Permalänk

Tryckluft På burk

Kan jag använda denna när jag ska rensa datorn från damm?

www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbeho...

Permalänk
Skrivet av Fragsmater:

Kan jag använda denna när jag ska rensa datorn från damm?

www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbeho...

Det ska fungera utmärkt!

Permalänk
Medlem

"Avlägsnar damm från svåråtkomliga delar i elektronisk och optisk utrustning"

Svar: Ja

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk

Tack för svaren! jag ville bara var helt säker eftersom det är första gången.

Permalänk
Skrivet av Fragsmater:

Tack för svaren! jag ville bara var helt säker eftersom det är första gången.

Vad du än gör, håll den inte upp och ner när du sprutar, då kommer det ut vätska.

Permalänk

jag köpte min tryckluft burk på kjell o den funkar skit bra. rengör även utsidan på chassit med den då mitt chassi har många skrymslen som kan samla damm. ibland kan det bli vätskepölar när man sprutar länge på ett ställe men det ska nog inte skada komponenterna. har för mig att tryckluft burkar inte brukar inneålla luft utan butangas, pölarna bildas då man sprutar ut mer butangas än som hinner avdunsta.

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5011:

jag köpte min tryckluft burk på kjell...har för mig att tryckluft burkar inte brukar inneålla luft utan butangas, pölarna bildas då man sprutar ut mer butangas än som hinner avdunsta.

Då har du nog inte köpt en tryckluftsburk utan en cigarettändare...butangas är extremt brandfarligt...

Skilj på gas och drivgas...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Då har du nog inte köpt en tryckluftsburk utan en cigarettändare...butangas är extremt brandfarligt...

Skilj på gas och drivgas...

menade mer att det som kalllas "tryckluft" eller "luft på burk" egentligen är butangas.

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem

tryckluft on burk is the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5011:

menade mer att det som kalllas "tryckluft" eller "luft på burk" egentligen är butangas.

Tror knappast att "Tryckluft" eller "Luft på burk" är butangas utan mer sannolikt (oljefri) inert gas. Tror som sagt att du blandar ihop gasen ("luften") med drivgasen - butan kan användas som drivgas i sprayburkar, men knappast som gas ("luft")...

Permalänk
Skrivet av Grundis10:

Vad du än gör, håll den inte upp och ner när du sprutar, då kommer det ut vätska.

Är ju bara den komprimerade gasen i väskeform som dustar direkt, så gör väl inte så mycket, förutom att man slösar lite av vätskan?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Är ju bara den komprimerade gasen i väskeform som dustar direkt, så gör väl inte så mycket, förutom att man slösar lite av vätskan?

Känns inte bra att blåsa ut något i vätskeform på mina datorkomponenter, så jag håller burken normalt i alla fall!
Som du säger verkar det ju slösa lite mer av vätskan också, så det finns ju ändå inget bra med att hålla den upp och ner...

Permalänk

http://www.clasohlson.com/se/Dust-Off-CRC/Pr347416000
Inert gas, samt att det står "innehåller 7 viktsprocent lättantändliga ämnen" vad det nu består av.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptoptillbehor/rengo...
Contains propane and butane. Samma volym som den från Clas Ohlson men sämre tycker jag.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

http://www.clasohlson.com/se/Dust-Off-CRC/Pr347416000
Inert gas, samt att det står "innehåller 7 viktsprocent lättantändliga ämnen" vad det nu består av.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptoptillbehor/rengo...
Contains propane and butane. Samma volym som den från Clas Ohlson men sämre tycker jag.

Säkerhetsdatabladet för "CRC Dust off" visar att produkten innehåller 60-100% Tetrafluoretan och 10-30% Dimetyleter.
Här är Dimetyletern drivgasen och Tetrafluoretanen "luften som kommer ut" - ingen butan här iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är ju bara den komprimerade gasen i väskeform som dustar direkt, så gör väl inte så mycket, förutom att man slösar lite av vätskan?

Tar man fallet med produkten CRC Dust off - ifall gasen (Tetrafluoretan) kommer ut i vätskeform så håller den en lägre temperatur än -26,5 °C. Detta kan orsaka mekanisk stress på material p.g.a. den plötsliga temperaturväxlingen.

