
Är förresten inte sugen på några LCHF dieter eller liknande.

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk

matte47: Mitt råd angående din sits är av den tråkiga typen att bara se över att inte stoppa i dig onyttigheter. Angående mat så kan man ofta trixa med maten lite granna, men det brukar bli att man inte orkar speciellt när man pluggar eller har ett kämpigt arbete. Angående träning så ger detta inte enkelt så mycket viktnedgång som att bara se över vad man stoppar i sig.

Så mitt råd är ät vad du känner för, men tänk på vad du stoppar i dig. Och då undvik godis och sockerdricka.
Som sagt tråkigt råd, men för många så är det enbart små ändringar som praktisk fungerar.
På gymmet så gör det som är roligt, jag själv simmade en hel del förut förutom spinning. Annars är cykla, springa framför tvn på gymmet inte fel, om du nu har en tv på gymmet.

Jag själv har nu gått upp till 86kg med mina 180cm, jag vill så gärna ner igen, men samtidigt är mitt jobb så extremt krävande så jag måste vara på alerten hela tiden. Jag åker dessutom hemifrån 05:15 och kommer hem runt 20:00 varje dag, förutom på helgerna då jag arbetar hemma. Jag kan riktigt se mig framför mig att jag ännu en gång kommer att gå upp i vikt, precis som jag gjorde vid förra jobbet. När jag började förra jobbet vägde jag 90kg, 2år efter så vägde jag 120kg, som jag sedan har bantat ner..
Nå det jag ska göra är att undvika onyttigheter och försöka få den träning som jag kan få, t.ex. gå istället för buss om jag känner att jag kan ta någon minut ledigt. Nu är jag knappast ensam, då många är i liknande sits och har barn som tar extra tid istället för extra arbete.
Så jag tror det handlar mycket om att tänka smart på vad man äter och vad man gör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Efter ha spenderat ~8 år ovanför 100 strecket så klev man äntligen ner. -29kg = ca -33kg fettmassa / -21 fett %, sen slutet av Juli och mer ska det bli!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Började springa för ett par månader sedan. Inte långt, kanske 1,5km men i ganska snabb takt. Något sånt går det alltid att finna tid för i vardagen och jag försöker komma ut varje dag. Tycker det känns bättre än att ha något enstaka 1,5-timmes jättepass som man gruvar sig för hela veckan.

Nu börjar det dock kännas gruvsamt när vintern börjar komma. Något tips på hur man kan hålla igång under vintermånaderna?

Är 186 och väger 94 kg så jag behöver inte rasa i vikt, men skulle vilja tappa 8-10 kilo i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Spring på löpbanden i ett gym?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Började springa för ett par månader sedan. Inte långt, kanske 1,5km men i ganska snabb takt. Något sånt går det alltid att finna tid för i vardagen och jag försöker komma ut varje dag. Tycker det känns bättre än att ha något enstaka 1,5-timmes jättepass som man gruvar sig för hela veckan.

Nu börjar det dock kännas gruvsamt när vintern börjar komma. Något tips på hur man kan hålla igång under vintermånaderna?

Är 186 och väger 94 kg så jag behöver inte rasa i vikt, men skulle vilja tappa 8-10 kilo i alla fall.

Alltså att det är lite kallt ute behöver inte var så stor grej om det inte är långt under nollan och blåser tycker jag (och jag är från Sundsvall!). Om det är kallt ute brukar jag försöka värma upp inne genom att göra nåra situps/armhävningar/whatever, då har du en ok värme innan du ger dig ut.

Permalänk
Medlem

Har inga direkta problem med vikten själv annat än några kilo onödigt 30-årsflubb som krupit på kring magen de senaste åren då man levt lite för gott och motionerat lite för lite, men ville i alla fall nämna att jag är sjukt imponerad över alla success stories här i tråden. Det är så otroligt tillfredsställande att läsa berättelser från folk som greppat tjuren vid hornen och tagit kontroll över situationen, och verkligen gjort ett seriöst jobb med det. En del av er har gjort helt galna resor, det är så man blir förstummad över att ni lyckats med det ni gjort, och ni är inte bara en eller ett par styckna, utan en hel trave som gjort det.