Ett bra sätt att leta "kall-lödningar" med, men kan samtidigt orsaka skador på känsliga komponenter...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tar man fallet med produkten CRC Dust off - ifall gasen (Tetrafluoretan) kommer ut i vätskeform så håller den en lägre temperatur än -26,5 °C. Detta kan orsaka mekanisk stress på material p.g.a. den plötsliga temperaturväxlingen.

Ett bra sätt att leta "kall-lödningar" med, men kan samtidigt orsaka skador på känsliga komponenter...

Äntligen någon som kan förklara varför jag inte håller den upp och ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Äntligen någon som kan förklara varför jag inte håller den upp och ner!

Njaaaäää; Är en förklaring, men den primära orsaken för att inte skall hålla en sprayburk (oavsett typ) upp-och-ner och spruta är att det är drivgasen som kommer ut - inte det som normal skall komma ut såsom färg, "lukta gott" eller "luft".

Det är på detta sättet man rengör munstycket i en sprayfärgburk, trycka bort kvarvarande färg med drivgasen.

Permalänk
Skrivet av Grundis10:

Känns inte bra att blåsa ut något i vätskeform på mina datorkomponenter, så jag håller burken normalt i alla fall!
Som du säger verkar det ju slösa lite mer av vätskan också, så det finns ju ändå inget bra med att hålla den upp och ner...

Nej, det är ju inget posstivt med det, menade bara att om det skulle råka hända så är det inte direkt någon katastrof

Är för övrigt skönt att ha ett par burkar med tryckluft nu på sommaren, om det blir stekhett någon dag kan man passa på att blåsa lite damm ur datorn, och sen kunna njuta av en iskall burk efteråt xD

Skrivet av Cybertsen:

Tar man fallet med produkten CRC Dust off - ifall gasen (Tetrafluoretan) kommer ut i vätskeform så håller den en lägre temperatur än -26,5 °C. Detta kan orsaka mekanisk stress på material p.g.a. den plötsliga temperaturväxlingen.

Ett bra sätt att leta "kall-lödningar" med, men kan samtidigt orsaka skador på känsliga komponenter...

Jo, det är klart, men man får ju kolla upp vilken drivgas man har, för att veta hur noga man behöver vara, i de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, det är ju inget posstivt med det, menade bara att om det skulle råka hända så är det inte direkt någon katastrof

Är för övrigt skönt att ha ett par burkar med tryckluft nu på sommaren, om det blir stekhett någon dag kan man passa på att blåsa lite damm ur datorn, och sen kunna njuta av en iskall burk efteråt xD

Jo, det är klart, men man får ju kolla upp vilken drivgas man har, för att veta hur noga man behöver vara, i de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls.

Haha aa fy faro va kall burken kan bli, blev ju typ frostskadad sist! xD

Permalänk

Den skiten fräter om man håller den upp och ner och sprutar på sig själv xD (farligt)??

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå kondens som skapar den fukt ni talar om eller? pga den kalla gasen?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, det är klart, men man får ju kolla upp vilken drivgas man har, för att veta hur noga man behöver vara, i de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls.

Ok, men varför tror du att "knappast att det är många minusgrader, om några alls"? (för vet gör du bevisligen inte...)

Tänk efter lite logiskt nu:
Vilka gaser vid rumstemperatur känner du till övergår (förgasas) från vätskeform till gasform vid "några få minusgrader, om än några alls" och som man kan använda till "luft-på-burk"? Jag vet inte och är nyfiken på din förklaring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tar man fallet med produkten CRC Dust off - ifall gasen (Tetrafluoretan) kommer ut i vätskeform så håller den en lägre temperatur än -26,5 °C. Detta kan orsaka mekanisk stress på material p.g.a. den plötsliga temperaturväxlingen.

Ett bra sätt att leta "kall-lödningar" med, men kan samtidigt orsaka skador på känsliga komponenter...

Kul att leka med när man har dessa burkar på jobbet

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Vad du än gör, håll den inte upp och ner när du sprutar, då kommer det ut vätska.

Vad du än gör, gör detta, på din hand, i typ 10 sekunder. Alt på en polares nacke. ENJOY

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Känns inte bra att blåsa ut något i vätskeform på mina datorkomponenter, så jag håller burken normalt i alla fall!
Som du säger verkar det ju slösa lite mer av vätskan också, så det finns ju ändå inget bra med att hålla den upp och ner...

Egentligen ingen fara att spruta vätska på komponenter, såvida den inte är förorenad - som t.ex. icke-renat vatten = ledande. Stäng av datorn först i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kan säga att den flytande gas som kommer ut ur burken om den hålls fel, är ganska ofarlig för datorn. Tömde en halv burk rakt in i kylflänsen på en dator, blev kallt och fint i några sekunder. Kondensen som bildas efteråt är nog farligare.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Ok, men varför tror du att "knappast att det är många minusgrader, om några alls"? (för vet gör du bevisligen inte...)

Tänk efter lite logiskt nu:
Vilka gaser vid rumstemperatur känner du till övergår (förgasas) från vätskeform till gasform vid "några få minusgrader, om än några alls" och som man kan använda till "luft-på-burk"? Jag vet inte och är nyfiken på din förklaring...

Värst så dryg man kan vara då (: Jag tror inte att jag skulle kunna spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det.
Tror du tänker på förångning, inte förgasning, och du får tänka på att aggregationstillstånden påverkas av omgivande lufttryck.

Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur, brukar ha runt 20C grader för att tycka att det är behagligt, men vi är alla olika.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Värst så dryg man kan vara då (: Jag tror inte att jag skulle kunna spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det.
Tror du tänker på förångning, inte förgasning, och du får tänka på att aggregationstillstånden påverkas av omgivande lufttryck.

Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur, brukar ha runt 20C grader för att tycka att det är behagligt, men vi är alla olika.

Inte min avsikt att vara dryg, men jag blir bara så trött på folk som kommenterar utan att riktigt veta och inte ens bryr sig om att funderar om det är rimligt eller ej... Men du har rätt om "förgasning", jag skrev fel och menade förångning.

Japp, du har helt rätt att aggregationstillståndet påverkas av omgivningstrycket. Det är därför vatten kokar vid lägre temperatur på hög höjd och ämnen som i "normala fall" är i gasform - i tryckkärl kan vara i vätskeform. Men hur kom du in på det spåret? För jag antog att vi talade om när ämnet var "ute i det fria" (d.v.s. kring standardatmosfär: 1013hPa och 15 °C).

Att du kan "spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det" beror på exponeringstid och mängd. Vid kort exponeringstid och små mängder så kommer vätskan hinna förångas innan hudens temperatur har sjunkit så mycket att du får smärtförnimmelse eller skador. Men fortsätter du att spruta på samma punkt...tja, till slut kommer vävnaden (som innehåller vatten) att frysa och du har fått allvarliga frostskador...

Sedan visar bl.a. din kommentar "Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur" att du antingen inte läste rätt eller inte förstod vad jag skrev så vi tar det igen:

Som jag tolkar ditt påstående "de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls" så innehåller alltså din "luft-på-burk" ett ämne med följande fysikaliska egenskaper:

1. Är vid rumstemperatur (och givetvis normalt lufttryck) i gasform.
2. Dess kokpunkt (åter igen givetvis vid normalt lufttryck) skall vara "knappast många minusgrader, om än några alls".
3. Skall inte vara hälsovådligt.

Det jag reagerade på var ditt påstående "de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls". Ett påstående som knappast bygger på fakta utan enbart vad du tror och tycker...en i så fall rätt så onödig kommentar i en fråga som rör "hårda fakta" - eller hur? Vill man tro och tycka kan man med fördel vända sig t.ex. till en filosofisk eller religiös tråd...

EDIT
Lade till understrykning för att förtydliga...

Permalänk
Skrivet av mistard:

Vad du än gör, gör detta, på din hand, i typ 10 sekunder. Alt på en polares nacke. ENJOY

haha! xD

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en burk?