Kan tänka mig att det krävs en rent djävulsk ansträngning, både fysisk och mental, för att lägga om sina vanor så fullständigt. Sjukt bra jobbat allihopa!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Spring på löpbanden i ett gym?

Det är ju ett alternativ, men det blir lite svårare att komma sig för:

-Det är roligare och mer varierat att springa utomhus. Man ser mer och kan välja olika vägar olika gånger

-Kräver gymkort och gym, att gå ut och springa är gratis plus att man inte behöver ta sig till ett gym innan man kan börja.

-Det är tråååååkigt att stirra in i en vägg medan man springer

Skrivet av chrono:

Alltså att det är lite kallt ute behöver inte var så stor grej om det inte är långt under nollan och blåser tycker jag (och jag är från Sundsvall!). Om det är kallt ute brukar jag försöka värma upp inne genom att göra nåra situps/armhävningar/whatever, då har du en ok värme innan du ger dig ut.

Vi får se hur det går. Är själv från Östersund men har bott i Uppsala i 8 år och blivit vek
Så länge det är bart på marken lär det gå bra men inte så kul att halka runt på isbana när man ska försöka springa.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi får se hur det går. Är själv från Östersund men har bott i Uppsala i 8 år och blivit vek
Så länge det är bart på marken lär det gå bra men inte så kul att halka runt på isbana när man ska försöka springa.

Dåså då är du van! Nä isen är inte att leka med, då går det typ inte springa efter väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ju ett alternativ, men det blir lite svårare att komma sig för:

-Det är roligare och mer varierat att springa utomhus. Man ser mer och kan välja olika vägar olika gånger

-Kräver gymkort och gym, att gå ut och springa är gratis plus att man inte behöver ta sig till ett gym innan man kan börja.

-Det är tråååååkigt att stirra in i en vägg medan man springer

Vi får se hur det går. Är själv från Östersund men har bott i Uppsala i 8 år och blivit vek
Så länge det är bart på marken lär det gå bra men inte så kul att halka runt på isbana när man ska försöka springa.

Finns ju att köpa is dubbar, dock vet jag inte hur bra det är att springa på vägar under vintertid
Vet dock inte hur mycket is det är på vägarna i Uppsala.

Jag tycker du ska köpa ett gymkort. I fall du vill öka förbränningen ska du även styrketräna lite. Du går ner i vikt/blir smalare, samtidigt som du blir starkare.
Lätt värt det tycker jag.

Går dock att köpa ett löpband, sätta den framför tvn, så ser du på tv och motionerar samtidigt = WIN

Permalänk
Medlem

-40.9 kilo nu sedan 10:e april i år

Permalänk
Medlem

Går bra att springa ner till -15 och under med bara man klär sej rätt. Brukar inte vara så värst halt heller utäver frys/smältveckorna. Brukar köra dubbla sockor, tekniskt underställ(Ullmax Micro), vinterdräkt med fleecefoder(Dobsom Winter) och tunna handskar i stickad akryl och en vanlig stickad mössa. en Buff eller annat liknande tubplagg för ansiktet hjälper lite med den torra luften. Lite långsammare går det och nog är det väl lite trögare att komma sej iväg men rent tekniskt går det bra

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

För dom som inte gillar att springa i kyla på vintern är mountainbike ett bra tips. Det är skitskoj att köra i skogar, i snö och i lera. Dessutom går tiden väldigt snabbt och väl hemma känns det i kroppen hur jobbigt det faktiskt var.

Inne i skogen, på små skogsstigar i låg fart, känns inte kylan så mycket. Det är ju inte precis landsvägscykel i 50 km/h på öppen väg.